LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBT Feed

Ανακαλύφθηκε σωματίδιο – «φάντασμα» από μαύρη τρύπα στον Νότιο Πόλο

«Είναι μόλις η δεύτερη φορά που ανιχνεύθηκε η πηγή ενός τέτοιου νετρίνου υψηλής ενέργειας»

Δημοσίευση 22/2/2021 | 18:47

Ανακαλύφθηκε σωματίδιο – «φάντασμα» από μαύρη τρύπα στον Νότιο Πόλο

Την παρουσία ενός νετρίνου πολύ υψηλής ενέργειας, ενός σωματιδίου – «φαντάσματος», το οποίο δημιουργήθηκε κατά την καταστροφή ενός άστρου από την κολοσσιαία βαρύτητα μια μαύρης τρύπας με μάζα όσο 30 εκατομμύρια ήλιοι, κατάφεραν οι επιστήμονες να ανακαλύψουν στη Γη.

Το συμβάν, σε απόσταση 700 εκατομμυρίων ετών, λίγο πριν εμφανιστούν τα πρώτα ζώα στον πλανήτη μας, δημιούργησε ένα είδος γιγάντιου κοσμικού επιταχυντή σωματιδίων, εξαπολύοντας νετρίνα που πρόσφατα έφθασαν και διαπέρασαν τη Γη.

Η ανακάλυψη ρίχνει νέο φως στην προέλευση των κοσμικών ακτίνων υπερυψηλής ενέργειας, δηλαδή εκείνων των σωματιδίων στο σύμπαν που έχουν την μεγαλύτερη ενέργεια. Στη Γη τα υποατομικά σωματίδια νετρίνα παράγονται μόνο σε ισχυρούς επιταχυντές. Στο σύμπαν τα νετρίνα και οι πηγές προέλευσης τους θεωρούνται από τα δυσκολότερα πράγματα να ανιχνευθούν, γι’ αυτό η ανακάλυψη θεωρείται σημαντική.

Οι ερευνητές από δεκάδες ερευνητικούς φορείς πολλών χωρών έκαναν δύο σχετικές δημοσιεύσεις στο περιοδικό αστρονομίας Nature Astronomy και όπως αναμεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Όπως δήλωσε ο Σιόερτ βαν Βέλτσεν του ολλανδικού Πανεπιστημίου του Λέιντεν, «η προέλευση των κοσμικών νετρίνων υψηλής ενέργειας είναι άγνωστη, πρωτίστως επειδή είναι άκρως δύσκολο να εντοπισθούν. Είναι μόλις η δεύτερη φορά που ανιχνεύθηκε η πηγή ενός τέτοιου νετρίνου υψηλής ενέργειας».

Τόσο η προηγούμενη όσο και η νέα ανίχνευση έγινε από το αμερικανικό Παρατηρητήριο Νετρίνων IceCube στο Νότιο Πόλο, το οποίο βρίσκεται στο σταθμό Αμούντσεν-Σκοτ των ΗΠΑ στην Ανταρκτική. Το 2017 ο εν λόγω παγωμένος ανιχνευτής εντόπισε ένα νετρίνο, η πηγή του οποίου προσδιορίστηκε το 2018 ότι ήταν ένας ενεργός γαλαξίας (blazer).

Η πρωτοτυπία αυτή τη φορά έγκειται στο ότι είναι το πρώτο ανιχνεύσιμο νετρίνο από ένα κατακλυσμικό συμβάν, συγκεκριμένα την καταστροφή ενός καταδικασμένου άστρου που πλησίασε πολύ μια μαύρη τρύπα. Αυτά τα γεγονότα, για τα οποία οι αστροφυσικοί δεν ξέρουν πολλά πράγματα, μπορούν να λειτουργήσουν ως πανίσχυροι φυσικοί επιταχυντές σωματιδίων.

Το νετρίνο υπερυψηλής ενέργειας, που έγινε αντιληπτό από το IceCube, «προσέκρουσε στον πάγο της Ανταρκτικής με την αξιοσημείωτη ενέργεια άνω των 100 τεραηλεκτρονιοβόλτ. Συγκριτικά, είναι τουλάχιστον δεκαπλάσια ενέργεια από αυτή που μπορεί να επιτευχθεί στον πιο ισχυρό επιταχυντή σωματιδίων στον κόσμο, στο CERN», δήλωσε η καθηγήτρια του γερμανικού Πανεπιστημίου του Μπόχουμ, Άννα Φρανκόβιακ.

