E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Eυδοξία: Η διεφθαρμένη αυτοκράτειρα που κυκλοφορούσε σαν εταίρα

Η αρχομανής αυτοκράτειρα που απαιτούσε να προσκυνούν την εικόνα της

Δημοσίευση 14/11/2024 | 00:00

Eυδοξία: Η διεφθαρμένη αυτοκράτειρα που κυκλοφορούσε σαν εταίρα
collage

Η Αιλία Ευδοξία (περίπου 380 - 6 Οκτωβρίου 404 μ.Χ.) ήταν μία από τις πιο αμφιλεγόμενες και ισχυρές γυναίκες της Βυζαντινής αυτοκρατορίας, η οποία έμεινε στην Ιστορία τόσο για την επιρροή της όσο και για τις συγκρούσεις που προκάλεσε κατά τη διάρκεια της βασιλείας της ως αυτοκράτειρα.

Ενσαρκώνοντας τον ρόλο της σύζυγος του αυτοκράτορα Αρκάδιου και μητέρα του Θεοδόσιου Β΄, η Ευδοξία κατάφερε να αποκτήσει σημαντική εξουσία και να διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην πολιτική σκηνή της εποχής. Ωστόσο, η προσωπική της ζωή και η διακυβέρνησή της υπήρξαν γεμάτες από αντιφάσεις και σφοδρές αντιπαραθέσεις.

Η προέλευση και η άνοδος στην εξουσία

Η Ευδοξία γεννήθηκε σε μία οικογένεια Φράγκων αξιωματούχων, αλλά μεγάλωσε στην Κωνσταντινούπολη, την οποία και συνδύασε με την ανάδειξή της. Η έλευση της στην αυτοκρατορική αυλή ήταν αποτέλεσμα της σύμπτωσης και της πολιτικής στρατηγικής. Εισήλθε στο προσκήνιο χάρη στον έπαρχο Ευτρόπιο, ο οποίος την παρουσίασε στον αυτοκράτορα Αρκάδιο. Ο Αρκάδιος, εντυπωσιασμένος από την ομορφιά και την προσωπικότητά της, την ερωτεύτηκε και την πήρε ως σύζυγό του το 395 μ.Χ., κάνοντάς την αυτοκράτειρα.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η Ευδοξία υπήρξε η πρώτη γυναίκα που έλαβε τον τίτλο της «Αυγούστας», τίτλο που συνήθως αποδίδονταν στους αυτοκράτορες, γεγονός που υπογραμμίζει την υψηλή θέση που κατείχε στην αυτοκρατορική ιεραρχία.

Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος και η σφοδρή κριτική

Η Ευδοξία, ωστόσο, δεν ήταν μόνο μια επιτυχημένη πολιτικός· υπήρξε και μία γυναίκα με έντονο χαρακτήρα και αμφιλεγόμενη δημόσια παρουσία. Ήταν γνωστή για την επιθυμία της να διατηρεί τον έλεγχο των υποθέσεων της αυτοκρατορίας και για την τάση της να επιδεικνύει τη δύναμή της. Αυτή η στάση της προκάλεσε έντονη κριτική από τον Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως, Ιωάννη τον Χρυσόστομο, ο οποίος θεωρούσε τη συμπεριφορά της ασεβή και αποδοκιμαζόμενη από τη χριστιανική ηθική.

Ο Χρυσόστομος, που ήταν ο πιο έντονος επικριτής της Ευδοξίας, την κατηγόρησε ότι υιοθετούσε μια αλαζονική και ανήθικη στάση. Συχνά την αποκαλούσε "Ιεζάβελ" και "Ηρωδιάδα", παραλληλίζοντάς την με δύο από τις πιο διαβόητες γυναίκες της Βίβλου, οι οποίες ήταν γνωστές για τη σκληρότητά τους και τη συμμετοχή τους σε εγκλήματα και αμαρτίες. Ο Χρυσόστομος, επιπλέον, καταδίκαζε τις εκδηλώσεις λατρείας που οργανώνονταν προς τιμήν της Ευδοξίας, τονίζοντας πως αυτές ήταν υπερβολικές και απαράδεκτες για έναν χριστιανικό αυτοκράτορα.

Αυτή η σφοδρή κριτική του Χρυσόστομου αποτέλεσε αφορμή για έντονη σύγκρουση με την Ευδοξία. Η ίδια, ενοχλημένη από τα σχόλια του Πατριάρχη, ζήτησε την παρέμβαση του Αρκάδιου, ο οποίος δεν δίστασε να εξορίσει τον Ιωάννη τον Χρυσόστομο το 404 μ.Χ., γεγονός που είχε σοβαρές συνέπειες για τη θρησκευτική ζωή της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.

