E-Daily

Που βρίσκεται σήμερα η Αφγανή κοπέλα από το πιο διάσημο εξώφυλλο του National Geographic

Οι άνθρωποι από το Αφγανιστάν είναι πρόσφυγες εδώ και 43 χρόνια

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ

3/12/2021 | 00:31

@nytimes.com

Ενώ μεγαλώναμε, οι περισσότεροι βρεθήκαμε στο ίδιο σταυροδρόμι με αυτό το πρόσωπο. Ένα πρόσωπο ενός 12χρονου κοριτσιού που έγινε συνώνυμο με τον πόνο του ξεριζωμού, του πολέμου και της αβεβαιότητας.

Η Αφγανή κοπέλα με τα καταπράσινα μάτια κοίταξε ευθεία τον φακό με ένα πολύ αυστηρό βλέμμα. Δεν μπορούσε να χαμογελάσει επειδή σύμφωνα με τους κανόνες της φυλής της μια γυναίκα δεν μπορούσε να δείξει ότι έχει εμπιστευτεί αγνώστους, αλλιώς θα τιμωρηθεί. Αλλά δεν συνέτρεχε και κανένας απολύτως λόγος να χαμογελάσει.

@nationalgeographic.com

Από την άλλη πλευρά του φακού ήταν ο Αμερικανός φωτογράφος Στιβ ΜακΚάρι που την είδε και την απαθανάτισε στα σύνορα με το Πακιστάν, σε έναν καταυλισμό προσφύγων. Έξι χρόνια νωρίτερα, λίγο μετά που ξέσπασε ο πόλεμος στη χώρα που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, είχε χάσει από βομβαρδισμό τους δυο γονείς της από βομβαρδισμό. Η γιαγιά της πήρε την ίδια και τα αδέρφια τους και μεταφέρθηκαν στο Πακιστάν, στο στρατόπεδο προσφύγων Nasir Bagh.

Ο ΜακΚάρι μπορεί να την τράβηξε φωτογραφία, αλλά δεν σημείωσε το όνομά της. Εκείνη παντρεύτηκε στα 13 και επέστρεψε στο Αφγανιστάν το 1992, όταν έκλεισε τα 20. Το πρόσωπο της είχε γίνει γνωστό παγκοσμίως αλλά η ίδια δεν το γνώριζε. Ο ΜακΚαρι την έψαξε αρκετές φορές αλλά δεν κατάφερε να τη βρει.

Το 2002 μια ολόκληρη ομάδα, με επικεφαλής τον ΜακΚάρι πήγε στο Αφγανιστάν με σκοπό να τη βρει και να μάθει το όνομά της. Η φωτογραφία της τους οδήγησε σε έναν καταυλισμό. Το όνομά της ήταν τελικά Σαρμπάτ Γκούλα. Ήταν μια ταλαιπωρημένη 30χρονη, μητέρα τριών παιδιών τότε.

@nationalgeographic.com

Σιγά - σιγά έμαθε πόσο σημαντική ήταν η εικόνα της για την ανθρωπότητα. Πόσο είχε ευαισθητοποιήσει τον δυτικό κόσμο και πως την είχαν ακόμα παρομοιάσει με τη Μόνα Λίζα, δίνοντάς της το όνομα «η πρώτη Μόνα Λίζα του Τρίτου Κόσμου».

Η Σαρμπάτ δεν έπαψε ποτέ να είναι μια πρόσφυγας. Το 2014, το Πακιστάν την κατηγόρησε για παραποίηση εγγράφων, σε μια προσπάθειά της να πάρει μετά από τόσα πακιστανική υπηκοότητα, και την εξέδωσε στο Αφγανιστάν. Εκεί το 2017, η κυβέρνηση της έδωσε σπίτι και κάποια λεφτά κάθε μήνα. Αλλά αυτό κράτησε λιγότερο από τέσσερα χρόνια.

Μετά την κατάληψη της Καμπούλ από τους Ταλιμπάν, η Σαρμπάτ δε χωρούσε άλλο στο Αφγανιστάν. Η Ιταλία κατάφερε να οργανώσει την ασφαλή διέλευση της προς τη χώρα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι. Η Σαρμπάτ πλέον, στα 49 της χρόνια θα ζήσει για πρώτη φορά μακριά από την εμπόλεμη ζώνη. Ο Μάριο Ντράγκι δήλωσε πως το κράτος θα τη βοηθήσει να ενσωματωθεί στη ζωή στην Ιταλία. Και ίσως να είναι η τελευταία φορά που η Σαρμπάτ, με τα ορθάνοιχτα καταπράσινα μάτια, να αλλάζει χώρα για να ξεφύγει από τον τρόμο του πολέμου…

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Μεξικό: Η «πόλη» που χάθηκε για πάντα – 130.000 ζωές εξαφανισμένες στον πόλεμο των ναρκωτικών

Stories 01.09.2025
Χιλιάδες οικογένειες ψάχνουν τους αγνοουμένους τους στο Μεξικό

Αφρική: Γιατί ζητά να ξαναγραφτούν οι παγκόσμιοι χάρτες

Stories 01.09.2025
Από το 1569 μέχρι σήμερα: Το λάθος που αλλάζει την εικόνα του κόσμου μας

Trans Rights υπό επίθεση: Το Τέξας ψηφίζει νόμο που θίγει την αξιοπρέπεια

Stories 01.09.2025
Όταν η πολιτική μπαίνει... στην τουαλέτα

Ένα χωριό με λεβάντες και... νεύρα! Γιατί οι κάτοικοι θέλουν τους τουρίστες μόνο τις καθημερινές

Stories Χτες
Η ισπανική πόλη που δεν θέλει τουρίστες τα Σαββατοκύριακα

Πώς η μουσική έσωσε τη ζωή μιας Εβραίας τσελίστριας

Πρόσωπα Χτες
Σήμερα, σε ηλικία 99 ετών, η Ανίτα Λάσκερ-Βάλφις είναι η τελευταία επιζήσασα της Γυναικείας Ορχήστρας του Αουσβιτς

4 διδασκαλίες του Μπρους Λι που θα σου αλλάξουν τη ζωή

Stories Χτες
Αρκεί να τις ακολουθήσεις

H εξαντλημένη γενιά: Μήπως ανήκεις σε αυτούς;

Νέα Εποχή Χτες
Αν γεννήθηκες στα 80s, πολύ πιθανόν

Το σπίτι‑σύμβολο του ελληνικού σινεμά ανοίγει ξανά τις πόρτες του – Δείτε πώς είναι σήμερα

Νέα Εποχή Προχτές
Το ιστορικό κτήριο της ταινίας «Η δε γυνή να φοβήται τον άνδρα» αναστηλώνεται και ετοιμάζεται να φιλοξενήσει προβολές κλασικού ελληνικού κινηματογράφου