E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Μήπως το παρακάνουμε με τον σeξισμό; Η απομάκρυνση της «Μεγάλης Γοργόνας» στη Δανία

Ίσως έχει χαθεί ο προσανατολισμός

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ Δημοσίευση 6/8/2025 | 00:01

Μήπως το παρακάνουμε με τον σeξισμό; Η απομάκρυνση της «Μεγάλης Γοργόνας» στη Δανία
@mermaidsofearth.com

Στη Δανία, μια γοργόνα έγινε η αφορμή για μια πολιτιστική θύελλα που δεν αφορά τη θάλασσα, αλλά το σώμα. Συγκεκριμένα, το άγαλμα “Η Μεγάλη Γοργόνα” (Den Store Havfrue) πρόκειται να απομακρυνθεί από δημόσιο χώρο, καθώς, σύμφωνα με τις αρχές και ορισμένους επικριτές, θεωρείται... ποpνογραφικό.

Ναι, καλά διαβάσατε. Ένα πέτρινο άγαλμα κρίθηκε «χυδαίο», «σeξουαλικά επιθετικό» και «αντανάκλαση της ανδρικής φαντασίωσης» για το γυναικείο σώμα. Όχι επειδή κρατάει κάτι προκλητικό ή βρίσκεται σε ερωτική στάση, αλλά επειδή, κυρίως, έχει μεγάλο στήθος.

Ο κριτικός τέχνης της Politiken, Mathias Kryger, το χαρακτήρισε «άσχημο και ποpνογραφικό», ενώ η ιερέας και αρθρογράφος Sorine Gotfredsen θεώρησε πως ενσαρκώνει «μια επικίνδυνη αντίληψη για το πώς πρέπει να φαίνεται το γυναικείο σώμα». «Πνιγόμαστε πια από επιθετικά σώματα», έγραψε.

Ας το σκεφτούμε: ένα ακίνητο, γuμνό άγαλμα που θυμίζει ανατομικά μια γυναίκα είναι πλέον αρκετό για να θεωρηθεί "απειλητικό";

Ο δημιουργός, Peter Bech, δηλώνει μάλλον αμήχανα ότι το στήθος της γοργόνας είναι απλώς αναλογικό με το υπόλοιπο άγαλμα. Μια αυτονόητη διαπίστωση, που ξαφνικά ακούγεται σαν απολογία.

@mermaidsofearth.com

Η αρθρογράφος της Berlingske, Aminata Corr Thrane, αντιστρέφει το ερώτημα: «Πρέπει δηλαδή να έχουν τα στήθη έγκριση μεγέθους και σχήματος για να τοποθετηθούν σε δημόσιο χώρο;» Και, πράγματι, πώς ακριβώς ορίζουμε την αποδεκτή θηλυκότητα στην τέχνη σήμερα;

Κάποιοι επισημαίνουν την ειρωνεία: η “Μεγάλη Γοργόνα” είναι μάλλον λιγότερο γuμνή από την εμβληματική “Μικρή Γοργόνα” της Κοπεγχάγης. Αλλά έχει μεγαλύτερο στήθος και ίσως εκεί είναι το πρόβλημα.

Το άγαλμα, πάντως, απορρίφθηκε και από τον Δήμο Dragør, όχι για ηθικούς λόγους, αλλά λόγω όγκου, όπως λένε. Ο καλλιτέχνης προσφέρθηκε να το δωρίσει, χωρίς επιτυχία.

Και κάπου εδώ γεννάται η απορία: όταν μια γοργόνα από πέτρα προκαλεί τέτοια δημόσια αναστάτωση, μήπως δεν έχουμε λύσει τα βαθύτερα θέματα γύρω από την εικόνα του γυναικείου σώματος, αλλά απλώς αλλάξαμε ταμπέλες;

Είναι η τέχνη σeξιστική ή μήπως έχουμε αρχίσει να βλέπουμε παντού τη σeξιστική απειλή, ακόμη κι εκεί που δεν υπάρχει; Και τελικά, αν οι γοργόνες χρειάζονται έγκριση αισθητικής «ασφάλειας», τι απομένει από τη φαντασία;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Αυτά τα επαγγέλματα πεθαίνουν μέσα στα επόμενα 10 χρόνια

Νέα Εποχή 29.09.2025
Πολλές δουλειές θα εξαφανιστούν, ενώ άλλες –που τώρα μόλις κάνουν την εμφάνισή τους– θα γνωρίσουν εντυπωσιακή άνθηση.

Από τη διπλωματία μέχρι τη Eurovision: Το Ισραήλ σε διεθνή απομόνωση

Stories 29.09.2025
Πόλεμος, κυρώσεις, μποϊκοτάζ και μια χώρα που βγαίνει εκτός

Το τέλος της ανεξέλεγκτης χρήσης: Οι χώρες που απαγορεύουν τα social media σε ανηλίκους

Stories 29.09.2025
Η Ελλάδα ακολουθεί την Αυστραλία και λέει `όχι` στα social media κάτω των 15

Τι κρύβουν τα μυστικά έγγραφα για την Αμέλια Έρχαρτ ‑ Θα λυθεί ένα μυστήριο 90 ετών;

Πρόσωπα 29.09.2025
Το αεροσκάφος της εξαφανίστηκε πάνω από τον Ειρηνικό Ωκεανό

Τι έπρεπε να ξέρεις για να δουλέψεις στη Vogue στα 90s

Stories 29.09.2025
Μόδα, Proust και Lemonheads: το πιο σκληρό job interview ever

Οι... «Υπολογίστριες»: Η ξεχασμένη γυναικεία δουλειά που έφτιαξε το μέλλον

Πρόσωπα Χτες
Πριν οι υπολογιστές γίνουν μηχανές, ήταν γυναίκες. Κυριολεκτικά.

Η σεναριογράφος του Grey`s Anatomy και η ψεύτικη ζωή που διατηρούσε

Πρόσωπα Χτες
Παρίστανε ότι έχει καρκίνο για χρόνια

Οι αποδείξεις Αμερικανού επιστήμονα ότι υπάρχει μεταθανάτια ζωή

Νέα Εποχή Χτες
«Οι ασθενείς που αναζωογονούνται μετά την ανακοπή καρδιάς συχνά διηγούνται ότι ξαναζούν κάθε στιγμή της ζωής τους»