E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Η «Τρύπα του Κούβελα» και τα προβλήματα που δημιούργησε

Δημοσίευση 31/3/2017 | 00:23

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Οι συζητήσεις για το μετρό της Θεσσαλονίκης πάνε πολλές δεκαετίες πίσω, με τις πρώτες αναφορές να ανάγονται στο 1918!

Μελέτες έγιναν και την δεκαετία του '60, όμως η πρωτοβουλία για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης ανήκει στον Κωνσταντίνο Πυλαρινό, που ως νομάρχης είχε καταφέρει να περιληφθεί στον προϋπολογισμό του 1976 κωδικός που ανέφερε: Μετρό Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο, η πρώτη απόπειρα κατασκευής μετρό στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε την τριετία 1986-1989, επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα, με τρόπο παράδοξο....

Σύμφωνα με το τότε εγχείρημα του Δημάρχου, δίχως κανέναν σχεδιασμό από το αρμόδειο υπουργείο (άλλωστε ο ίδιος βρισκόταν σε μεγάλη κόντρα με την τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ)το σχέδιο περιελάμβανε την χάραξη του υπόγειου σιδηροδρόμου κάτω από το οδόστρωμα της οδού Εγνατίας, αρχικά στο τμήμα μεταξύ της οδού Καυταντζόγλου και της Πλατείας Δημοκρατίας.

Το πρώτο τμήμα της κατασκευής ξεκίνησε στο τμήμα μεταξύ Πλατείας Συντριβανίου και της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων. Έτσι, η κυκλοφορία στην οδό Εγνατία περιορίστηκε σε δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση, ενώ ξηλώθηκε η νησίδα στο συγκεκριμένο τμήμα (γι' αυτόν τον λόγο δεν υπάρχει νησίδα στο τμήμα ανατολικά της 3ης Σεπτεμβρίου). Η κατασκευή έγινε δια της μεθόδου της εκσκαφής του εδάφους και της κατασκευής σήραγγας με τοποθέτηση μεταλλικών δοκών και οπλισμένου σκυροδέματος. Προχώρησε με αργούς ρυθμούς για περίπου δύο χρόνια, λόγω της δυσκολίας χρηματοδότησής της, ενώ λίγο πριν εγκαταλείψει το αξίωμα του Δημάρχου, ο Σωτήρης Κούβελας όρισε ως φορέα χρηματοδότησης τη νεοϊδρυθείσα Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης, TV 100, η οποία δεν κατάφερε να διαθέσει πόρους για το έργο.

Η κατασκευή αυτή, που ονομάστηκε από τους Θεσσαλονικείς «τρύπα του Κούβελα», κρίθηκε άσκοπη από το νέο σχεδιασμό του μετρό ενώ ο ίδιος ο τότε φορέας υλοποίησης του έργου, Δήμος Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη περίοδο απλώς «σχεδιασμό του μετρό». Παράλληλα, λόγω της ύπαρξης της σήραγγας αυξήθηκε η στάθμη των υδάτων στα θεμέλια της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στα οποία εντοπίστηκε σκουριά. Από τότε λειτουργούν καθημερινά αντλίες που απομακρύνουν τα νερά.

Ο Σωτήρης Κούβελας, ερωτόμενος για το έργο πριν λίγα χρόνια απάντησε πως "το σχεδιάσαμε τότε, ως ένα ελαφρύ μετρό ή καλύτερα ως υπόγειο τραμ. Αυτό το έργο ήταν πολύ φθηνότερο, γινόταν γρηγορότερα και εξυπηρετούσε άριστα τους Θεσσαλονικείς. Οι Θεσσαλονικείς δεν χρειάζονται ένα μετρό 30 μέτρα κάτω από τη γη, δεν είναι Παρίσι εδώ, δεν γεννηθήκαμε με μετρό, έπρεπε να γίνει ένα πολύ φθηνότερο μετρό".

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

«Κίτρινη ηχώ»: Όταν 30 ‑άγνωστα μεταξύ τους‑ παιδιά ζωγράφισαν τον ίδιο φανταστικό φίλο

Stories 14.12.2025
Ο εφιάλτης χωρίς στόμα: Η ανεξήγητη υπόθεση που ακόμη στοιχειώνει το Γουαϊόμινγκ

Η γυναίκα που έκανε το… παρκάρισμα επάγγελμα – και αλλάζει τους κανόνες του side hustle

Πρόσωπα 14.12.2025
Μία από τις πιο ευρηματικές ιδέες έρχεται από τη Νέα Υόρκη και ακούει στο όνομα car sitting

Γιατί στα χαρτονομίσματα των ΗΠΑ γράφει «In God We Trust»;

Ιστορικά 14.12.2025
Μια ιστορία με ιδεολογικό πρόσημο

Οι απίθανες ιστορίες μπεκρουλιάσματος ενός διάσημου παλαιστή

Stories 14.12.2025
Μια φορά ήπιε 119 μπύρες σε έξι ώρες

Παγωνιά, άλκες και ατελείωτο χιόνι: Πώς είναι πραγματικά, να ζεις στο νορβηγικό... πουθενά

Stories Χτες
Γιατί όλο και περισσότεροι μετακομίζουν στη Νορβηγία

Ηρθε από την Αιθιοπία, βρήκε ρίζες στην Ελλάδα: Η Séblé φτιάχνει τον δικό της κόσμο γεμάτο φως

Πρόσωπα Χτες
Η Séblé μιλά για την πατρίδα, την υιοθεσία και το πώς έμαθε να αγαπά τον εαυτό της χωρίς “πρέπει”

Σε ποια χώρα τρως πρόστιμο αν οδηγείς μόνος

Νέα Εποχή Χτες
Νέες ρυθμίσεις σε Ευρώπη και Αμερική για το περιβάλλον και καλύτερη καθημερινότητα

Γιατί χτίζουν ξύλινα σπίτια στις ΗΠΑ;

Stories Χτες
Μια ξύλινη κληρονομιά

Η πιο πετυχημένη συγγραφέας ερωτικών μυθιστορημάτων είχε μια κακή σχέση με... το σeξ

Πρόσωπα Χτες
Μέχρι και τα 98 της χρόνια, έγραψε 723 μυθιστορήματα (κυρίως ρομαντικά), τα οποία πούλησαν περισσότερα από 750 εκατομμύρια αντίτυπα μαζί.