E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Το πάμφθηνο αυτοκίνητο των 80s που έκανε θραύση στην Ελλάδα ‑ Δε χαλούσε με τίποτα

Το αυτοκίνητο-θρύλος που δεν έλεγε να χαλάσει

Δημοσίευση 1/4/2025 | 00:10

Το πάμφθηνο αυτοκίνητο των 80s που έκανε θραύση στην Ελλάδα ‑ Δε χαλούσε με τίποτα
collage

Για τους παλιούς είναι ανάμνηση, για τους νέους ένα ρετρό cult φαινόμενο. Το Yugo της Zastava ήταν το αμάξι που κατέκλυσε τους ελληνικούς δρόμους στα ‘80s και ‘90s. Φτηνό, ανθεκτικό και ακούραστο, το Yugo έγινε το απόλυτο value for money αυτοκίνητο μιας εποχής που ήξερε να βρίσκει «ευκαιρίες».

Το Yugo κόστιζε όσο μία μοτοσυκλέτα, αλλά είχε τέσσερις ρόδες και σκεπή – τι άλλο να ζητήσεις; Με σκληρές αναρτήσεις, λιτό σχεδιασμό και μηχανικά μέρη που δύσκολα σε πρόδιδαν, το μικρό τρίπορτο γιουγκοσλαβικό δημιούργημα κέρδισε μια θέση στις καρδιές των οδηγών.

Ναι, μπορεί το συμπλεκτάκι του να είχε τις παραξενιές του, αλλά τα ανταλλακτικά ήταν φθηνά και διαθέσιμα παντού. Δεν είναι τυχαίο πως ακόμα και σήμερα, όποιος είχε Yugo το θυμάται σαν το αμάξι που «δεν πέθαινε».

Η δημοφιλία του Yugo το έκανε και στόχο… καζούρας. Ανέκδοτα όπως «πώς διπλασιάζεις την τιμή του; – Φουλάρεις το ρεζερβουάρ!» έγιναν viral προτού καν εφευρεθεί το ίντερνετ. Ωστόσο, οι φήμες περί ανύπαρκτης ασφάλειας διαψεύστηκαν σε crash tests στις ΗΠΑ, όπου το Yugo τα πήγε καλύτερα από γνωστά μοντέλα όπως το Saab 900 και το Subaru GL.

Το αυτοκίνητο μιας ολόκληρης χώρας

Το Yugo ήταν η «γέφυρα» της Γιουγκοσλαβίας. Τα ηλεκτρικά του φτιάχνονταν στη Σλοβενία, οι καθρέφτες στη Βόρεια Μακεδονία, τα φρένα στην Κροατία, ενώ το εργοστάσιο παραγωγής του βρισκόταν στο Κραγκούγιεβατς της Σερβίας. Ξεκίνησε ως Zastava 102, αλλά το όνομα Yugo επιλέχθηκε για να γίνει πιο εμπορικό.

Η μεγάλη του επιτυχία στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα το Yugo έκανε πάταγο! Το 1985 κόστιζε μόλις 780.000 δραχμές (ξεκινούσε από 577.000), και οι πωλήσεις του εκτοξεύτηκαν. Το 1984 ήταν 4ο σε πωλήσεις πανελλαδικά, το 1985 ανέβηκε στην 3η θέση με 8% μερίδιο αγοράς, ενώ το Yugo 45 ήταν σταθερά best seller.

Μετά το 1990, η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας και οι κυρώσεις στις εξαγωγές έβαλαν φρένο στην επιτυχία του. Το 1992 το μερίδιο αγοράς του είχε πέσει στο 0,5% και η παραγωγή φυτοζωούσε. Η Zastava άντεξε ως το 2008, όταν και έριξε τίτλους τέλους.

Μπορεί κάποιοι να ονειρεύονται την επιστροφή του ως ηλεκτρικό, αλλά η λογική λέει πως το Yugo θα μείνει για πάντα μια γλυκιά ανάμνηση. Μια εποχή όπου τα φτηνά αμάξια δεν ήταν μιας χρήσης, αλλά «σκυλιά» που δεν χάλαγαν με τίποτα!

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Ο έφηβος ιδρυτής εταιρείας AI που εξασφάλισε επένδυση 1 εκατ. δολαρίων

Πρόσωπα 23.04.2025
Από μικρός, ο Toby έδειξε ενδιαφέρον για την τεχνολογία

Ξεχασμένο από τον χρόνο: Το ιταλικό χωριό στη Ρόδο που προστατεύει ένα ζωντανό απολίθωμα

Ιστορικά 23.04.2025
Ανάμεσα σε ερειπωμένα ιταλικά κτίρια και σιωπηλές πλατείες, ένα μοναδικό ψάρι δίνει μάχη για την επιβίωση στα γλυκά νερά της Ρόδου

Γιατί οι ΗΠΑ αποχωρούν από την Ευρώπη

Stories 23.04.2025
Αμερικανός αναλυτής: Λογική η στρατηγική μείωσης της αμερικανικής παρουσίας στην Ευρώπη

Το ελληνικό ποτό που ξεκίνησε από ένα μαγαζάκι του Πειραιά και κατέκτησε τον κόσμο

Stories Χτες
Από τη συνοικία του Πειραιά στα σαλόνια της Κούβας και τα μπαρ της Νέας Υόρκης

Η εκδίκηση της Κίνας στο TikTok

Νέα Εποχή Χτες
Πολυτελή ρούχα σχεδιαστών στο 1/10 της τιμής

Πώς το ιερό νερό στην Αιθιοπία έφερε χολέρα στην Ευρώπη

Stories Χτες
Τουλάχιστον επτά περιπτώσεις χολέρας σε Γερμανία και Ηνωμένο Βασίλειο

Η λύση στη μοναξιά: Τα κλαμπ φιλίας που φέρνουν κοντά δεκάδες γυναίκες

Stories Προχτές
Η Caitlin Ball, 23 ετών, ίδρυσε το Social Girls Club

Ένας 17χρονος ήθελε απλώς να βγάλει χαρτζιλίκι‑ μετά από χρόνια κατέληξε να διευθύνει έναν κολοσσό

Stories Προχτές
Αυτή η ιστορία επιτυχίας αποτελεί παράδειγμα για το πώς μια μικρή επένδυση μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία μιας αυτοκρατορίας

Ο πραγματικός δολοφόνος που ενέπνευσε τους δημιουργούς των ταινιών Scream

Stories Προχτές
Τα εγκληματα ενός από τους πιο διάσημους δολοφόνους των ΗΠΑ