E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Υπουργείο Ανάπτυξης: Στο στόχαστρο της ΕΕ οι influencers

Σαρώνουν τα social, στη λίστα για παραπλάνηση των καταναλωτών και 20 Έλληνες

Δημοσίευση 17/4/2024 | 15:21

Υπουργείο Ανάπτυξης: Στο στόχαστρο της ΕΕ οι influencers

Τους influencers έβαλαν στο στόχαστρο οι αρμόδιες ευρωπαϊκές υπηρεσίες, καθώς διαπιστώνεται ολοένα και συχνότερα ότι επιστρατεύουν πρακτικές παραπλάνησης των καταναλωτών.

Μέσα σε ένα μόλις μήνα, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί 22 χωρών, ανάμεσά τους και εκείνες του ελληνικού υπουργείου Ανάπτυξης, εντόπισαν 576 influencers στους οποίους αρχικά η Κομισιόν δια των κρατικών αρχών θα ...τραβήξι το αυτί, επισημαίνοντάς τους τις παραβάσεις και έπεται συνέχεια αν δεν συμμορφωθούν.

Ειδικότερα, όπως έγινε γνωστό από το υπουργείο Ανάπτυξης, από τους ελέγχους εντοπίστηκαν οι 576 influencers και οι 20 εξ αυτών προέρχονται από τη χώρα μας. Το αμέσως προσεχές διάστημα θα λάβουν επιστολή από το υπουργείο Ανάπτυξης με την οποία θα ενημερώνονται επισταμένως και θα καλούνται να προβούν άμεσα στις απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις ώστε οι δραστηριότητές τους να είναι προσαρμοσμένες σε όσα προβλέπει η ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών.

Ο έλεγχος, σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, πραγματοποιήθηκε από τις 27 Οκτωβρίου του 2023 έως και τις 30 Νοεμβρίου του 2023 και συμμετείχαν 22 αρμόδιες αρχές των κρατών μελών της Ένωσης.

Ο συντονισμός των ελέγχων έγινε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω του Δικτύου συνεργασίας των αρμόδιων εθνικών αρχών των κρατών μελών για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας (Consumer Protection Cooperation Network).

Ειδικότερα, στην επιστολή που θα λάβουν οι 20 Έλληνες influencers από το υπουργείο Ανάπτυξης:

(α) επισημαίνονται η νομοθεσία της Ε.Ε. καθώς και το δίκαιο για την προστασία του καταναλωτή στην Ελλάδα που ισχύουν στις περιπτώσεις των εμπορικών επικοινωνιών όλων των influencers

(β) υπογραμμίζονται τα σημεία στις αναρτήσεις των influencers, όπου χρήζουν βελτίωσης, ιδίως όσον αφορά τις περιπτώσεις γνωστοποίησης (disclosure) της εμπορικής επικοινωνίας με σκοπό την προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να συμβάλλουν με αυτό τον τρόπο στην διαμόρφωση μιας σωστής εμπορικής επικοινωνίας με το καταναλωτικό κοινό, που θα διέπεται από διαφάνεια και

(γ) προτείνονται συστάσεις για την χρήση της κατάλληλης επισήμανσης, με δεδομένο ότι η εμπορική επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας θα πρέπει να προβάλλεται με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι άμεσα ξεκάθαρο στο καταναλωτικό κοινό ότι πρόκειται για διαφημιστική ενέργεια. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει οι influencers να χρησιμοποιούν τα hashtag #διαφήμιση ή #advertisement ή #advertising, καθώς τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις ίδιες τις πλατφόρμες: «συνεργασία επί πληρωμή», «συνεργασία επί αμοιβή», «paid partnership», ώστε να διασφαλίζεται ότι το καταναλωτικό κοινό γνωρίζει ότι η επικοινωνία για την προώθηση ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας έχει διαφημιστικό περιεχόμενο.

Τα αποτελέσματα των ελέγχων στους Έλληνες influencers

Από τον έλεγχο στους Έλληνες influencers, διαπιστώθηκε, μεταξύ άλλων, ότι ενώ το 100% ασκεί εμπορική δραστηριότητα, μόνο το 25% - και όχι πάντα με απόλυτα ξεκάθαρο τρόπο - γνωστοποιεί στον καταναλωτή ότι το περιεχόμενο των αναρτήσεων έχει εμπορικό σκοπό (π.χ. περιλαμβάνει διαφημίσεις).

