E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Η συμβολή των ταξιτζήδων στο κίνημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Το μποϊκοτάζ στα λεωφορεία μετά την άρνηση της Rosa Parks να παραχωρήσει τη θέση της σε λευκό επιβάτη

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ Δημοσίευση 22/1/2024 | 00:00

Η συμβολή των ταξιτζήδων στο κίνημα των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
@Don Cravens

Ήταν η πρώτη ημέρα του Δεκεμβρίου του 1955, όταν η θρυλική Rosa Parks επέστρεφε σπίτι από το μέρος που εργαζόταν ως μοδίστρα. Κάθισε σε μια θέση στο λεωφορείο, την εποχή όμως που οι θέσεις ήταν διαχωρισμένες σε θέσεις λευκών και μαύρων. Ο οδηγός τότε της ζήτησε να σηκωθεί από τη θέση για να κάτσει ένας λευκός. Η Rosa Parks αρνήθηκε λέγοντας πως ήταν πολύ κουρασμένη για να σηκωθεί. Αυτή έμελλε να είναι μια από τις πιο σημαντικές στιγμές του κινήματος των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Μέσα σε μερικές μόλις ημέρες στο Μοντγκόμερι της Αλαμπάμα, ξεκίνησαν οι εκκλήσεις για μποϊκοτάζ από μαύρους στα λεωφορεία. Το Μποϊκοτάζ των Λεωφορείων στο Μοντγκόμερι, δημιούργησε ήρωες για το κίνημα όπως η Rosa Parks και ο Martin Luther King. Η αφροαμερικανική κοινότητα είχε βρει την αφορμή σε μια νότια πολιτεία, για να περάσει στην ενεργή δράση.

Οι εφημερίδες που ανήκαν σε μαύρους αλλά και οι εκκλησία, διέδωσαν την απόφαση για μποϊκοτάζ. Μόλις τέσσερις ημέρες αργότερα, 40.000 Αφροαμερικανοί, που αντιστοιχούσαν στα 3/4 των επιβατών στα λεωφορεία του Μοντγκόμερι, αρνήθηκαν σύσσωμοι να ανέβουν στα λεωφορεία, δίνοντας ένα δυνατό χτύπημα στα μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης.

Το μποϊκοτάζ κράτησε έναν χρόνο και όταν ο Martin Luther King ανακοίνωσε τη λήξη του είχε πει «Διαπιστώσαμε ότι, μακροπρόθεσμα, είναι πιο τιμητικό να περπατάς με αξιοπρέπεια παρά να σε μεταφέρουν με ταπείνωση».

Ωστόσο, χωρίς τη βοήθεια των μαύρων οδηγών ταξί, το μποϊκοτάζ θα είχε στεφθεί από αποτυχία. Την πρώτη ημέρα, το μποϊκοτάζ είχε τρομερή επιτυχία. Οι ηγέτες του κινήματος συναντήθηκαν την επόμενη ημέρα για να συζητήσουν τον τρόπο που θα μπορούσαν να συνεχίσουν το μποϊκοτάζ μέχρι η πόλη του Μοντγκόμερι να ικανοποιήσει το αίτημά τους για κατάργηση του διαχωρισμού στα λεωφορεία.

Ήξεραν πως χρειαζόταν μια εναλλακτική μεταφορά, ώστε να κρατήσει όσο περισσότερο μπορούσε. Οι εταιρείες ταξί, που ανήκαν σε μαύρους και διαχειρίζονταν 210 ταξί, προσφέρθηκαν εθελοντικά να μειώσουν τα ναύλα τους σε 10 σεντς, όσα δηλαδή έδιναν οι επιβάτες για μια διαδρομή με λεωφορείο.

Έτσι, τα λεωφορεία της πόλης ένιωσαν στην πράξη την απώλεια, χάνοντας καθημερινά 30 με 40 χιλιάδες επιβάτες.

Μπροστά στο μποϊκοτάζ, που επέμενε σθεναρά, η αστυνομία θέσπισε νόμο για ελάχιστα κόμιστρα στα ταξί και συνέλαβε μαύρους οδηγούς ταξί, οι οποίοι βοηθούσαν τους μαύρους κατοίκους της πόλης να μετακινηθούν. Η ιθύνοντες της πόλης από τη μεριά τους, πίεσαν τις ασφαλιστικές εταιρείες να μην δίνουν ασφάλειες ή ακόμα και να τις ανακαλέσουν, αν επρόκειτο για μαύρους οδηγούς αυτοκινήτων.

