E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Atlantic Diet: H διατροφή που έγινε το νέο food trend

Πρόκειται για τη δίαιτα του Ατλαντικού (Southern European Atlantic diet (SEAD), ένα μοντέλο διατροφής που συναντάμε στη βόρεια Πορτογαλία, αλλά και στη βορειοδυτική Ισπανία.

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 20/2/2024 | 00:00

Atlantic Diet: H διατροφή που έγινε το νέο food trend
Φωτογραφία από Ella Olsson

Η δίαιτα του Ατλαντικού προέρχεται από τα παραδοσιακά διατροφικά μοτίβα στη βορειοδυτική Ιβηρική χερσόνησο - συγκεκριμένα, στη βορειοδυτική Ισπανία και τη βόρεια Πορτογαλία, εξηγεί η Kim Yawitz, R.D., διαιτολόγος και ιδιοκτήτης γυμναστηρίου στο St.

Η διατροφή του Ατλαντικού είναι χαμηλή σε κορεσμένα λιπαρά και πλούσια σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες και υγιή λίπη, επισημαίνει η Yawitz. Στη μελέτη του 2024 στην οποία συμμετείχαν 574 συμμετέχοντες, όσοι ακολούθησαν τη δίαιτα για έξι μήνες είδαν σημαντικές βελτιώσεις στην περίμετρο της μέσης και στην HDL (δηλαδή την καλή) χοληστερόλη, λέει.

Ποιες τροφές μπορείτε να φάτε στη δίαιτα του Ατλαντικού;

Τοπικά, φρέσκα τρόφιμα που είναι εποχιακά και ελάχιστα επεξεργασμένα είναι το επίκεντρο.

Βασικά στοιχεία της διατροφής περιλαμβάνουν φρούτα, λαχανικά, ψωμί ολικής αλέσεως, πατάτες (συχνά σερβίρονται σε μαγειρευτά), φασόλια, ελαιόλαδο, ψάρια και άλλα θαλασσινά, γάλα και τυρί, καθώς και αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς, ιδιαίτερα κάστανα. Η διατροφή του Ατλαντικού επιτρέπει επίσης μέτριες ποσότητες βοείου κρέατος, χοιρινού κρέατος, πουλερικών και κρασιού.

Ωστόσο, παραλείψτε τα τηγανητά φαγητά: Η τοπική κουζίνα είναι κυρίως ψητά, ψητά, ψημένα ή βραστά. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε φρέσκα μυρωδικά και μπαχαρικά για να ενισχύσετε τη γεύση στα μαγειρευτά σας.

Άλλες πρόσφατες μελέτες, τονίζει η Yawitz, υποδεικνύουν ότι η δίαιτα του Ατλαντικού μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της κατάθλιψης και στην ενίσχυση της μακροζωίας.

Η Michelle Routhenstein, M.S. RD., C.D.N., διατροφολόγος ειδικευμένη σε καρδιολογικά προβλήματα, τονίζει ότι η δίαιτα του Ατλαντικού επικεντρώνεται στα θαλασσινά και στα υγιή λίπη, όπως αυτά που βρίσκονται στα ψάρια και το ελαιόλαδο. Αυτό μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της υγείας της καρδιάς και στη μείωση του κινδύνου καρδιαγγειακών παθήσεων.

Μια μελέτη του 2022 στο Journal of the American College of Cardiology διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που έτρωγαν περισσότερο από μισό κουταλάκι του γλυκού ελαιόλαδο καθημερινά είχαν χαμηλότερα ποσοστά πρόωρου θανάτου από καρδιαγγειακές παθήσεις σε σύγκριση με εκείνους που δεν κατανάλωναν ποτέ ή σπάνια.

Το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο ως ένα υγιές λίπος επειδή είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά όπως η ελαιοκανθάλη, η οποία είναι γνωστό ότι βοηθά στην καταπολέμηση της φλεγμονής. Η χρόνια φλεγμονή είναι τόσο μεγάλη ανησυχία επειδή συνδέεται με μια σειρά από προβλήματα υγείας, συμπεριλαμβανομένων των καρδιακών παθήσεων, του διαβήτη, του καρκίνου και πολλά άλλα.

Όπως και η μεσογειακή διατροφή, τα οφέλη για την υγεία της δίαιτας του Ατλαντικού είναι σε μεγάλο βαθμό καλά για τη μακροπρόθεσμη γνωστική υγεία, λέει η διαιτολόγος Michelle Saari, R.D.N. στο EHealth Project. Τα φρέσκα θαλασσινά και το ελαιόλαδο είναι πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά, ένα θρεπτικό συστατικό που συνδέεται με τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Η δίαιτα του Ατλαντικού (Southern European Atlantic diet (SEAD), ένα μοντέλο διατροφής που συναντάμε στη βόρεια Πορτογαλία, αλλά και στη βορειοδυτική Ισπανία.

