Τέλος τα χάρτινα εισιτήρια στα λεωφορεία ‑ Πώς θα μπαίνουν οι επιβάτες
Η συζήτηση, πάντως, έχει ανοίξει εκ νέου και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φέρεται να επιθυμεί να δώσει γρήγορα λύση
Δημοσίευση 10/6/2025 | 11:57

Διαδοχικές παρατάσεις παίρνει η χρήση του χάρτινου εισιτηρίου για τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και των ΚΤΕΛ στη Θεσσαλονίκη, μέχρι να ολοκληρωθεί πλήρως η εγκατάσταση των νέων συστημάτων για το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε όλα τα οχήματα, αλλά και προκειμένου να εξοικειωθεί το επιβατικό κοινό με τη χρήση του.
Ήδη, νέα εκδοτικά και ακυρωτικά μηχανήματα έχουν εγκατασταθεί σχεδόν στο σύνολο των 550 λεωφορείων που έχουν συνολικά ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ, ενώ έχει εξομαλυνθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό η κατάσταση με τα προβλήματα λειτουργίας που παρουσίαζαν. Η καθυστέρηση στην εγκατάσταση των μηχανημάτων οφείλεται και στις ανακατατάξεις στους στόλους των δύο οργανισμών, με τα νέα οχήματα του ΟΑΣΘ και τη μεταφορά αυτών που αντικαταστάθηκαν στην κοινοπραξία, που είχε ως αποτέλεσμα να έχουν γίνει περισσότερες από 750 εγκαταστάσεις.
Ένα άλλο ζήτημα ήταν η προσαρμογή και η εκπαίδευση των εργαζομένων στο νέο σύστημα. Πηγές του ΟΣΕΘ ανέφεραν χαρακτηριστικά στη Voria.gr ότι για να λειτουργήσει σωστά το σύστημα πρέπει ο οδηγός να επιλέξει το πρόγραμμα δρομολογίων που θα κάνει, γιατί συνδέονται με τη λειτουργία της λεωφορειακής γραμμής, αν δηλαδή είναι στην πρώτη ή στη δεύτερη ζώνη, που έχουν διαφορετική τιμή εισιτηρίου. Αν δεν το έκανε αυτό, το μεν εκδοτικό λειτουργούσε, όμως το ακυρωτικό ήταν μαύρο.
Σχολιάζοντας τα προβλήματα που προέκυψαν στους πρώτους μήνες λειτουργίας, οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι κάθε σύστημα έχει προβλήματα και ιδιαίτερα τα εκδοτικά μηχανήματα που λειτουργούν με κέρματα, ακόμα και τα αναλογικά. Υπάρχει όμως συνεχής παρακολούθηση και στόχος είναι να διορθώνεται άμεσα οτιδήποτε χαλάει. Άλλωστε, υπάρχουν αυστηρές ρήτρες προς την ανάδοχο κοινοπραξία που προβλέπουν αποκατάσταση από έξι έως 48 ώρες ανάλογα με τη σοβαρότητα της βλάβης.
Κομβικό σημείο, βέβαια, είναι η ενημέρωση για τυχόν πρόβλημα και ήδη ο ΟΣΕΘ έχει ζητήσει από τους λειτουργούν να καθορίσουν τις διαδικασίες ελέγχου και να ορίσουν ποιοι εργαζόμενοι θα επιφορτιστούν με την ενημέρωση, για να αρχίσει να «τρέχει» ο χρόνος της αποκατάστασης.
Αύξηση της χρήσης
Με την εξομάλυνση της κατάστασης, παρότι η χρήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου παραμένει σε χαμηλά επίπεδα έναντι του χάρτινου, καταγράφει συνεχή αύξηση. Άλλωστε, έχει πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα, καθώς μπορεί κανείς να το αγοράσει και να το επαναφορτίσει από το κινητό του μέσω της εφαρμογής, που προς το παρόν είναι διαθέσιμη μόνο σε λειτουργικό Αndroid και γίνεται προσπάθειες να διατεθεί και για όχι iOS ή να φορτίσει την κάρτα του χωρίς να προστρέξει σε κάποιο γκισέ.
«Είμαστε ικανοποιημένοι από την πρόοδο στη χρήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το οποίο παρουσίασε αύξηση της τάξης του 26% μέσα σε έναν μήνα, κάτι που έχει θετικό αντίκτυπο και στις εισπράξεις. Πλέον, πάνω από το 15% της ημερήσιας κίνησης γίνεται με ηλεκτρονικό εισιτήριο», είπε στη Voria.gr ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας, ο οποίος δήλωσε ικανοποιημένος από την αγορά των προσωποποιημένων καρτών μέσω του portal του οργανισμού και των εκδοτηρίων, που ξεπέρασαν τις 50.000.
Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες, προκειμένου να γίνει ομαλά η μετάβαση στο νέο σύστημα και να εξοικειωθούν και οι χρήστες μεγαλύτερης ηλικίας, στον μέχρι στιγμής σχεδιασμό του οργανισμού είναι η παράλληλη χρήση και του χάρτινου εισιτηρίου μέχρι τον Δεκέμβριο. Μάλιστα, εξετάζεται το ενδεχόμενο να δοθεί και μία επιπλέον παράταση για ένα ακόμη τρίμηνο, ώστε να εξαντληθούν τα αποθέματα όσων έχουν κάνει μαζικές αγορές, για να μην υπάρξουν διαμαρτυρίες.
Το ενιαίο εισιτήριο
Σε ό,τι αφορά τη διαλειτουργικότητα του συστήματος του ΟΣΕΘ με το αντίστοιχο του Μετρό Θεσσαλονίκης και το ενιαίο εισιτήριο, μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάποια αξιοσημείωτη πρόοδος. Η συζήτηση, πάντως, έχει ανοίξει εκ νέου και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών φέρεται να επιθυμεί να δώσει γρήγορα λύση. Ωστόσο, η πράξη έδειξε ότι αυτό δεν είναι και τόσο εύκολο, καθώς οι εταιρείες που είναι υπεύθυνες για την ανάπτυξη των δύο διαφορετικών αυτών συστημάτων δεν φάνηκαν ιδιαίτερα πρόθυμες να ανοίξουν τα λογισμικά τους, κάτι που άλλωστε δεν περιλαμβάνεται στις συμβατικές τους υποχρεώσεις. Γι’ αυτό, άλλωστε, το υπουργείο κατέληξε στην παράλληλη λειτουργία των δύο συστημάτων με ταυτόχρονη μείωση του εισιτηρίου.
Μένει να φανεί εάν ο νέος κύκλος συζητήσεων θα έχει αποτέλεσμα, ώστε να εφαρμοστεί η χρήση του ενιαίου εισιτηρίου και να λειτουργούν συμπληρωματικά τα δύο μέσα μαζικής μεταφοράς της πόλης.