E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Έλληνας επιστήμονας βρήκε αλγόριθμο για την πρόβλεψη των ακραίων φαινομένων

Τεράστιο επίτευγμα

Δημοσίευση 25/9/2017 | 10:29

Έλληνας επιστήμονας βρήκε αλγόριθμο για την πρόβλεψη των ακραίων φαινομένων

Ο έλληνας ερευνητής Θεμιστοκλής Σαψής, αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μηχανολόγων και Ναυπηγών Μηχανικών του ΜΙΤ, μαζί με τον συνεργάτη του μεταδιδακτορικό ερευνητή Μοχαμάντ Φαραζμάντ, βρήκαν έναν αλγόριθμο που βοηθά στην πρόβλεψη των ακραίων φαινομένων σε στεριά, θάλασσα και αέρα.

Οι ερευνητές επινόησαν ένα τρόπο να εντοπίζουν εκ των προτέρων σημάδια-κλειδιά που προηγούνται ενός ακραίου γεγονότος.

Η τεχνική μπορεί να εφαρμοσθεί σε μια ευρεία γκάμα πολύπλοκων συστημάτων, τα οποία φαίνεται πως «εκπέμπουν» τα δικά τους προειδοποιητικά μηνύματα, αρκεί να μπορεί κάποιος να τα «ακούσει» αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Δεν είναι τυχαίο ότι η μελέτη του έλληνα μηχανικού ενδιαφέρει τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ, γι' αυτό χρηματοδοτείται από τα Γραφεία Ερευνών και των τριών Όπλων (Ναυτικού, Αεροπορίας και Στρατού).

«Σήμερα δεν υπάρχει καμία μέθοδος που να εξηγεί πότε θα συμβούν αυτά τα ακραία συμβάντα. Εφαρμόσαμε τη νέα μέθοδό μας σε χαοτικές ροές ρευστών, που είναι το "άγιο δισκοπότηρο" των ακραίων γεγονότων. Αν μπορούμε να προβλέψουμε αυτές, τότε ελπίζουμε ότι θα είμαστε σε θέση να εφαρμόσουμε κάποιες στρατηγικές ελέγχου για να αποφύγουμε αυτά τα ακραία συμβάντα» δήλωσε ο Σαψής.

Έως τώρα, οι προσπάθειες πρόβλεψης ακραίων γεγονότων βασίζονται στην επίλυση δυναμικών εξισώσεων με απίστευτα πολύπλοκους μαθηματικούς τύπους, προκειμένου να προβλεφθεί η εξέλιξη ενός πολύπλοκου δυναμικού συστήματος σε βάθος χρόνου. Όμως, σύμφωνα με τον δρ. Σαψή, η φυσική αρκετών πολύπλοκων συστημάτων δεν έχει ακόμη κατανοηθεί επαρκώς και η μοντελοποίησή τους εμπεριέχει σοβαρά λάθη, συνεπώς οι αντίστοιχες μαθηματικές εξισώσεις δεν είναι ρεαλιστικές.

Αλλά, όπως λέει, ακόμη και στα συστήματα εκείνα όπου η φυσική τους κατανοείται επαρκώς, υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός αρχικών συνθηκών με τις οποίες μπορεί κανείς να τροφοδοτήσει τις σχετικές δυναμικές εξισώσεις, με συνέπεια να προκύπτει ένας εξίσου τεράστιος αριθμός πιθανών αποτελεσμάτων, πράγμα που καθιστά σχεδόν αδύνατη την πραγματική πρόβλεψη ενός ακραίου συμβάντος.

Όπως επισημαίνει ο Έλληνας μηχανικός, «αν απλώς πάρουμε στα τυφλά τις εξισώσεις και αρχίσουμε να αναζητούμε αρχικές συνθήκες που θα εξελιχθούν σε ακραίες καταστάσεις, υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα ότι θα καταλήξουμε σε αρχικές καταστάσεις που είναι υπερβολικά εξωτικές, με άλλα λόγια ποτέ δεν πρόκειται να συμβούν στην πράξη. Συνεπώς οι εξισώσεις περιέχουν περισσότερα δεδομένα από ό,τι πράγματι χρειαζόμαστε».

Αν εναλλακτικά, αφήσει κανείς στην άκρη τις εξισώσεις και προσπαθήσει να ψάξει μόνο στα δεδομένα του πραγματικού κόσμου για χαρακτηριστικά μοτίβα που θα προειδοποιούν για ένα επερχόμενο ακραίο γεγονός, όπως επισημαίνει, θα χρειαζόταν ένας τεράστιος όγκος δεδομένων σε πολύ μεγάλο βάθος χρόνου, ώστε να μπορέσει να εντοπίσει έγκαιρα κάποιο τέτοιο προειδοποιητικό σημάδι με κάποια βεβαιότητα.

