E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Κοινό άρθρο Τσίπρα ‑ Ζάεφ: Η νέα ηγεσία της Βόρειας Μακεδονίας παραβιάζει το γράμμα και το πνεύμα των Πρεσπών

Η ΕΕ και η διεθνής κοινότητα πρέπει να καταστήσουν σαφές ότι ο σεβασμός της Συμφωνίας είναι ο μόνος δρόμος προς την ευρωπαϊκή ενταξιακή διαδικασία, αναφέρουν οι δύο πρώην πρωθυπουργοί

Δημοσίευση 12/6/2024 | 18:46

Κοινό άρθρο Τσίπρα ‑ Ζάεφ: Η νέα ηγεσία της Βόρειας Μακεδονίας παραβιάζει το γράμμα και το πνεύμα των Πρεσπών

«Η νέα ηγεσία της Βόρειας Μακεδονίας παραβιάζει το γράμμα και το πνεύμα των Πρεσπών» υπογραμμίζουν σήμερα οι πρώην πρωθυπουργοί Αλέξης Τσίπρας και Ζόραν Ζάεφ σε κοινό άρθρο που έδωσαν στη δημοσιότητα με αφορμή τη Διεθνή Διάσκεψη για την Ειρήνη και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη που συνδιοργανώνουν το Ινστιτούτο Αλέξη Τσίπρα και το Ίδρυμα «Ζόραν Ζάεφ», στις 17 και 18 Ιουνίου στο Ωδείο Αθηνών.

Οι δύο πρώην πρωθυπουργοί που προώθησαν τη συμφωνία, καλούν μάλιστα την ΕΕ αλλά και τη διεθνή κοινότητα να καταστήσουν σαφές στη νέα ηγεσία της γειτονικής χώρας ότι ο σεβασμός της Συμφωνίας είναι ο μόνος δρόμος προς την ευρωπαϊκή ενταξιακή διαδικασία.

Οι Αλ. Τσίπρας και Ζ. Ζάεφ ζητούν επίσης τη δημιουργία μετώπου των προοδευτικών και δημοκρατικών δυνάμεων κατά του εθνικισμού, της ακροδεξιάς και της εθνικής περιχαράκωσης.

Αναλυτικά το άρθρο Τσίπρα - Ζάεφ

«Για σχεδόν 30 χρόνια, μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου και τη βίαιη διάλυση της Γιουγκοσλαβίας, οι δύο χώρες μας ήταν διχασμένες λόγω του «ονοματολογικού», γεγονός που όχι μόνον εμπόδισε την ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ των λαών μας, αλλά και αποδυνάμωσε την περιφερειακή σταθερότητα και την ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων.

Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης το 2003 επιβεβαίωσε για πρώτη φορά την ευρωπαϊκή προοπτική της περιοχής. Ωστόσο, μέχρι το 2014 αυτή η δυναμική χάθηκε και η διαδικασία διεύρυνσης πάγωσε επίσημα για πέντε χρόνια. Η επιρροή και ο ρόλος της ΕΕ στην περιοχή διαβρώθηκαν, αφήνοντας χώρο να ενεργοποιηθούν επικίνδυνοι κρατικοί και μη κρατικοίφορείς με επικίνδυνες ατζέντες. Σε αυτό το πολιτικό κενό, οι χώρες της περιοχής κλήθηκαν να διαχειριστούν τη σοβαρότερη προσφυγική κρίση μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, με πάνω από 1,1 εκατομμύρια ανθρώπους να διασχίζουν τη βαλκανική οδό, ενώ παράλληλα αντιμετώπιζαν τη μία πολιτική κρίση μετά την άλλη.