Αλλά όλοι είχαν πάρει σοβαρά το κίνημα και αρνήθηκαν να υποχωρήσουν. Οι διαδηλωτές επέλεξαν να περπατάνε η να μοιράζονται το ίδιο αυτοκίνητο. 200 άτομα προσέφεραν εθελοντικά τα αυτοκίνητά τους, τα οποία σταματούσαν και έπαιρναν κόσμο σε 100 σημεία της πόλης.

Στο ημερολόγιό του, ο ηγέτης των πολιτικών δικαιωμάτων Bayard Rustin ανέφερε ότι μιλούσε με άντρες που περπατούσαν έως και 14 μίλια κάθε μέρα προς τιμήν του μποϊκοτάζ, και συλλογιζόταν τους μαύρους οδηγούς που συνέβαλαν σε αυτό.

«Αναρωτήθηκα ποια θα ήταν η απάντηση των οδηγών, αφού 28 από αυτούς είχαν συλληφθεί με την κατηγορία της συνωμοσίας για την καταστροφή της εταιρείας λεωφορείων», έγραψε ο Rustin. «Ένας ένας δεσμεύτηκαν ότι, αν χρειαστεί, θα συλλαμβάνονταν ξανά και ξανά».

Στις 5 Ιουνίου 1956, το ομοσπονδιακό δικαστήριο του Μοντγκόμερι έκρινε ότι οι νόμοι που απαιτούσαν φυλετικό διαχωρισμό στα λεωφορεία παραβίαζαν την 14η Τροπολογία. Έξι μήνες αργότερα, στις 21 Δεκεμβρίου του 1956, τα λεωφορεία του Μοντγκόμερι δεν είχαν πια επιβάτες με φυλετικούς διαχωρισμούς.

H Rosa Parks σε λεωφορείο του Μοντγκόμερι, στις 21 Δεκεμβρίου του 1956

@wikipedia.org

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Γεγονότα της χρονιάς 2025: Χρονιά – ρεκόρ στις φυσικές καταστροφές

Stories 19.12.2025
Η χρονιά που οι αριθμοί έπαψαν να μοιάζουν θεωρητικοί

17 πλατάνια στη σκεπή της: Η ελληνική εκκλησία–θαύμα που μπήκε στο Guinness και δεν γκρεμίζεται με τίποτα

Ιστορικά 19.12.2025
Ένα μοναδικό φαινόμενο πίστης και φύσης που αψηφά τους νόμους της λογικής και έχει καταγραφεί στο Βιβλίο Ρεκόρ Γκίνες

Από το μπαλέτο στη Wall Street: Πώς η Luana Lopes Lara έγινε δισεκατομμυριούχος στα 29

Πρόσωπα 19.12.2025
Στα 29 της χρόνια, κατάφερε να γίνει η νεότερη αυτοδημιούργητη δισεκατομμυριούχος

Η ληστεία του αιώνα στην Ελλάδα; Η απάντηση δεν είναι αυτή που φαντάζεσαι

Stories 19.12.2025
Υποθέσεις που έμειναν ανεξιχνίαστες και ποσά που ζαλίζουν

Η Ευρώπη λέει «ναι» στην ασφαλή άμβλωση: Τι αλλάζει για εκατομμύρια γυναίκες;

Stories 19.12.2025
Μεγάλη νίκη για το κίνημα πολιτών «My Voice, My Choice».

Η διαφήμιση τζιν της δεκαετίας του ’80 που είχε προκαλέσει σάλο: «Το γυναικείο βλέμμα στο ανδρικό σώμα»

Stories 19.12.2025
Δεν έγινε θρυλική μόνο για την αισθητική της. Έγινε σημείο καμπής.

Ισχύει; Στη Ρουμανία μπορείς να πάρεις δωρεάν εισιτήρια αν κάνεις μια άσκηση γυμναστικής

Stories Χτες
Η ιδέα πίσω από το πρότζεκτ είναι να προωθήσει την καθημερινή άσκηση

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο: Εγκρίθηκε η επέκταση ‑ Τι αλλάζει στο ιστορικό κτήριο

Αρχιτεκτονική Χτες
Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας ετοιμάζεται να περάσει σε μια νέα εποχή

Έρχεται επανασύνδεση Ηνωμένου Βασιλείου και Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Stories Χτες
Σημαντικός είναι και ο τομέας της ασφάλειας και της άμυνας

Ποιος είπε ότι «ο Τραμπ έχει προσωπικότητα αλκοολικού»;

Stories Χτες
Και τον Έλον Μασκ «δηλωμένο χρήστη κεταμίνης»

Η «λίμνη αίματος» στο Google Earth που τρόμαξε τον πλανήτη

Stories Χτες
Χρήστες του Google Earth είδαν τις τελευταίες ώρες μια περίεργη εικόνα στο Νέο Μεξικό