Πώς η Ιαπωνία ανέτρεψε όλους τους κανόνες της εκπαίδευσης και πέτυχε
Και στα δικά μας αν και δύσκολα
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 24/10/2025 | 00:01

Την ώρα που σχεδόν κάθε χώρα πιέζει τα παιδιά της να διαγωνιστούν, να απομνημονεύσουν και να φτάσουν πρώτα στη γραμμή του τερματισμού, η Ιαπωνία πήρε μια απόφαση που φαινόταν τρελή: κατάργησε όλες τις εξετάσεις μέχρι την τέταρτη δημοτικού.
Χωρίς τεστ, χωρίς βαθμολογίες, χωρίς συγκρίσεις. Μόνο παιχνίδι, συνεργασία και συναισθηματική εκπαίδευση.
Όταν η απόφαση ανακοινώθηκε, οι υπόλοιπες χώρες τη χαρακτήρισαν «τεράστιο λάθος». Όλοι πίστεψαν πως τα παιδιά θα μείνουν πίσω, πως η πειθαρχία και η απόδοση θα χαθούν. Όμως τα δεδομένα που ήρθαν λίγα χρόνια αργότερα, έδειξαν ακριβώς το αντίθετο.
Η χώρα που τόλμησε να καθυστερήσει την πίεση
Στην Ιαπωνία, τα παιδιά δεν δίνουν καμία ακαδημαϊκή εξέταση μέχρι τα 10 τους χρόνια. Το σύστημα πίστεψε πως, καθυστερώντας την πίεση, τα παιδιά θα αναπτύξουν πρώτα αγάπη για τη μάθηση και όχι φόβο για την αποτυχία.
Αντί να κυνηγούν βαθμούς, οι μαθητές έμαθαν να συνεργάζονται, να επικοινωνούν και να λύνουν συγκρούσεις. Οι δάσκαλοι αφιέρωσαν περισσότερο χρόνο στην συναισθηματική νοημοσύνη παρά στις εξισώσεις. Η ενσυναίσθηση, η δημιουργικότητα και η υπευθυνότητα έγιναν μαθήματα μέσα στην τάξη.
Μέρος του καθημερινού προγράμματος ήταν το ομαδικό καθάρισμα της σχολικής αίθουσας — μια πρακτική που δίδασκε σεβασμό, συνεργασία και αυτοπειθαρχία, χωρίς καμία βαθμολογία.
Όταν ήρθαν τα δεδομένα…
Τα αποτελέσματα αυτής της προσέγγισης φάνηκαν μέσα σε λίγα χρόνια.
Μέχρι το γυμνάσιο, οι Ιάπωνες μαθητές ξεπέρασαν σε επιδόσεις τους συνομήλικούς τους από άλλες χώρες στα μαθηματικά, στις φυσικές επιστήμες και στη γλωσσική ικανότητα.
Το πιο εντυπωσιακό;
Το πέτυχαν με λιγότερο άγχος, λιγότερες ώρες διαβάσματος και μεγαλύτερη ψυχική ισορροπία. Δεν ήταν απλώς καλοί μαθητές. Ήταν ευτυχισμένα παιδιά που είχαν μάθει να αγαπούν τη διαδικασία της γνώσης — όχι να τη φοβούνται. Το ιαπωνικό μοντέλο δεν στοχεύει στη δημιουργία «πρώτων μαθητών».
Στόχος του είναι να δημιουργήσει καλούς ανθρώπους — παιδιά που ξέρουν να συνεργάζονται, να σκέφτονται κριτικά και να δείχνουν ενσυναίσθηση.
Αντί για παπαγαλία και βαθμολογικές μάχες, τα πρώτα χρόνια επικεντρώνονται στην καλλιέργεια δημιουργικότητας, ομαδικότητας, ενσυναίσθησης, κριτικής σκέψης! Το αποτέλεσμα είναι μια γενιά μαθητών που δεν αγχώνεται για το “αν θα πετύχει”, αλλά που αναζητά το “πώς θα κατανοήσει”. Και αυτό κάνει τη διαφορά.
Η ήσυχη επανάσταση που εμπνέει τον κόσμο
Πολλοί παιδαγωγοί σήμερα μιλούν για τη «σιωπηλή επανάσταση» της Ιαπωνίας — ένα μοντέλο που τόλμησε να πει “όχι” στην υπερβολική πίεση και “ναι” στην ψυχική ισορροπία. Σε μια εποχή όπου η εκπαίδευση ταυτίζεται με εξετάσεις και άγχος, η Ιαπωνία απέδειξε ότι υπάρχει κι άλλος δρόμος.
Ένας δρόμος που ξεκινά από την παιδική χαρά και φτάνει στο πανεπιστήμιο με λιγότερες φοβίες και περισσότερη χαρά. Όπως έδειξαν τα δεδομένα, η καθυστέρηση της πίεσης δεν στέρησε τη γνώση, αλλά, τελικά... τη μεγάλωσε.






