E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Υπό ισχυρή πίεση η παγκόσμια ναυσιπλοΐα με τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα

Τρεις μεγάλες ιαπωνικές ναυτικές εταιρείες ανακοίνωσαν σήμερα ότι σταματούν τα δρομολόγια

Δημοσίευση 17/1/2024 | 15:40

Υπό ισχυρή πίεση η παγκόσμια ναυσιπλοΐα με τις επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα

Τρεις μεγάλες ιαπωνικές ναυτικές εταιρείες ανακοίνωσαν σήμερα ότι σταματούν τα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των επιθέσεων των Χούθι σε πλοία που διέρχονται από τον ζωτικής σημασίας υδάτινο διάδρομο.

Ακολουθώντας το παράδειγμα άλλων μεγάλων διεθνών εταιρειών, οι Nippon Yusen, Kawasaki Kisen Kaisha και Mitsui O.S.K Lines σημειώνουν ότι αναστέλλουν την αποστολή πλοίων τους μέσω της Ερυθράς Θάλασσας «για να διασφαλίσουν την ασφάλεια των πληρωμάτων», σε μια κίνηση που κλιμακώνει περαιτέρω τις ανησυχίες για αύξηση των τιμών για τους ευρωπαίους καταναλωτές.

Υπό πίεση η ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα

Οι επιθέσεις των υποστηριζόμενων από το Ιράν σιιτών ανταρτών Χούθι εναντίον των εμπορικών πλοίων πολλαπλασιάσθηκαν στη διάρκεια των τελευταίων εβδομάδων ανάμεσα στην Αφρική και την Υεμένη. Περίπου το 12% του θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται υπό κανονικές συνθήκες από τα στενά Μπαμπ αλ-Μαντέμπ, που ελέγχουν την πρόσβαση στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά από τα μέσα Νοεμβρίου ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 70%, σύμφωνα με τους ειδικούς στη ναυτιλία.

Μεγάλες εταιρείες αποφεύγουν πλέον την Ερυθρά Θάλασσα και στέλνουν τα πλοία τους στην εναλλακτική διαδρομή γύρω από την Αφρική, που είναι πιο μακρά και πιο κοστοβόρα
Πολλοί εφοπλιστές προτίμησαν να διακόψουν την κυκλοφορία σ' αυτή τη ζώνη και να χρησιμοποιούν την εναλλακτική οδό γύρω από το νοτιοαφρικανικό ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, που είναι πιο μακρά και δαπανηρή.

Η Shell σταματά τις μεταφορές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας εξαιτίας των Χούθι
Στις δυσχέρειες προστίθεται το γεγονός ότι πλήττεται άλλη μια περιφέρεια του κόσμου, αυτή τη φορά εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής. Η ξηρασία που πλήττει τη διώρυγα του Παναμά έχει επιβραδύνει σε μεγάλο βαθμό τη διέλευση των πλοίων ανάμεσα στην Ασία και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ενώ σε ομαλές συνθήκες γύρω στα 40 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χρησιμοποιούν κάθε ημέρα αυτό το θαλάσσιο δίαυλο, ο αριθμός αυτός μειώθηκε στα μέσα Ιανουαρίου σε 24 καθημερινές διελεύσεις.

Καθυστερήσεις και παύση λειτουργίας

Επιχειρήσεις έχουν ήδη ανακοινώσει καθυστερήσεις, όπως η γιγάντια σουηδική εταιρεία επίπλων Ikea. «Η κατάσταση στη διώρυγα του Σουέζ θα προκαλέσει καθυστερήσεις», εξηγεί η επιχείρηση σε ηλεκτρονικό μήνυμά της προς το Γαλλικό Πρακτορείο.

Προβλήματα λόγω των επιθέσεων των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν δημιουργηθεί και στην παραγωγή αυτοκινήτων. Η Tesla διευκρίνισε έτσι πως η παραγωγή της θα ανασταλεί για δύο εβδομάδες στο ευρωπαϊκό εργοστάσιό της, από τις 29 Ιανουαρίου ως τις 11 Φεβρουαρίου. Το εργοστάσιο της Volvo στη Γάνδη του Βελγίου πρόκειται επίσης να παραμείνει κλειστό για τρεις ημέρες στα μέσα Ιανουαρίου, καθώς έχει έλλειψη κιβωτίων ταχυτήτων, η παράδοση των οποίων έχει καθυστερήσει εξαιτίας «αναπροσαρμογών στις θαλάσσιες οδούς».

