E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Δεν έχει τέλος η... κακή «τύχη» των έργων του Ρόθκο

Παιδί προκάλεσε ζημιά σε πίνακα Ρόθκο αξίας 50 εκατ. ευρώ – Ποιος ευθύνεται και πώς θα αποκατασταθεί το έργο

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 7/5/2025 | 00:03

Δεν έχει τέλος η... κακή «τύχη» των έργων του Ρόθκο
collage

Ένας πίνακας του Μαρκ Ρόθκο, με αξία που αγγίζει τα 50 εκατομμύρια ευρώ, υπέστη φθορά από ένα παιδί κατά την επίσκεψή του στο μουσείο Boijmans Van Beuningen στο Ρότερνταμ.

Το περιστατικό συνέβη όταν το παιδί ξέφυγε για λίγα λεπτά από την επίβλεψη των συνοδών του. Όπως δήλωσε εκπρόσωπος του μουσείου στο BBC, η φθορά είναι επιφανειακή, με μικρές γρατσουνιές στο κάτω μέρος του πίνακα Grey, Orange on Maroon, No. 8, οι οποίες επηρέασαν το άβαφο στρώμα του έργου.

Το μουσείο συνεργάζεται με ειδικούς συντηρητές, τόσο από την Ολλανδία όσο και από το εξωτερικό, ώστε να εκτιμηθεί η ζημιά και να αποφασιστεί η καταλληλότερη μέθοδος αποκατάστασης. Η ελπίδα είναι πως το έργο θα μπορέσει να εκτεθεί ξανά στο μέλλον.

Η ειδικός συντήρησης Sophie McAloone εξηγεί ότι οι αφηρημένοι εξπρεσιονιστικοί πίνακες, όπως αυτοί του Ρόθκο, είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι λόγω των υλικών και της τεχνικής τους. Η απουσία προστατευτικής επίστρωσης και οι έντονες, επίπεδες χρωματικές επιφάνειες κάνουν ακόμα και τις πιο μικρές ζημιές έντονα ορατές.

Ο πίνακας εκτίθετο στον χώρο Depot του μουσείου, έναν δημόσια προσβάσιμο αποθηκευτικό χώρο όπου φιλοξενούνται έργα από τη μόνιμη συλλογή. Η αποκατάσταση δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς –σύμφωνα με τον Jonny Helm από την Plowden & Smith– ο Ρόθκο χρησιμοποιούσε πολύπλοκα μείγματα χρωμάτων και ρητινών.

Δεν είναι η πρώτη φορά που έργο του Ρόθκο δέχεται ζημιά. Το 2012, ο πίνακας Black on Maroon βανδαλίστηκε στην Tate Modern στο Λονδίνο από ακτιβιστή, γεγονός που οδήγησε σε πολυετή συντήρηση και σημαντικό κόστος επισκευής.

Όσο για την ευθύνη του ατυχήματος στο Ρότερνταμ, το μουσείο δεν έχει ακόμη ανακοινώσει ποιος θα θεωρηθεί υπεύθυνος. Συνήθως, τέτοιες ζημιές καλύπτονται από ασφαλιστήρια συμβόλαια που προστατεύουν τα έργα τέχνης από τυχαίες φθορές. Σε παρόμοια περίπτωση το 2011, το ίδιο μουσείο είχε ζητήσει αποζημίωση από επισκέπτη που κατά λάθος κατέστρεψε έκθεμα πατώντας το.

Το περιστατικό επαναφέρει το ερώτημα για το πώς πρέπει να προστατεύονται τα ανεκτίμητης αξίας έργα σε χώρους που απευθύνονται στο ευρύ κοινό.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Ένα μυστικό νησί στην Ελλάδα που δεν έχει κατοίκους, μόνο… γουρουνάκια!

Περιβάλλον 02.09.2025
40 εκατομμύρια για ένα νησί χωρίς ανθρώπους – μόνο χοίρους και σμαραγδένια νερά!

Αυτός είναι ο πιο συνηθισμένος μήνας γενεθλίων

Stories 02.09.2025
Πολλά παιδιά συλλαμβάνονται μια συγκεκριμένη εποχή

5 ανατριχιαστικές περιπτώσεις που η συνομιλία με το AI πήγε τελείως λάθος

Νέα Εποχή 02.09.2025
Έχουν υπάρξει περιπτώσεις όπου οι αλληλεπιδράσεις με την τεχνητή νοημοσύνη έχουν οδηγήσει τους χρήστες να προβούν σε λανθασμένες πράξεις

Drones, σκύλοι και επιστήμονες σε πόλεμο με ένα έντομο‑φονιά

Stories 02.09.2025
Πώς ένα σκαθάρι απειλεί να αλλάξει για πάντα τα δάση

Μεξικό: Η «πόλη» που χάθηκε για πάντα – 130.000 ζωές εξαφανισμένες στον πόλεμο των ναρκωτικών

Stories Χτες
Χιλιάδες οικογένειες ψάχνουν τους αγνοουμένους τους στο Μεξικό

Αφρική: Γιατί ζητά να ξαναγραφτούν οι παγκόσμιοι χάρτες

Stories Χτες
Από το 1569 μέχρι σήμερα: Το λάθος που αλλάζει την εικόνα του κόσμου μας

Trans Rights υπό επίθεση: Το Τέξας ψηφίζει νόμο που θίγει την αξιοπρέπεια

Stories Χτες
Όταν η πολιτική μπαίνει... στην τουαλέτα

Ένα χωριό με λεβάντες και... νεύρα! Γιατί οι κάτοικοι θέλουν τους τουρίστες μόνο τις καθημερινές

Stories Προχτές
Η ισπανική πόλη που δεν θέλει τουρίστες τα Σαββατοκύριακα

Πώς η μουσική έσωσε τη ζωή μιας Εβραίας τσελίστριας

Πρόσωπα Προχτές
Σήμερα, σε ηλικία 99 ετών, η Ανίτα Λάσκερ-Βάλφις είναι η τελευταία επιζήσασα της Γυναικείας Ορχήστρας του Αουσβιτς