Αεροδρόμιο ‑ γίγας για το Λονδίνο
Ένα έργο 45-55 δισ. ευρώ
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 8/8/2011 | 13:35

Ένα γιγαντιαίο αεροδρόμιο δίπλα στον Τάμεση ονειρεύεται ο σερ Norman Foster, Βρετανός αρχιτέκτονας, ο οποίος σχεδίασε και το σύγχρονο αεροδρόμιο Chek Lap Kok στο Hong Kong. Το τεράστιο αεροδρόμιο θα γίνει το κέντρο της βρετανικής πρωτεύουσας και ο μεγαλύτερος εμπορικός σταθμός του κόσμου, το οποίο θα εξυπηρετεί 66 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως - έχει συναρπάσει πολίτες και πολιτικούς της Βρετανίας. Ο Foster σχεδιάζει τη δημιουργία ενός κυρίαρχου μεταφορικού κόμβου έως το 2030, όπου θα επικοινωνούν το σιδηροδρομικό, οδικό και εναέριο δίκτυο στα νοτιοανατολικά της χώρας. Ο προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται περίπου στα 45-55 δισ. ευρώ.
Σε αυτό το έργο βρίσκει σύμφωνους και το Δήμαρχο του Λονδίνου και άλλα πολιτικά πρόσωπα, τα οποία πιστεύουν στο συγκεκριμένο έργο και είναι διατεθειμένοι να το υποστηρίξουν έως το τέλος. Ο Tim Clarke, πρόεδρος της Emirates, μιας από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στον κόσμο, υποστηρίζει ότι μεγάλο τμήμα του προϋπολογισμού θα μπορούσε να καλυφθεί από την πώληση γης που σήμερα χρησιμοποιείται από το αεροδρόμιο του Heathrow.
Το αεροδρόμιο αυτό θα κατασκευαστεί στο Βόρειο Κent. Τα αεροσκάφη θα προσγειώνονται και θα απογειώνονται πάνω από το νερό. Το κέρδος σε αυτήν την περίπτωση εξηγεί ο Foster και η αρχιτεκτονική ομάδα του, είναι διπλό: αφενός θα πραγματοποιούνται πτήσεις καθ' όλη τη διάρκεια του 24ώρου και αφετέρου πολύ λίγοι κάτοικοι θα είναι αναγκασμένοι να υποστούν τις δυσάρεστες συνέπειες - πολύ λιγότεροι τουλάχιστον από τους 245.000 που σήμερα υποφέρουν από τον 'εκκωφαντικό θόρυβο' του Heathrow.
"Αυτή η κίνηση θα βελτιώσει κατά πολύ την ποιότητα της ζωής των Λονδρέζων, μειώνοντας σημαντικά τα επίπεδα της μόλυνσης και αυξάνοντας την ασφάλεια", σχολιάζει ο Foster. "Επίσης, θα δώσει τη δυνατότητα στο Λονδίνο να συναγωνιστεί τα ταχέως αναπτυσσόμενα αεροδρόμια της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής", προσθέτει.
Στόχος του Foster είναι να αξιοποιήσει τη δύναμη της Βόρειας Θάλασσας, κατασκευάζοντας ένα φράγμα μήκους 5 χλμ. το οποίο θα αποτελείται από 1.000 γεννήτριες και θα αντλεί ενέργεια από τα παλιρροιακά κύματα. Εκτιμάται πως ένα τέτοιου είδους φράγμα θα μπορούσε να παράγει ετησίως ενέργεια ίση με 1.300 γιγαβατώρες, αρκετή ώστε να τροφοδοτεί ολόκληρο το αεροδρόμιο και 120.000 ακόμη σπίτια. Το μεγαλείο της παλίρροιας, σχολιάζουν οι ειδικοί, συνίσταται στο ότι είναι εντελώς προβλέψιμη: παράγει ενέργεια επαρκή για 18 ώρες την ημέρα.
Στα πλάνα του Φόστερ περιλαμβάνεται ακόμη η κατασκευή ενός νέου φράγματος προστασίας από τις πλημμύρες, το οποίο θα απέχει από το χέρσο έδαφος 3,2 χλμ. και θα αντικαταστήσει το ήδη υπάρχον στον Τάμεση. Επίσης, μία σιδηροδρομική σήραγγα στον βυθό του ποταμού θα ενώνει το λιμάνι του Κεντ με τους εμπορευματικούς σταθμούς στο Εσεξ και το Σάφολκ.
Δεν συμφωνούν όμως όλοι με τα σχέδια του Foster... Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις υποστηρίζουν πως η περιοχή είναι ένας μικρός παράδεισος άγριας ζωής. Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη πριν από δύο χρόνια, εκεί ζουν 258 είδη ασπόνδυλα ζώα, πουλιά και ερπετά, εκ των οποίων 11 είδη έχουν χαρακτηριστεί σπάνια και 13 απειλούνται με εξαφάνιση. Η βρετανική οργάνωση προστασίας άγριων πτηνών RSPB χαρακτήρισε το νέο αεροδρόμιο "μαζική καταστροφή".