Τα δημοφιλή νησιά αδειάζουν: Γιατί φέτος οι τουρίστες γυρίζουν την πλάτη στους πιο διάσημους προορισμούς
Έλληνες και ξένοι τουρίστες αναζητούν προορισμούς, όπου τα έξοδα των διακοπών είναι πολύ προσιτά - Δεν φαίνεται να βάζουν νερό στο κρασί τους οι επιχειρηματίες του τουρισμού
Δημοσίευση 30/7/2025 | 08:40

Την πλάτη στους δημοφιλείς και ιδιαίτερα ακριβούς προορισμούς κυρίως των Κυκλάδων έχει στρέψει το φετινό καλοκαίρι ένα μεγάλο μέρος των Ελλήνων αλλά και των τουριστών από άλλες χώρες. Το πολύ υψηλό και σε κάποιες περιπτώσεις παράλογο κόστος διαμονής και σίτισης στους προβεβλημένους εδώ και χρόνια νησιωτικούς προορισμούς έχει οδηγήσει τουρίστες στην αναζήτηση άλλων τόπων για τις διακοπές τους, όπου τα έξοδα είναι πολύ λιγότερα και σίγουρα περισσότερο προσιτά.
Πιο συγκεκριμένα και σύμφωνα με όσα αναφέρει στο ethnos.gr ο πρόεδρος του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ), Νίκος Κελαϊδίτης, τα σκήπτρα της μείωσης επισκεπτών μέχρι στιγμής το φετινό καλοκαίρι κατέχουν η Μύκονος και η Σαντορίνη. Και στα δύο νησιά η πτώση του τουριστικού ρεύματος που καταγράφεται, κυμαίνεται μεταξύ 20%-30%. Ειδικότερα για τη Σαντορίνη, εκτός από το πολύ υψηλό κόστος, στη μείωση των τουριστών συνέβαλε και η αρνητική διαφήμιση τους προηγούμενους μήνες εξαιτίας της πολύ έντονης σεισμικής δραστηριότητας.
Μείωση τουριστών κατά 10%-20% μέχρι στιγμής το φετινό καλοκαίρι καταγράφει και η επίσης αρκετά ακριβή Πάρος, ενώ πτώση αλλά σε εμφανώς χαμηλότερα επίπεδα παρατηρείται και στην Αμοργό, όπου το φαινόμενο οφείλεται κυρίως στην αρνητική διαφήμιση από τους σεισμούς.
«Η μείωση του τουριστικού ρεύματος στους προβεβλημένους νησιωτικούς τουριστικούς προορισμούς κυρίως των Κυκλάδων οφείλεται ξεκάθαρα στο πολύ υψηλό κόστος των διακοπών. Είναι πολύ ακριβές τόσο η διαμονή όσο και η σίτιση. Οι Έλληνες τουρίστες δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα τόσο υψηλά έξοδα. Αλλά και πολλοί ξένοι τουρίστες, οι οποίοι βλέπουν δημοσιεύματα στα ελληνικά μέσα ενημέρωσης για την ακρίβεια στα νησιά, συζητούν μεταξύ τους και αντλούν πληροφορίες από τους tour operators, αναζητούν άλλους προορισμούς για τις διακοπές τους, στους οποίους το κόστος είναι πολύ πιο χαμηλό και υπάρχουν δυνατότητες για να περάσουν καλά. Άλλωστε, το πρόβλημα της οικονομικής δυσχέρειας, κυρίως λόγω του υψηλότερου κόστους της ενέργειας, έχει χτυπήσει πάρα πολλές χώρες», λέει στο ethnos.gr ο κ. Κελαϊδίτης.
Μάλιστα, ο ίδιος υποστηρίζει ότι παρά τα αρνητικά μηνύματα οι επιχειρηματίες του τουρισμού στα προβεβλημένα και ακριβά νησιά δεν φαίνεται να ρίχνουν νερό στο κρασί τους και να προχωρούν σε μείωση των τιμών.
«Δυστυχώς, δεν βλέπω να μειώνονται οι τιμές. Φέτος θα πάμε σίγουρα με αυτές τις τιμές και ευελπιστώ του χρόνου να καταγράψουμε μειώσεις», τονίζει ο πρόεδρος της ΗΑΤΤΑ.
Σταθεροί και ανερχόμενοι προορισμοί
Κατά τον κ. Κελαϊδίτη, σταθερά την... τουριστική πελατεία τους διατηρούν και φέτος η Κρήτη και η Ρόδος, οι δύο ναυαρχίδες του ελληνικού τουρισμού. Όπως λέει, μπορεί και στα δύο αυτά νησιά να καταγράφονται πολύ υψηλές τιμές σε κάποιες περιοχές τους, ωστόσο, διαθέτουν έναν πολύ μεγάλο αριθμό ξενοδοχειακών μονάδων και άλλων τουριστικών καταλυμάτων, με αποτέλεσμα να υπάρχουν προσφορές για όλα τα βαλάντια.
Τον τουρισμό της κρατάει φέτος και η Νάξος, η οποία δεν θεωρείται φτηνός προορισμός, ωστόσο είναι κατά πολύ οικονομικότερος σε σύγκριση με τη Μύκονο και τη Σαντορίνη ακόμα και σε σχέση με τη γειτονική της Πάρο.
Υπάρχουν, όμως και πολλοί προορισμοί, οι οποίοι βλέπουν σημαντική αύξηση στον αριθμό των επισκεπτών τους, αφού πολλοί τουρίστες τους επιλέγουν λόγω του πολύ χαμηλότερου κόστους διακοπών.
Χαρακτηριστικές περιπτώσεις, κατά τον πρόεδρο της ΗΑΤΤΑ, στη νησιωτική Ελλάδα αποτελούν η Κύθνος, η Λευκάδα και οι Λειψοί. Αντίστοιχη αυξητική πορεία για τον ίδιο λόγο ακολουθούν προορισμοί και στην ηπειρωτική Ελλάδα, όπως πολλές περιοχές της Πελοποννήσου, η Εύβοια και οι παραθαλάσσιες περιοχές της Πρέβεζας.
Η ιδιαίτερη περίπτωση της Χαλκιδικής
Τέλος, ιδιαίτερη είναι η περίπτωση της Χαλκιδικής, η οποία, κατά τον πρόεδρο του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων, παρουσιάζει μέχρι στιγμής μία πτώση της τάξης του 15%-20% σε σχέση με πέρυσι στον αριθμό των τουριστών, κυρίως και εκεί λόγω του υψηλού κόστους.
Ωστόσο, όπως λέει ο ίδιος, υπάρχουν προϋποθέσεις για να αλλάξει το κλίμα προς το καλύτερο, διότι η Χαλκιδική αποτελεί μία περιοχή που την επιλέγουν σε πολύ μεγάλο βαθμό Βαλκάνιοι τουρίστες, οι οποίοι συνήθως κλείνουν την τελευταία στιγμή τις διακοπές τους.