Ο θάνατος και η κληρονομιά

Η Ευδοξία πέθανε το 404 μ.Χ. κατά τη διάρκεια του τοκετού του τελευταίου της παιδιού, σε ηλικία περίπου 24 ετών. Ο θάνατός της άφησε το αυτοκρατορικό ζεύγος χωρίς την ισχυρή παρουσία της, αλλά η πολιτική και κοινωνική κληρονομιά της παρέμεινε σημαντική. Η Ευδοξία ήταν μητέρα του μετέπειτα αυτοκράτορα Θεοδόσιου Β΄ και της Πουλχερίας, ενώ είχε επίσης τρία άλλα παιδιά, τη Φλασίλλα, την Αρκαδία και τη Μαρίνα. Η ανατροφή του Θεοδόσιου Β΄ από τη μητέρα του και τη γιαγιά του, Πουλχερία, υπήρξε καθοριστική για την ανάπτυξη του μετέπειτα βασιλείου, ενώ η Πουλχερία θα παίξει σημαντικό ρόλο στην πολιτική σκηνή της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας μετά το θάνατο της Ευδοξίας.

Ο θάνατός της, πάντως, άφησε ένα κενό στην πολιτική σκηνή και αποτέλεσε αφορμή για νέες πολιτικές αντιπαραθέσεις στην αυλή, με τον Αρκάδιο να συνεχίζει να κυβερνά χωρίς τη σύζυγό του, αλλά υπό την επιρροή των πολιτικών αντιπάλων της.

Η Αιλία Ευδοξία, αν και αμφιλεγόμενη φιγούρα στην Ιστορία, υπήρξε αναμφίβολα μια δυναμική και σημαντική προσωπικότητα, η οποία καθόρισε σε μεγάλο βαθμό την πολιτική και κοινωνική ζωή της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας κατά τη διάρκεια της βασιλείας της.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η Ελένη έφτιαξε έναν γαλαξία για να χωρέσουν όλα τα παιδικά όνειρα

Πρόσωπα 04.11.2025
Από τα μικροβιολογικά εργαστήρια στον γαλαξία του Skylene

Η Ελληνίδα βασίλισσα που εξολόθρευσε όλους τους άντρες του νησιού της

Stories 04.11.2025
Η γυναίκα που έσωσε τον πατέρα της από το μαχαίρι των ίδιων των γυναικών της πόλης της και βρέθηκε σκλάβα, βασίλισσα και τραγική ηρωίδα στην ίδια ζωή

Ατίθασα Νιάτα: Η ηθοποιός που έχασε τα πάντα σε πέντε λεπτά

Πρόσωπα 04.11.2025
Η αόρατη μάχη της Σαμπρίν Γκένετ: Πώς μια απλή επέμβαση άλλαξε τα πάντα

Δάσκαλος έφτιαξε προσθετικό χέρι για μαθητή του με λιγότερα απ’ όσα κοστίζει ένα γεύμα

Stories 04.11.2025
Ένας δάσκαλος, ένας 3D εκτυπωτής και ένα θαύμα στην τάξη του Κεντάκι

ΗΠΑ: Χρειάζεται η χώρα μια επανάσταση;

Stories 04.11.2025
Πρωτοφανή πράγματα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού

Grand Egyptian Museum: Ανοιξε τις πύλες του το μεγαλύτερο μουσείο αρχαιοτήτων στον κόσμο

Stories Χτες
100.000 εκθέματα, τα 5.000 που βρέθηκαν στον τάφο του Τουταγχαμών για πρώτη φορά μαζί

Η γιαγιά των Απαλαχίων: Περπάτησε 3.500 χλμ στα 80 της και μπήκε στην ιστορία χωρίς να το ξέρει

Stories Χτες
Η 80χρονη που νίκησε τα βουνά: Πώς μια δασκάλα από το Μίσιγκαν έγινε θρύλος της πεζοπορίας

Ο χρυσοχόος που έγινε από τα πιο διάσημα αστέρια του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου

Πρόσωπα Χτες
Πώς ο ατίθασος νέος από το Κολωνάκι κατέληξε στο Παρίσι της δεκαετίας του ’30 και βρέθηκε τυχαία στο σανίδι - μια ιστορία που θα μπορούσε να είναι βγαλμένη από ταινία!

Το μυστήριο με τους μπλε σκύλους του Τσερνόμπιλ

Stories Χτες
Γιατί έχουν αυτό το χρώμα;

Όταν η τεχνητή βροχή δεν ήρθε ποτέ: Τι πήγε στραβά στο πείραμα της Ινδίας

Stories Χτες
Κάθε φθινόπωρο, το Νέο Δελχί γίνεται το επίκεντρο μιας ασφυκτικής πραγματικότητας

Η νέα τάση στη δουλειά που... εξαφανίζει τα αφεντικά και τα ωράρια

Νέα Εποχή Χτες
Η νέα εποχή της δουλειάς είναι εδώ - και έχει… ρυθμό