Economist: Γιατί Τσίπρας και Φίλης άλλαξαν στάση απέναντι στην Εκκλησία
Πολύ μεγάλο το τίμημα της σύγκρουσης
Δημοσίευση 11/10/2015 | 13:55
Τις σχέσεις της κυβέρνησης με την Εκκλησία, με αφορμή τη συζήτηση που άνοιξε με αφορμή το ζήτημα της απλοποίησης απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών, βάζει στο μικροσκόπιο ο Economist.
Το δημοσίευμα κάνει ουσιαστικά αναφορά σε αλλαγή στάσης του Νίκου Φίλη και του Αλέξη Τσίπρα απέναντι στην Εκκλησία, καθώς αντιλήφθηκαν ότι είναι πολύ υψηλό το πολιτικό κόστος της κατά μέτωπον σύγκρουσης.
«Ο Αλέξης Τσίπρας είναι ένας δηλωμένος άθεος. Μακροπρόθεσμος στόχος του είναι να «ξεμπερδέψει» τη στενή σχέση Κράτους και Εκκλησίας. Μετά από την επανεκλογή του, έκανε υπουργό Παιδείας έναν άθεο πολιτικό, τον Νίκο Φίλη, που είχε διαμαρτυρηθεί για την υποδοχή των λειψάνων της Αγίας Βαρβάρας πριν από μερικούς μήνες. Μετά από το σχηματισμό κυβέρνησης, η αναπληρώτρια υπουργός δήλωσε ότι θα απλοποιηθεί η διαδικασία απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών. Και ο κόσμος προετοιμάστηκε για μία καλή παραδοσιακή σύγκρουση ανάμεσα στο κράτος και τις εκκλησιαστικές αρχές», γράφει ο Economist στο άρθρο που κάνει αναφορά στον τρόπο διδασκαλίας των θρησκευτικών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης στην Ελλάδα.
«Ομως, μέρες αργότερα εξορκίστηκε το πνεύμα της αντιπαράθεσης. Ο κ. Φίλης είχε συνάντηση με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, στην οποία υποσχέθηκε ότι δεν θα ληφθούν μονομερείς δράσεις. Οι δημοσιογράφοι άκουσαν μετά από τη συνάντηση ότι η κυβέρνηση εκτιμούσε το ανθρωπιστικό έργο της εκκλησίας και ότι ήλπιζε σε καλή συνεργασία κράτους- εκκλησίας για τη χρήση της εκκλησιαστικής περιουσίας για το δημόσιο συμφέρον. Και τους διαβεβαίωσαν ότι η αλλαγή στη διδασκαλία των θρησκευτικών θα γίνει σε επικοινωνία με την εκκλησία. Αυτό το σαββατοκύριακο ο κ. Φίλης έκανε μία ακόμη επίδειξη φιλίας με την εκκλησία, όταν έδωσε το παρών σε χειροτονία μητροπολίτη», αναφέρει ο Economist, καταγράφοντας τη στροφή του υπουργού Παιδείας.
«Τι κρύβεται πίσω από όλα αυτά; Πρώτα από όλα δεν είναι έκπληξη ότι ένας υπουργός θέλησε να κάνει πίσω. Σε αυτό που φαινόταν ως δωράκι για τους ευσεβείς ψηφοφόρους, η απαλλαγή από το μάθημα των θρησκευτικών στην πραγματικότητα έγινε πιο δύσκολη από έναν κανονισμό που θεσπίστηκε τον Ιανουάριο, κατά τις τελευταίες ημέρες της προηγούμενης κυβέρνησης», σημειώνει το δημοσίευμα, προσθέτοντας ότι η διαδικασία είναι δύσκολη, «αν σκεφτεί κανείς ότι για πολλούς Ελληνες το να δηλώσεις ότι δεν είσαι Ορθόδοξος Χριστιανός είναι σχεδόν σαν να λες ότι δεν είσαι Ελληνας».
Ισως τίποτα από όλα αυτά δεν θα έπρεπε να αποτελεί έκπληξη, καταλήγει ο Economist. «Μία από τις πραγματικότητες που αντιμετωπίζει κάθε πρωθυπουργός στην Ελλάδα, ανεξάρτητα ιδεολογίας, είναι ότι μία κατά μέτωπον επίθεση με την εκκλησία έρχεται με πολύ υψηλό πολιτικό κόστος. Προφανώς υπερβολικά υψηλό για τον κ. Τσίπρα ο οποίος έχει πολλά άλλα πράγματα για να ανησυχεί: όχι μόνο μία συνεχιζόμενη οικονομική κρίση, αλλά και τις γεωπολιτικές εντάσεις στην περιοχή, μία κατάσταση που συχνά έχει οδηγήσει τους Έλληνες σε συσπείρωση γύρω από τη θρησκεία τους», αναφέρει κλείνοντας το δημοσίευμα.