Σήμερα έμαθα: Τι είναι οι αναταράξεις και τι της προκαλεί σε μια πτήση;
Δεν είναι ακριβώς έτσι όπως το είχαμε στο μυαλό μας
Από το NEWSROOM Δημοσίευση 2/10/2024 | 00:13
Ανεξάρτητα από το πόσες φορές έχετε πετάξει με αεροπλάνο, η αίσθηση ενός αεροπλάνου να συσπάται στα 35.000 πόδια στον αέρα μπορεί να είναι μια ανησυχητική εμπειρία.
Αλλά οι αναταράξεις, είτε πρόκειται για μικρές ή μεγάλες, δεν είναι τίποτα για το οποίο θα πρέπει να ανησυχείτε. Είναι ένα φυσιολογικό μέρος της πτήσης μέσα από την συνεχώς μεταβαλλόμενη ατμόσφαιρα.
Ακριβώς όπως ένα φορτηγό που διασχίζει ανώμαλους δρόμους ή ένα πλοίο που ταξιδεύει σε ασταθείς θάλασσες, τα αεροπλάνα συχνά συναντούν ταραχώδη ρεύματα αέρα στον ουρανό. Αυτά τα ρεύματα μπορεί να προέρχονται από πολλές διαφορετικές πηγές. Όταν πετούν πάνω από ψηλά βουνά, τα αεροπλάνα βιώνουν μερικές φορές αυτό που ονομάζεται αναταράξεις που προκαλούνται από το έδαφος. Ο άνεμος που ρέει πάνω από τις κορυφές και τις κοιλάδες διαταράσσει τον αέρα χιλιάδες πόδια πάνω από αυτές, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μια ανώμαλη διαδρομή για κάθε διερχόμενο αεροσκάφος.
Ακόμη και όταν πετούν πάνω από επίπεδη γη, οι πιλότοι μπορεί να βρεθούν σε τραχιά σημεία. Ο αέρας που έχει θερμανθεί από τον ήλιο στο επίπεδο του εδάφους διαστέλλεται και ανεβαίνει για να δημιουργήσει ένα ανοδικό ρεύμα. Καθώς αυτό το ανοδικό ρεύμα ταξιδεύει ψηλότερα, μπορεί να κρυώσει και να συμπυκνωθεί σε σύννεφο. Οι αναταράξεις που βασίζονται στο σύννεφο ή οι συναγωγικές αναταράξεις είναι το πιο εύκολο είδος για τους πιλότους (και τους επιβάτες) να εντοπίσουν και να προετοιμαστούν, αλλά δεν μετατρέπεται κάθε ανοδικό ρεύμα σε απειλητικό σύννεφο. Υπάρχει επίσης κάτι που ονομάζεται αναταράξεις καθαρού αέρα που συμβαίνει όταν ο ανερχόμενος ζεστός αέρας είναι πολύ ξηρός για να σχηματιστεί σύννεφο. Σε αντίθεση με τις μεταγωγικές αναταράξεις, αυτές οι προβληματικές περιοχές είναι αδύνατο να εντοπιστούν με γυμνό μάτι.
Τι συμβαίνει λοιπόν όταν ένα αεροπλάνο συναντά ένα από αυτά τα ρεύματα στον αέρα; Τα αποτελέσματα είναι συνήθως ήπια: ίσως αρκετό κούνημα για να σας ξυπνήσει από τον υπνάκο σας κατά τη διάρκεια της πτήσης, αλλά όχι αρκετό για να πετάξετε το ποτό σας από το δίσκο του. Φυσικά οι αναταράξεις μπορεί να γίνουν πιο έντονες, αλλά σε τέτοιες περιπτώσεις οι επιβάτες τείνουν να πιστεύουν ότι διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο από ό,τι στην πραγματικότητα.
«Ακόμη και σε απότομες αναταράξεις, το αεροπλάνο δεν αλλάζει ποτέ υψόμετρο περισσότερο από 10 ή 20 πόδια σε καμία περίπτωση», είπε ο συγκυβερνήτης και συγγραφέας του Cockpit Confidential Πάτρικ Σμιθ. «Υπάρχει αυτή η ιδέα ότι πέφτει κατακόρυφα εκατοντάδες πόδια. Δεν είναι αλήθεια».
Τα αεροπλάνα είναι φτιαγμένα για να πετούν σε ασταθείς καιρικές συνθήκες: Αν δείτε ποτέ ένα φτερό να λυγίζει σαν σανίδα κατάδυσης στους δυνατούς ανέμους, θυμηθείτε ότι γίνεται. Η μεγαλύτερη απειλή κατά τη διάρκεια μιας περιόδου αναταράξεων είναι το χτύπημα γύρω από την καμπίνα, γι' αυτό και οι περισσότερους τραυματισμούς λόγω αναταράξεων υφίστανται οι αεροσυνοδοί. Έτσι, την επόμενη φορά που ο πιλότος σας θα ανακοινώσει ότι δεν θα έχετε ήσυχη πτήση, βρείτε τη θέση σας, δέστε τη ζώνη ασφαλείας σας και σημειώστε πού βρίσκονται οι χάρτινες σακούλες.