Αυτή η καθηγήτρια άλλαξε την τιμωρία με πεζοπορίες ‑ και οι μαθητές τη λάτρεψαν
Πώς μια καθηγήτρια στο Μέιν «έστειλε» την πειθαρχία στο βουνό
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 13/10/2025 | 00:14

Όταν η Leslie Trundy, σύμβουλος σε λύκειο του Μέιν και φανατική πεζοπόρος, πρότεινε μια εναλλακτική μορφή τιμωρίας –αντί για την κλασική αποβολή ή το “detention”, μια πεζοπορία στη φύση– δεν ενθουσιάστηκαν όλοι οι μαθητές.
«Γιατί να θέλω να περπατήσω στο δάσος;» θυμάται να λέει η μαθήτρια της Γ΄ Λυκείου, Elsie Nelson-Walling. «Θα μπορούσα απλώς να κάτσω στο σχολείο και να περιμένω να περάσει η ώρα».
Οι μαθητές του Morse High School στο Μέιν είχαν αρχίσει να ξεπερνούν τα όρια — έκαναν κοπάνες, απαντούσαν στους καθηγητές ή χρησιμοποιούσαν κινητά χωρίς άδεια. Η ποινή τους ήταν κλασική: μερικές ώρες «απομόνωσης» στην τάξη μετά το μάθημα. Μέχρι που εμφανίστηκε η Leslie Trundy, σύμβουλος του σχολείου και φανατική πεζοπόρος, με μια ιδέα που άλλαξε τα δεδομένα: να αντικαταστήσουν την αποβολή με πεζοπορία στη φύση.
Στην αρχή, οι αντιδράσεις ήταν ανάμεικτες. «Νόμιζα ότι θα ήταν βαρετό», είπε ο μαθητής της Β΄ Λυκείου Alexander Soto. Η συμμαθήτριά του, Elsie Nelson-Walling, θυμάται να σκέφτεται: «Γιατί να θέλω να περπατάω; Μπορώ απλώς να κάτσω στην τάξη και να περιμένω να περάσει». Όμως όλα άλλαξαν μετά την πρώτη διαδρομή: μυρωδιές από πεύκα, ήχοι πουλιών, κουβέντες για τη ζωή. Οι μαθητές άρχισαν να νιώθουν πιο ήρεμοι και αισιόδοξοινα ανακαλύπτουν τη γοητεία του ήχου των πουλιών, τη μυρωδιά του πεύκου, τη σιωπή του δάσους. Περπατώντας, άνοιγαν συζητήσεις για τη ζωή τους, για τα όσα τους απασχολούσαν — κι έτσι η “τιμωρία” μετατράπηκε σε μια μορφή ψυχολογικής αποφόρτισης. «Μετά την πεζοπορία ένιωθα καλύτερα. Σαν να καθάριζε το μυαλό μου», εξομολογήθηκε η Nelson-Walling.
Η επιστήμη φαίνεται να επιβεβαιώνει αυτή την εμπειρία. Η Amy McDonnell, ερευνήτρια γνωστικής νευροεπιστήμης στο Πανεπιστήμιο της Γιούτα, εξηγεί πως ο χρόνος στη φύση συμβάλλει στη μείωση του στρες, στη βελτίωση της συγκέντρωσης και στη συνολική ψυχική υγεία. «Η έκθεση στο φυσικό περιβάλλον ενεργοποιεί διαφορετικά νευρωνικά μονοπάτια και επιτρέπει στο σώμα να επανέλθει σε πιο ήρεμη κατάσταση», σημειώνει.
Παρόλα αυτά, η πρωτοβουλία της Trundy δεν βρήκε όλους τους γονείς σύμφωνους. Ορισμένοι θεώρησαν πως η πεζοπορία δεν αποτελεί «πραγματική τιμωρία» για τους κανόνες που παραβίασαν τα παιδιά τους και απέσυραν τη συμμετοχή τους. Εκείνη, όμως, παραμένει πεπεισμένη πως οι μαθητές κέρδισαν κάτι βαθύτερο: έναν διαφορετικό τρόπο να αντιμετωπίζουν τα λάθη τους και να αναζητούν ισορροπία.
Ίσως, τελικά, η Trundy να ανακάλυψε κάτι που το εκπαιδευτικό σύστημα συχνά ξεχνά — ότι η φύση μπορεί να διδάξει πειθαρχία, ενσυναίσθηση και επανασύνδεση με τον εαυτό, πολύ καλύτερα από μια τιμωρία μέσα σε τέσσερις τοίχους.