E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Μπλε – Είναι κάτι ξένο: ατομική έκθεση γλυπτικής του Τάσου Νυφαδόπουλου

Δημοσίευση 29/11/2016 | 00:13

Μπλε – Είναι κάτι ξένο: ατομική έκθεση γλυπτικής του Τάσου Νυφαδόπουλου
ΑΘΗΝΑ
Ημερομηνίες: από 2/12/2016 έως 30/12/2016
ΔΕΚ 2016
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031


Artower Agora, Αρμοδίου 10 (Βαρβάκειος Πλατεία), 105 52

Εγκαίνια έκθεσης: 2 Δεκεμβρίου, 18:00 – 23:00

Ωράριο Λειτουργίας Έκθεσης:
Τετάρτη- Παρασκευή: 17:00 – 21:00
Σάββατο- Κυριακή: 11:00 – 19:00 & Οποιαδήποτε άλλη μέρα ή ώρα κατόπιν ραντεβού

Η γκαλερί Artower Agora παρουσιάζει την ατομική έκθεση γλυπτικής του Τάσου Νυφαδόπουλου «Μπλε – Είναι κάτι ξένο». H έκθεση περιλαμβάνει 15 έργα της σειράς γλυπτών “Μπλε” του Τάσου Νυφαδόπολου.

Για την έκθεση γράφει ο αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Δημήτρης Παυλόπουλος:

Το βαθύ μπλε στην γλυπτική του Τάσου Νυφαδόπουλου

Όπως έγραφε ήδη τη δεκαετία του 1910 ένας από τους δυναμικότερους εικαστικούς καλλιτέχνες της Αφαίρεσης, ο Wassily Wassilyevich Kandinsky (1866-1944), το μπλε, το τυπικά ουράνιο χρώμα, όταν βυθιστεί στο μαύρο, παρηχείται σαν μη ανθρώπινη θλίψη, και αυτό συνιστά απέραντη εμβάθυνση στις σοβαρές καταστάσεις, στις οποίες δεν υπάρχει και δεν μπορεί οπωσδήποτε να υπάρξει τέλος (Über das Geistige in der Kunst, Μόναχο 1912 — ελληνική μετάφραση: Για το Πνευματικό στην Τέχνη, Μετάφραση Μηνάς Παράσχης, Πρόλογος Δημήτρης Δεληγιάννης, Εισαγωγή Victor Ieronim Stoichiță, Αθήνα 1981).

Φαίνεται ότι ο αυτοδίδακτος νέος γλύπτης Τάσος Νυφαδόπουλος (1992) αποδέχεται τις παραπάνω σκέψεις του μεγάλου Ρώσου δημιουργού. Γνωστός, άλλωστε, από τη μνημειακής κλίμακας συμβολική εγκατάστασή του Κρίση, η οποία εντάχθηκε το 2015 σε χώρο στη λεωφόρο Βουλιαγμένης 602, το πρώτο δημόσιο έργο που αναφερόταν κριτικά στις οδυνηρές οικονομικές-κοινωνικές συνθήκες τις οποίες βίωνε και εξακολουθεί να υφίσταται η χώρα μας, ήταν επόμενο να επεκτείνει τον προβληματισμό του και σε κοσμική διάσταση. Έτσι, στα πρόσφατα έργα του με υλικά της σύγχρονης βιομηχανικής τεχνολογίας (ανθρακονήματα, υαλοϋφάσματα, ρητίνες) ανιχνεύει, μέσα από το μπλε χρώμα, τη διάρρηξη της σχέσης του ανθρώπου με το σύμπαν. Η προσθήκη του χρυσού δίνει στις προσπάθειές του πιο κατανυκτική, σχεδόν μεταφυσική χροιά – ας θυμηθούμε μόνον εδώ τον πρώιμο καίριο συνδυασμό των δύο χρωμάτων, του μπλε και του χρυσού, σε εικόνες του δεύτερου μισού του 6ου αιώνα με εγκαυστική από τη Μονή Σινά, καθώς και σε ψηφιδωτά του τέλους του 11ου αιώνα από τη Μονή Δαφνίου.

