Οδική οργή: Γιατί γινόμαστε άλλοι άνθρωποι στο τιμόνι; Οι ψυχίατροι εξηγούν
Tο σοκαριστικό που δεν ξέραμε για τον θυμό στον δρόμο
Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Δημοσίευση 28/11/2025

Το φαινόμενο της «οδικής οργής» δεν είναι απλώς μια στιγμή εκνευρισμού στο τιμόνι. Σύμφωνα με ψυχιάτρους και ειδικούς στη συμπεριφορική υγεία, αποτελεί μια σύνθετη αντίδραση που συνδέεται με στρες, προσωπικές ανασφάλειες, αλλά και με τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον έλεγχο στην καθημερινότητά μας.
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι το αυτοκίνητο λειτουργεί ως «προσωπικός χώρος», κάτι σαν μικρό προστατευμένο κουκούλι. Μέσα σε αυτό, πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι έχουν απόλυτο έλεγχο. Όταν όμως κάποιος «εισβάλλει» σε αυτόν τον χώρο –π.χ. κόβοντάς μας τον δρόμο, κορνάροντας ή οδηγώντας επικίνδυνα– ο εγκέφαλος ερμηνεύει την πράξη ως απειλή. Ο ψυχίατρος Daniel Freeman του University of Oxford αναφέρει ότι η οδήγηση ενεργοποιεί αρχαία αντανακλαστικά μάχης ή φυγής, ιδίως σε άτομα με αυξημένο άγχος ή θυμό.
Παράλληλα, το τιμόνι λειτουργεί ως βαλβίδα εκτόνωσης. Πολλοί οδηγοί συσσωρεύουν ένταση από δουλειά, οικονομικές πιέσεις, οικογενειακά θέματα, ακόμη και από έλλειψη ύπνου. «Ο δρόμος γίνεται ο χώρος όπου ξεσπά αυτό που κρατούσαμε μέσα μας», εξηγεί η ψυχίατρος Μαρία Αντωνοπούλου. Γι' αυτό και συχνά η αντίδραση είναι δυσανάλογη με το ερέθισμα: δεν θυμώνουμε μόνο για τη συγκεκριμένη προσπέραση, αλλά για όλη την πίεση που κουβαλάμε.
Ένας ακόμη παράγοντας είναι η ανωνυμία. Στην οδήγηση δεν βλέπουμε το πρόσωπο του άλλου, άρα δεν λειτουργεί εύκολα η ενσυναίσθηση. Όπως λένε ειδικοί, το ίδιο άτομο που βρίζει ανελέητα μέσα στο αυτοκίνητο, πιθανότατα δεν θα μιλούσε έτσι αν στεκόταν δίπλα σε έναν άγνωστο στο δρόμο.
Πώς όμως μπορούμε να προλάβουμε την οδική οργή πριν εξελιχθεί σε επικίνδυνη συμπεριφορά; Οι ψυχίατροι προτείνουν πρακτικές στρατηγικές:
– Προετοιμασία και χρόνος: όσοι καθυστερούν και νιώθουν πίεση εμφανίζουν πολύ πιο συχνά επιθετική οδήγηση.
– Αναπνοές και «reset»: λίγες βαθιές αναπνοές πριν αντιδράσουμε μειώνουν σημαντικά την ένταση.
– Επαναπλαισίωση: να θυμόμαστε ότι οι περισσότεροι οδηγοί δεν θέλουν να μας προσβάλουν· απλώς κάνουν λάθη.
– Μείωση ερεθισμάτων: δυνατή μουσική, φασαρία ή multitasking αυξάνουν την επιθετικότητα.
– Αναγνώριση προσωπικών ορίων: όσοι έχουν ήδη υψηλό στρες είναι πιο ευάλωτοι και χρειάζονται επιπλέον αυτοπαρατήρηση.
Οι ψυχίατροι καταλήγουν ότι η οδική οργή δεν είναι θέμα «κακού χαρακτήρα», αλλά αποτέλεσμα συνθηκών και ψυχικής επιβάρυνσης. Η πρόληψη ξεκινά από την αυτογνωσία: το να καταλάβουμε τι πραγματικά μας θυμώνει, πριν το τιμόνι γίνει η αφορμή για κλιμάκωση.