Όταν συναντηθήκαμε για πρώτη φορά στο Νταβός, τον Ιανουάριο του 2018, συμφωνήσαμε σε μερικά θεμελιώδη σημεία: Ότι αυτή η κατάσταση δεν μπορούσε να συνεχιστεί. Ότι οι λαοί μας και η περιοχή, άξιζαν κάτι καλύτερο από το να εγκλωβιστούν βαθύτερα σε έναν φαύλο κύκλο αστάθειας και εθνικισμού. Ότι ο στόχος μας δεν θα ήταν να προσποιηθούμε ότι διαπραγματευόμαστε, να αποτύχουμε και στη συνέχεια να επιδιώξουμε να κερδίσουμε το blame game, όπως είχαμε δει άλλους να κάνουν. Αποφασίσαμε ότι οι διαπραγματευτές μας δεν θα έφευγαν από την αίθουσα μέχρι να βρούμε μια αμοιβαία αποδεκτή λύση, ανεξάρτητα από το πολιτικό κόστος που θα έπρεπε να επωμιστούμε οι ίδιοι.

Σε αυτήν τη βάση, δώσαμε εντολή στους Υπουργούς Εξωτερικών μας, Νίκο Κοτζιά και Νικόλα Ντιμιτρόφ, να ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις. Όπως αναμενόταν, αντιμετωπίσαμε έντονες αντιδράσεις από τις συντηρητικές αντιπολιτεύσεις στις χώρες μας - τον σημερινό Πρωθυπουργό της Ελλάδας Κυριάκο Μητσοτάκη και τον νικητή των πρόσφατων εκλογών στη Βόρεια Μακεδονία, Χρίστιαν Μίτσκοσκι. Παρόλα αυτά, καταλήξαμε σε μια συμφωνία που βασίστηκε στον αμοιβαίο σεβασμό των εθνικών μας θέσεων, έθεσε τα θεμέλια για την οικοδόμηση μιας στρατηγικής σχέσης μεταξύ των χωρών μας και χαιρετίστηκε στην Ευρώπη και πέραν αυτής, ως η σημαντικότερη και η πιο επιτυχημένη διπλωματική πρωτοβουλία για την ειρήνη εδώ και χρόνια.

Η Συμφωνία έδωσε νέα ώθηση στην ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων, αποκατέστησε τον ρόλο της ΕΕ στην περιοχή και ανέδειξε τη σημασία της διατλαντικής συνεργασίας στην προώθηση της ειρήνης και της σταθερότητας. Επιπλέον, ανέδειξε τον κρίσιμο ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει ο ΟΗΕ στην επίλυση συγκρούσεων, ιδίως δεδομένου ότι η Συμφωνία αναγνωρίστηκε επίσημα από όλα τα μέλη του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ. Κυρίως, απέδειξε ότι ακόμη και όταν το φορτίο της ιστορίας είναι βαρύ, όπου υπάρχει θέληση, υπάρχει και η προοπτική για λύση. Ο τόπος των Πρεσπών -κάποτε μια περιοχή που σπαράχθηκε από τον πιο βίαιο εμφύλιο στην Ευρώπη του Ψυχρού Πολέμου, που οδήγησε χιλιάδες ανθρώπους να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους ως πρόσφυγες πριν από 75 χρόνια- σήμερα στέκεται ως σύμβολο ειρήνης - όχισύγκρουσης. Ως σύμβολο ελπίδας αντί για πόνου.

Ωστόσο, τα τελευταία έξι χρόνια δεν είδαμε τις εξελίξεις που ελπίζαμε. Η ευρωπαϊκή ενταξιακή διαδικασία της Βόρειας Μακεδονίας πάγωσε, πρώτα από τη Γαλλία και τα τελευταία χρόνια από τη Βουλγαρία. Οι εντάσεις στο Κοσσυφοπέδιο αυξάνονται καθώς η διαδικασία των Βρυξελλών παραμένει στάσιμη και η ρητορική στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη γίνεται όλο και πιο επιθετική. Η δυναμική της διεύρυνσης στα Δυτικά Βαλκάνια διατρέχει υψηλό κίνδυνο και δεν φαίνεται να ενισχύεται, ακόμη και με την απόφαση να ξεκινήσουν ενταξιακές διαπραγματεύσεις με την Ουκρανία και τη Μολδαβία ή να δοθεί καθεστώς υποψήφιας χώρας στο Βοσνία-Ερζεγοβίνη. Όλο και περισσότεροι νέοι μεταναστεύουν από τα Δυτικά Βαλκάνια, απογοητευμένοι όχι μόνο από τις ηγεσίες τους, αλλά και από την αδυναμία ή την απροθυμία της ΕΕ να τηρήσει τις υποσχέσεις της.

