Πέθανε ο Φρανκ Ντρέικ

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 3/9/2022 | 20:25

Πέθανε ο Φρανκ Ντρέικ

Πέθανε σε ηλικία 92 ετών, στο σπίτι του στην Καλιφόρνια, ο επιφανής ραδιοαστρονόμος Φρανκ Ντρέικ, διάσημος σε όλο τον κόσμο για την πρωτοπόρα έρευνα του πάνω στην αναζήτηση εξωγήινης νοημοσύνης.

Ο Φρανκ Ντρέικ, ήταν ο… πατέρας της διάσημης ομώνυμης «Εξίσωσης Ντρέικ» (Drake Equation) που υπολογίζει τον πιθανό αριθμό εξωγήινων πολιτισμών στον γαλαξία μας με βάση μια σειρά από παραμέτρους.

Η τόλμη του ενέπνευσε πολλούς επιστήμονες

Επρόκειτο για ένα θέμα ταμπού που φόβιζε τους αστρονόμους και συνεχίζει ακόμη να κρατά πολλούς σε απόσταση από τη σχετική έρευνα μέχρι σήμερα. Χάρη στην τόλμη του, ο Ντρέικ ενέπνευσε λίγους αλλά αποφασισμένους επιστήμονες να ασχοληθούν πιο σοβαρά με το ζήτημα.

Σήμερα πια, χάρη στην ανακάλυψη χιλιάδων εξωπλανητών, η σημαντική ιστορική συνεισφορά του γίνεται καλύτερα αντιληπτή. Σε ένα σύμπαν που έχει ηλικία περίπου 13,8 δισεκατομμυρίων ετών, δεν είναι καθόλου απίθανο να έχουν υπάρξει πολιτισμοί σε άλλους κόσμους.

Φρανκ Ντρέικ

Ο Ντρέικ υπήρξε καθηγητής αστρονομίας και αστροφυσικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας-Σάντα Κρουζ, καθώς επίσης επί 19 χρόνια πρόεδρος του Ινστιτούτου Αναζήτησης Εξωγήινης Νοημοσύνης (SETI). Το 1961, όσο εργαζόταν στο ραδιοτηλεσκόπιο National Radio Astronomy Observatory (NRAO) στη Δυτική Βιρτζίνια και ενώ είχε από το 1960 ξεκινήσει την πρώτη οργανωμένη έρευνα ραδιοσημάτων από «έξυπνες» εξωγήινες πηγές (Project Ozma), παρουσίασε τη διάσημη πια εξίσωση του που έκτοτε αποτέλεσε πλαίσιο αναφοράς για τις μελέτες αναφορά με την πιθανότητα να βρεθούν εξωγήινοι.

Η εξίσωση Drake, μια μαθηματική φόρμουλα για την πιθανότητα εύρεσης ζωής ή προηγμένων πολιτισμών στο σύμπαν.

Πέρα από την εξίσωση, η οποία ήταν ένα θεωρητικό κατασκεύασμα (που πήγε κόντρα στις προκαταλήψεις των συναδέλφων του, πολλοί από τους οποίους μέχρι σήμερα απαξιώνουν την έρευνα για τους εξωγήινους), σε όλη την καριέρα του εργάσθηκε για να τελειοποιήσει τις τεχνικές μεθόδους ανίχνευσης ραδιοσημάτων από εξωγήινη νοημοσύνη. Επίσης συμμετείχε στην ανακάλυψη των ζωνών ακτινοβολίας του Δία και έπαιξε σημαντικό ρόλο στις παρατηρήσεις που οδήγησαν στην κατανόηση των αστέρων νετρονίων (πάλσαρ).

Το πρώτο διαστρικό μήνυμα
Ο Ντρέικ δημιούργησε το 1974 το πρώτο διαστρικό μήνυμα που μεταδόθηκε σκόπιμα στο διάστημα από τη Γη, γνωστό ως «μήνυμα Αρεσίμπο» από το όνομα του ομώνυμου ραδιοτηλεσκοπίου.

Το μήνυμα του Αρεσίμπο είναι ραδιοσήμα το οποίο εκπέμφθηκε από το παρατηρητήριο του Αρεσίμπο με κατεύθυνση το διάστημα το 1974, περιέχοντας βασικές πληροφορίες για την ανθρωπότητα και τον πλανήτη Γη σε κωδικοποιημένη μορφή.

Επίσης πήρε μέρος, μαζί με τον αστρονόμο Καρλ Σέιγκαν και άλλους, στον σχεδιασμό των μηνυμάτων στις πλάκες που τοποθετήθηκαν στις διαστημοσυσκευές Pioneer 10 και 11, καθώς επίσης του αντίστοιχου χρυσού δίσκου στα σκάφη Voyager 1 και 2, με μηνύματα προοριζόμενα να δουν εξωγήινοι (το κατά πόσο θα τα καταλάβουν είναι άλλο θέμα…).

