Όταν οι Γάλλοι έφτιαξαν μια εβδομάδα... 10 ημερών
Μια περίεργη προσπάθεια στις αρχές του 19ου αιώνα
Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 2/9/2025 | 00:02

Το Γαλλικό Επαναστατικό Ημερολόγιο αποτελεί μία από τις πιο τολμηρές προσπάθειες της ιστορίας να ξαναγραφεί ο χρόνος.
Στις αρχές του 19ου αιώνα, με την ίδρυση της Πρώτης Γαλλικής Δημοκρατίας και την κατάργηση της μοναρχίας, οι Γάλλοι επαναστάτες αποφάσισαν ότι ο παλιός κόσμος – και μαζί του το Γρηγοριανό ημερολόγιο με τις θρησκευτικές του ρίζες – έπρεπε να μπει στο χρονοντούλαπο. Το έτος 1 της νέας εποχής ξεκινούσε με την ανακήρυξη της Δημοκρατίας, ενώ η Πρωτοχρονιά μεταφέρθηκε στο φθινοπωρινό ηλιοστάσιο.
Τη σύλληψη και την ονοματοδοσία των μηνών ανέλαβε ο ποιητής και πολιτικός Fabre d’Églantine, ο οποίος μαζί με μία επιτροπή σοφών – μαθηματικών, γεωγράφων και φυσιογνωστών – σχεδίασαν ένα ημερολόγιο που θα αντικατόπτριζε τον αγροτικό κύκλο της Γαλλίας. Οι μήνες δεν είχαν πια ονόματα αγίων, αλλά ονόματα που παρέπεμπαν σε φυσικά φαινόμενα και εποχιακές δραστηριότητες, όπως Brumaire (ομιχλώδης), Germinal (βλάστηση) και Thermidor (καύσωνας). Το αποτέλεσμα ήταν ένα ημερολόγιο πιο κοντά στη φύση και στην καθημερινότητα, μακριά από την επιρροή της Εκκλησίας.
Η λογική της δεκαδικότητας διαπέρασε το νέο σύστημα. Κάθε μήνας χωριζόταν σε τρεις «δεκάδες» των δέκα ημερών, κάτι που στα χαρτιά έμοιαζε κομψό, στην πράξη όμως σήμαινε ότι οι εργάτες έπρεπε να δουλεύουν εννέα συνεχόμενες ημέρες πριν ξεκουραστούν τη δέκατη. Η Κυριακή καταργήθηκε, και μαζί της η θρησκευτική βάση της αργίας. Στο ίδιο πνεύμα, η ώρα επαναπροσδιορίστηκε: η ημέρα χωρίστηκε σε δέκα ώρες, κάθε ώρα σε εκατό λεπτά και κάθε λεπτό σε εκατό δευτερόλεπτα. Ρολόγια και χρονόμετρα της εποχής σώζονται ακόμη, δείχνοντας πόσο δύσκολη ήταν η προσαρμογή των ανθρώπων σε ένα τέτοιο σύστημα.
Παρά την ιδεολογική της δύναμη, η μεταρρύθμιση δεν κατάφερε να ριζώσει. Η κοινωνία δυσκολεύτηκε να αποδεχθεί εβδομάδες χωρίς Κυριακή και να συμβαδίσει με τη δεκαδική μέτρηση της ώρας. Επιπλέον, η διάρκεια του ηλιακού έτους – περίπου 365 ημέρες – άφηνε πλεονάζουσες πέντε ή έξι ημέρες, τις οποίες οι επαναστάτες βάφτισαν «Σανκιλοτίδες», αφιερωμένες στους κοινούς πολίτες. Ωστόσο, οι αργίες αυτές δεν ισοφάριζαν την απώλεια του εβδομαδιαίου ρυθμού που οι άνθρωποι είχαν συνηθίσει.
Το ημερολόγιο ταυτίστηκε με την ίδια τη Γαλλική Επανάσταση. Όταν ο Ναπολέων ανέλαβε την εξουσία, το 1806, αποφάσισε να το καταργήσει και να επαναφέρει το Γρηγοριανό σύστημα, προκειμένου να ευθυγραμμίσει τη χώρα με την υπόλοιπη Ευρώπη και να αποστασιοποιηθεί από το επαναστατικό παρελθόν. Παράλληλα, η δεκαδική ώρα εγκαταλείφθηκε, αν και το μετρικό σύστημα, που γεννήθηκε εκείνη την εποχή, επιβίωσε και καθιερώθηκε διεθνώς.
Η κληρονομιά του Επαναστατικού Ημερολογίου, αν και βραχύβια, παραμένει εντυπωσιακή.
Ήταν μια ριζοσπαστική απόπειρα να οριστεί ο χρόνος όχι από τη θρησκεία ή την παράδοση, αλλά από τη λογική, τη φύση και τις ανάγκες της κοινωνίας. Αν και απέτυχε στην πράξη, άφησε το αποτύπωμά του ως σύμβολο της τόλμης και της ουτοπίας που χαρακτήριζαν τη Γαλλική Επανάσταση. Ακόμη και σήμερα, κτίρια της εποχής φέρουν ημερομηνίες με βάση αυτό το παράξενο ημερολόγιο, υπενθυμίζοντας μια στιγμή όπου οι άνθρωποι πίστεψαν ότι μπορούσαν να ξαναγράψουν τον χρόνο.