Ο Έλληνας που άλλαξε για πάντα τον ήχο της ηλεκτρικής κιθάρας
Οι Beatles, ο Noel Gallagher και ο Lenny Kravitz έχουν κάτι κοινό
Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ Δημοσίευση 20/12/2025 | 01:41

Λίγοι γνωρίζουν ότι πίσω από ένα από τα πιο εμβληματικά ονόματα στην ιστορία της κιθάρας κρύβεται ένας Έλληνας.
Οι Beatles, ο Noel Gallagher και ο Lenny Kravitz έχουν κάτι κοινό.
Κράτησαν στα χέρια τους κιθάρες Epiphone.
Ένας Έλληνας μετανάστης.
Ένας άνθρωπος που δεν έφτιαχνε απλώς όργανα, αλλά πίστευε ότι ο ήχος έχει μέλλον.
Η ιστορία ξεκινά από τον Αναστάσιο Σταθόπουλο, πατέρα του Επαμεινώνδα. Γεννημένος στην Καστανιά Λακωνίας το 1863, μετανάστευσε παιδί στη Σμύρνη, σε ένα περιβάλλον όπου η μουσική και η τέχνη της οργανοποιίας αποτελούσαν καθημερινότητα. Εκεί, δίπλα σε Ιταλούς τεχνίτες, έμαθε την ακρίβεια, την αντοχή και τη σημασία του σωστού υλικού.
Μετά τον γάμο του και την ίδρυση του πρώτου εργαστηρίου του, τα όργανα με την υπογραφή του απέκτησαν φήμη για την καλή ποιότητα.
Η πολιτική αστάθεια της Μικράς Ασίας οδήγησε την οικογένεια στη Νέα Υόρκη το 1903. Στο Κουίνς, ο Αναστάσιος συνέχισε να κατασκευάζει όργανα, προσαρμόζοντας ακόμα και το όνομά του ώστε να είναι προσιτό στην αμερικανική αγορά. Το brand άρχισε να χτίζεται χωρίς φανφάρες, αλλά με συνέπεια.
Με τον θάνατο του Αναστασίου το 1915, ο Επαμεινώνδας ανέλαβε το τιμόνι.
Και τότε άρχισε η πραγματική καινοτομία.
Ο «Epi» διέθετε επιχειρηματικό ένστικτο και διορατικότητα. Αντιλήφθηκε ότι η κιθάρα δεν θα έμενε για πάντα ακουστική. Πίστεψε στον ηλεκτρικό ήχο, αλλά χωρίς να θυσιάσει τον χαρακτήρα του οργάνου. Έτσι γεννήθηκε η Epiphone – από το Epi και τη λέξη phone, τη φωνή. Το όνομα χαράχτηκε πάνω στις κιθάρες όχι ως marketing trick, αλλά ως δήλωση δημιουργού.
Τις δεκαετίες του ’30 και του ’40, η Epiphone εξελίχθηκε σε σοβαρό αντίπαλο της Gibson. Στο εργοστάσιο δοκιμάστηκαν νέες τεχνικές, νέες ιδέες και πρώιμα ηλεκτρικά μοντέλα. Σε αυτό το περιβάλλον πειραματίστηκε και ο Les Paul, σε μια εποχή όπου τίποτα δεν θεωρούνταν δεδομένο.
Ο Επαμεινώνδας Σταθόπουλος έφυγε από τη ζωή το 1943.
Η κληρονομιά του όμως έμεινε.
Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η Epiphone δυσκολεύτηκε να επιβιώσει και τελικά εξαγοράστηκε από την Gibson το 1957. Παρ’ όλα αυτά, το όνομα «Epi» παρέμεινε χαραγμένο στις κιθάρες και στη μνήμη της μουσικής ιστορίας.
Από τους Beatles μέχρι τον Noel Gallagher και τον Lenny Kravitz, η Epiphone συνέχισε να εμφανίζεται σε σκηνές και ηχογραφήσεις-ορόσημα.
Σήμερα, οι κιθάρες Epiphone που κατασκευάστηκαν όσο ζούσε ο Σταθόπουλος θεωρούνται συλλεκτικά κειμήλια. Οι προπολεμικές ακουστικές σπάνια εμφανίζονται στην αγορά, με τιμές που συχνά ξεπερνούν τις 40.000 ευρώ. Ορισμένα πρώιμα ηλεκτρικά μοντέλα αγγίζουν ακόμη και εξαψήφια ποσά. Δεν πρόκειται για απλά όργανα, αλλά για κομμάτια της ίδιας της ιστορίας της κιθάρας.






