E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Η «Τρύπα του Κούβελα» και τα προβλήματα που δημιούργησε

Δημοσίευση 31/3/2017 | 00:23

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Οι συζητήσεις για το μετρό της Θεσσαλονίκης πάνε πολλές δεκαετίες πίσω, με τις πρώτες αναφορές να ανάγονται στο 1918!

Μελέτες έγιναν και την δεκαετία του '60, όμως η πρωτοβουλία για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης ανήκει στον Κωνσταντίνο Πυλαρινό, που ως νομάρχης είχε καταφέρει να περιληφθεί στον προϋπολογισμό του 1976 κωδικός που ανέφερε: Μετρό Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο, η πρώτη απόπειρα κατασκευής μετρό στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε την τριετία 1986-1989, επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα, με τρόπο παράδοξο....

Σύμφωνα με το τότε εγχείρημα του Δημάρχου, δίχως κανέναν σχεδιασμό από το αρμόδειο υπουργείο (άλλωστε ο ίδιος βρισκόταν σε μεγάλη κόντρα με την τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ)το σχέδιο περιελάμβανε την χάραξη του υπόγειου σιδηροδρόμου κάτω από το οδόστρωμα της οδού Εγνατίας, αρχικά στο τμήμα μεταξύ της οδού Καυταντζόγλου και της Πλατείας Δημοκρατίας.

Το πρώτο τμήμα της κατασκευής ξεκίνησε στο τμήμα μεταξύ Πλατείας Συντριβανίου και της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων. Έτσι, η κυκλοφορία στην οδό Εγνατία περιορίστηκε σε δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση, ενώ ξηλώθηκε η νησίδα στο συγκεκριμένο τμήμα (γι' αυτόν τον λόγο δεν υπάρχει νησίδα στο τμήμα ανατολικά της 3ης Σεπτεμβρίου). Η κατασκευή έγινε δια της μεθόδου της εκσκαφής του εδάφους και της κατασκευής σήραγγας με τοποθέτηση μεταλλικών δοκών και οπλισμένου σκυροδέματος. Προχώρησε με αργούς ρυθμούς για περίπου δύο χρόνια, λόγω της δυσκολίας χρηματοδότησής της, ενώ λίγο πριν εγκαταλείψει το αξίωμα του Δημάρχου, ο Σωτήρης Κούβελας όρισε ως φορέα χρηματοδότησης τη νεοϊδρυθείσα Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης, TV 100, η οποία δεν κατάφερε να διαθέσει πόρους για το έργο.

Η κατασκευή αυτή, που ονομάστηκε από τους Θεσσαλονικείς «τρύπα του Κούβελα», κρίθηκε άσκοπη από το νέο σχεδιασμό του μετρό ενώ ο ίδιος ο τότε φορέας υλοποίησης του έργου, Δήμος Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη περίοδο απλώς «σχεδιασμό του μετρό». Παράλληλα, λόγω της ύπαρξης της σήραγγας αυξήθηκε η στάθμη των υδάτων στα θεμέλια της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στα οποία εντοπίστηκε σκουριά. Από τότε λειτουργούν καθημερινά αντλίες που απομακρύνουν τα νερά.

Ο Σωτήρης Κούβελας, ερωτόμενος για το έργο πριν λίγα χρόνια απάντησε πως "το σχεδιάσαμε τότε, ως ένα ελαφρύ μετρό ή καλύτερα ως υπόγειο τραμ. Αυτό το έργο ήταν πολύ φθηνότερο, γινόταν γρηγορότερα και εξυπηρετούσε άριστα τους Θεσσαλονικείς. Οι Θεσσαλονικείς δεν χρειάζονται ένα μετρό 30 μέτρα κάτω από τη γη, δεν είναι Παρίσι εδώ, δεν γεννηθήκαμε με μετρό, έπρεπε να γίνει ένα πολύ φθηνότερο μετρό".

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

«Ξύλινα κουτιά»: Τα πρωτότυπα έπιπλα του Μεσαίωνα και η έξυπνη χρήση τους

Ιστορικά 23.11.2025
Όταν η ανάγκη γέννησε μια από τις πιο πρωτότυπες λύσεις ύπνου της ιστορίας

Το μυστικό γιατί οι άνθρωποι διψούν για Χριστούγεννα ‑ και πώς η Mariah Carey το κατάλαβε πρώτη

Stories 23.11.2025
Γιατί οι άνθρωποι νιώθουν την ανάγκη να γιορτάζουν όλο και συχνότερα τα Χριστούγεννα

3 celebrities που οι γονείς τους δεν τους έδωσαν ούτε ένα δολάριο για βοήθεια

Stories 23.11.2025
Συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες

Ο Έλληνας ηθοποιός που είχε υποδυθεί τον εραστή της Ντάριλ Χάνα

Stories 23.11.2025
Η συμμετοχή του σε ταινία του Χόλιγουντ το 1982

Η κρυφή αγορά εργασίας του σκοτεινού ιστού: Ποιοι μπαίνουν, πόσα παίρνουν και γιατί κινδυνεύουν

Νέα Εποχή Χτες
Αυτός είναι ο μέσος χρήστης του dark web – και δεν είναι αυτός που φαντάζεσαι

Νόμπελ Ειρήνης: Η τραγική ειρωνεία στην περίπτωση της γυναίκας που «κέρδισε» τον Τραμπ

Stories Χτες
Η βραβευμένη με Νόμπελ Ειρήνης Μαρία Κορίνα Ματσάδο κινδυνεύει να χαρακτηριστεί «φυγόδικη»

Γιατί οι νέοι στην Ελλάδα δεν σκέφτονται να κάνουν οικογένεια;

Μπες στο Πλάνο Χτες
Τι ζητούν για να μείνουν στην χώρα

Όταν το κραγιόν έγινε όπλο: Η απίστευτη ιστορία πίσω από το «Victory Red»

Ιστορικά Χτες
Πώς ένα χρώμα έγινε σύμβολο αντίστασης και γυναικείας δύναμης στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

5 αθλητές που εξαφανίστηκαν και δεν βρέθηκαν ποτέ

Αθλητισμός Χτες
Μυστήρια που δεν λύθηκαν ποτέ