Τι κρύβεται πίσω από τις υψηλές τιμές; Γιατί παίρνεις όλο και λιγότερα με τα ίδια λεφτά
Μικρά bulletpoints οικονομίας
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 25/2/2023 | 09:23

Pixabay
Ετοιμαστείτε να πληρώσετε ακόμα περισσότερα για ορισμένα από τα είδη που θέλετε, χάρη στους ναυτιλιακούς πολέμους, τα εργασιακά ζητήματα και την κλιματική αλλαγή. Γιατί παίρνω όλο και λιγότερα για το ίδιο χρηματικό ποσό; Τι άλλαξε το τελευταίο διάστημα και τι παραμένει ίδιο
- Η προσφορά και η ζήτηση καθορίζουν πόσο κοστίζει κάτι. Αν περισσότερα χρήματα μπουν σε κυκλοφορία η ζήτηση για αγαθά αυξάνεται επειδή οι άνθρωποι έχουν περισσότερα χρήματα για να τα αγοράσουν. Εάν η προσφορά προϊόντων και υπηρεσιών δεν επεκταθεί με τον ίδιο ρυθμό, οι άνθρωποι δεν μπορούν να αγοράσουν περισσότερα, παρόλο που υπάρχουν περισσότερα χρήματα στο σύστημα. Ως αποτέλεσμα οι τιμές αυξάνονται.
- Καθώς τα πάντα γίνονται πιο ακριβά, παίρνετε όλο και λιγότερα για το ίδιο χρηματικό ποσό. Κάθε ευρώ χάνει μέρος της αξίας του. Αυτό σημαίνει ότι η αγοραστική δύναμη μειώνεται.
- Ένα εισιτήριο για το μετρό στη Βιέννη, για παράδειγμα, κόστιζε 1,80 € το 2011. Μέχρι το 2015, η τιμή είχε ανέβει στα 2,20 €. Η αγοραστική δύναμη δεν καθορίζεται από την τιμή μεμονωμένων ειδών όπως αυτό το εισιτήριο, αλλά από τις τιμές πολλών άλλων αγαθών που αγοράζουμε τακτικά.
- Κάθε μήνα, η εθνική στατιστική υπηρεσία κάθε χώρας συγκεντρώνει ένα μέσο μείγμα καταναλωτικών αγαθών σε ένα «καλάθι της αγοράς» και υπολογίζει πόσο έχουν αυξηθεί οι τιμές κατά μέσο όρο. Για παράδειγμα, εάν η τιμή των αγαθών στο καλάθι της αγοράς είναι 2,8 τοις εκατό υψηλότερη από ό,τι πριν από δώδεκα μήνες, το ποσοστό πληθωρισμού είναι 2,8 τοις εκατό.
- Τους τελευταίους μήνες παρατηρήθηκε παγκοσμίως ωστόσο το εξής - πολλοί από τους βασικούς παράγοντες που τροφοδότησαν την αύξηση του πληθωρισμού έχουν αρχίσει να εξασθενούν. Τα έξοδα αποστολής έχουν μειωθεί. Το βαμβάκι, το βόειο κρέας και άλλα προϊόντα έχουν γίνει φθηνότερα. Και οι αγοραστές βρήκαν βαθύτερες εκπτώσεις στο διαδίκτυο και στα εμπορικά κέντρα κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, καθώς οι έμποροι λιανικής προσπαθούσαν να καθαρίσουν το υπερβολικό απόθεμα.
- Οι τιμές καταναλωτή μειώθηκαν κατά 0,1% τον Δεκέμβριο σε σύγκριση με τον προηγούμενο μήνα, σύμφωνα με το Υπουργείο Εργασίας των ΗΠΑ. Σημείωσε τη μεγαλύτερη μηνιαία πτώση εδώ και σχεδόν τρία χρόνια. Αλλά το φθηνότερο κόστος μεταφοράς και εμπορευμάτων δεν θα μειωθεί αμέσως στους καταναλωτές, εν μέρει λόγω των συμβάσεων προμηθευτών που καθορίζουν τις τιμές για μήνες εκ των προτέρων.
- Οι τιμές εξακολουθούν να είναι πολύ υψηλότερες από ό,τι ήταν πριν από ένα χρόνο. Ο γενικός δείκτης τιμών καταναλωτή, ο οποίος μετρά το κόστος μιας μεγάλης ποικιλίας αγαθών και υπηρεσιών, αυξήθηκε κατά 6,5% τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας των ΗΠΑ.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
Η ενηλικίωση που περίμενε τέσσερις δεκαετίες η ιαπωνική μοναρχία
Stories
12.09.2025
Η μείωση του πληθυσμού έφτασε και στην αυτοκρατορική οικογένεια
Στην Ελβετία πάνε στη δουλειά… κολυμπώντας στο ποτάμι!
Νέα Εποχή
12.09.2025
Όταν τα νερά είναι τόσο καθαρά που το πρωινό δρομολόγιο γίνεται… βουτιά αναψυχής
Μια Ελληνίδα στο χαρέμι: Το μιούζικαλ που ξεγέλασε όλη την Ελλάδα ‑ Πού γυρίστηκε
Stories
12.09.2025
Το μυστικό πίσω από τη θρυλική ταινία του Δαλιανίδη
Το τετράγωνο μπιφτέκι που τρέλανε την Αθήνα – και γιατί εξαφανίστηκε ξαφνικά
Retro
12.09.2025
Μια δεκαετία φρενήρους επιτυχίας, πριν η ελληνική αγορά κάνει το… μεγάλο του κόλπο
Γιατί ο κατασκευαστής του Ozempic κόβει 9.000 θέσεις εργασίας;
Stories
12.09.2025
Ο πόλεμος στα φάρμακα αδυνατίσματος φουντώνει
Βασανιστήρια και σκλάβοι: Ο σκοτεινός κόσμος των στρατοπέδων απάτης της Μιανμάρ
Stories
Χτες
Εκατοντάδες άνθρωποι κρατούνται παρά τη θέλησή τους
Οι «ασφαλείς» δουλειές που κινδυνεύουν πρώτες από την τεχνητή νοημοσύνη
Νέα Εποχή
Χτες
Η τεχνητή νοημοσύνη ανεβάζει τον κίνδυνο μιας «jobless recovery» – μιας οικονομικής ανάκαμψης χωρίς ανάλογη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Νεπάλ: Η νέα γενιά βγήκε τους δρόμους – Από την απαγόρευση των social media στη μάχη με τη διαφθορά
Stories
Χτες
Η λεγόμενη Gen Z ηγείται των διαδηλώσεων
Hasbara: Το Ισραήλ έχει ξοδέψει 42 εκατ. ευρώ σε καμπάνιες που λένε ότι «Υπάρχει φαγητό στη Γάζα»
Stories
Χτες
Ή πως το Ισραήλ αγοράζει την εικόνα του στη Δύση
Οι 7 φορές που ενεργοποιήθηκε το Αρθρο 4 του ΝΑΤΟ
Stories
Χτες
Η Πολωνία ζήτησε χθες την ενεργοποίησή του μετά από παραβιάσεις του εναέριου χώρου της από ρωσικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη
Ο ράπερ ‑ δήμαρχος του Κατμαντού που έγινε σύμβολο της Gen Z στο Νεπάλ
Stories
Χτες
Ένας πιθανός πρωθυπουργός;
Ουκρανία: Στρατιώτες «μαζεύουν πόντους» σκοτώνοντας εχθρούς για να εξασφαλίσουν drones
Stories
Προχτές
Ο πόλεμος μετατρέπεται σε σύστημα ανταμοιβής