E-Daily

Σκοτώνει το αλκοόλ τα εγκεφαλικά μας κύτταρα;

Τι είναι η «λευκή» και τι η «φαιά» ουσία του εγκεφάλου μας;

17/12/2021 | 00:17

@rivera.ls / twenty20

Μια κοινότυπη έκφραση που λέμε έτσι ώστε να παροτρύνουμε τους αγαπημένους μας να κόψουν τις κακές συνήθεις (αλκοόλ, κάπνισμα) είναι ότι αυτή η συνήθεια θα «σκοτώσει τα εγκεφαλικά τους κύτταρα». Είναι όμως αυτό κάτι που μπορεί να πραγματοποιηθεί;

Η εθιστικές μας συμπεριφορές μπορούν πραγματικά να αποσυνδέσουν και να επανασυνδέσουν τον εγκέφαλό μας με τρόπο τέτοιο που να του δημιουργήσουν την έξη.

Έρευνα από την Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ διαπίστωσε ότι το ποτό βλάπτει τη «λευκή ουσία» του εγκεφάλου ή τον ιστό βαθιά μέσα στον εγκέφαλο που μας βοηθά να επεξεργαστούμε τις σκέψεις και να ορίσουμε τις κινήσεις μας, καθώς εμποδίζει την μετάδοση μηνυμάτων μεταξύ του νευρικού συστήματος και άλλων περιοχών του εγκεφάλου.

Ενώ η νόσος του Πάρκινσον, το εγκεφαλικό επεισόδιο, ο διαβήτης και η υψηλή αρτηριακή πίεση μπορούν επίσης να βλάψουν τη «λευκή ουσία», το αλκοόλ μπορεί να επιταχύνει αυτή τη σωρευτική βλάβη. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το αλκοόλ καταστρέφει εκτενώς τη λευκή ουσία στα μέρη του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνα για τον έλεγχο των παρορμήσεων, καθιστώντας λιγότερο πιθανό τα άτομα να μπορούν να περιορίσουν ή να σταματήσουν το ποτό.

Ευτυχώς, οι ερευνητές είδαν «φως στο τούνελ», καθώς φάνηκε ότι αυτή η κατεστραμμένη «λευκή ουσία» θα μπορούσε ενδεχομένως να επουλωθεί εάν σταματήσουμε να πίνουμε πολύ αλκοόλ στην ηλικία των 50 ετών.

Ωστόσο, τα άτομα που έχουν καταναλώσει αλκοόλ σε χρόνια βάση για πολλά έτη διατρέχουν υψηλό κίνδυνο αυτού του είδους της βλάβης.

Μια ερευνητική μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Psychiatry το 2015, έδειξε ότι άτομα που άρχισαν να πίνουν πολύ όταν ήταν στην εφηβεία τους παρουσίασαν βλάβη στη φαιά ουσία του εγκεφάλου τους, η οποία ευθύνεται για την επεξεργασία των συναισθηματικών αποκρίσεων, των αναμνήσεων και των αισθήσεων. Ταυτόχρονα, είχαν πιο αργή και μειωμένη ανάπτυξη «λευκής ουσίας» στον εγκέφαλό τους.

Μια πρόσθετη μελέτη διαπίστωσε ότι η βλάβη στη «λευκή ουσία» του εγκεφάλου είχε ως αποτέλεσμα μια «πιο αργή και λιγότερο αποτελεσματική σκέψη», η οποία μπορεί να επηρεάσει τα άτομα για μεγάλα χρονικά διαστήματα, ειδικά εάν υπέστησαν βλάβη στον εγκέφαλό τους από το αλκοόλ σε μικρότερη ηλικία.

Δεδομένου ότι τόσο η λευκή όσο και η φαιά ουσία διαδραματίζουν κρίσιμους ρόλους στη ρύθμιση των συναισθημάτων, στη λήψη αποφάσεων, στη συμπεριφορά και στην κίνηση, είναι σημαντικό όποιος παλεύει με τον εθισμό στο αλκοόλ να αναζητήσει επαγγελματική θεραπεία για να επιβραδύνει τη βλάβη στον εγκέφαλο.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Ζητήσαμε από έναν άνθρωπο του Pride να απαντήσει στα σχόλια των haters

E-Daily 3.Left 14.06.2026
Οι πιο viral απορίες και κακόβουλα σχόλια για το Pride βρήκαν επιτέλους απαντήσεις

Η γυναίκα που έκανε τα comics να στάζουν φεμινισμό και βιτριόλι

E-Daily 3.Left 14.06.2026
Η Nicole Hollander ήταν από τις πιο αιχμηρές και πολιτικοποιημένες cartoonists της Αμερικής

Μπούργκα και μπάλα: Οι Αφγανές που μετατρέπουν τον πόνο τους σε διαμαρτυρία

E-Daily 3.Left 14.06.2026
«Μας πήραν τα σπορ, όχι το πάθος»: Η συγκλονιστική ιστορία της Νούρα

Explainer: Γιατί οι πλούσιοι Κινέζοι παρατάνε τις ευρωπαϊκές πολυτέλειες

E-Daily 3.Left 14.06.2026
Τι συμβαίνει στην κινεζική αγορά πολυτελείας;

Η μπυραρία ‑ χρηματιστήριο: Δες πώς λειτουργεί το πιο τρελό μπαρ της Κίνας!

E-Daily 3.Left 14.06.2026
Η Qingdao Beer Exchange αποτελεί ένα πρωτότυπο concept μπυραρίας

Τι απέγινε η κλωνοποιημένη Ντόλι, το διασημότερο πρόβατο της ιστορίας

E-Daily 3.Left 14.06.2026
Η ιστορία από την αρχή, ως σήμερα

Το μοντέλο που πόζαρε για τους μεγαλύτερους ζωγράφους και το τραγικό τέλος της

E-Daily 3.Left 14.06.2026
Η δραματική ζωή του supermodel του 19ου αιώνα

Πώς είναι τελικά η ζωή στην ιταλική πόλη με τα σπίτια του 1 ευρώ;

E-Daily 3.Left Χτες
Αγοράζεις σπίτι με 1 ευρώ, αλλά τι ζωή σε περιμένει εκεί;

Τι άλλο ανακάλυψε ο Νόμπελ που όμως δεν μάθαμε ποτέ;

E-Daily 3.Left Χτες
Ανακαλύφθηκαν χαμένα διπλώματα ευρεσιτεχνίας του στη Σουηδία

Πώς οι βετεράνοι του Βιετνάμ έκοψαν την ηρωίνη

E-Daily 3.Left Χτες
Ένας στους πέντε Αμερικανούς στρατιώτες εθίστηκαν άλλα το 95% απεξαρτήθηκε