E-Daily

Περιμένοντας το μετρό Θεσσαλονίκης επί 4 δεκαετίες: Η αρχή της ιδέας και τα προβλήματα

Υπήρξε μόνιμη εξαγγελία από το βήμα της ΔΕΘ, «αιώνιο» πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης και ανέκδοτο σε όλη την Ελλάδα

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ

29/8/2024 | 00:14

αρχειου

Στις 30 Νοεμβρίου του 2024 θα παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς το Μετρό Θεσσαλονίκης, ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο κόσμος είναι αρκετά δύσπιστος. Η ιστορία του μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα κλασικό παράδειγμα των δυσκολιών που μπορεί να αντιμετωπίσει ένα μεγάλο δημόσιο έργο στην Ελλάδα...

Η Θεσσαλονίκη, μετρά ήδη 4 δεκαετίες που ασχολείται με το περίφημο έργο του μετρό. Η ιστορία αυτού του πολυαναμενόμενου έργου είναι γεμάτη ανατροπές, καθυστερήσεις, πολιτικές αντιπαραθέσεις και πολυάριθμες υποσχέσεις που τελικά δεν τηρήθηκαν.

Ενα έργο που υπήρξε μόνιμη εξαγγελία από το βήμα της ΔΕΘ, «αιώνιο» πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης και ανέκδοτο σε όλη την Ελλάδα!

Η ιδέα για την κατασκευή μετρό στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε ήδη από τη δεκαετία του 1980. Η ταχέως αναπτυσσόμενη πόλη και η ανάγκη για ένα σύγχρονο σύστημα μεταφορών ήταν οι βασικές αιτίες πίσω από την πρωτοβουλία αυτή. Το 1986 έγινε η πρώτη μελέτη σκοπιμότητας για το μετρό, και το έργο φάνηκε να παίρνει μπροστά. Ωστόσο, τα προβλήματα άρχισαν από νωρίς. Έλλειψη χρηματοδότησης, τεχνικές δυσκολίες και αναποτελεσματικός σχεδιασμός αποτέλεσαν εμπόδια που καθυστέρησαν την εκκίνηση του έργου.

Το 1989 γίνεται η πρώτη προσπάθεια να κατασκευαστεί. Μια τρύπα στο ύψος της ΔΕΘ. Χρηματοδότηση και ο τρόπος κατασκευής χωρίς μετροπόντικες “στέκουν” εμπόδια στην προσπάθεια επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα.

Το 1992 το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης φάνηκε να παίρνει σάρκα και οστά με την υπογραφή των πρώτων συμβάσεων. Ωστόσο, οι καθυστερήσεις δεν άργησαν να κάνουν την εμφάνισή τους. Τεχνικά προβλήματα, δικαστικές διαμάχες μεταξύ εργολάβων, αλλά και γραφειοκρατικά εμπόδια επιβράδυναν την πρόοδο του έργου. Το 1996, η ανάδοχος εταιρεία αποχώρησε λόγω διαφωνιών με την κυβέρνηση, και το έργο μπήκε πάλι σε αδιέξοδο.

Το 2003 αποφασίστηκε η επανεκκίνηση του έργου, με τη δημιουργία νέων σχεδίων και τη λήψη χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Οι νέες υποσχέσεις ήρθαν μαζί με προθεσμίες που έδειχναν ότι το μετρό θα ολοκληρωθεί μέχρι το 2012.

Ωστόσο, οι αρχαιολογικές ανακαλύψεις στο κέντρο της πόλης αποτέλεσαν ακόμα έναν παράγοντα καθυστέρησης. Ο εντοπισμός σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων όπως της Βυζαντινής Μέσης Οδού προκάλεσε νέα κύματα διακοπών, ενώ ο δημόσιος διάλογος για την αντιμετώπιση των αρχαιοτήτων δίχασε την κοινή γνώμη.

Τίτλοι ρεπορτάζ του παρελθόντος

Το 2010 κατά τη διάρκεια των εργασιών λοιπόν, έρχεται στο φως μια πόλη της Ρωμαϊκής ακμής της Θεσσαλονίκης με καταστήματα ναούς, οδούς και αφιερώματα.

Τίτλοι ρεπορτάζ του παρελθόντος

Το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο πρότεινε την απόσπαση των μνημείων και την μεταφορά τους σε άλλο χώρο εισήγηση που αποδέχθηκε το υπουργείο πολιτισμού. Στο συμβούλιο της Επικρατείας ο δήμος προσέφυγε ζητώντας να παραμείνουν τα αρχαία να αξιοποιηθούν κατά χώρα και να συνεχιστούν οι εργασίες παράλληλα και το 2014 ο ανάδοχος σταματά το έργο. Το 2015 το έργο ξανάρχισε με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Κατά καιρούς, πέρασαν από εκεί πρωθυπουργοί (βλέπε Τσίπρας το 2018).

