E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Η «Τρύπα του Κούβελα» και τα προβλήματα που δημιούργησε

Δημοσίευση 31/3/2017 | 00:23

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Οι συζητήσεις για το μετρό της Θεσσαλονίκης πάνε πολλές δεκαετίες πίσω, με τις πρώτες αναφορές να ανάγονται στο 1918!

Μελέτες έγιναν και την δεκαετία του '60, όμως η πρωτοβουλία για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης ανήκει στον Κωνσταντίνο Πυλαρινό, που ως νομάρχης είχε καταφέρει να περιληφθεί στον προϋπολογισμό του 1976 κωδικός που ανέφερε: Μετρό Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο, η πρώτη απόπειρα κατασκευής μετρό στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε την τριετία 1986-1989, επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα, με τρόπο παράδοξο....

Σύμφωνα με το τότε εγχείρημα του Δημάρχου, δίχως κανέναν σχεδιασμό από το αρμόδειο υπουργείο (άλλωστε ο ίδιος βρισκόταν σε μεγάλη κόντρα με την τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ)το σχέδιο περιελάμβανε την χάραξη του υπόγειου σιδηροδρόμου κάτω από το οδόστρωμα της οδού Εγνατίας, αρχικά στο τμήμα μεταξύ της οδού Καυταντζόγλου και της Πλατείας Δημοκρατίας.

Το πρώτο τμήμα της κατασκευής ξεκίνησε στο τμήμα μεταξύ Πλατείας Συντριβανίου και της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων. Έτσι, η κυκλοφορία στην οδό Εγνατία περιορίστηκε σε δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση, ενώ ξηλώθηκε η νησίδα στο συγκεκριμένο τμήμα (γι' αυτόν τον λόγο δεν υπάρχει νησίδα στο τμήμα ανατολικά της 3ης Σεπτεμβρίου). Η κατασκευή έγινε δια της μεθόδου της εκσκαφής του εδάφους και της κατασκευής σήραγγας με τοποθέτηση μεταλλικών δοκών και οπλισμένου σκυροδέματος. Προχώρησε με αργούς ρυθμούς για περίπου δύο χρόνια, λόγω της δυσκολίας χρηματοδότησής της, ενώ λίγο πριν εγκαταλείψει το αξίωμα του Δημάρχου, ο Σωτήρης Κούβελας όρισε ως φορέα χρηματοδότησης τη νεοϊδρυθείσα Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης, TV 100, η οποία δεν κατάφερε να διαθέσει πόρους για το έργο.

Η κατασκευή αυτή, που ονομάστηκε από τους Θεσσαλονικείς «τρύπα του Κούβελα», κρίθηκε άσκοπη από το νέο σχεδιασμό του μετρό ενώ ο ίδιος ο τότε φορέας υλοποίησης του έργου, Δήμος Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη περίοδο απλώς «σχεδιασμό του μετρό». Παράλληλα, λόγω της ύπαρξης της σήραγγας αυξήθηκε η στάθμη των υδάτων στα θεμέλια της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στα οποία εντοπίστηκε σκουριά. Από τότε λειτουργούν καθημερινά αντλίες που απομακρύνουν τα νερά.

Ο Σωτήρης Κούβελας, ερωτόμενος για το έργο πριν λίγα χρόνια απάντησε πως "το σχεδιάσαμε τότε, ως ένα ελαφρύ μετρό ή καλύτερα ως υπόγειο τραμ. Αυτό το έργο ήταν πολύ φθηνότερο, γινόταν γρηγορότερα και εξυπηρετούσε άριστα τους Θεσσαλονικείς. Οι Θεσσαλονικείς δεν χρειάζονται ένα μετρό 30 μέτρα κάτω από τη γη, δεν είναι Παρίσι εδώ, δεν γεννηθήκαμε με μετρό, έπρεπε να γίνει ένα πολύ φθηνότερο μετρό".

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Ζώντας σε μια τουαλέτα: Η ιστορία της 19χρονης που έγινε viral

Stories 11.05.2025
Όλοι προσπαθούμε να εξοικονομήσουμε χρήματα από το ενοίκιο, αλλά πόσοι θα δεχόμασταν να ζούμε κυριολεκτικά σε μια τουαλέτα για να το πετύχουμε;

Το ελληνικό ψαροχώρι που ιδρύθηκε από μια ταβέρνα

Νέα Εποχή 11.05.2025
Το ψαροχώρι της Μεσσηνίας που γεννήθηκε από μια ταβέρνα και έγινε τουριστικός παράδεισος

Το 70s παιδικό παιχνίδι που απαγορεύτηκε ως επικίνδυνο, αλλά έγινε... τραγούδι

Retro 11.05.2025
Από επικίνδυνο παιχνίδι σε μουσικό σουξέ

Γιατί η Σουηδία πατάει το OFF στις οθόνες των παιδιών

Νέα Εποχή 11.05.2025
Η Σουηδία προειδοποιεί «Απομακρύνετε από τις οθόνες τα παιδιά κάτω των 2 ετών»

Πότε μπήκαν οι υπολογιστές στα σπίτια των ανθρώπων; Η περίπτωση της Ελλάδας

Stories 11.05.2025
Πότε έγιναν κομμάτι της καθημερινότητας της Ελλάδας

Πότε δημιουργήθηκε το πρώτο κινητό τηλέφωνο

Νέα Εποχή 11.05.2025
Σίγουρα δεν το ξέρετε

Απολύθηκε από τη δουλειά της. 5 χρόνια μετά, πήρε Grammy

Stories Χτες
Έχασε τη δουλειά της, κέρδισε τη μουσική. H ιστορία της Doechii!

Ήταν η πιο μισητή γυναίκα της Αυστραλίας, αλλά αθωώθηκε 20 χρόνια μετά

Stories Χτες
Από τη φυλάκιση στην αποκατάσταση της αλήθειας

Ο πιο «τυχερός άνθρωπος της Καρδίτσας» και το τραγικό τέλος του

Stories Χτες
«Μακάρι να είχα σκίσει αυτό το λαχείο»

Όταν η μητρότητα σκοτεινιάζει – Η φωνή της Νικολέττας Ράλλη δίνει λόγο σε χιλιάδες γυναίκες

Απόψεις Προχτές
Η εξομολόγηση της Νικολέττας Ράλλη για την επιλόχειο κατάθλιψη μας αγγίζει είτε είμαστε μαμάδες είτε όχι