Σε μια περίοδο αυξανόμενων παγκόσμιων ανταγωνισμών, περιφερειακής αστάθειας και συγκρούσεων, η Ευρώπη πρέπει να αναλάβει ηγετικό ρόλο, ως δύναμη που υποστηρίζει ενεργά την ειρήνη και τη σταθερότητα στη βάση του διεθνούς δικαίου, όπου κι αν αυτές βρίσκονται υπό απειλή. Ωστόσο, μπορεί να καταστεί ισχυρή διεθνής διπλωματική δύναμη μόνον αν είναι αξιόπιστη πρώτα στη δική της γειτονιά.

Μετά τις πρόσφατες εκλογές στη Βόρεια Μακεδονία, η νέα ηγεσία προέβη σε προκλητικές δηλώσεις, παραβιάζοντας το γράμμα και το πνεύμα των Πρεσπών. Η ΕΕ και η διεθνής κοινότητα πρέπει να καταστήσουν σαφές ότι ο σεβασμός της Συμφωνίας είναι ο μόνος δρόμος προς την ευρωπαϊκή ενταξιακή διαδικασία, την προενταξιακή στήριξη και την οικονομική σύγκληση. Η παραβίασή της θα αποσταθεροποιήσει ακόμα περισσότερο την περιοχή και θα οδηγήσει σε μια υπαρξιακή πρόκληση όχι μόνο το ευρωπαϊκό μέλλον της Βόρειας Μακεδονίας, αλλά το μέλλον της συνολικά.

Ταυτόχρονα, εάν η Συμφωνία τηρηθεί πλήρως, η ΕΕ πρέπει να είναι έτοιμη να αφήσει πίσω της κάθε προσέγγιση «business-as-usual» που έχουμε δει τα τελευταία έξι χρόνια και να υιοθετήσει μια ενεργητική, σταδιακή προσέγγιση στη διεύρυνση, όπως προτείνεται από πολλούς ευρωπαίους αξιωματούχους και ειδικούς. Πρέπει να γίνει σαφές σε όλες τις χώρες της περιοχής, ότι η ειρηνική επίλυση διαφορών έχει οφέλη για τους λαούς των Βαλκανίων και τις ηγεσίες τους. Ότι οι θυσίες ανταμείβονται και δεν αγνοούνται κυνικά.

Καθώς η ακροδεξιά δυναμώνει, οι δημοκρατικοί, μετριοπαθείς -και ιδιαίτερα οι προοδευτικοί- ηγέτες πρέπει να συνεργαστούν και να εντείνουν τις προσπάθειές τους για να αντιταχθούν στον εθνικισμό και την εθνική περιχαράκωση. Η ανάδειξη των πλεονεκτημάτων της ευρωπαϊκής ενότητας δεν θα είναι αρκετή. Ο μόνος τρόπος για να παραμείνουμε σταθεροί στις ευρωπαϊκές αξίες, στον σημερινό κόσμο, είναι να είμαστε ενεργητικοί στη λήψη των αποφάσεων που όλοι γνωρίζουμε ότι είναι αναγκαίες, παρά το πολιτικό τους κόστος. Η απόφαση έκδοσης κοινού χρέους για τη συγχρηματοδότηση του Next Generation EU, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτού του είδους σκέψης.

Σε αυτό το πνεύμα, στις 17-18 Ιουνίου 2024, ακριβώς έξι χρόνια μετά την υπογραφή της Συμφωνίας, τα Ινστιτούτα μας θα εγκαινιάσουν τη «Διεθνή Διάσκεψη για την Ειρήνη και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη» στην Αθήνα, φιλοξενώντας εξέχοντες κυβερνητικούς ηγέτες και αξιωματούχους, από όλο το δημοκρατικό πολιτικό φάσμα και εμπειρογνώμονες από όλο τον κόσμο. Στόχος μας θα είναι να στηρίξουμε την εφαρμογή της Συμφωνίας και να αναδείξουμε την ευθύνη της ΕΕ και της διεθνούς κοινότητας στο θέμα αυτό. Το πιο σημαντικό είναι να ανοίξουμε έναν ειλικρινή καιπροωθητικό διάλογο για το μέλλον της Ευρώπης και της περιοχής - μια συζήτηση που είναι σήμερα πιο αναγκαία από ποτέ δεδομένης της ανόδου της ακροδεξιάς και του εθνικισμού, όπως και της εντεινόμενης περιφερειακής αποσταθεροποίησης.

