E-Daily

Πολύχρωμα έπιπλα, αλλόκοτα έργα τέχνης: Στον κόσμο του Gaetano Pesce

Ο Ιταλός αρχιτέκτονας και πρωτοπόρος στον σχεδιασμό πέθανε σε ηλικία 84 ετών

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ

4/4/2024 | 16:14

Ο αρχιτέκτονας που διέγραψε μια εξαιρετικά δημιουργική πορεία στο χώρο του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού κτιρίων, εγκαταστάσεων, επίπλων και φωτιστικών

Στη σφαίρα του σύγχρονου σχεδιασμού, λίγα ονόματα προκαλούν τόση ίντριγκα και θαυμασμό όσο αυτό του Gaetano Pesce. Αρχιτέκτονας, σχεδιαστής και καλλιτέχνης, ο Pesce είναι γνωστός για την τολμηρή, αντισυμβατική προσέγγισή του στη δημιουργία λειτουργικών αντικειμένων και αρχιτεκτονικών χώρων. Με μια καριέρα που εκτείνεται σε πάνω από πέντε δεκαετίες, το έργο του αμφισβητεί τις παραδοσιακές έννοιες της μορφής, της υλικότητας και της λειτουργικότητας, πιέζοντας τα όρια του σχεδιασμού στη σφαίρα της τέχνης και του κοινωνικού σχολιασμού.

Γεννημένος στην Ιταλία το 1939, ο Pesce σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο της Βενετίας πριν μετακομίσει στις Ηνωμένες Πολιτείες τη δεκαετία του 1960. Ήταν εδώ, εν μέσω της ζωντανής πολιτιστικής και καλλιτεχνικής σκηνής της Νέας Υόρκης, που η καριέρα του Pesce άνθισε και τα πρωτοποριακά σχέδιά του άρχισαν να συγκεντρώνουν τη διεθνή προσοχή.

Μία από τις πιο εμβληματικές συνεισφορές του Pesce στο σχεδιασμό είναι η εξερεύνηση αντισυμβατικών υλικών και τεχνικών κατασκευής. Είναι ίσως περισσότερο γνωστός για τη χρήση της ρητίνης, ενός συνθετικού πολυμερούς που επιτρέπει μυριάδες δυνατότητες σε μορφή και χρώμα.

Η εμβληματική σειρά "Up" του Pesce, που περιλαμβάνει τη διάσημη καρέκλα "Up5" και την "Up6", αποτελεί παράδειγμα της καινοτόμου χρήσης ρητίνης για τη δημιουργία οργανικών, γλυπτικών μορφών που αμφισβητούν την ακαμψία του παραδοσιακού σχεδιασμού επίπλων.

Πολλά από τα σχέδιά του είναι εμποτισμένα με κοινωνικά και πολιτικά σχόλια, αντιμετωπίζοντας ζητήματα όπως η ανισότητα των φύλων, ο καταναλωτισμός και η περιβαλλοντική υποβάθμιση. Για παράδειγμα, η σειρά "Up" σχεδιάστηκε ως κριτική της καταπίεσης και του εγκλεισμού που βιώνουν οι γυναίκες, με την υπερμεγέθη, σαν μήτρα μορφή της καρέκλας να συμβολίζει τόσο την άνεση όσο και τον περιορισμό.

Εκτός από τα σχέδια επίπλων του, ο Pesce έχει επίσης σημαντική συνεισφορά στην αρχιτεκτονική και τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Τα έργα του κυμαίνονται από πειραματικές κατασκευές, όπως το «Οργανικό Κτίριο» στην Οσάκα της Ιαπωνίας, το οποίο διαθέτει κυματιστές, βιομορφικές μορφές, έως αστικές παρεμβάσεις μεγάλης κλίμακας που στοχεύουν στην αναζωογόνηση των παραμελημένων αστικών χώρων.

Αυτό που ξεχωρίζει τον Pesce από τους συγχρόνους του είναι η ακλόνητη δέσμευσή του να ξεπεράσει τα όρια του σχεδιασμού, ενώ παραμένει βαθιά ριζωμένος στην ανθρώπινη εμπειρία και συναίσθημα. Τα σχέδιά του δεν είναι απλώς αντικείμενα ή κτίρια, αλλά εκφράσεις ιδεών, συναισθημάτων και κοινωνικών σχολίων. Είτε αμφισβητεί τις συμβάσεις της υλικότητας, της μορφής ή της λειτουργίας, το έργο του Pesce μάς προσκαλεί πάντα να αμφισβητούμε, να προβληματιστούμε και να ασχοληθούμε με τον κόσμο με νέους και απροσδόκητους τρόπους.

Παρά την παραγωγική του καριέρα και τη διεθνή αναγνώριση, ο Pesce παραμένει μια προκλητική και αινιγματική φιγούρα στον κόσμο του design. Η προθυμία του να αψηφά τις συμβάσεις, να αμφισβητεί τους κανόνες και να προκαλεί τη σκέψη έχει εδραιώσει την ιδιότητά του ως αληθινού εικονομάχου - η επιρροή του οποίου εκτείνεται πολύ πέρα από τη σφαίρα του σχεδιασμού και στη σφαίρα της τέχνης, του πολιτισμού και της κοινωνίας συνολικά.

Σε έναν κόσμο που συχνά εκτιμά τη συμμόρφωση έναντι της καινοτομίας, το έργο του Pesce αποτελεί απόδειξη της διαρκούς σημασίας της δημιουργικότητας, της φαντασίας και του θάρρους να σκέφτεσαι διαφορετικά.