Παρά την τόσο μεγάλη ενέργειά τους, τα κοσμικά νετρίνα, που ταξιδεύουν σε ευθεία γραμμή στο σύμπαν, είναι τόσο ελαφριά που διαπερνούν απαρατήρητα τα πάντα, ακόμη και ολόκληρους πλανήτες ή άστρα, γι’ αυτό έχουν ονομαστεί σωματίδια-φαντάσματα. Η «σύλληψη» ακόμη κι ενός μόνο τέτοιου φευγαλέου σωματιδίου συνιστά επίτευγμα.

Την ανίχνευση του νετρίνου από το IceCube ακολούθησαν αστρονομικές παρατηρήσεις με πολλά όργανα σε όλο το ηλεκτρομαγνητικό φάσμα, από τα ραδιοκύματα έως τις ακτίνες-Χ, εωσότου εντοπισθεί η πηγή προέλευσης του.

Η νέα ανακάλυψη, όπως ανέφερε ο καθηγητής αστρονομίας, Μάρεκ Κοβάλσκι, του Πανεπιστημίου Χούμπολτ του Βερολίνου, αναδεικνύει για μια άλλη φορά τη σημασία της αστρονομίας πολλαπλών μέσων (multi-messenger astronomy), η οποία δεν βασίζεται πια μόνο στα φωτόνια αλλά και σε άλλα μέσα, όπως τα νετρίνα και τα βαρυτικά κύματα, για να μελετήσει τα φαινόμενα στο σύμπαν.

Ανατροπή στο θρίλερ της 19χρονης Αρτεμις Βασίλη που αγνοείται πέντε μήνες

Φως στο "σκοτάδι" φέρνουν τα στοιχεία της εκπομπής "Τούνελ" με την Αγγελική Νικολούλη

George Clooney: Τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα

Την αρέμβασή του υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα έφεραν στη δημοσιότητα «Τα ΝΕΑ».

Κορωνοϊός: Στο 87% η πληρότητα ΜΕΘ στην Αττική ‑ Στα όριά του φτάνει το ΕΣΥ

Κατά μέσο όρο την περασμένη εβδομάδα εισάγονταν 330 ασθενείς κάθε μέρα στα νοσοκομεία

Τεντόγλου: Χρυσό στο πανευρωπαϊκό με την καλύτερη επίδοση στον κόσμο

Πρωταθλητής ευρώπης για δεύτερη συνεχόμενη διοργάνωση

Πρώτο Σαββατοκύριακο με τα νέα μέτρα ‑ Οδηγός μετακίνησης με 11 διευκρινίσεις

Απαντήσεις σε καίριες ερωτήσεις εν μέσω lockdown

Κοζάνη: Στο νοσοκομείο γυναίκα που κατηγγειλε «κορωνογλέντι» την Τσικνοπέμπτη

Το περιστατικό έγινε σε καφενείο χωριού της Κοζάνης

Σεισμοί στην Ελασσόνα: Τσελέντης και Παπαζάχος εξηγούν τι συμβαίνει

Σεισμολόγοι ανησυχούν για τα κτίρια καθώς η μετασεισμική ακολουθία συνεχίζεται.

Δέχτηκε να του χορηγήσουν ορό ενυδάτωσης ο Δημήτρης Κουφοντίνας

Στο ιατρικό ανακοινωθέν που είχε εκδοθεί λίγο νωρίτερα, σημειωνόταν πως ο απεργός πείνας και δίψας είχε εμφανίσει «οξεία νεφρική ανεπάρκεια»

Σεισμός Ελασσόνα: Αποκολλήθηκαν βράχοι στα Μετέωρα

Οι κάτοικοι στην Καλαμπάκα, ξενύχτησαν εκτός οικιών

Έκτακτο επίδομα 1.000 ευρώ σε εργαζόμενους και 3.000 ευρώ σε επιχειρήσεις

Τι ανακοίνωσε ο Υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης

Επιστρεπτέα προκαταβολή 6: Πληρωμή 122 εκατ ευρώ στους δικαιούχους

Περίπου 123.000 επιπλέον δικαιούχοι της Επιστρεπτέας Προκαταβολής 6 αναμένεται να δουν χρήματα στους λογαριασμούς τους

Lockdown: Απαισιοδοξία από Παπαευαγγέλου για χαλάρωση των μέτρων

Η κα Παπαευαγγέλου μίλησε για διπλασιασμό του επιδημιολογικού φορτίου τις τελευταίες 15 μέρες, με τα ενεργά κρούσματα να φτάνουν τα 16.500.