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Αδιανόητο περιστατικό: Αστυνομικός ζήτησε από τον Δ. Αντωνίου να αποδείξει ότι δεν έχει δεξί χέρι για να του βγάλει διαβατήριο!

Ελλάδα Χτες
Την κατάσταση που επικρατεί στο ελληνικό υδροκέφαλο γραφειοκρατικό σύστημα περιγράφει με ανάρτησή του ο ακτιβιστής, συγγραφέας και ηθοποιός, Δημήτρης Αντωνίου

«Έχει γίνει μπέρδεμα, πέθανε από καρδιά» λέει η 50χρονη που κατηγορείται ότι δηλητηρίασε τον άντρα της με υδράργυρο

Ελλάδα Χτες
Ανέφερε πως δεν γνωρίζει ποιος κρύβεται πίσω από το ανώνυμο τηλεφώνημα

Το tweet για το οποίο ο Νίκος Ανδρουλάκης μήνυσε τον Χριστόφορο Ζαραλίκο

Social Χτες
Το επίμαχο tweet που οδήγησε στη μήνυση του αρχηγού του ΠΑΣΟΚ στον γνωστό κωμικό

Ένα στα τέσσερα πρατήρια καυσίμων κλέβει στην αντλία ‑ Τι συμβαίνει με όσα σφραγίστηκαν

Ελλάδα Χτες
Εξοργιστικό το γεγονός πως όσα πρατήρια σφραγίστηκαν τον Ιούνιο λειτουργούν κανονικά, σύμφωνα με αποκαλυπτική έρευνα του ΕΜΠ

Η ματωμένη πατημασιά που «έκαψε» τη δολοφόνο της 84χρονης στα Καμένα Βούρλα και η… ταυτοποίηση μέσω Facebook

Ελλάδα Χτες
Νέες αποκαλύψεις βλέπουν το φως της δημοσιότητας για τη δολοφονία της 84χρονης στα Καμένα Βούρλα.

Πέθανε στα 68 του πρωταγωνιστής του «Baywatch»

Κόσμος Χτες
Πέθανε στα 68 του ο Μάικλ Νιούμαν μετά από χρόνια μάχη με το πάρκινσον

Abercrombie & Fitch: Συνελήφθησαν ο πρώην CEO και ο σύντροφός του ‑ Οι αποτρόπαιες αποκαλύψεις

Κόσμος Χτες
Σύμφωνα με την έρευνα του BBC, υπήρχε ένα εξελιγμένο δίκτυο μεσαζόντων και στρατολογητών που ήταν υπεύθυνοι για την εύρεση ανδρών

Ποιοι οδηγοί μπορεί να πληρώσουν πρόστιμο έως και 1.000 ευρώ τις επόμενες ημέρες

Οικονομία Χτες
Ραβασάκια προστίμων έως και 1.000 ευρώ σε οδηγούς οχημάτων αναμένεται να σταλούν τις επόμενες ημέρες.

Λίβανος: Ασταμάτητο σφυροκόπημα από το Ισραήλ στη Βηρυτό

Κόσμος Χτες
Ο Νετανιάχου έδωσε στη δημοσιότητα φωτογραφία από το σπίτι του μετά το χτύπημα από το drone της Χεζμπολάχ

Χωρίς ηλεκτροδηγό αλλά με συνοδούς το μετρό Θεσσαλονίκης ‑ Πότε θα επεμβαίνουν

Ελλάδα Χτες
Το Μετρό Θεσσαλονίκης θα παραδοθεί προς εμπορική λειτουργία στις 30 Νοεμβρίου, με 13 σταθμούς στη Γραμμή 1.