E-Daily

Οδός Πατησίων 6: Η πλούσια ιστορία του κτιρίου που παραμένει πεισματικά στην θέση του

Από το 1930 μέχρι και σήμερα

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ

7/9/2017 | 00:11

Υπάρχουν δεκάδες παλιά κτίρια στην πρωτεύουσα που στέκουν μέχρι και σήμερα, πεισματικά, παρόλες τις αλλαγές στην οικοδομική διάταξη της Αθήνας τα τελευταία 50 χρόνια. Κτίρια που το καθένα έχει την δική του ιστορία και τις δικές του εικόνες, βλέποντας το περιβάλλον τους να αλλάζει δραματικά με το πέρασμα των χρόνων. Όμως το κάθε ένα είναι ξεχωριστό για χίλιους δυο λόγους...

Όπως το κτίριο της οδού Πατησίων 6, ένα από τα λίγα στην γειτονιά, κοντά στα παλιά Χαυτεία, που στέκει ακόμα στην θέση του, αν και με το πέρασμα των χρόνων άλλαξε πολλές μορφές. Η γνωστή ιστορία του ξεκινά το 1930, όταν ο Δημήτρης «Πολ» Χριστόπουλος, δημιουργεί ένα εστιατόριο πολυτελείας και του δίνει το όνομα «Αλάσκα». Το πέρασμα του ιδιοκτήτη του από την Αμερική και το Ντιτρόιτ την δεκαετία του ’10 και του ’20, είναι ενδεικτικό στην επιλογή του ονόματος.

Όλη η καλή Αθήνα για περίπου οκτώ χρόνια πέρασε από το συγκεκριμένο εστιατόριο. Εκλεκτό φαγητό και προσωπικό, οι πελάτες με την συνοδεία μουσικής απολάμβαναν ένα μοναδικό χώρο για την εποχή. Πολλές φορές ο ξακουστός Γιάννης Σπάρτακος πέρασε από εκεί, παίζοντας τζαζ μελωδίες στα πλήκτρα του πιάνου, ενώ κάποιες άλλες, ο μεγάλος Νίκι Γιάκοβλεφ έπαιζε ακορντεόν ή πιάνο, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ατμόσφαιρα.

Πολλές φορές η κόρη του ιδιοκτήτη, που τότε δεν ήταν ούτε δέκα ετών, έκλεβε την παράσταση με τον χορό της. Η ατμόσφαιρα δεν χαλούσε σχεδόν ποτέ, με την Αθήνα του ’30, λίγο πριν την φρίκη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και την γερμανικής κατοχής, να μοιάζει με όαση διασκέδασης και ήρεμης ζωής, με χαρακτηριστικό εκπρόσωπό της το εστιατόριο «Αλάσκα».

Το 1939, η επιχείρηση άλλαξε χέρια. Οι λόγοι δεν είναι γνωστοί, αλλά ο ιδιοκτήτης επέλεξε να νοικιάσει αλλού το ιστορικό κτίριο. Η «Αλάσκα» έμεινε στην θέση της, αλλά μετατράπηκε σε κινηματογράφο. Ο κινηματογράφος «Αλάσκα», για 41 χρόνια, μέχρι το 1980, έγινε ένας από τους πιο γνωστούς κινηματογράφους του κέντρου της Αθήνας, αν και αρχικά η επιβίωσή του πέρασε από 40 κύματα.

Κι αυτό γιατί η κατοχή χτύπησε την πόρτα της Ελλάδας μόλις 2 χρόνια αργότερα. Στους επάνω ορόφους του κτιρίου βρισκόταν το ξενοδοχείο Λευκάς. Όμως σύμφωνα με μαρτυρίες, τα χρόνια της κατοχής στον επάνω όροφο στεγαζόταν το υποθηκοφυλακείο. Οι συγκεκριμένες μαρτυρίες προέρχονται από ένα σαμποτάζ της ΠΕΑΝ (Πανελλήνια Ένωση Αγωνιζόμενων Νέων) στις 22 Σεπτεμβρίου του 1942.

Τα γραφεία της προδοτικής οργάνωσης ΕΣΠΟ (Εθνική Σοσιαλιστική Πατριωτική Οργάνωση), βρίσκονταν στην οδό Πατησίων 8 και Γλάδστωνος, δίπλα δηλαδή από την «Αλάσκα» και το υποθηκοφυλακείο. Πριν η ΠΕΑΝ κάνει το σαμποτάζ, αναζήτησε έναν τρόπο να μην εξαπλωθεί η φωτιά στο διπλανό κτίριο, αφού αν έφτανε στο υποθηκοφυλακείο θα μιλούσαμε για εθνική καταστροφή. Το σαμποτάζ τελικά κατέστρεψε το διπλανό κτίριο ολοσχερώς και σήμανε το τέλος της προδοτικής οργάνωσης.

