E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Η «Τρύπα του Κούβελα» και τα προβλήματα που δημιούργησε

Δημοσίευση 31/3/2017 | 00:23

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Οι συζητήσεις για το μετρό της Θεσσαλονίκης πάνε πολλές δεκαετίες πίσω, με τις πρώτες αναφορές να ανάγονται στο 1918!

Μελέτες έγιναν και την δεκαετία του '60, όμως η πρωτοβουλία για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης ανήκει στον Κωνσταντίνο Πυλαρινό, που ως νομάρχης είχε καταφέρει να περιληφθεί στον προϋπολογισμό του 1976 κωδικός που ανέφερε: Μετρό Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο, η πρώτη απόπειρα κατασκευής μετρό στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε την τριετία 1986-1989, επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα, με τρόπο παράδοξο....

Σύμφωνα με το τότε εγχείρημα του Δημάρχου, δίχως κανέναν σχεδιασμό από το αρμόδειο υπουργείο (άλλωστε ο ίδιος βρισκόταν σε μεγάλη κόντρα με την τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ)το σχέδιο περιελάμβανε την χάραξη του υπόγειου σιδηροδρόμου κάτω από το οδόστρωμα της οδού Εγνατίας, αρχικά στο τμήμα μεταξύ της οδού Καυταντζόγλου και της Πλατείας Δημοκρατίας.

Το πρώτο τμήμα της κατασκευής ξεκίνησε στο τμήμα μεταξύ Πλατείας Συντριβανίου και της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων. Έτσι, η κυκλοφορία στην οδό Εγνατία περιορίστηκε σε δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση, ενώ ξηλώθηκε η νησίδα στο συγκεκριμένο τμήμα (γι' αυτόν τον λόγο δεν υπάρχει νησίδα στο τμήμα ανατολικά της 3ης Σεπτεμβρίου). Η κατασκευή έγινε δια της μεθόδου της εκσκαφής του εδάφους και της κατασκευής σήραγγας με τοποθέτηση μεταλλικών δοκών και οπλισμένου σκυροδέματος. Προχώρησε με αργούς ρυθμούς για περίπου δύο χρόνια, λόγω της δυσκολίας χρηματοδότησής της, ενώ λίγο πριν εγκαταλείψει το αξίωμα του Δημάρχου, ο Σωτήρης Κούβελας όρισε ως φορέα χρηματοδότησης τη νεοϊδρυθείσα Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης, TV 100, η οποία δεν κατάφερε να διαθέσει πόρους για το έργο.

Η κατασκευή αυτή, που ονομάστηκε από τους Θεσσαλονικείς «τρύπα του Κούβελα», κρίθηκε άσκοπη από το νέο σχεδιασμό του μετρό ενώ ο ίδιος ο τότε φορέας υλοποίησης του έργου, Δήμος Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη περίοδο απλώς «σχεδιασμό του μετρό». Παράλληλα, λόγω της ύπαρξης της σήραγγας αυξήθηκε η στάθμη των υδάτων στα θεμέλια της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στα οποία εντοπίστηκε σκουριά. Από τότε λειτουργούν καθημερινά αντλίες που απομακρύνουν τα νερά.

Ο Σωτήρης Κούβελας, ερωτόμενος για το έργο πριν λίγα χρόνια απάντησε πως "το σχεδιάσαμε τότε, ως ένα ελαφρύ μετρό ή καλύτερα ως υπόγειο τραμ. Αυτό το έργο ήταν πολύ φθηνότερο, γινόταν γρηγορότερα και εξυπηρετούσε άριστα τους Θεσσαλονικείς. Οι Θεσσαλονικείς δεν χρειάζονται ένα μετρό 30 μέτρα κάτω από τη γη, δεν είναι Παρίσι εδώ, δεν γεννηθήκαμε με μετρό, έπρεπε να γίνει ένα πολύ φθηνότερο μετρό".

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Ο κανόνας «10 και 2» στο τιμόνι πέθανε: Γιατί πλέον είναι επικίνδυνος

Νέα Εποχή 02.12.2025
Το προτείνουν σήμερα οι ειδικοί

Ο πραγματικός λόγος που ένα φέρετρο μπορεί να εκραγεί

Stories 02.12.2025
Μια δυσάρεστη, αλλά υπαρκτή κατάσταση που καλούνται κατά καιρούς να διαχειριστούν οι τελετουργοί κηδειών

Αυτή είναι η μοναδική χώρα που συνταγογραφεί... τα ταξίδια

Νέα Εποχή 02.12.2025
Η πρώτη χώρα που εντάσσει επισήμως τη «θεραπεία μέσω ταξιδιών» στο σύστημα υγείας της

Πως η ευρωπαϊκή ακροδεξιά «σημαιοστολίζεται» και ετοιμάζεται να ανέβει στην εξουσία

Stories 02.12.2025
Με προσεγμένη εικόνα, επαγγελματικό επικοινωνιακό στιλ και αυστηρή εσωτερική πειθαρχία

Απαγωγή ή προστασία; Η οικογένεια του δάσους που διχάζει την Ιταλία – τι πραγματικά συμβαίνει

Πρόσωπα 02.12.2025
Μια ασυνήθιστη οικογενειακή ιστορία έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων στην Ιταλία

Η χώρα που κλείνει τις φυλακές της και η κοινωνία της είναι πιο ασφαλής!

Νέα Εποχή Χτες
Πώς η μείωση της βίας και η διαφορετική φιλοσοφία τιμωρίας άδειασε τις φυλακές

Το άθλημα που κάνει πάταγο: 90 λεπτά απόλυτης ακινησίας ‑ Μπορείς να το αντέξεις;

Νέα Εποχή Χτες
Ο πρωταθλητής του… «τίποτα» αποκαλύπτει γιατί το να αδειάζεις το μυαλό σου μπορεί να γίνει το μυστικό για περισσότερη δημιουργικότητα, καθαρότητα και ηρεμία

Ο απίστευτος τρόπος με τον οποίο βγάζεις λεφτά από το ΑΤΜ στο Ντουμπάι

Stories Χτες
Η ιδέα είναι απλή, αλλά η εκτέλεση εντυπωσιακή

3,7 εκατομμύρια Κινέζοι για μια θέση στο Δημόσιο: Οι πιο δύσκολες εξετάσεις του κόσμου

Stories Χτες
Στην Κίνα για μια δουλειά στο Δημόσιο… διαβάζεις σαν να δίνεις για NASA