Ινδία: Τι οδήγησε στη συντριβή του αεροπλάνου μέσα σε 30 δευτερόλεπτα;
Τα τρία σενάρια που θα εξετάσουν οι ερευνητές
Δημοσίευση 13/6/2025 | 21:01

Έχουν ξεκινήσει οι έρευνες για τα αιτία της συντριβής του αεροσκάφους στην Ινδία, που στοίχισε τη ζωή σε όλους, εκτός από έναν, από τους 242 επιβάτες. Η πτήση, η οποία είχε προορισμό το αεροδρόμιο Gatwick του Λονδίνου, συνετρίβη λίγο μετά την απογείωσή της.
Καθώς οι εικασίες για τα αίτια της τραγωδίας πληθαίνουν, οι ειδικοί ασφαλείας αναμένεται σύντομα να ενισχυθούν από ομάδα του Βρετανικού Γραφείου Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (AAIB), προκειμένου να εξακριβώσουν τι ακριβώς συνέβη πριν τη συντριβή της πτήσης AI171.
Σύμφωνα με τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου στην Ινδία, το αεροσκάφος απογειώθηκε στις 13:39 (τοπική ώρα) από τον διάδρομο 23. Έδωσε σχεδόν αμέσως σήμα κινδύνου (Mayday), δηλώνοντας κατάσταση έκτακτης ανάγκης, αλλά στη συνέχεια δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση από το αεροσκάφος. Σύμφωνα με το BBC, το αεροπλάνο προτού συντριβεί, ήταν στον αέρα μόλις 30 δευτερόλεπτα.
Οι ερευνητές θα συλλέξουν στοιχεία – συμπεριλαμβανομένων ραντάρ, πλάνων από κάμερες ασφαλείας και, κυρίως, του καταγραφέα φωνής του πιλοτηρίου (CVR) και του καταγραφέα πτήσης (FDR) – για να κατανοήσουν ποιες ήταν οι αιτίες του δυστυχήματος, του πρώτου θανατηφόρου που αφορά το Boeing 787.
Αν προκύψουν ενδείξεις για ένα πρόβλημα που δεν είχε εντοπιστεί προηγουμένως και θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια άλλων αεροσκαφών, οι ερευνητές θα ανακοινώσουν τα αρχικά τους συμπεράσματα το συντομότερο δυνατό. Όπως συμβαίνει πάντα στα αρχικά στάδια μιας έρευνας, οι ειδικοί στην αεροπορική ασφάλεια θα εξετάσουν ένα ευρύ φάσμα πιθανών παραγόντων που μπορεί να συνέβαλαν στο δυστύχημα.
Αυτοί είναι οι βασικοί τομείς στους οποίους θα επικεντρωθούν:
Πρόσκρουση με πτηνό
Τα αεροσκάφη με δύο κινητήρες, όπως το Boeing 787, είναι σχεδιασμένα να μπορούν να απογειωθούν ακόμα και με έναν μόνο κινητήρα, ακόμη και αν γίνει πρόσκρουση με πτηνό την πιο ακατάλληλη στιγμή.
Μπορεί και οι δύο κινητήρες να είχαν τεθεί εκτός λειτουργίας καθώς το αεροσκάφος της Air India ανέβαινε; Στο δυστύχημα που ονομάστηκε «Θαύμα στον Χάντσον» το 2009, και οι δύο κινητήρες ενός αεροσκάφους της US Air έχασαν ισχύ λίγο μετά την απογείωση από το αεροδρόμιο La Guardia της Νέας Υόρκης. Σε εκείνη την περίπτωση, το αεροπλάνο είχε αποκτήσει μεγαλύτερο ύψος και μπόρεσε να προσγειωθεί με ασφάλεια στο νερό.
Μηχανικά προβλήματα
Καθώς οι ερευνητές εξετάζουν τα συντρίμμια, θα προσπαθήσουν να διαπιστώσουν αν υπήρξε κάποιο είδος βλάβης, πιθανώς σχετικής με την ισχύ, που άφησε τους πιλότους αβοήθητους να ελέγξουν το αεροσκάφος στα κρίσιμα δευτερόλεπτα μετά την απογείωση.
Ο Philip Baum, επίκουρος καθηγητής ασφάλειας στην αεροπορία στο Πανεπιστήμιο του Coventry, δήλωσε στην εφημερίδα The Independent ότι «φαίνεται πιθανό» το ατύχημα να προκλήθηκε από βλάβη ενός ή πολλών συστημάτων.
Ανθρώπινοι παράγοντες
Η απογείωση με μεγάλο φορτίο καυσίμου, επιβατών και εμπορευμάτων σε ζεστό καιρό είναι πρόκληση ακόμη και στις καλύτερες συνθήκες.
Πιλότος μεγάλης αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας ανέφερε ότι θα έπρεπε να δοθεί προσοχή στις ρυθμίσεις των πτερυγίων (flaps) – των κινούμενων επιφανειών στα φτερά του αεροσκάφους – που χρησιμοποιούνται κατά την απογείωση για «ένα βαρύ αεροπλάνο σε ζεστή μέρα, και την κακή απόδοση που τελικά μπορεί να οδήγησε σε απώλεια ανύψωσης (stall)».