Αυξήσεις στα καύσιμα φέρνει η «φωτιά» στη Μέση Ανατολή
Ο φόβος για τα Στενά του Ορμούζ
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 24/6/2025 | 08:44

Αυξάνονται κάθε μέρα οι τιμές στις αντλίες των καυσίμων, λόγω της συνεχιζόμενης κρίσης στη Μέση Ανατολή
Σε «εκτίναξη» της τιμής της βενζίνης οδηγεί η κρίση στη Μέση Ανατολή, με τη σύγκρουση ανάμεσα σε Ισραήλ και Ιράν να μαίνεται. Ανάλογη πορεία κάνει και το φυσικό αέριο, με επαγγελματίες να κάνουν λόγο για νέο «κύμα» ανατιμήσεων στην αγορά.
Η μέση τιμή της αμόλυβδης αυξήθηκε κατά 2 λεπτά του ευρώ και ανέρχεται στο 1,77€ / λίτρο, ενώ, του πετρελαίου κίνησης ανέβηκε 4 λεπτά του ευρώ, στο 1,55€ / λίτρο, σύμφωνα με ρεπορτάζ του ΑΝΤ1.
Μέχρι την Πέμπτη, πιθανόν να υπάρξουν νέες ανατιμήσεις, της τάξεως των 2 – 4 λεπτών του ευρώ.
Στα ύψη βρίσκονται οι τιμές στο φυσικό αέριο, υποχωρεί η τιμή του πετρελαίου
Ήδη, οι χρηματιστηριακές τιμές του φυσικού αερίου έχουν αυξηθεί για τον Ιούνιο (90,22€ / MWh), τον Ιούλιο (129,5€ / MWh) και τον Αύγουστο (131,8€ / MWh). Συγκεκριμένα, καταγράφεται άνοδος στο κόστος της τάξεως του 15% – 20% συγκριτικά με τους αντίστοιχους μήνες πέρυσι.
Η τιμή του πετρελαίου υποχώρησε εχθές (23/06), μετά την πυραυλική επίθεση που «εξαπέλυσε» το Ιράν στην αμερικανική βάση Αλ Ουντέιντ, που βρίσκεται στο Κατάρ.
Περίπου στις 21:15 (ώρα Ελλάδος), η τιμή του αμερικανικού αργού WTI «έπεσε» στα 69,01 δολάρια το βαρέλι (–6,51%), επιστρέφοντας στο επίπεδο όπου βρισκόταν πριν από τη 13η Ιουνίου και την έναρξη αεροπορικών πληγμάτων του Ισραήλ στο Ιράν.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν ήδη τα Στενά του Ορμούζ
Ο αριθμός των πλοίων που πλέουν στα ιδιαιτέρως σημαντικά Στενά του Ορμούζ φαίνεται να μειώνεται.
Ο Γιάκομπ Λάρσεν, επικεφαλής του τμήματος ασφάλειας της Bimco, η οποία εκπροσωπεί τους πλοιοκτήτες παγκοσμίως, ανέφερε ότι όλοι οι πλοιοκτήτες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις στην περιοχή και ορισμένοι εξ αυτών έχουν ήδη διακόψει τη διέλευση από τα Στενά του Ορμούζ λόγω της επιδείνωσης της κατάστασης.
«Πριν από την αμερικανική επίθεση, ο αντίκτυπος στις ναυτιλιακές πρακτικές ήταν περιορισμένος. Τώρα, έχουμε ενδείξεις ότι ο αριθμός των διερχόμενων πλοίων μειώνεται. Αν αρχίσουμε να βλέπουμε ιρανικές επιθέσεις στη ναυτιλία, αυτό πιθανότατα θα μειώσει περαιτέρω τον αριθμό των πλοίων που διέρχονται από τα Στενά του Ορμούζ», προσέθεσε, μιλώντας στο CNBC.
