E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Η «Τρύπα του Κούβελα» και τα προβλήματα που δημιούργησε

Δημοσίευση 31/3/2017 | 00:23

Ο θεότρελος τρόπος που ξεκίνησαν να φτιάχνουν μετρό στην Θεσσαλονίκη πριν 30 χρόνια

Οι συζητήσεις για το μετρό της Θεσσαλονίκης πάνε πολλές δεκαετίες πίσω, με τις πρώτες αναφορές να ανάγονται στο 1918!

Μελέτες έγιναν και την δεκαετία του '60, όμως η πρωτοβουλία για την κατασκευή του μετρό Θεσσαλονίκης ανήκει στον Κωνσταντίνο Πυλαρινό, που ως νομάρχης είχε καταφέρει να περιληφθεί στον προϋπολογισμό του 1976 κωδικός που ανέφερε: Μετρό Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο, η πρώτη απόπειρα κατασκευής μετρό στη Θεσσαλονίκη ξεκίνησε την τριετία 1986-1989, επί δημαρχίας Σωτήρη Κούβελα, με τρόπο παράδοξο....

Σύμφωνα με το τότε εγχείρημα του Δημάρχου, δίχως κανέναν σχεδιασμό από το αρμόδειο υπουργείο (άλλωστε ο ίδιος βρισκόταν σε μεγάλη κόντρα με την τότε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ)το σχέδιο περιελάμβανε την χάραξη του υπόγειου σιδηροδρόμου κάτω από το οδόστρωμα της οδού Εγνατίας, αρχικά στο τμήμα μεταξύ της οδού Καυταντζόγλου και της Πλατείας Δημοκρατίας.

Το πρώτο τμήμα της κατασκευής ξεκίνησε στο τμήμα μεταξύ Πλατείας Συντριβανίου και της Στρατιωτικής Σχολής Αξιωματικών Σωμάτων. Έτσι, η κυκλοφορία στην οδό Εγνατία περιορίστηκε σε δυο λωρίδες ανά κατεύθυνση, ενώ ξηλώθηκε η νησίδα στο συγκεκριμένο τμήμα (γι' αυτόν τον λόγο δεν υπάρχει νησίδα στο τμήμα ανατολικά της 3ης Σεπτεμβρίου). Η κατασκευή έγινε δια της μεθόδου της εκσκαφής του εδάφους και της κατασκευής σήραγγας με τοποθέτηση μεταλλικών δοκών και οπλισμένου σκυροδέματος. Προχώρησε με αργούς ρυθμούς για περίπου δύο χρόνια, λόγω της δυσκολίας χρηματοδότησής της, ενώ λίγο πριν εγκαταλείψει το αξίωμα του Δημάρχου, ο Σωτήρης Κούβελας όρισε ως φορέα χρηματοδότησης τη νεοϊδρυθείσα Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης, TV 100, η οποία δεν κατάφερε να διαθέσει πόρους για το έργο.

Η κατασκευή αυτή, που ονομάστηκε από τους Θεσσαλονικείς «τρύπα του Κούβελα», κρίθηκε άσκοπη από το νέο σχεδιασμό του μετρό ενώ ο ίδιος ο τότε φορέας υλοποίησης του έργου, Δήμος Θεσσαλονίκης, χαρακτηρίζει τη συγκεκριμένη περίοδο απλώς «σχεδιασμό του μετρό». Παράλληλα, λόγω της ύπαρξης της σήραγγας αυξήθηκε η στάθμη των υδάτων στα θεμέλια της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στα οποία εντοπίστηκε σκουριά. Από τότε λειτουργούν καθημερινά αντλίες που απομακρύνουν τα νερά.

Ο Σωτήρης Κούβελας, ερωτόμενος για το έργο πριν λίγα χρόνια απάντησε πως "το σχεδιάσαμε τότε, ως ένα ελαφρύ μετρό ή καλύτερα ως υπόγειο τραμ. Αυτό το έργο ήταν πολύ φθηνότερο, γινόταν γρηγορότερα και εξυπηρετούσε άριστα τους Θεσσαλονικείς. Οι Θεσσαλονικείς δεν χρειάζονται ένα μετρό 30 μέτρα κάτω από τη γη, δεν είναι Παρίσι εδώ, δεν γεννηθήκαμε με μετρό, έπρεπε να γίνει ένα πολύ φθηνότερο μετρό".

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Το άλμα του Μίλτου Τεντόγλου πάνω από τη Φοντάνα ντι Τρέβι στη Ρώμη

Αθλητισμός 03.05.2024
Το promo του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος στίβου

Πώς ήταν η καθημερινή ζωή στον Μεσαίωνα;

Ιστορικά 03.05.2024
Δύσκολη, ανυπόφορη, ατελείωτη

Γιατί η Κίνα έχει 65 εκατομμύρια άδεια σπίτια

Stories 03.05.2024
Ολόκληρες πόλεις που χτίστηκαν αλλά δεν κατοικήθηκαν ποτέ

Οι άνθρωποι μπορούν να έχουν όριο ζωής 150 ετών, αλλά πώς θα τα φτάσουν;

Νέα Εποχή 03.05.2024
Οι άνθρωποι δεν μπορούν να ζήσουν για πάντα, αλλά δεν έχουμε φτάσει καν στο όριο για το πόσο θα αντέξει το σώμα μας

Πώς τρεις Γαλλίδες πριγκίπισσες κατέλυσαν μια ολόκληρη δυναστεία

Πρόσωπα 03.05.2024
Τι επέφερε μια τόσο καταστροφική αλλαγή που αποδυνάμωσε και τελικά κατέστρεψε τη δυναστεία των Καπετιδών; Η απάντηση είναι, τρεις νεαρές γυναίκες.

Πώς περνάς το Πάσχα όταν είσαι vegan;


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Πρόσωπα 03.05.2024
Τι τρως και πώς είναι τα οικογενειακά τραπέζια

Γνωρίστηκαν online και σύντομα έμειναν μαζί: Μια σχέση που κατέληξε σε φόνο

Stories Χτες
Ποτέ δεν ξέρεις ποιος είναι ο σύντροφός σου

Η πόλη που εξαφανίστηκε από προσώπου γης: Όλα χάθηκαν στις φλόγες

Ιστορικά Χτες
Η φωτιά έχτισε ένα συμπαγές, αδιαπέραστο τείχος κατά μήκος της πόλης