E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Η εποχή που οι γιατροί «συνταγογραφούσαν» τσιγάρα

Οι εταιρίες τσιγάρων είχαν βρει αυτόν τον τρόπο να προωθούν τα προϊόντα τους

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ Δημοσίευση 5/10/2023 | 00:37

Η εποχή που οι γιατροί «συνταγογραφούσαν» τσιγάρα
@SRITA

Τη δεκαετία του 1930 και του 1940, οι εταιρείες τσιγάρων και καπνού θα σου έλεγαν πως τα δικά τους τσιγάρα είναι εκείνα που προκαλούν λιγότερη ενόχληση στο λαιμό. Οι γιατροί δεν είχαν ακόμα εντοπίσει άμεση σύνδεση με το κάπνισμα και τον καρκίνο του πνεύμονα και η πλειοψηφία κάπνιζε τσιγάρα κανονικότατα. Στις διαφημίσεις λοιπόν των τσιγάρων, οι εταιρείες χρησιμοποιούσαν την «εξουσία» των γιατρών για να ισχυριστούν πως τα τσιγάρα τους ήταν καλύτερα.

Για τον σύγχρονο αναγνώστη, η χρήση τσιγάρων ως υγιεινών (ακόμη και σε νεαρές και έγκυες μητέρες) και η χρήση των εγκρίσεων των γιατρών μπορεί να φαίνονται τρομακτικά πράγματα. Ωστόσο, πριν από το 1950, δεν υπήρχαν στοιχεία που να δείχνουν ότι το κάπνισμα των τσιγάρων ήταν κακό για όλους.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1940, οι θάνατοι από καρκίνο του πνεύμονα είχαν εκτοξευθεί. Οι άνθρωποι μπορεί να το πρόσεξαν και ανησύχησαν αλλά δεν πήγε το μυαλό τους ότι αυτό προερχόταν από τα τσιγάρα.

Τα τσιγάρα προκαλούσαν βήχα και ενόχληση στον λαιμό, αλλά οι εταιρείες το χρησιμοποιούσαν προς όφελός τους για να δείξουν ότι είχαν καλύτερο προϊόν από τους υπόλοιπους. Έλεγαν πως δεν σου προκαλούσαν όλα τα τσιγάρα πρόβλημα, παρά μόνο των άλλων.

Η πρώτη εταιρεία τσιγάρων που χρησιμοποίησε γιατρούς ήταν η American Tobacco, η εταιρεία που έφτιαχνε τα Lucky Strike. Το 1930 δημοσίευσε μια διαφήμιση που έλεγε ότι «20.679 γιατροί λένε ότι τα Lucky Strike δεν ενοχλούν το ίδιο» τον λαιμό. Για να φτάσει σε αυτόν τον αριθμό το διαφημιστικό γραφείο της εταιρείας είχε στείλει στους γιατρούς κούτες τσιγάρων Lucky Strike και μια επιστολή ρωτώντας αν πίστευαν ότι τα Lucky Strike ήταν «λιγότερο ερεθιστικά για ευαίσθητους και τρυφερούς λαιμούς από άλλα τσιγάρα», ενώ σημείωσε ότι «πολλοί άνθρωποι» το είχαν ήδη παραδεχθεί.

Πολλοί γιατροί λοιπόν αντέδρασαν θετικά σε αυτή την κίνηση και οι εταιρείες χρησιμοποίησαν τις απαντήσεις τους για να υπονοήσουν ότι τα τσιγάρα τους πρέπει να είναι ιατρικά καλύτερα για το λαιμό σας. Το 1937, η εταιρεία Philip Morris έκανε αυτό το ένα βήμα μπροστά με μια διαφήμιση στη Saturday Evening Post που ισχυριζόταν ότι οι γιατροί είχαν διεξαγάγει μια μελέτη που έδειχνε ότι «όταν οι καπνιστές άλλαξαν σε Philip Morris, κάθε περίπτωση ερεθισμού εξαφανίστηκε εντελώς και σίγουρα βελτιώθηκε». Αυτό που δεν ανέφερε ήταν ότι η Philip Morris είχε δώσει χορηγίες σε αυτούς τους γιατρούς.

Η Philip Morris συνέχισε να διαφημίζει «μελέτες» που χρηματοδότησε τη δεκαετία του 1940, τη δεκαετία που ανακαλύφθηκε η πενικιλίνη. Το κοινό έβλεπε τους γιατρούς και την επιστήμη με πολύ θετικό τρόπο. Η R.J. Η Reynolds Tobacco Company λοιπόν, δημιούργησε ένα Τμήμα Ιατρικών Σχέσεων και το διαφήμισε σε ιατρικά περιοδικά. Άρχισε να πληρώνει για την έρευνα και στη συνέχεια να την αναφέρει στις διαφημίσεις της όπως η Philip Morris. Το 1946, ξεκίνησε μια διαφημιστική καμπάνια με το σύνθημα, «Περισσότεροι γιατροί καπνίζουν Camel από οποιοδήποτε άλλο τσιγάρο». Είχαν ζητήσει αυτό το «εύρημα» δίνοντας στους γιατρούς μια δωρεάν κούτα τσιγάρα Camel και στη συνέχεια ρωτώντας τι μάρκα κάπνιζαν.

