E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

«Αγώνας δρόμου» για την πιστοποίηση στα ασανσέρ ‑ Έρχονται σφραγίσεις και πρόστιμα

Στην πράξη, η εφαρμογή αυτών των απαιτήσεων αποδεικνύεται εξαιρετικά προβληματική.

Δημοσίευση 20/9/2025 | 12:35

«Αγώνας δρόμου» για την πιστοποίηση στα ασανσέρ ‑ Έρχονται σφραγίσεις και πρόστιμα
pexels

Η ισχύουσα Κοινή Υπουργική Απόφαση 28425/2008, η οποία αποτελεί το βασικό νομοθετικό πλαίσιο, προβλέπει συγκεκριμένες απαιτήσεις για τα ασανσέρ: αρχικούς και περιοδικούς ελέγχους, συμμόρφωση με τις προδιαγραφές ασφαλείας, καταχώριση στις αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες των Δήμων.

Στην πράξη όμως, η εφαρμογή αυτών των απαιτήσεων αποδεικνύεται εξαιρετικά προβληματική. Πριν από μερικούς μήνες, με κοινή τους ανακοίνωση, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Βιοτεχνών-Εγκαταστατών-Συντηρητών Ανελκυστήρων (ΠΟΒΕΣΑ) έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου, ζητώντας από την Πολιτεία να παρέμβει άμεσα με παράταση της προθεσμίας και ρεαλιστικό επανασχεδιασμό των διαδικασιών.

Το βασικό πρόβλημα είναι ότι, 17 χρόνια μετά τη θεσμοθέτηση της ΚΥΑ, η Πολιτεία δεν γνωρίζει ούτε τον ακριβή αριθμό των ανελκυστήρων που λειτουργούν στη χώρα. Το Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων, που θεσπίστηκε με νόμο το 2022 για να καλύψει αυτό το κενό, παραμένει ανενεργό. Αυτό σημαίνει ότι σε πολλές περιπτώσεις, ούτε οι Δήμοι ούτε οι ιδιοκτήτες γνωρίζουν τι πρέπει να δηλωθεί, πώς και πού. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση Δήμου στην Ανατολική Αττική, όπου η Τεχνική Υπηρεσία δεν διαθέτει ψηφιακή υποδομή ούτε επαρκές προσωπικό για να διεκπεραιώσει αιτήσεις καταχώρισης, οδηγώντας σε καθυστερήσεις μηνών.

Στο μεταξύ, οι τεχνικές δυνατότητες της αγοράς είναι περιορισμένες. Σήμερα λειτουργούν μόνο 17 διαπιστευμένοι φορείς ελέγχου ανελκυστήρων, οι οποίοι, λόγω νομοθετικών περιορισμών, μπορούν να διενεργούν πολύ περιορισμένο αριθμό ελέγχων ημερησίως.

Τι ισχύει για τα πρόστιμα
Η άλλη μεγάλη πρόκληση είναι η οικονομική. Σε πολυκατοικία με ανελκυστήρα του 1982, το κόστος για μελέτη, πιστοποίηση και τεχνικές παρεμβάσεις έφτασε τις 2.500 ευρώ! Η γενική συνέλευση των ιδιοκτητών αρνήθηκε να εγκρίνει τη δαπάνη, καθώς η πλειοψηφία είναι ηλικιωμένοι με χαμηλό εισόδημα. Ο ανελκυστήρας συνεχίζει να λειτουργεί με βασική συντήρηση, αλλά χωρίς καταγραφή ή πιστοποίηση. Ακόμη και σε περιπτώσεις όπου ο ανελκυστήρας είναι σύγχρονος και πιστοποιημένος, η απουσία μηχανισμού καταχώρισης έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο. Ο εργολάβος δεν προχώρησε στη σχετική διαδικασία, και ο νέος διαχειριστής δεν έχει την παραμικρή καθοδήγηση για το πώς να το κάνει.

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση 28425/2008 προβλέπει σαφές πλαίσιο διοικητικών κυρώσεων για παραβάσεις που σχετίζονται με την εγκατάσταση, τη λειτουργία, την καταγραφή και την πιστοποίηση των ανελκυστήρων. Σύμφωνα με το άρθρο 11 της ΚΥΑ, σε όσους παραβιάζουν τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις διατάξεις της απόφασης, επιβάλλονται διοικητικά πρόστιμα, το ύψος των οποίων κυμαίνεται από 500 έως και 10.000 ευρώ. Το ποσό του προστίμου δεν είναι σταθερό αλλά διαμορφώνεται ανάλογα με τη βαρύτητα της παράβασης, τη φύση του κινδύνου που προκαλείται από τη μη συμμόρφωση, καθώς και την τυχόν υποτροπή του υπεύθυνου.

