Η γιορτή που σήμερα γνωρίζουμε ως Halloween έχει τις ρίζες της στην αρχαία Κελτική ιεροτελεστία Samhain (προφέρεται «σάου ουιν»), η οποία γινόταν πριν περίπου 2.000 χρόνια από τους Κέλτες της Ιρλανδίας, της Βρετανίας και της Βόρειας Γαλλίας.
Το Samhain σηματοδοτούσε το τέλος της συγκομιδής και την έναρξη της «σκοτεινής» εποχής, τον Νοέμβριο, όταν οι αγροτικές κοινότητες θεωρούσαν ότι το φράγμα ανάμεσα στον κόσμο των ζωντανών και τον κόσμο των νεκρών γινόταν πιο λεπτό.
Κατά τη διάρκεια του Samhain, οι άνθρωποι άναβαν φωτιές, φορούσαν προσωπεία και κοστούμια, και προσέφεραν φαγητό ή ποτά για να καλοπιάσουν τα πνεύματα που, όπως πίστευαν, περιπλανιόνταν τριγύρω.
Με την επέκταση του Χριστιανισμού, η Εκκλησία προσπάθησε να ενσωματώσει ή να μετασχηματίσει πολλές από αυτές τις εθιμοτυπίες: η 1η Νοεμβρίου καθιερώθηκε ως η ημέρα των Αγίων Πάντων (All Saints’ Day), και η παραμονή της, η 31η Οκτωβρίου, έγινε γνωστή ως All Hallows’ Eve, δηλαδή Halloween.
Η μετανάστευση Ιρλανδών και Σκωτσέζων τον 19ο αιώνα προς τις ΗΠΑ έφερε μαζί της έθιμα όπως το “guising” (ντύνομαι, πηγαίνω σε σπίτια) και η “souling” (παρέδιδαν ψωμιά για προσευχές), τα οποία εξελίχθηκαν εκεί σε αυτό που σήμερα λέμε «trick-or-treat».
Σταδιακά, η γιορτή μεταμορφώθηκε, από μια αυστηρά λαϊκή/αγροτική τελετουργία για το πέρασμα του χρόνου και την επαφή με το υπερβατικό, σε μια ψυχαγωγική, εμπορική έκφραση με κοστούμια, κολοκύθες (jack-o’-lanterns) και διασκέδαση.
Γιατί ασχολούμαστε με το Halloween στην Ελλάδα
Το Halloween, μια κάποτε καθαρά αμερικανική γιορτή, έχει εισβάλει στην Ελλάδα, με κολοκύθες, γλυκά και τρομακτικές διακοσμήσεις να βρίσκονται παντού.
Ας είμαστε ειλικρινείς: Το Halloween δεν υπήρχε στην Ελλάδα ως κοινωνική πρακτική μέχρι που το Netflix, το TikTok και τα καταστήματα αποφάσισαν ότι το χρειαζόμασταν. Μαζί τους εμφανίστηκαν τα ξενόγλωσσα ιδιωτικά σχολεία και τα φροντιστήρια, που είδαν στην κουλτούρα της γιορτής ένα εργαλείο «πολιτιστικής» μετάδοσης.
Στην Ελλάδα έχουμε φυσικά τις Απόκριες, με μάσκες, στολές και το παραδοσιακό «κυνήγι της λύσσας», αλλά τι μας ενώνει με το «trick-or-treating», το σκάλισμα κολοκύθας και τα θεματικά καφέ με “σκοτεινή αισθητική”;
Το διαδίκτυο έκανε τη δουλειά του. Μια πρόκληση στο TikTok, μερικά tutorials μακιγιάζ στο Instagram και ξαφνικά: πολλά καφέ, καταστήματα παιχνιδιών, φούρνοι και σούπερ - μάρκετ μπήκαν στο πνεύμα της γιορτής. Κοστούμια για ενήλικες, βαμπίρ στο δρόμο, “Bloody Hot Chocolate” στο μενού, όλα έγιναν οπτική εμπειρία που αξίζει να καταγραφεί και να μοιραστεί.
Οι έμποροι το κατάλαβαν πρώτοι: Καταστήματα στολίζουν βιτρίνες με ιστούς αράχνης και συγχωράνε μικρές υπερβάσεις, επειδή η αισθητική του Halloween έφερε κίνηση και αγορές. Τα social media «ιχνηλάτησαν» την τάση, με hashtags όπως #HalloweenGreece, #SpookyAthens και #PumpkinMadness να μετατρέπουν τις ελληνικές πόλεις σε θεματικά πάρτι.
Έτσι, η γιορτή έγινε, έστω βαθμιαία και μεταλλαγμένη, μέρος του ελληνικού πολιτισμικού παζλ. Δεν πρόκειται απλώς για μίμηση: Είναι η επιλογή της κοινωνίας να αγκαλιάσει κάτι ξένο, με τη δική της χροιά, λίγη τρομολαγνεία, αρκετή φωτογραφία για μέσο κοινωνικής δικτύωσης και πολύ στιγμιαία διασκέδαση.
Και αυτό, ίσως, να είναι αρκετό: Η μεταμόρφωση μιας τελετουργίας σε εμπειρία, από το «φόβο των πνευμάτων» στο «σας βλέπω στο Instagram».








 
         
         
         
         
        