@Stanford University

Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, όταν οι εταιρείες καπνού έπρεπε να αντιμετωπίσουν τα στοιχεία πως τα προϊόντα τους προκαλούσαν καρκίνο του πνεύμονα, οι τρόποι διαφήμισης άλλαξαν. Όλες οι εταιρείες ενώθηκαν κάτω από το σύνθημα» δεν γνωρίζουμε ακόμα αν είναι βλαβερό», δημοσιεύοντας μάλιστα και μια ανακοίνωση λέγοντας πως τα ευρήματα ήταν ανησυχητικά αλλά όχι αποδεικτικά.

Μετά από αυτό οι διαφημίσεις με γιατρούς και τσιγάρα σταμάτησαν. Οι γιατροί ήταν πλέον ανοικτά εναντίον του καπνίσματος. Οι εταιρείες καπνού από την άλλη μέσω μιας επιτροπής έρευνας που είχαν στελεχώσει από κοινού, αμφισβητούσαν για το αν τα τσιγάρα ήταν ανθυγιεινά μέχρι και το 1998! Εκείνη τη χρονιά η επιτροπή σταμάτησε να υπάρχει.

Πληροφορίες: History.com

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η Ελένη έφτιαξε έναν γαλαξία για να χωρέσουν όλα τα παιδικά όνειρα

Πρόσωπα 04.11.2025
Από τα μικροβιολογικά εργαστήρια στον γαλαξία του Skylene

Η Ελληνίδα βασίλισσα που εξολόθρευσε όλους τους άντρες του νησιού της

Stories 04.11.2025
Η γυναίκα που έσωσε τον πατέρα της από το μαχαίρι των ίδιων των γυναικών της πόλης της και βρέθηκε σκλάβα, βασίλισσα και τραγική ηρωίδα στην ίδια ζωή

Ατίθασα Νιάτα: Η ηθοποιός που έχασε τα πάντα σε πέντε λεπτά

Πρόσωπα 04.11.2025
Η αόρατη μάχη της Σαμπρίν Γκένετ: Πώς μια απλή επέμβαση άλλαξε τα πάντα

Δάσκαλος έφτιαξε προσθετικό χέρι για μαθητή του με λιγότερα απ’ όσα κοστίζει ένα γεύμα

Stories 04.11.2025
Ένας δάσκαλος, ένας 3D εκτυπωτής και ένα θαύμα στην τάξη του Κεντάκι

ΗΠΑ: Χρειάζεται η χώρα μια επανάσταση;

Stories 04.11.2025
Πρωτοφανή πράγματα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού

Grand Egyptian Museum: Ανοιξε τις πύλες του το μεγαλύτερο μουσείο αρχαιοτήτων στον κόσμο

Stories Χτες
100.000 εκθέματα, τα 5.000 που βρέθηκαν στον τάφο του Τουταγχαμών για πρώτη φορά μαζί

Η γιαγιά των Απαλαχίων: Περπάτησε 3.500 χλμ στα 80 της και μπήκε στην ιστορία χωρίς να το ξέρει

Stories Χτες
Η 80χρονη που νίκησε τα βουνά: Πώς μια δασκάλα από το Μίσιγκαν έγινε θρύλος της πεζοπορίας

Ο χρυσοχόος που έγινε από τα πιο διάσημα αστέρια του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου

Πρόσωπα Χτες
Πώς ο ατίθασος νέος από το Κολωνάκι κατέληξε στο Παρίσι της δεκαετίας του ’30 και βρέθηκε τυχαία στο σανίδι - μια ιστορία που θα μπορούσε να είναι βγαλμένη από ταινία!

Το μυστήριο με τους μπλε σκύλους του Τσερνόμπιλ

Stories Χτες
Γιατί έχουν αυτό το χρώμα;

Όταν η τεχνητή βροχή δεν ήρθε ποτέ: Τι πήγε στραβά στο πείραμα της Ινδίας

Stories Χτες
Κάθε φθινόπωρο, το Νέο Δελχί γίνεται το επίκεντρο μιας ασφυκτικής πραγματικότητας

Η νέα τάση στη δουλειά που... εξαφανίζει τα αφεντικά και τα ωράρια

Νέα Εποχή Χτες
Η νέα εποχή της δουλειάς είναι εδώ - και έχει… ρυθμό