Σε περίπτωση λειτουργίας ανελκυστήρα χωρίς την απαιτούμενη πιστοποίηση ελέγχου καλής λειτουργίας από διαπιστευμένο φορέα, ο υπεύθυνος μπορεί να τιμωρηθεί με πρόστιμο έως και 10.000 ευρώ. Ανάλογο πρόστιμο μπορεί να επιβληθεί και για τη μη καταχώριση του ανελκυστήρα στις αρμόδιες τεχνικές υπηρεσίες του οικείου δήμου, όπως επίσης και για τη μη τήρηση των υποχρεώσεων συντήρησης και περιοδικού ελέγχου.

Επιπλέον, προβλέπεται ότι όταν διαπιστώνεται λειτουργία ανελκυστήρα που ενέχει σοβαρούς κινδύνους για την ασφάλεια των χρηστών, οι ελεγκτικές αρχές μπορούν να διατάξουν όχι μόνο την επιβολή προστίμου αλλά και την άμεση διακοπή λειτουργίας του ανελκυστήρα μέχρι την αποκατάσταση της συμμόρφωσης. Σε περιπτώσεις υποτροπής, δηλαδή όταν ο ιδιοκτήτης ή ο διαχειριστής έχει παραβιάσει στο παρελθόν τις ίδιες διατάξεις, το πρόστιμο μπορεί να αυξηθεί και να επαναληφθεί.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

«Αγώνας δρόμου» για την πιστοποίηση στα ασανσέρ ‑ Έρχονται σφραγίσεις και πρόστιμα

Ελλάδα 20.09.2025
Στην πράξη, η εφαρμογή αυτών των απαιτήσεων αποδεικνύεται εξαιρετικά προβληματική.

To NATO στις επάλξεις: Στόχευαν το Ταλίν τα ρωσικά αεροσκάφη; «Στο κόκκινο» η κατάσταση στη Βαλτική

Κόσμος 20.09.2025
Το πρωί η Πολωνία απογείωσε εσπευσμένα μαχητικά αεροσκάφη

Χάος από κυβερνοεπίθεση σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια

Κόσμος 20.09.2025
Στόχος τα συστήματα check-in και επιβίβασης

Πρόσω ολοταχώς η επιχείρηση κατά της φοροδιαφυγής

Οικονομία 20.09.2025
Tα έσοδα από τη σύλληψη της φοροδιαφυγής αναμένεται να φτάσουν και ίσως να ξεπεράσουν τα 2,2 δισ. ευρώ

Επιμένουν οι ισχυροί άνεμοι – Μικρή άνοδος της θερμοκρασίας

Καιρός 20.09.2025
Αναλυτική πρόγνωση του καιρού

Ο Τραμπ απειλεί, μετά την κόντρα με τον Κίμελ, να ανακαλέσει τις τηλεοπτικές άδειες: «Το 97% είναι εναντίον μου»

Κόσμος 20.09.2025
Μια άγρια διαμάχη έχει ξεσπάσει στις ΗΠΑ, με τον Ντόναλντ Τραμπ να απειλεί τηλεοπτικά δίκτυα με ανάκληση αδειών

Επιστροφή ενοικίου: Πάνω από 1 εκατ. δικαιούχοι στο ταμείο μέχρι τέλη Νοεμβρίου

Οικονομία 20.09.2025
Διασταυρώσεις από την ΑΑΔΕ για να μη χαθεί η ενίσχυση

Ολυμπιακός – Αρμάνι Μιλάνο 76‑71: Στον τελικό του τουρνουά Κρήτης με οδηγούς Φουρνιέ και Βεζένκοβ

Αθλητικά Νέα 20.09.2025
Με κρίσιμο τρίποντο του Φουρνιέ και καθοριστικές βολές του Βεζένκοβ, ο Ολυμπιακός ανέτρεψε το -13 και θα παίξει στον τελικό με τον Ερυθρό Αστέρα

ΠΑΟΚ – Ντέρμπι 79‑67: Καθαρή πρόκριση στα ημιτελικά του BCL Qualifiers

Αθλητικά Νέα 20.09.2025
Με οδηγούς τους Μπεν Μουρ και Τόμας Ντιμσά, ο ΠΑΟΚ τιμώρησε τα λάθη της Ντέρμπι και πήρε άνετα το εισιτήριο. Επόμενος αντίπαλος η Μπούρσασπορ (Κυρ. 21/9, 16:30)