Κινητό το 1930; Ο πίνακας που βάζει φωτιά στις θεωρίες για ταξίδια στον χρόνο
Μήπως κάποιος ξέχασε το iPhone του στο παρελθόν; Ή μήπως τελικά... κάποιος ταξίδεψε πίσω στον χρόνο με αυτό;
Δημοσίευση 3/6/2025 | 00:22

Ο πίνακας "Mr. Pynchon and the Settling of Springfield", φιλοτεχνημένος από τον Ιταλοαμερικανό καλλιτέχνη Umberto Romano το 1937, έχει αναστατώσει το διαδίκτυο, τους συνωμοσιολόγους, ακόμα και μερικούς σκεπτικιστές. Γιατί; Γιατί σε πρώτο πλάνο, ένας ιθαγενής Αμερικανός φαίνεται να κρατάει κάτι που μοιάζει επικίνδυνα πολύ με... smartphone.
View this post on Instagram
Και δεν είναι μόνο το αντικείμενο που παραπέμπει στο σήμερα — είναι και ο τρόπος που το κρατάει. Κλασικό κινητο-κρατημα: με το ένα χέρι, καρφωμένο βλέμμα στην οθόνη, σχεδόν έτοιμος να κάνει scroll στο TikTok ή να στείλει meme στο group chat.
Ο πίνακας και το «αίνιγμα»
Το έργο απεικονίζει τον Άγγλο έποικο William Pynchon (ιδρυτή του Springfield της Μασαχουσέτης) να αλληλεπιδρά με ιθαγενείς κατοίκους της περιοχής. Ανάμεσα στο πλήθος, ο «χρονικά ατίθασος» ιθαγενής με το μυστηριώδες αντικείμενο προκαλεί εδώ και χρόνια ένα καλλιτεχνικό... deja vu του μέλλοντος.
Και τι λένε οι ειδικοί;
Η Dr. Margaret Bruchac από το πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια δηλώνει:
«Ο τρόπος που το κρατάει και κοιτάζει το αντικείμενο είναι ανατριχιαστικά ίδιος με αυτόν που κρατάμε σήμερα ένα smartphone».
Όμως γρήγορα προσγειώνει το κοινό:
«Το πιο πιθανό είναι να πρόκειται για ένα σιδερένιο μαχαίρι ή έναν καθρέφτη. Απλώς ο πίνακας έχει μια “ονειρική” καλλιτεχνική διάθεση».
Ο ιστορικός Daniel Brown συμφωνεί:
«Το αντικείμενο μοιάζει με καθρέφτη, ένα εργαλείο που χρησιμοποιούσαν ευρέως οι ιθαγενείς τον 17ο αιώνα».
Και η Dr. Crown συμπληρώνει:
«Η αφηρημένη αισθητική του Romano ήταν επίμονα διφορούμενη».
Με απλά λόγια: ο τύπος είχε φαντασία.
Λοιπόν, είναι smartphone ή όχι;
Η λογική λέει «όχι». Η φαντασία λέει «ίσως». Το ίντερνετ λέει «σίγουρα ναι και να δεις που το επόμενο επεισόδιο του Dark θα ξεκινά με αυτόν τον πίνακα».
Όπως και να 'χει, ο πίνακας αυτός θυμίζει πως η τέχνη έχει την ικανότητα να μπερδεύει, να παίζει με τον χρόνο και να μας κάνει να χαμογελάμε — ακόμα κι αν τελικά δεν έχει Wi-Fi.