Το μεγάλο στοίχημα της Νορβηγίας: Το βαθύτερο και μακρύτερο υποθαλάσσιο τούνελ στον κόσμο
Έργο-θαύμα στη Νορβηγία
Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Δημοσίευση 22/12/2025 | 00:01

Σχεδόν 400 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, η Νορβηγία υλοποιεί ένα έργο που μοιάζει βγαλμένο από σενάριο επιστημονικής φαντασίας.
Πρόκειται για ένα υποθαλάσσιο τούνελ μήκους 27 χιλιομέτρων, το οποίο φιλοδοξεί να γίνει το μακρύτερο και βαθύτερο του είδους του παγκοσμίως, αλλάζοντας ριζικά τις μετακινήσεις κατά μήκος της δυτικής ακτογραμμής.
Το νέο πέρασμα θα συνδέει τις περιοχές Randaberg και Bokn, ενώ θα ξεπεράσει σε μήκος το μέχρι σήμερα ρεκόρ που κατέχει το Laerdal Tunnel. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά του έργου είναι η διπλή κυκλική διασταύρωση κάτω από τη θάλασσα, η οποία θα συνδέεται με το νησί Kvitsøy, δημιουργώντας έναν μοναδικό υποθαλάσσιο κυκλικό κόμβο.
Καθυστερήσεις, κόστος και τεχνικές προκλήσεις
Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 2018, όμως ένα χρόνο αργότερα διακόπηκαν, καθώς το κόστος αυξήθηκε σημαντικά. Το έργο επανεκκίνησε το 2021 και, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2033, ενώ εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλάνο υποδομών με ορίζοντα το 2050.
Το μεγαλύτερο στοίχημα για τους μηχανικούς είναι το ίδιο το βάθος. Σε απόσταση σχεδόν 400 μέτρων κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα, η πίεση είναι ακραία, οι γεωλογικές συνθήκες απρόβλεπτες και οι διαρροές αλμυρού νερού αποτελούν μόνιμη απειλή. Όλα αυτά απαιτούν εξειδικευμένες τεχνικές λύσεις και συνεχή παρακολούθηση.
Το τούνελ αποτελεί βασικό κρίκο στην αναβάθμιση της ευρωπαϊκής οδού E39, που διατρέχει τη νορβηγική ακτή από το Trondheim έως το Kristiansand. Σήμερα, η συγκεκριμένη διαδρομή διαρκεί περίπου 21 ώρες και περιλαμβάνει πολλαπλές μετακινήσεις με φέρι.
Με την ολοκλήρωση του έργου, ο χρόνος ταξιδιού θα μειωθεί στις 11 ώρες. Μια εξοικονόμηση σχεδόν 10 ωρών, που αναμένεται να έχει ισχυρό οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο, τόσο για τις καθημερινές μετακινήσεις όσο και για τις εμπορευματικές μεταφορές.
Κόστος και εμπειρία οδήγησης
Το συνολικό κόστος κατασκευής υπολογίζεται στα 472 εκατομμύρια λίρες, ενώ εκτιμάται ότι το τούνελ θα εξυπηρετεί περίπου 4.000 οχήματα ημερησίως. Οι μελετητές, ωστόσο, δεν στάθηκαν μόνο στη λειτουργικότητα.
Στο εσωτερικό του τούνελ προβλέπονται ειδικές παρεμβάσεις για τη μείωση της μονοτονίας και του άγχους των οδηγών. Ο φωτισμός θα είναι δυναμικός και μεταβαλλόμενος, δημιουργώντας αίσθηση προσανατολισμού και «ανοίγματος» του χώρου, ακόμη και τόσο βαθιά κάτω από τη θάλασσα.






