E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Μπλε – Είναι κάτι ξένο: ατομική έκθεση γλυπτικής του Τάσου Νυφαδόπουλου

Δημοσίευση 29/11/2016 | 00:13

Μπλε – Είναι κάτι ξένο: ατομική έκθεση γλυπτικής του Τάσου Νυφαδόπουλου
ΑΘΗΝΑ
Ημερομηνίες: από 2/12/2016 έως 30/12/2016
ΔΕΚ 2016
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031


Artower Agora, Αρμοδίου 10 (Βαρβάκειος Πλατεία), 105 52

Εγκαίνια έκθεσης: 2 Δεκεμβρίου, 18:00 – 23:00

Ωράριο Λειτουργίας Έκθεσης:
Τετάρτη- Παρασκευή: 17:00 – 21:00
Σάββατο- Κυριακή: 11:00 – 19:00 & Οποιαδήποτε άλλη μέρα ή ώρα κατόπιν ραντεβού

Η γκαλερί Artower Agora παρουσιάζει την ατομική έκθεση γλυπτικής του Τάσου Νυφαδόπουλου «Μπλε – Είναι κάτι ξένο». H έκθεση περιλαμβάνει 15 έργα της σειράς γλυπτών “Μπλε” του Τάσου Νυφαδόπολου.

Για την έκθεση γράφει ο αναπληρωτής καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Δημήτρης Παυλόπουλος:

Το βαθύ μπλε στην γλυπτική του Τάσου Νυφαδόπουλου

Όπως έγραφε ήδη τη δεκαετία του 1910 ένας από τους δυναμικότερους εικαστικούς καλλιτέχνες της Αφαίρεσης, ο Wassily Wassilyevich Kandinsky (1866-1944), το μπλε, το τυπικά ουράνιο χρώμα, όταν βυθιστεί στο μαύρο, παρηχείται σαν μη ανθρώπινη θλίψη, και αυτό συνιστά απέραντη εμβάθυνση στις σοβαρές καταστάσεις, στις οποίες δεν υπάρχει και δεν μπορεί οπωσδήποτε να υπάρξει τέλος (Über das Geistige in der Kunst, Μόναχο 1912 — ελληνική μετάφραση: Για το Πνευματικό στην Τέχνη, Μετάφραση Μηνάς Παράσχης, Πρόλογος Δημήτρης Δεληγιάννης, Εισαγωγή Victor Ieronim Stoichiță, Αθήνα 1981).

Φαίνεται ότι ο αυτοδίδακτος νέος γλύπτης Τάσος Νυφαδόπουλος (1992) αποδέχεται τις παραπάνω σκέψεις του μεγάλου Ρώσου δημιουργού. Γνωστός, άλλωστε, από τη μνημειακής κλίμακας συμβολική εγκατάστασή του Κρίση, η οποία εντάχθηκε το 2015 σε χώρο στη λεωφόρο Βουλιαγμένης 602, το πρώτο δημόσιο έργο που αναφερόταν κριτικά στις οδυνηρές οικονομικές-κοινωνικές συνθήκες τις οποίες βίωνε και εξακολουθεί να υφίσταται η χώρα μας, ήταν επόμενο να επεκτείνει τον προβληματισμό του και σε κοσμική διάσταση. Έτσι, στα πρόσφατα έργα του με υλικά της σύγχρονης βιομηχανικής τεχνολογίας (ανθρακονήματα, υαλοϋφάσματα, ρητίνες) ανιχνεύει, μέσα από το μπλε χρώμα, τη διάρρηξη της σχέσης του ανθρώπου με το σύμπαν. Η προσθήκη του χρυσού δίνει στις προσπάθειές του πιο κατανυκτική, σχεδόν μεταφυσική χροιά – ας θυμηθούμε μόνον εδώ τον πρώιμο καίριο συνδυασμό των δύο χρωμάτων, του μπλε και του χρυσού, σε εικόνες του δεύτερου μισού του 6ου αιώνα με εγκαυστική από τη Μονή Σινά, καθώς και σε ψηφιδωτά του τέλους του 11ου αιώνα από τη Μονή Δαφνίου.