Θέλει να δείξει πως ο καλλιτέχνης μπορεί, αλλά και οφείλει, να καταθέσει τη δική του μαρτυρία, να γίνει μάρτυρας (η λέξη με τη διπλή έννοιά της: τη νομική και τη θρησκευτική). Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το ανθρακόνημα και το υαλοΰφασμα, όταν χρησιμοποιούνται, καλύπτουν τα μάτια των μορφών του, σαν να υπαινίσσονται με αυτό τα σχετικά όρια που διαθέτουμε για να αισθανόμαστε, ενώ τα κλειστά μάτια τους δείχνουν ότι όλοι οφείλουμε να βλέπουμε πέρα από τα οποιαδήποτε κοινωνικά φίλτρα, να βλέπουμε με την ψυχή μας —«πάντα ανοιχτά, πάντ’ άγρυπνα τα μάτια της ψυχής μου», ζητούσε ο εθνικός μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός στους Ελεύθερους Πολιορκημένους του. Άλλος ρόλος του ανθρακονήματος σε ορισμένα έργα του είναι να καταδείξει την αφόρητη πίεση της ψυχής του κατακλυσμένου από αρνητικά συναισθήματα ανθρώπου, τα αδιέξοδα, που δεν του επιτρέπουν να συνδεθεί με την πρωταρχική αφετηρία του, την ίδια τη φύση.

Ο ιστορικός Michel Pastoureau (1947) στο πάντοτε θεμελιώδες για τη μελέτη του μπλε χρώματος βιβλίο του (Bleu. Histoire d’une couleur, Παρίσι 2000, 2002 — ελληνική μετάφραση: Μπλε. Η ιστορία ενός χρώματος, Μετάφραση και επιστημονική επιμέλεια Άννα Καρακατσούλη, Αθήνα 2004) καταλήγει ότι από το τέλος του 15ου αιώνα, το πράσινο παραχωρεί σταδιακά τη θέση του στο προδρομικό χρώμα του μπλε για το υγρό στοιχείο, με αποτέλεσμα να γίνει πλέον εφεξής, όχι τυχαία, το τελείως ψυχρό μπλε το σύμβολο και το πιο αγαπημένο χρώμα των σύγχρονων δυτικών κοινωνιών…

Τα έργα του Τάσου Νυφαδόπουλου στην έκθεση αυτή λειτουργούν ως προς τον εμπερίστατο άνθρωπο του καιρού και του τόπου μας με ομοιοπαθητικό, μάλλον, τρόπο: το ψυχρό μπλε της σημερινής κοινωνίας μας μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο μέσα από τη δύσκολη, κάποτε δραματική, υπέρβασή του και με την προσθήκη της άλω, του φωτοστέφανου, του χρυσού.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

#JobDay Δήμος Αμπελοκήπων Μενεμένης

Cityλάιφ 03.05.2025
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ09/05

Ο Γιάννης Χαρούλης έρχεται στη Θεσσαλονίκη

Μουσική 30.04.2025
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ07/0717

TEDxAUTH 2025: «Εντελέχεια»

Cityλάιφ 29.04.2025
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ18/0513

#JobDay Δήμος Κορδελιού ‑ Ευόσμου

Cityλάιφ 28.04.2025
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ29/04

TEDxNTUA 2025: Synelixis

Cityλάιφ 28.04.2025
ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ10/05

Sonic Dance: Ένα έργο για την ηχώ, την αντήχηση και τη δόνηση

Θέατρο+Χορός 25.04.2025
ΑΘΗΝΑαπό 05/05 έως 08/05

D3lta Live στο Eightball Club & Live Stage

Μουσική 24.04.2025
EIGHTBALL CLUB22/05

TEDxAUTH 2025: «Εντελέχεια»

Cityλάιφ 18.04.2025
Μην το χάσεις!

Το Navarino Challenge επιστρέφει στις 9‑11 Μαΐου 2025!

Φεστιβάλ 18.04.2025
Νέες δράσεις, νέα fitness trends και Navarino Challenge Talks!