Τα Στενά του Ορμούζ, τα οποία συνδέουν τον Περσικό Κόλπο με την Αραβική Θάλασσα, θεωρούνται από τα σημαντικότερα σημεία διέλευσης πετρελαίου στον κόσμο. Το 2024 και το α’ τρίμηνο του 2025, για παράδειγμα, οι ροές μέσω του στενού υδάτινου δρόμου αντιπροσώπευαν περίπου το 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, σύμφωνα με την αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών Ενέργειας.
Περίπου το 20% του παγκόσμιου υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) διακινήθηκε επίσης μέσω του Στενού του Ορμούζ πέρυσι, κυρίως από το Κατάρ.
Ως εκ τούτου, η μη διέλευση των πετρελαιοφόρων από την περιοχή, έστω και προσωρινά, μπορεί να αυξήσει τις τιμές της ενέργειας παγκοσμίως, να αυξήσει το κόστος μεταφοράς και να προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις στον εφοδιασμό.
Στάση αναμονής
Αναλυτές υποστηρίζουν ότι ορισμένα ανεπίσημα στοιχεία υποδηλώνουν επιβράδυνση της ναυσιπλοΐας μέσω των Στενών του Ορμούζ μετά τα αμερικανικά πλήγματα στο Φορντό, τη Νατάνζ και το Ισφαχάν, με τα δεξαμενόπλοια να παραμένουν αγκυροβολημένα, αναμένοντας την εξέλιξη της κατάστασης.
Η ιαπωνική Nippon Yusen, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες εκμετάλλευσης πλοίων στον κόσμο, φέρεται να έθεσε τα πλοία σε εφεδρεία για να περιορίσει τη διάρκεια της παραμονής στον Περσικό Κόλπο. Η πολιτική της εταιρείας, η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο προληπτικών μέτρων μετά την κλιμάκωση των εντάσεων μεταξύ Ισραήλ και Ιράν από τη 13η Ιουνίου, σημαίνει ότι τα πλοία καλούνται να σταματήσουν για μία ή δύο ημέρες. Ωστόσο, η εταιρεία δεν έχει εφαρμόσει διακοπή της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ.
Η ιαπωνική Mitsui O.S.K Lines έδωσε κι αυτή οδηγίες στα πλοία να περιορίσουν τον χρόνο παραμονής στον Κόλπο μετά τα αμερικανικά πλήγματα στις ιρανικές πυρηνικές εγκαταστάσεις, όπως ανέφερε το Reuters, επικαλούμενο εκπρόσωπο της εταιρείας.
Η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag–Lloyd γνωστοποίησε ότι συνεχίζει να πλέει μέσω του Στενού του Ορμούζ. «Όμως, η κατάσταση είναι απρόβλεπτη και μπορεί να αλλάξει μέσα σε λίγες ώρες. Σε αυτή την περίπτωση, τίθενται σε εφαρμογή τα σχέδια έκτακτης ανάγκης, τα οποία διατηρούμε ως μέρος του συστήματος διαχείρισης κρίσεων», τόνισε εκπρόσωπος.
Αύξηση του κόστους ασφάλισης
Ο Πίτερ Σαντ, επικεφαλής αναλυτής της πλατφόρμας τιμολόγησης Xeneta, υπογράμμισε ότι η ναυτιλιακή δραστηριότητα των εμπορευματοκιβωτίων στον Περσικό Κόλπο και στον ανώτερο Ινδικό Ωκεανό φαίνεται να συνεχίζεται προς το παρόν όπως αναμενόταν. Το κόστος ασφάλισης, εντωμεταξύ, έχει «πιθανότατα» αυξηθεί και πάλι, εκτίμησε, σημειώνοντας ότι το κοινοβούλιο του Ιράν ενέκρινε το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ, όπως μετέδωσαν ιρανικά Μέσα ενημέρωσης.
Πιθανή οριστική απόφαση για το κλείσιμο του θαλάσσιου διαδρόμου εναπόκειται στο συμβούλιο εθνικής ασφάλειας της χώρας και αυτό το ενδεχόμενο έχει εγείρει τους φόβους αύξησης των τιμών της ενέργειας και της όξυνσης των γεωπολιτικών εντάσεων, με την Ουάσινγκτον να καλεί το Πεκίνο να αποτρέψει το κλείσιμο των Στενών.