Ποια είναι τα μειονεκτήματα της Atlantic diet;

Ενώ οι μελέτες είναι ελπιδοφόρες, η διατροφή του Ατλαντικού δεν έχει ερευνηθεί εκτενώς, λέει η Yawitz. Αυτό είναι περίεργο, δεδομένου ότι οι Νότιοι Ευρωπαίοι τρώνε με αυτόν τον τρόπο εδώ και αιώνες.

«Με βάση τις διαθέσιμες μελέτες και δεδομένων των ομοιοτήτων της με τη μεσογειακή διατροφή, η διατροφή φαίνεται να είναι αρκετά υγιεινή συνολικά», λέει. «Τούτου λεχθέντος, το σχέδιο είναι αρκετά διαφορετικό από τη μεσογειακή διατροφή ώστε να δικαιολογεί περαιτέρω έρευνα».

Η δίαιτα μπορεί επίσης να δημιουργήσει κάποιες δυσκολίες για όσους ζουν σε περιοχές με περιορισμένη πρόσβαση σε φρέσκα θαλασσινά, λέει η Routhenstein. Επίσης, μερικοί άνθρωποι δυσκολεύονται να προετοιμάσουν συνεχώς φρέσκα γεύματα και η διατροφή του Ατλαντικού ενθαρρύνει έντονα τους ανθρώπους να μαγειρεύουν από την αρχή, λέει ο Saari.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η Βάλια Χατζηθεοδώρου με ultra feminine αισθητική που τραβάει τα βλέμματα

E-Daily 3.Left 09.06.2026
Η παρουσιάστρια επέλεξε ένα look που συνδυάζει ρομαντισμό και κομψότητα, αποδεικνύοντας πως η θηλυκότητα παραμένει πάντα στη μόδα

Παγωτό vs gelato: Η γλυκιά διαφορά που πολλοί αγνοούν

E-Daily 3.Left 09.06.2026
Νομίζεις ότι είναι το ίδιο; Να γιατί το gelato ξεχωρίζει

Αυτές είναι οι πιο δυνατές ράτσες σκύλων στον κόσμο – Κάποιες μπορούν να τα βάλουν ακόμη και με λύκους

E-Daily 3.Left 09.06.2026
Η πραγματική δύναμη δεν μετριέται μόνο σε κιλά. Αντοχή, ένστικτο και αιώνες εκτροφής δημιούργησαν σκύλους με εντυπωσιακές ικανότητες

Το τυρί που τρώνε οι Γάλλοι και κάνει θραύση στις δίαιτες

E-Daily 3.Left 09.06.2026
Aποτελεί μια ευχάριστη έκπληξη στον κόσμο των τυριών

Η ζωή σου έχει κολλήσει… ή εσύ φοβάσαι να αλλάξεις;

E-Daily 3.Left 09.06.2026
Στο νέο επεισόδιο του «Πόσο Εγώ;» θα μιλήσουμε για μια φάση ζωής που σχεδόν όλοι περνάμε κάποια στιγμή - αλλά λίγοι καταλαβαίνουμε πραγματικά τι κρύβεται από πίσω της

The Let Them Theory: Η απλή νοοτροπία που μπορεί να σε γλιτώσει από πολλή απογοήτευση

E-Daily 3.Left Χτες
Μήπως τελικά ξοδεύεις περισσότερη ενέργεια προσπαθώντας να αλλάξεις τους άλλους παρά να φροντίσεις τον εαυτό σου;

Τα τρία μεγαλύτερα προβλήματα της μέσης ηλικίας στο σeξ

E-Daily 3.Left Χτες
Η ρίζα του προβλήματος είναι βαθιά βιολογική

Back acne: Οι 6 συμβουλές που μπορούν να βελτιώσουν την εικόνα της επιδερμίδας σας

E-Daily 3.Left Χτες
Η ακμή στην πλάτη μπορεί να γίνει ιδιαίτερα ενοχλητική, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες

5 super προστατευτικά αντηλιακά προσώπου που δεν αφήνουν λευκά ίχνη

E-Daily 3.Left Προχτές
Ξέχνα το “ασπρισμένο” look – αυτά τα αντηλιακά χαρίζουν αόρατη προστασία και τέλεια επιδερμίδα

Το φαινόμενο «Sisu»: η σιωπηλή δύναμη που βοηθά τους Φινλανδούς να ξεπερνούν κρίσεις

E-Daily 3.Left Προχτές
Η φιλοσοφία που κάνει έναν ολόκληρο λαό να αντέχει το κρύο, την πίεση, τις δυσκολίες – και να βγαίνει πιο δυνατός από ποτέ!