Έψαχνε μέχρι το τέλος

Ο Ντρέικ είχε γεννηθεί στο Σικάγο το 1930, είχε σπουδάσει φυσική στο Πανεπιστήμιο Κορνέλ της Νέας Υόρκης και είχε πάρει το διδακτορικό του στην αστρονομία από το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ. Μετά τη θητεία του στο ραδιοτηλεσκόπιο NRAO και αφού διεύθυνε το τηλεσκόπιο Αρεσίμπο στο Πουέρτο Ρίκο (1966-68), εργάστηκε στο Εργαστήριο Αεριώθησης (JPL) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA), προτού γίνει καθηγητής αστρονομίας στο Κορνέλ (1976) και μετά στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας-Σάντα Κρουζ (1984-1996).

Μετά τη συνταξιοδότηση του συνέχισε άοκνα τη μελέτη του πάνω στην ανίχνευση εξωγήινης ζωής, μέσω σχεδιασμού νέου τύπου ραδιοτηλεσκοπίων. Υπήρξε μέλος της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ και της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Επιστημών.

AFP: Πληροφορίες για σύλληψη της Εύας Καϊλή

Στην υπόθεση του σκανδάλου διαφθοράς του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από το Κατάρ εμπλέκεται, σύμφωνα με πληροφορίες, η Εύα Καϊλή. Η ευρωβουλευτής, που προστατεύεται από την ασυλία, ανακρίνεται από τις βελγικές αρχές, ενώ το πρωί της Παρασκευής συνελήφθη ο σύζυγός της, Φραντσέσκο Τζόρτζι.

Το ΠΑΣΟΚ διέγραψε την Καϊλή ‑ Για διαφθορά ελέγχεται η ευρωβουλευτής

Σύμφωνα με βελγικό δημοσίευμα, έγινε έρευνα στο σπίτι της και συνελήφθη ο σύζυγός της - Εκτός ΠΑΣΟΚ με απόφαση Ανδρουλάκη

Νίκος Παππάς: Έπεσε θύμα της απατεώνισσας που χρέωνε ξενοδοχεία – «880 ευρώ πιστόλι»

Θύμα της γυναίκας με καταγωγή από την Σλοβακία, η οποία συνελήφθη και κατηγορείται για σειρά από απάτες σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, έπεσε και ο Νίκος Παππάς.Ο μπασκετμπολίστας του Παναθηναϊκού, μέσα από stories, αποκάλυψε ότι χρεώθηκε και ο ίδιος με το ποσό των 880 ευρώ.

Σκάνδαλο διαφθοράς στο Ευρωκοινοβούλιο: Καταγγελίες για δωροληψίες

Τέσσερα άτομα, μεταξύ των οποίων ένας πρώην ευρωβουλευτής, συνελήφθησαν στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο έρευνας για «μίζες» από «χώρα του Κόλπου», εντός του Ευρωκοινοβουλίου

Καλαμάτα: Βρέθηκε σημείωμα του ζευγαριού που αυτοκτόνησε, είχαν οικονομικά προβλήματα

Ένα σημείωμα φαίνεται πως ρίχνει φως στην υπόθεση με το ζευγάρι που βρέθηκε νεκρό σε νταμάρι στην Καλαμάτα.

Θεσσαλονίκη: Πυροβόλησαν κατά αστυνομικών οι Ρομά

Τα επεισόδια ξέσπασαν, όταν τα άτομα που είχαν συγκεντρωθεί νωρίτερα στο σημείο, ανάβοντας φωτιές και στήνοντας οδοφράγματα, επιτέθηκαν- πριν και κατά τη διάρκεια της επέμβασης των αστυνομικών δυνάμεων- εκτοξεύοντας πέτρες και άλλα αντικείμενα προς τα ΜΑΤ.

Φωτιά στο Μάτι: «Έβλεπα να λιώνουν τα πόδια του γιου μου και δεν του είπα τίποτα ως μαμά»

Συγκλόνισε ξανά η Κάλλι Αναγνώστου, η οποία υπέστη σοβαρότατα εγκαύματα μαζί με τον 5,5 -τότε- ετών γιο της, για τα όσα έζησε κατά τη διάρκεια της φονικής φωτιάς στο Μάτι.

«Πυροβόλησα χαμηλά και τις δύο φορές» είπε στην απολογία του ο αστυνομικός για τον 16χρονο

Με υπόμνημα κατέθεσε την απολογία του σήμερα ο αστυνομικός που κατηγορείται για ανθρωποκτονία με ενδεχόμενο δόλο, μετά τον πυροβολισμό του 16χρονου στη Θεσσαλονίκη.

Η σταρ του TikTok Megha Thakur νεκρή στα 21 της

Πέθανε σε ηλικία 21 ετών η σταρ του TikTok, Megha Thakur.

Πούτιν: «Κάποια στιγμή θα πρέπει να καταλήξουμε σε συμφωνίες»

«Κάποια στιγμή θα πρέπει να καταλήξουμε σε συμφωνίες», δήλωσε σήμερα ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν, με το βλέμμα στραμμένο στην Ουκρανία και στη Δύση.

Κτηνωδία στη Νάουσα: Έριξαν φόλες σε σκύλους και τους βρήκαν νεκρούς στον δρόμο

Νεκρά βρέθηκαν στη Νάουσα σκυλιά τα οποία άγνωστοι δηλητηρίασαν με φόλες. Τα ζώα εντοπίστηκαν από μέλη της Πενταμελούς Επιτροπής Αδέσποτων Ζώων του δήμου στην περιοχή Πλακένιας.