«Οι επιχειρήσεις προϊόντων εξοπλισμού ή ηλεκτρονικών μπορεί να αντιμετωπίσουν καθυστερήσεις. Γι' αυτές που εργάζονται με πολύ μικρά αποθέματα, αυτό μπορεί να αποδειχθεί προβληματικό», λέει στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Άνο Κουχανάταν, οικονομολόγος της Allianz Trade.

Στην Ισπανία, η Ένωση Επιχειρήσεων Κατασκευών και Διανομής (AECOC) ανακοίνωσε πως πολλοί κλάδοι έχουν κάνει εκ των προτέρων παραγγελίες για ορισμένες πρώτες ύλες και εμπορεύματα, όπως τα έπιπλα ή τα υφάσματα, για τα οποία αντιμετωπίζουν δυσκολίες εφοδιασμού.

Χτυπήθηκε από πύραυλο το ελληνόκτητο πλοίο «Zografia» στην Ερυθρά Θάλασσα
Τέλος η μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) «θα επηρεαστεί» από την κλιμάκωση στην Ερυθρά Θάλασσα, δήλωσε χθες, Τρίτη, στο Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός ο πρωθυπουργός του Κατάρ Μοχάμεντ μπεν Αμπντουλραχμάν Αλ-Θάνι.

Οι επιπτώσεις στις τιμές

Οι ναυτιλιακές εταιρείες προχώρησαν σε σημαντικές αυξήσεις των τιμών για να καλύψουν τα έξοδα που συνδέονται με την κρίση. Ένας από τους δείκτες αναφοράς για τη μέτρηση του κόστους της μεταφοράς εμπορευμάτων από την Κίνα, ο Shanghai Contenarized Freight Index (SCFI) υπερδιπλασιάσθηκε μέσα σε ένα μήνα.

Το επιπλέον κόστος σε όρους καυσίμου είναι περίπου 20%, σύμφωνα με την πλατφόρμα επιμελητείας Container xChange, η οποία εκτιμά ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα κάνει να αυξηθούν τα κόστη θαλάσσιας μεταφοράς κατά 60%, με προσαύξηση της τάξης του 20% για την ασφαλιστική κάλυψη των εφοπλιστών.

Αυτό δημιουργεί το φάσμα ενός νέου πληθωρισμού. Οι φόβοι αυτοί αξιολογήθηκαν από το διεθνές γραφείο Oxford Economics σε 0,7 της μονάδας επιπλέον παγκόσμιο πληθωρισμό στο τέλος του έτους 2024, στο σενάριο κατά το οποίο «η Ερυθρά Θάλασσα θα κλείσει για τα πλοία για μήνες και τα έξοδα μεταφοράς θα παραμείνουν γύρω στο διπλάσιο της τιμής του Δεκεμβρίου».

Όλα θα εξαρτηθούν συνεπώς από το πόσο θα διαρκέσει η κρίση. «Το να περιπλέουμε την Αφρική και να μην περνάμε από τη διώρυγα του Σουέζ είναι πιο ακριβό και μεγαλύτερη απόσταση. Όμως προς το παρόν πρόκειται περισσότερο για ένα πρόβλημα ασφάλειας παρά επιμελητείας», υποστήριξε έτσι χθες, Τρίτη, ο Ζίγκφριντ Ρούσβουρμ, πρόεδρος της BDI, της οργάνωσης των γερμανικών βιομηχανιών.

Την προηγουμένη, ο ευρωπαίος επίτροπος Οικονομίας Πάολο Τζεντιλόνι είχε προειδοποιήσει: «Αυτό που συμβαίνει στην Ερυθρά Θάλασσα μοιάζει προς το παρόν να μην έχει συνέπειες στις τιμές της ενέργειας και τον πληθωρισμό. Όμως πιστεύουμε πως πρέπει να παρακολουθούμε την κατάσταση από πολύ κοντά επειδή οι συνέπειες αυτές μπορεί να εμφανισθούν μέσα στις ερχόμενες εβδομάδες».

«Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η κυκλοφορία δεν έχει διακοπεί πλήρως», σχολιάζει από την πλευρά του ο Άνο Κουχανάταν της Allianz Trade. Όμως «ο κίνδυνος του πληθωρισμού μπορεί να είναι σημαντικός».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Γεωργία: Συντριβή τουρκικού στρατιωτικού αεροσκάφους ‑ Νεκροί τουλάχιστον 20 επιβαίνοντες

Κόσμος 11.11.2025
Τα αίτια της συντριβής δεν έχουν διευκρινιστεί ακόμη

Νίκος Πλακιάς: «Υπαίτιος ο Καραμανλής για τη δολοφονία 57 ψυχών» δήλωσε έξω από τον Αρειο Πάγο

Ελλάδα 11.11.2025
Οι συγγενείς θυμάτων των Τεμπών δήλωσαν παράσταση υποστήριξης κατηγορίας εναντίον του Καραμανλή - Ζητούν αναβάθμιση σε κακούργημα - «Είναι δύσκολο με το άρθρο 86, πρέπει να καταργηθεί» λέει ο Πλακιάς

Λέσβος: Εικόνες καταστροφής από τη σφοδρή κακοκαιρία ‑ Δείτε φωτογραφίες

Ελλάδα 11.11.2025
Τα έντονα καιρικά φαινόμενα οδήγησαν σε υπερχείλιση των ποταμών της περιοχής - Δεκάδες σπίτια και επιχειρήσεις πλημμύρισαν - Στην περιοχή επιχειρούν 15 οχήματα της Πυροσβεστικής

Αττική: Συνελήφθη 19χρονος για εκδικητική ποpνογραφία και απειλές σε ανήλικη

Ελλάδα 11.11.2025
Η Δίωξη Κυβερνοεγκλήματος, μετά από ενδελεχή έρευνα και ψηφιακή ανάλυση, εντόπισε τον 19χρονο και προχώρησε στη σύλληψή του

Αθήνα: Αγριος καβγάς υπό καταρρακτώδη βροχή στη μέση του δρόμου – Οδηγός ΙΧ χτύπησε ταξιτζή

Ελλάδα 11.11.2025
Το επεισόδιο έγινε μπροστά στα μάτια άλλων διερχόμενων οδηγών και πεζών

Ο Βραζιλιάνος Ρονάλντο «δίκασε» τον Κριστιάνο: Είναι στους δέκα καλύτερους όλων των εποχών, αλλά όχι δα κι ο κορυφαίος

Αθλητικά Νέα 11.11.2025
Ο Βραζιλιάνος θρύλος του ποδοσφαίρου αναγνώρισε τη σπουδαία καριέρα του Πορτογάλου επιθετικού, ωστόσο τόνισε πως δεν τον θεωρεί τον κορυφαίο όλων των εποχών

Σάλος στην Ουκρανία: Φίλος του Ζελένσκι διέφυγε από τη χώρα, εμπλέκεται σε υπόθεση με μίζες 100 εκατ. δολαρίων

Κόσμος 11.11.2025
Μεγάλη επιχείρηση της υπηρεσίας καταπολέμησης της διαφθοράς για τον ενεργειακό τομέα – Ακόμη και παραίτηση της κυβέρνησης ζητά η αντιπολίτευση

Μεταναστευτικό: Μόλις ένας στους 10 που δήλωνε «ανήλικος» αποδείχθηκε τελικά ανήλικος

Ελλάδα 11.11.2025
Τα πρώτα στοιχεία από το νέο πλαίσιο εξετάσεων, που εφαρμόζεται από τα τέλη Αυγούστου, δείχνουν εκτεταμένες ψευδείς δηλώσεις ηλικίας από παράνομους μετανάστες. Από τους 104, 59 άτομα ήταν ενήλικες,10 ήταν πράγματι ανήλικοι,35 φάκελοι παραμένουν σε εξέλιξη και το αποτέλεσμά τους αναμένεται.

Πρόβλεψη – «εφιάλτης» από ΟΟΣΑ: Το ΑΕΠ θα μειωθεί κατά 14% έως το 2060

Οικονομία 11.11.2025
Τρεις άξονες πολιτικής προτείνει ο οργανισμός