Σε ποσοστό 50% δεν παρέχουν σαφή ενημέρωση στον καταναλωτή σχετικά με την εμπορική τους ταυτότητα, ενώ από αυτούς που διατηρούν δικές τους ιστοσελίδες πώλησης το 50% δηλώνει ότι είναι εγγεγραμμένοι στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.).

Έρευνα για παραβάσεις

Όλα τα στοιχεία των ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν θα διαβιβαστούν και στις αρμόδιες υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων για εντοπισμό πιθανών φορολογικών παραβάσεων.

Για τις περιπτώσεις εκείνες των influencers που έχουν τις δικές τους ιστοσελίδες πώλησης και συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση με τους καταναλωτές και για τις οποίες έχουν διαπιστωθεί παραβάσεις θα επιβληθούν οι διοικητικές κυρώσεις που προβλέπονται από την καταναλωτική νομοθεσία.

Οι έρευνες στην Ευρώπη

-Από το 97% των ελεγχόμενων influencers των οποίων το περιεχόμενο των αναρτήσεων είναι εμπορικό, μόνο το 20% γνωστοποιεί με ξεκάθαρες φράσεις στον καταναλωτή ότι πρόκειται για ανακοινώσεις διαφημιστικού ή εμπορικού χαρακτήρα.

-To 78% των influencers ασκούν εμπορική δραστηριότητα, ωστόσο μόνο το 36% αυτών είναι εγγεγραμμένοι σε εμπορικό μητρώο στη χώρα τους, στο βαθμό που αυτό προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία του κράτους μέλους.

-Σε ποσοστό 30% οι influencers δεν παρέχουν πλήρη στοιχεία σχετικά με την εταιρεία τους, όπως εμπορική επωνυμία, γεωγραφική διεύθυνση, διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή και αριθμό εγγραφής.

-Σε ποσοστό 38% δεν χρησιμοποιούν στις αναρτήσεις τους τα ειδικά εργαλεία γνωστοποίησης που διατίθενται από τις πλατφόρμες, όπως την ένδειξη «paid partnership (συνεργασία επί πληρωμή)» στο Instagram. Αντιθέτως, επιλέγουν διαφορετική διατύπωση, όπως «collaboration (συνεργασία)» (16%), «partnership» (15%) ή λοιπές, γενικές ευχαριστίες προς τις εταιρείες (brands) με τις οποίες συνεργάζονταν (11%).

-Το 40% των influencers διατηρεί ορατή τη γνωστοποίηση του εμπορικού χαρακτήρα καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπορικής επικοινωνίας.

-Το 34% των influencers παραθέτει τις γνωστοποιήσεις με τρόπο ώστε να είναι άμεσα εμφανείς, χωρίς να χρειάζονται επιπρόσθετα βήματα από τον καταναλωτή, όπως κάποιο κλικ στην ένδειξη «read more (διαβάστε περισσότερα)» ή μετάβαση στο κάτω μέρος της σελίδας.

-Το 40% των influencers προβάλλει και προωθεί δικά τους προϊόντα και υπηρεσίες. Ωστόσο το 60% αυτών δεν παρέχουν ξεκάθαρη και με σαφήνεια ενημέρωση ότι πρόκειται για εμπορική δραστηριότητα και προβολή των δικών τους προϊόντων.

Ως αποτέλεσμα του EU Sweep 2023, από τους 576 influencers που ελέγχθηκαν σε 1η φάση, για τους 358 influencers προβλέπεται περαιτέρω έρευνα από τις αρμόδιες αρχές για την επιβολή της καταναλωτικής νομοθεσίας σε εθνικό επίπεδο.