Θέλει να δείξει πως ο καλλιτέχνης μπορεί, αλλά και οφείλει, να καταθέσει τη δική του μαρτυρία, να γίνει μάρτυρας (η λέξη με τη διπλή έννοιά της: τη νομική και τη θρησκευτική). Είναι, μάλιστα, χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το ανθρακόνημα και το υαλοΰφασμα, όταν χρησιμοποιούνται, καλύπτουν τα μάτια των μορφών του, σαν να υπαινίσσονται με αυτό τα σχετικά όρια που διαθέτουμε για να αισθανόμαστε, ενώ τα κλειστά μάτια τους δείχνουν ότι όλοι οφείλουμε να βλέπουμε πέρα από τα οποιαδήποτε κοινωνικά φίλτρα, να βλέπουμε με την ψυχή μας —«πάντα ανοιχτά, πάντ’ άγρυπνα τα μάτια της ψυχής μου», ζητούσε ο εθνικός μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός στους Ελεύθερους Πολιορκημένους του. Άλλος ρόλος του ανθρακονήματος σε ορισμένα έργα του είναι να καταδείξει την αφόρητη πίεση της ψυχής του κατακλυσμένου από αρνητικά συναισθήματα ανθρώπου, τα αδιέξοδα, που δεν του επιτρέπουν να συνδεθεί με την πρωταρχική αφετηρία του, την ίδια τη φύση.

Ο ιστορικός Michel Pastoureau (1947) στο πάντοτε θεμελιώδες για τη μελέτη του μπλε χρώματος βιβλίο του (Bleu. Histoire d’une couleur, Παρίσι 2000, 2002 — ελληνική μετάφραση: Μπλε. Η ιστορία ενός χρώματος, Μετάφραση και επιστημονική επιμέλεια Άννα Καρακατσούλη, Αθήνα 2004) καταλήγει ότι από το τέλος του 15ου αιώνα, το πράσινο παραχωρεί σταδιακά τη θέση του στο προδρομικό χρώμα του μπλε για το υγρό στοιχείο, με αποτέλεσμα να γίνει πλέον εφεξής, όχι τυχαία, το τελείως ψυχρό μπλε το σύμβολο και το πιο αγαπημένο χρώμα των σύγχρονων δυτικών κοινωνιών…

Τα έργα του Τάσου Νυφαδόπουλου στην έκθεση αυτή λειτουργούν ως προς τον εμπερίστατο άνθρωπο του καιρού και του τόπου μας με ομοιοπαθητικό, μάλλον, τρόπο: το ψυχρό μπλε της σημερινής κοινωνίας μας μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο μέσα από τη δύσκολη, κάποτε δραματική, υπέρβασή του και με την προσθήκη της άλω, του φωτοστέφανου, του χρυσού.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Thessaloniki Pride 2025: Pride Forum

Cityλάιφ 18.06.2025
Στο καθιερωμένο πια Pride Forum του Thessaloniki Pride ανοίγει ο δημόσιος διάλογος για τη βασική θεματική του φεστιβάλ

Anilio Park Festival

Φεστιβάλ 18.06.2025
Σου θυμίζουμε γιατί πρέπει να είσαι και εσύ στο Anilio Park Festival

Έναρξη 13ου Thessaloniki Pride

Φεστιβάλ 18.06.2025
Θεσσαλονίκη, 17/6/2025

Francis Mercier & Nitefreak στο Official Pre‑Primer Event

Μουσική Προχτές
ΑΘΗΝΑ26/06

Thessaloniki Pride 2025

Φεστιβάλ 15.06.2025
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗαπό 16/06 έως 21/06

Μην χάσεις την ευκαιρία να γίνεις μέρος του Official Pre‑Primer Event

Cityλάιφ 13.06.2025
Πέμπτη 26 Ιουνίου. Ιnternational co-headliners, σε μια βραδιά γεμάτη big reveals, exclusive content & uplifting music.

11ο Φεστιβάλ Bollywood και Πολυπολιτισμικών Χορών

Θέατρο+Χορός 13.06.2025
ΑΘΗΝΑαπό 27/06 έως 29/0615

Το ΑΤΙΤΛΟΝ finale της Αντωνίας Οικονόμου στο Σύγχρονο Θέατρο

Θέατρο+Χορός 12.06.2025
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟαπό 12/06 έως 15/0610

10ο Edessa Short Film Festival

Φεστιβάλ 11.06.2025
ΕΔΕΣΣΑαπό 05/07 έως 06/07

Η Νατάσσα Μποφίλιου live στο Θέατρο Γης

Μουσική 11.06.2025
ΘΕΑΤΡΟ ΓΗΣ30/0620