Από το τέλος της κατοχής και μετά, ο κινηματογράφος, μια αίθουσα 450 ατόμων χωρίς εξώστη, άνοιγε από το πρωί και πρόβαλλε ταινίες με άφθονο ξύλο, σeξ, καράτε και πιστολίδι. Δεν ήταν κινηματογράφος που έπαιζε οσκαρικές ταινίες, ούτε εκείνες που λέμε ποιοτικές, αλλά έγραψε ιστορία στην περιοχή, μαζί με τον κινηματογράφο «Ροζικλαίρ».

Το 1980, ύστερα από 41 χρόνια, το όνομα «Αλάσκα» δεν θα συνέχιζε χέρι – χέρι με το κτίριο. Ο κινηματογράφος έδωσε την σκυτάλη σε κατάστημα ρούχων, το οποίο ίσως και να άλλαξε χέρια κάποιες φορές.

Για πενήντα χρόνια το κτίριο ήταν γνωστό σε όλη την Αθήνα με ένα συγκεκριμένο όνομα. Όλοι οι Αθηναίοι γνώριζαν που πέφτει το πολυτελές εστιατόριο και αργότερα ο κινηματογράφος. Η ιστορία του υπήρξε πλούσια παντοιοτρόπως. Ερχόμενοι στο σήμερα και κοιτάζοντας προσεκτικά την γειτονιά, δεν μπορώ να κρύψω ότι θα ήθελα να επιστρέψω στην δεκαετία του ’30, για να ακούσω τζαζ ή στην δεκαετία του ’50, για να δω τον Γκάρυ Κούπερ στους «Λογχοφόρους της Βεγγάλης». Το κτίριο της οδού Πατησίων 6 (κανένας δεν την λέει 28ης Οκτωβρίου) έζησε κάθε περίοδο της πρωτεύουσας και έχει καλές και κακές αναμνήσεις. Είναι όμως μόνο δικές του...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η Κίνα ξαναγράφει τους όρους του γάμου – και οι γυναίκες ανησυχούν

Stories 05.11.2025
Ό,τι πλήρωσες, δικό σου: Η Κίνα αλλάζει τους κανόνες του γάμου

Δεν το φαντάζεσαι: Το χρώμα του αυτοκινήτου σου μπορεί να σου «τρώει» βενζίνη!

Νέα Εποχή 05.11.2025
νας μηχανικός εξηγεί γιατί η λάθος απόχρωση στο όχημά σου μπορεί να αυξάνει την κατανάλωση και να «ψήνει» το πορτοφόλι σου

Ο άνθρωπος που γύρισε από τον θάνατο: Ο μοναδικός επιζών της Air India και το ψυχολογικό του μαρτύριο

Πρόσωπα 05.11.2025
Ο Viswashkumar Ramesh ζει με τις πληγές της συντριβής της Air India

Πώς βρέθηκε η Shein στη μέση ενός σκανδάλου

Stories 05.11.2025
Υπάρχει τρόπος να ελεγχθεί όλο το εμπόρευμα;

«Remember, remember the 5th of November»: Ο άνθρωπος ως το υπέρτατο σύμβολο

Πρόσωπα 05.11.2025
Η ανατροπή σε έναν συμβολισμό που έγινε σύμβολο της ίδιας της ανατροπής

Η Ελένη έφτιαξε έναν γαλαξία για να χωρέσουν όλα τα παιδικά όνειρα

Πρόσωπα Χτες
Από τα μικροβιολογικά εργαστήρια στον γαλαξία του Skylene

Η Ελληνίδα βασίλισσα που εξολόθρευσε όλους τους άντρες του νησιού της

Stories Χτες
Η γυναίκα που έσωσε τον πατέρα της από το μαχαίρι των ίδιων των γυναικών της πόλης της και βρέθηκε σκλάβα, βασίλισσα και τραγική ηρωίδα στην ίδια ζωή

Ατίθασα Νιάτα: Η ηθοποιός που έχασε τα πάντα σε πέντε λεπτά

Πρόσωπα Χτες
Η αόρατη μάχη της Σαμπρίν Γκένετ: Πώς μια απλή επέμβαση άλλαξε τα πάντα

Δάσκαλος έφτιαξε προσθετικό χέρι για μαθητή του με λιγότερα απ’ όσα κοστίζει ένα γεύμα

Stories Χτες
Ένας δάσκαλος, ένας 3D εκτυπωτής και ένα θαύμα στην τάξη του Κεντάκι

ΗΠΑ: Χρειάζεται η χώρα μια επανάσταση;

Stories Χτες
Πρωτοφανή πράγματα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού

Grand Egyptian Museum: Ανοιξε τις πύλες του το μεγαλύτερο μουσείο αρχαιοτήτων στον κόσμο

Stories Προχτές
100.000 εκθέματα, τα 5.000 που βρέθηκαν στον τάφο του Τουταγχαμών για πρώτη φορά μαζί