Οι influencers και οι καταναλωτές μπορούν να ενημερώνονται από τον ιστότοπο/βιβλιοθήκη πληροφοριών (Influencer Legal Hub) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο οποίος περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μια σειρά από εκπαιδευτικά βίντεο και πληροφορίες από διάφορες πηγές που παρουσιάζουν τις νομικές υποχρεώσεις, τις θεμιτές εμπορικές πρακτικές και τα ισχύοντα Ευρωπαϊκά πρότυπα για την προστασία των καταναλωτών.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Επέτειος Πολυτεχνείου: Πώς θα κινηθούν τα ΜΜΜ τη Δευτέρα (17/11) ‑ Η ανακοίνωση ΟΑΣΑ

Ελλάδα 16.11.2025
Τροποποιήσεις στην κυκλοφορία λεωφορείων, τρόλεϊ και μετρό, με αφορμή τον εορτασμό της 52ης επετείου του Πολυτεχνείου

Τουρκικά F‑16 πέταξαν πάνω από την Πράσινη Γραμμή ‑ Παραβίασαν τον εναέριο χώρο της Κύπρου

Ελλάδα 16.11.2025
Το περιστατικό έρχεται λίγες μόλις ώρες μετά τις δηλώσεις Τούρκων αξιωματούχων στα κατεχόμενα, με τις οποίες επαναλαμβάνεται το αφήγημα περί «δύο κρατών»

Ένοπλοι άνοιξαν πυρ κατά πεζοναυτών έξω από την πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αϊτή

Κόσμος 16.11.2025
Η επίθεση έρχεται σε μια περίοδο όπου περίπου το 90% της πρωτεύουσας βρίσκεται υπό τον έλεγχο ενόπλων ομάδων

Αυστραλία: Κλείνουν 69 σχολεία λόγω ύποπτης άμμου με ίνες αμιάντου

Κόσμος 16.11.2025
Συνεργεία των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης πέρασαν το Σαββατοκύριακο ελέγχοντας σχολικά συγκροτήματα, καταγράφοντας κάθε σημείο όπου χρησιμοποιείται χρωματισμένη άμμος

Πέθανε ο σεναριογράφος του «The Simpsons» σε ηλικία 61 ετών

Κόσμος 16.11.2025
Ύστερα από εγκεφαλικό επεισόδιο, σύμφωνα με όσα δήλωσε η αδελφή του

Αυτοκίνητο που μετέφερε παράνομους μετανάστες έπεσε σε χαράδρα στη Ροδόπη ‑ Ένας vεκρός

Ελλάδα 16.11.2025
Από το Τμήμα Συνοριακής Σαπών, σχηματίστηκε δικογραφία για μεταφορά παράνομων στο εσωτερικό της χώρας

Πέθανε ο πρώην υπουργός και βουλευτής της ΝΔ Δημήτρης Σταμάτης

Ελλάδα 16.11.2025
Ο Δημήτρης Σταμάτης έδινε μάχη πολλά χρόνια με σοβαρή ασθένεια

Βολοντίμιρ Ζελένσκι: Ο πρόεδρος της Ουκρανίας έφτασε στην Αθήνα

Ελλάδα 16.11.2025
Το μεσημέρι θα τον υποδεχτεί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο Μέγαρο Μαξίμου

Ποιοι σταθμοί του Μετρό κλείνουν αύριο από τις 2 το μεσημέρι

Ελλάδα 16.11.2025
Οι συρμοί θα διέρχονται από τους σταθμούς χωρίς να πραγματοποιούν στάση

Παραγουανός τερματοφύλακας προκαλεί Βραζιλιάνο πριν το πέναλτι και εκείνος τον… γελοιοποιεί με εκτέλεση «Πανένκα»

Αθλητικά Νέα 16.11.2025
Μία από τις πιο εντυπωσιακές στιγμές του Παγκοσμίου Κυπέλλου U17 εκτυλίχθηκε στη φάση των «32»

Πρώην αθλήτρια ενόργανης γυμναστικής μέλος εγκληματικής οργάνωσης που εξαπατούσε μέσω τηλεφωνικών κλήσεων

Ελλάδα 16.11.2025
Είχε υποστηρικτικό ρόλο στο ξέπλυμα χρήματος μελών του κυκλώματος, στο οποίο μετείχε ο αδελφός της

Συναγερμός για το πιο σοβαρό ξέσπασμα γρίπης εδώ και δεκαετίες – Προβληματισμός και στην Ελλάδα

Ελλάδα 16.11.2025
Η γρίπη πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη και μπορεί να αποβεί θανατηφόρα όταν προσβάλλει τις πιο ευάλωτες ομάδες