E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Το πάμφθηνο αυτοκίνητο των 80s που έκανε θραύση στην Ελλάδα ‑ Δε χαλούσε με τίποτα

Το αυτοκίνητο-θρύλος που δεν έλεγε να χαλάσει

Δημοσίευση 1/4/2025 | 00:10

Το πάμφθηνο αυτοκίνητο των 80s που έκανε θραύση στην Ελλάδα ‑ Δε χαλούσε με τίποτα
collage

Για τους παλιούς είναι ανάμνηση, για τους νέους ένα ρετρό cult φαινόμενο. Το Yugo της Zastava ήταν το αμάξι που κατέκλυσε τους ελληνικούς δρόμους στα ‘80s και ‘90s. Φτηνό, ανθεκτικό και ακούραστο, το Yugo έγινε το απόλυτο value for money αυτοκίνητο μιας εποχής που ήξερε να βρίσκει «ευκαιρίες».

Το Yugo κόστιζε όσο μία μοτοσυκλέτα, αλλά είχε τέσσερις ρόδες και σκεπή – τι άλλο να ζητήσεις; Με σκληρές αναρτήσεις, λιτό σχεδιασμό και μηχανικά μέρη που δύσκολα σε πρόδιδαν, το μικρό τρίπορτο γιουγκοσλαβικό δημιούργημα κέρδισε μια θέση στις καρδιές των οδηγών.

Ναι, μπορεί το συμπλεκτάκι του να είχε τις παραξενιές του, αλλά τα ανταλλακτικά ήταν φθηνά και διαθέσιμα παντού. Δεν είναι τυχαίο πως ακόμα και σήμερα, όποιος είχε Yugo το θυμάται σαν το αμάξι που «δεν πέθαινε».

Η δημοφιλία του Yugo το έκανε και στόχο… καζούρας. Ανέκδοτα όπως «πώς διπλασιάζεις την τιμή του; – Φουλάρεις το ρεζερβουάρ!» έγιναν viral προτού καν εφευρεθεί το ίντερνετ. Ωστόσο, οι φήμες περί ανύπαρκτης ασφάλειας διαψεύστηκαν σε crash tests στις ΗΠΑ, όπου το Yugo τα πήγε καλύτερα από γνωστά μοντέλα όπως το Saab 900 και το Subaru GL.

Το αυτοκίνητο μιας ολόκληρης χώρας

Το Yugo ήταν η «γέφυρα» της Γιουγκοσλαβίας. Τα ηλεκτρικά του φτιάχνονταν στη Σλοβενία, οι καθρέφτες στη Βόρεια Μακεδονία, τα φρένα στην Κροατία, ενώ το εργοστάσιο παραγωγής του βρισκόταν στο Κραγκούγιεβατς της Σερβίας. Ξεκίνησε ως Zastava 102, αλλά το όνομα Yugo επιλέχθηκε για να γίνει πιο εμπορικό.

Η μεγάλη του επιτυχία στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα το Yugo έκανε πάταγο! Το 1985 κόστιζε μόλις 780.000 δραχμές (ξεκινούσε από 577.000), και οι πωλήσεις του εκτοξεύτηκαν. Το 1984 ήταν 4ο σε πωλήσεις πανελλαδικά, το 1985 ανέβηκε στην 3η θέση με 8% μερίδιο αγοράς, ενώ το Yugo 45 ήταν σταθερά best seller.

Μετά το 1990, η διάλυση της Γιουγκοσλαβίας και οι κυρώσεις στις εξαγωγές έβαλαν φρένο στην επιτυχία του. Το 1992 το μερίδιο αγοράς του είχε πέσει στο 0,5% και η παραγωγή φυτοζωούσε. Η Zastava άντεξε ως το 2008, όταν και έριξε τίτλους τέλους.

Μπορεί κάποιοι να ονειρεύονται την επιστροφή του ως ηλεκτρικό, αλλά η λογική λέει πως το Yugo θα μείνει για πάντα μια γλυκιά ανάμνηση. Μια εποχή όπου τα φτηνά αμάξια δεν ήταν μιας χρήσης, αλλά «σκυλιά» που δεν χάλαγαν με τίποτα!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Ο άνθρωπος που προκάλεσε το μίσος των φοιτητών της Οξφόρδης για 550 χρόνια, χωρίς κανένας τους να ξέρει γιατί

Ιστορικά 03.08.2025
Ο όρκος για το μίσος που ούτε το Πανεπιστήμιο δεν ήξερε γιατί υπήρχε

Τα seχ parties αυξήθηκαν και αυτή η γενιά είναι υπεύθυνη για αυτό

Νέα Εποχή 03.08.2025
Η Γενιά Z και η διαφορετική προσέγγιση στη σεξουαλικότητα

Ποια επαγγέλματα κερδίζουν έδαφος στην Ελλάδα

Νέα Εποχή 03.08.2025
Οι κλάδοι με τη μεγαλύτερη άνοδο στις προσλήψεις το 2024

10 φωτογραφίες που μας δείχνουν πως ήταν η ζωή τον 20ο αιώνα

Ιστορικά 03.08.2025
Απλές στιγμές με πολλή σημασία

Ο ποδοσφαιριστής που έπαιζε παντού στο γήπεδο με την ίδια ευκολία

Αθλητισμός 03.08.2025
Όποιος είχε την τύχη να το δει, μάλλον το γνωρίζει

Explainer: Γιατί οι πλούσιοι Κινέζοι παρατάνε τις ευρωπαϊκές πολυτέλειες

Stories Χτες
Τι συμβαίνει στην κινεζική αγορά πολυτελείας;

Τα μέρη του πλανήτη με τα πιο καταθλιπτικά ονόματα που μπορείς να φανταστείς

Stories Χτες
Μπορεί να είναι απλές πόλεις, κορυφές ή νησιά, όμως οι λέξεις που τις ονομάζουν σε στοιχειώνουν.