Απεργία ΣΑΤΑ: Χωρίς ταξί για δύο μέρες η Αθήνα – Πότε «τραβούν» χειρόφρενο οι οδηγοί
Διήμερη απεργία εξήγγειλαν οι αυτοκινητιστές ταξί της Αθήνας
Δημοσίευση 23/5/2025 | 09:03

Απεργιακές κινητοποιήσεις εξήγγειλαν οι αυτοκινητιστές ταξί της Αθήνας, καθώς το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) σε έκτακτη συνεδρίαση του Διοικητικού του Συμβουλίου αποφάσισε την πραγματοποίηση 48ωρης απεργίας.
Συγκεκριμένα, δεν θα κυκλοφορήσαν στην Αθήνα από τις 06:00 το πρωί της Τετάρτης 28 Μαΐου έως τις 06:00 το πρωί της Παρασκευής 30 Μαΐου.
Η ανακοίνωση του ΣΑΤΑ αναφέρει:
Οι οδηγοί ταξί προχωρούν σε κινητοποιήσεις κατηγορώντας τον Αναπληρωτή Υπουργό Μεταφορών, Κώστα Κυρανάκη, για απαξίωση του διαλόγου με τους θεσμικούς εκπροσώπους του κλάδου. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΣΑΤΑ (Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής), η απόφαση για απεργία ήρθε ως απάντηση στη συνεχιζόμενη άρνηση του υπουργού να συναντηθεί με το προεδρείο του συνδικάτου, ενώ, αντίθετα, επιλέγει να συνομιλεί μόνο με στελέχη της ΠΟΕΙΑΤΑ, τα οποία χαρακτηρίζονται από τους συνδικαλιστές ως «ήπιοι».
Η ένταση κλιμακώθηκε με αφορμή μια σειρά κυβερνητικών αποφάσεων και δηλώσεων του κ. Κυρανάκη, που – σύμφωνα με τους επαγγελματίες οδηγούς – στρέφονται ευθέως ενάντια στα συμφέροντα του κλάδου. Μεταξύ αυτών, η απόφαση να ακυρωθεί το μέτρο που επέτρεπε τη διέλευση έμφορτων ταξί από τις ειδικές λωρίδες κυκλοφορίας, καθώς και η σκέψη για εφαρμογή του λεγόμενου «σουηδικού μοντέλου» στις αστικές μεταφορές – μοντέλο που οι εκπρόσωποι των οδηγών χαρακτηρίζουν «καταστροφικό».
Σφοδρές αντιδράσεις προκάλεσε και η δήλωση του υπουργού για χρήση των ταξί στο πλαίσιο επιδοτούμενων μετακινήσεων από και προς σημεία νυχτερινής διασκέδασης, σε μια προσπάθεια – όπως υποστηρίζουν οι οδηγοί – να αποπροσανατολιστεί η κοινή γνώμη και να δημιουργηθούν συνθήκες κοινωνικού αυτοματισμού.
Παράλληλα, στο στόχαστρο του ΣΑΤΑ βρίσκεται και η στάση της ΠΟΕΙΑΤΑ, η οποία – σύμφωνα με το συνδικάτο – αρνείται να συνεργαστεί για την επίλυση των σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί ταξί στην Αττική. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Υπουργείο και Ομοσπονδία θέλουν να αποφασίσουν για εμάς, χωρίς εμάς».
Ανοιχτό παραμένει, τέλος, και το ζήτημα του πολυσυζητημένου νομοσχεδίου που επρόκειτο να διορθώσει στρεβλώσεις του παρελθόντος, αλλά – σύμφωνα με τους οδηγούς – παραμένει «ξεχασμένο» σε κάποιο συρτάρι του υπουργείου.
Η παρουσία της Uber, ένα μήνα μετά την ανάληψη καθηκόντων του κ. Κυρανάκη, σε χώρο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών δίπλα από τη νόμιμη πιάτσα των ταξί, έρχεται να ενισχύσει τις ανησυχίες για «παρασκηνιακές διευθετήσεις» και υπονόμευση του μεταφορικού έργου των επαγγελματιών ταξί.
Όπως τονίζουν οι συνδικαλιστές του ΣΑΤΑ: «Οι θέσεις μας είναι ξεκάθαρες και αδιαπραγμάτευτες. Δεν χαρίζουμε μεταφορικό έργο που ανήκει στο ταξί, δεν διαπραγματευόμαστε την επαγγελματική μας υπόσταση».
Τα βασικά αιτήματα του κλάδου, είναι:
- Αρση της υποχρεωτικότητας ταξινόμησης νέων αυτοκινήτων Ταξί μόνο μηδενικών ρύπων από την 1/1/2026.
- Απάντηση από την Κυβέρνηση, γιατί αφήνει παράνομες εφαρμογές (application) που χρησιμοποιούν είτε E.Δ.Χ. Ταξί, είτε Ε.Ι.Χ. να μην πληρώνουν κανένα φόρο, να βγάζουν τα χρήματα τους στο εξωτερικό, αφήνοντας στους νόμιμους επαγγελματίες αυτοκινητιστές Ταξί μόνο φορολογικά βάρη.
- Ξεκάθαρο και χωρίς γκρίζες ζώνες διαχωρισμό των υπηρεσιών που παρέχει το Ταξί και το ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο με οδηγό. Αστική μεταφορά κάνουν μόνο τα ταξί. Με το ταξί ο επιβάτης κάνει αστική μεταφορά. Με το Ε.Ι.Χ. αγοράζει χρόνο για την μετακίνησή του. Η μεταφορά από ένα σημείο Α προς ένα σημείο Β είναι έργο που ανήκει στο ταξί.
- Αυστηρότερες ποινές και ελέγχους για την πειρατεία.
- Σωστή εφαρμογή της ψηφιακής πλατφόρμας για τις συμβάσεις των Ε.Ι.Χ. και δημιουργία μητρώου για τα ενοικιαζόμενα με οδηγό.
- Νομοθετική ρύθμιση για το πιστοποιητικό του ποινικού μητρώου (Γενικής Χρήσης) για την ανανέωση της ειδικής άδειας.
- Επανεξέταση και ψηφιοποίηση των ειδικών αδειών και εισαγωγή τους στο GOV.GR WALLET.
- Άμεση εφαρμογή της απόφασης του υπουργείου Οικονομικών (Παπανάτσιου) για την είσπραξη του κομίστρου.
- Αύξηση κομίστρου αντίστοιχη της ποσοστιαίας αύξησης του κατώτατου μισθού, ο οποίος είναι η βάση του νέου φορολογικού συστήματος για τους ιδιοκτήτες ταξί.
- Κατάργηση των επίμαχων διατάξεων του νέου φορολογικού νόμου και άμεση εφαρμογή αφορολόγητου ορίου στις 12.000 ευρώ.
- Απαλλαγή ή μείωση ΦΠΑ για την αγορά επαγγελματικού αυτοκινήτου που ταξινομείται ως ΕΔΧ Ταξί.
- Μείωση ΕΦΚ ή επιδότηση καυσίμου για τον επαγγελματία αυτοκινητιστή Ταξί σε μόνιμη βάση.
- Μείωση του ΦΠΑ στο κόμιστρο των Ταξί.