Wikipedia, Philly boy92, Σταθμός Αγίας Σοφίας το 2018

Το 2022, η εταιρεία συμμετείχε στην εκδήλωση Open House Thessaloniki και επέτρεψε στο κοινό να μπει στις εγκαταστάσεις για να αποκτήσουν μία εικόνα του μεγέθους και της πολυπλοκότητας του έργου της κατασκευής και παράδοσης σε λειτουργία ενός δικτύου Μετρό. 

Μετά από πολλές καθυστερήσεις και την αλλαγή αρκετών κυβερνήσεων, το έργο του μετρό φαίνεται να πλησιάζει την ολοκλήρωση, με νέα προθεσμία το Νοέμβρη 2024. (Ωστόσο, ακόμα και σήμερα, υπάρχουν ενδείξεις για νέες καθυστερήσεις). Οι προστατευτικές λαμαρίνες και οι εργοταξιακές καταλήψεις προοδευτικά απομακρύνθηκαν. Οι δρόμοι επανήλθαν στο κανονικό τους πλάτος. Οι σταθμοί ολοκληρώθηκαν και έγιναν επισκέψιμοι για το κοινό. Οι δοκιμαστικές διαδρομές είναι καθημερινές. Μεταξύ των επιβατών και ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗΠάρτυ στα social media με το νέο λογότυπο του μετρό Θεσσαλονίκης 13/11/2024

Mε την δημοσιοποίηση και του λογοτύπου του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, μπορούμε να πούμε πως ένας νέος κύκλος memes βρήκε το δρόμο προς το φως. 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η Ελένη έφτιαξε έναν γαλαξία για να χωρέσουν όλα τα παιδικά όνειρα

Πρόσωπα 04.11.2025
Από τα μικροβιολογικά εργαστήρια στον γαλαξία του Skylene

Η Ελληνίδα βασίλισσα που εξολόθρευσε όλους τους άντρες του νησιού της

Stories 04.11.2025
Η γυναίκα που έσωσε τον πατέρα της από το μαχαίρι των ίδιων των γυναικών της πόλης της και βρέθηκε σκλάβα, βασίλισσα και τραγική ηρωίδα στην ίδια ζωή

Ατίθασα Νιάτα: Η ηθοποιός που έχασε τα πάντα σε πέντε λεπτά

Πρόσωπα 04.11.2025
Η αόρατη μάχη της Σαμπρίν Γκένετ: Πώς μια απλή επέμβαση άλλαξε τα πάντα

Δάσκαλος έφτιαξε προσθετικό χέρι για μαθητή του με λιγότερα απ’ όσα κοστίζει ένα γεύμα

Stories 04.11.2025
Ένας δάσκαλος, ένας 3D εκτυπωτής και ένα θαύμα στην τάξη του Κεντάκι

ΗΠΑ: Χρειάζεται η χώρα μια επανάσταση;

Stories 04.11.2025
Πρωτοφανή πράγματα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού

Grand Egyptian Museum: Ανοιξε τις πύλες του το μεγαλύτερο μουσείο αρχαιοτήτων στον κόσμο

Stories Χτες
100.000 εκθέματα, τα 5.000 που βρέθηκαν στον τάφο του Τουταγχαμών για πρώτη φορά μαζί

Η γιαγιά των Απαλαχίων: Περπάτησε 3.500 χλμ στα 80 της και μπήκε στην ιστορία χωρίς να το ξέρει

Stories Χτες
Η 80χρονη που νίκησε τα βουνά: Πώς μια δασκάλα από το Μίσιγκαν έγινε θρύλος της πεζοπορίας

Ο χρυσοχόος που έγινε από τα πιο διάσημα αστέρια του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου

Πρόσωπα Χτες
Πώς ο ατίθασος νέος από το Κολωνάκι κατέληξε στο Παρίσι της δεκαετίας του ’30 και βρέθηκε τυχαία στο σανίδι - μια ιστορία που θα μπορούσε να είναι βγαλμένη από ταινία!

Το μυστήριο με τους μπλε σκύλους του Τσερνόμπιλ

Stories Χτες
Γιατί έχουν αυτό το χρώμα;

Όταν η τεχνητή βροχή δεν ήρθε ποτέ: Τι πήγε στραβά στο πείραμα της Ινδίας

Stories Χτες
Κάθε φθινόπωρο, το Νέο Δελχί γίνεται το επίκεντρο μιας ασφυκτικής πραγματικότητας

Η νέα τάση στη δουλειά που... εξαφανίζει τα αφεντικά και τα ωράρια

Νέα Εποχή Χτες
Η νέα εποχή της δουλειάς είναι εδώ - και έχει… ρυθμό