Ο Σαψής δημιούργησε έναν αλγόριθμο υπολογιστή, που συνδυάζει τόσο τις εξισώσεις όσο και τα πραγματικά διαθέσιμα δεδομένα. Ο συνδυασμός αυτός βοηθά καλύτερα στην πρόβλεψη των ακραίων συμβάντων στον πραγματικό κόσμο.

Η δοκιμή του αλγόριθμου σε ένα μοντέλο προσομοίωσης της δυναμικής των χαοτικών ρευστών έδειξε ότι έχει την ικανότητα να προβλέπει ένα μελλοντικό ακραίο συμβάν στο 75% έως 99% των περιπτώσεων, ανάλογα με την πολυπλοκότητα του ρευστού. Τα χαοτικά ρευστά υπάρχουν σε πολλές μορφές γύρω μας, από τον καπνό του τσιγάρου και τη ροή του αέρα γύρω από μια μηχανή αεροπλάνου έως την κυκλοφορία του αέρα στην ατμόσφαιρα, τα ρεύματα του νερού στους ωκεανούς ή την κυκλοφορία του αίματος στο σώμα.

Ο Θ. Σαψής αποφοίτησε από τη Σχολή Ναυπηγών Μηχανικών του ΕΜΠ το 2005 και πήρε το διδακτορικό του από το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΜΙΤ το 2011, όπου διεξήγαγε και μεταδιδακτορική έρευνα. Από το 2016 είναι αναπληρωτής καθηγητής στο ίδιο Τμήμα του ΜΙΤ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Επίθεση αρκούδας σε ορειβάτες στη Δράμα – Ένας έπεσε σε χαράδρα 1.000 μέτρων

Ελλάδα 09.06.2025
Δραματική επιχείρηση διάσωσης σε δύσβατη χαράδρα στο Παρθένο Δάσος Φρακτού – Ο δεύτερος ορειβάτης σώθηκε σκαρφαλώνοντας σε δέντρο

Απενεργοποιήστε τώρα αυτή τη λειτουργία – Κίνδυνος παρακολούθησης από το κινητό σας

Tech + Science 09.06.2025
Τα smartphone μπορεί να καταγράφουν ήχο χωρίς ειδοποίηση – Δείτε πώς να προστατευτείτε από ανεπιθύμητες ηχογραφήσεις

Πεδίο μάχης το Λος Αντζελες: Ο κυβερνήτης της Καλιφόρνια μηνύει τον Τραμπ, επειδή έβγαλε την Εθνοφρουρά στους δρόμους

Ελλάδα 09.06.2025
Ο κυβερνήτης Νιούσομ κατηγορεί τον Τραμπ για παράνομη εντολή – Συγκρούσεις, φωτιές και τραυματισμοί στην καρδιά του Λος Αντζελες

Πέθανε βρέφος 5 μηνών στην Πάρο – Συνελήφθησαν οι γονείς του από τις αρχές

Ελλάδα 09.06.2025
Η ιατροδικαστική εξέταση θα ρίξει φως στα αίτια θανάτου

«Υποχρεώθηκαν να δουν τη σφαγή»: Ισραήλ έδειξε βίντεο Χαμάς σε Τούνμπεργκ και ακτιβιστές του Madleen

Κόσμος 09.06.2025
Οι Ισραηλινοί κομάντο ανάγκασαν τη Γκρέτα Τούνμπεργκ και άλλους ακτιβιστές να παρακολουθήσουν βίντεο 43 λεπτών από τις επιθέσεις της Χαμάς, μετά το ρεσάλτο στο πλοίο Madleen

Σκιάθος: Γυναίκα παρασύρθηκε από τα αέρια αεροπλάνου που απογειωνόταν – Δείτε βίντεο

Ελλάδα 09.06.2025
Η νεαρή Γερμανίδα δέχθηκε τις πρώτες βοήθειες από γιατρό του Κέντρου Υγείας – Οι τουρίστες συνεχίζουν την επικίνδυνη συνήθεια

Τζάνειο: Εμφανίστηκε ο βοηθός νοσηλευτής που έκανε λάθος μετάγγιση στην 62χρονη

Ελλάδα 09.06.2025
Η πορεία της υγείας της γυναίκας «πάει καλύτερα», υποστήριξε ο πρόεδρος της ΠΟΕΔΗΝ, Μιχάλης Γιαννακός

Μαλαισία: Τουλάχιστον 15 νεκροί σε σύγκρουση λεωφορείου με IX

Κόσμος 09.06.2025
Το λεωφορείο μετέφερε συνολικά 44 επιβάτες, εκ των οποίων οι 42 φοιτητές

Συνελήφθη οδηγός ταξί, ο οποίος ζήτησε τα... μαλλιοκέφαλά του για κούρσα προς το λιμάνι του Πειραιά

Ελλάδα 09.06.2025
Εν μέσω ελέγχων για παραβατική συμπεριφορά, η Τροχαία εντόπισε 51χρονο οδηγό ταξί να υπερχρεώνει επιβάτες για διαδρομή προς το λιμάνι του Πειραιά.