E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Η εποχή που οι γιατροί «συνταγογραφούσαν» τσιγάρα

Οι εταιρίες τσιγάρων είχαν βρει αυτόν τον τρόπο να προωθούν τα προϊόντα τους

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ Δημοσίευση 5/10/2023 | 00:37

Η εποχή που οι γιατροί «συνταγογραφούσαν» τσιγάρα
@SRITA

Τη δεκαετία του 1930 και του 1940, οι εταιρείες τσιγάρων και καπνού θα σου έλεγαν πως τα δικά τους τσιγάρα είναι εκείνα που προκαλούν λιγότερη ενόχληση στο λαιμό. Οι γιατροί δεν είχαν ακόμα εντοπίσει άμεση σύνδεση με το κάπνισμα και τον καρκίνο του πνεύμονα και η πλειοψηφία κάπνιζε τσιγάρα κανονικότατα. Στις διαφημίσεις λοιπόν των τσιγάρων, οι εταιρείες χρησιμοποιούσαν την «εξουσία» των γιατρών για να ισχυριστούν πως τα τσιγάρα τους ήταν καλύτερα.

Για τον σύγχρονο αναγνώστη, η χρήση τσιγάρων ως υγιεινών (ακόμη και σε νεαρές και έγκυες μητέρες) και η χρήση των εγκρίσεων των γιατρών μπορεί να φαίνονται τρομακτικά πράγματα. Ωστόσο, πριν από το 1950, δεν υπήρχαν στοιχεία που να δείχνουν ότι το κάπνισμα των τσιγάρων ήταν κακό για όλους.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1940, οι θάνατοι από καρκίνο του πνεύμονα είχαν εκτοξευθεί. Οι άνθρωποι μπορεί να το πρόσεξαν και ανησύχησαν αλλά δεν πήγε το μυαλό τους ότι αυτό προερχόταν από τα τσιγάρα.

Τα τσιγάρα προκαλούσαν βήχα και ενόχληση στον λαιμό, αλλά οι εταιρείες το χρησιμοποιούσαν προς όφελός τους για να δείξουν ότι είχαν καλύτερο προϊόν από τους υπόλοιπους. Έλεγαν πως δεν σου προκαλούσαν όλα τα τσιγάρα πρόβλημα, παρά μόνο των άλλων.

Η πρώτη εταιρεία τσιγάρων που χρησιμοποίησε γιατρούς ήταν η American Tobacco, η εταιρεία που έφτιαχνε τα Lucky Strike. Το 1930 δημοσίευσε μια διαφήμιση που έλεγε ότι «20.679 γιατροί λένε ότι τα Lucky Strike δεν ενοχλούν το ίδιο» τον λαιμό. Για να φτάσει σε αυτόν τον αριθμό το διαφημιστικό γραφείο της εταιρείας είχε στείλει στους γιατρούς κούτες τσιγάρων Lucky Strike και μια επιστολή ρωτώντας αν πίστευαν ότι τα Lucky Strike ήταν «λιγότερο ερεθιστικά για ευαίσθητους και τρυφερούς λαιμούς από άλλα τσιγάρα», ενώ σημείωσε ότι «πολλοί άνθρωποι» το είχαν ήδη παραδεχθεί.

Πολλοί γιατροί λοιπόν αντέδρασαν θετικά σε αυτή την κίνηση και οι εταιρείες χρησιμοποίησαν τις απαντήσεις τους για να υπονοήσουν ότι τα τσιγάρα τους πρέπει να είναι ιατρικά καλύτερα για το λαιμό σας. Το 1937, η εταιρεία Philip Morris έκανε αυτό το ένα βήμα μπροστά με μια διαφήμιση στη Saturday Evening Post που ισχυριζόταν ότι οι γιατροί είχαν διεξαγάγει μια μελέτη που έδειχνε ότι «όταν οι καπνιστές άλλαξαν σε Philip Morris, κάθε περίπτωση ερεθισμού εξαφανίστηκε εντελώς και σίγουρα βελτιώθηκε». Αυτό που δεν ανέφερε ήταν ότι η Philip Morris είχε δώσει χορηγίες σε αυτούς τους γιατρούς.

Η Philip Morris συνέχισε να διαφημίζει «μελέτες» που χρηματοδότησε τη δεκαετία του 1940, τη δεκαετία που ανακαλύφθηκε η πενικιλίνη. Το κοινό έβλεπε τους γιατρούς και την επιστήμη με πολύ θετικό τρόπο. Η R.J. Η Reynolds Tobacco Company λοιπόν, δημιούργησε ένα Τμήμα Ιατρικών Σχέσεων και το διαφήμισε σε ιατρικά περιοδικά. Άρχισε να πληρώνει για την έρευνα και στη συνέχεια να την αναφέρει στις διαφημίσεις της όπως η Philip Morris. Το 1946, ξεκίνησε μια διαφημιστική καμπάνια με το σύνθημα, «Περισσότεροι γιατροί καπνίζουν Camel από οποιοδήποτε άλλο τσιγάρο». Είχαν ζητήσει αυτό το «εύρημα» δίνοντας στους γιατρούς μια δωρεάν κούτα τσιγάρα Camel και στη συνέχεια ρωτώντας τι μάρκα κάπνιζαν.

@Stanford University

Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, όταν οι εταιρείες καπνού έπρεπε να αντιμετωπίσουν τα στοιχεία πως τα προϊόντα τους προκαλούσαν καρκίνο του πνεύμονα, οι τρόποι διαφήμισης άλλαξαν. Όλες οι εταιρείες ενώθηκαν κάτω από το σύνθημα» δεν γνωρίζουμε ακόμα αν είναι βλαβερό», δημοσιεύοντας μάλιστα και μια ανακοίνωση λέγοντας πως τα ευρήματα ήταν ανησυχητικά αλλά όχι αποδεικτικά.

Μετά από αυτό οι διαφημίσεις με γιατρούς και τσιγάρα σταμάτησαν. Οι γιατροί ήταν πλέον ανοικτά εναντίον του καπνίσματος. Οι εταιρείες καπνού από την άλλη μέσω μιας επιτροπής έρευνας που είχαν στελεχώσει από κοινού, αμφισβητούσαν για το αν τα τσιγάρα ήταν ανθυγιεινά μέχρι και το 1998! Εκείνη τη χρονιά η επιτροπή σταμάτησε να υπάρχει.

Πληροφορίες: History.com

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η Εργατική Πρωτομαγιά στον κόσμο: Ποιες χώρες την τιμούν και ποιες όχι

Ιστορικά 01.05.2025
Η ιστορία πίσω από την Πρωτομαγιά και οι χώρες που δεν την αναγνωρίζουν ως αργία

Πρωτομαγιά: Η ιστορία των 200 της Καισαριανής

Ιστορικά 01.05.2025
Μια από τις πιο αιματοβαμμένες σελίδες των Ναζί στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Βιρτζίνια Τζιουφρέ: Το μεγάλο ερωτηματικό γύρω από τον θάνατο της βασικής μάρτυρα στην υπόθεση Epstein

Stories 01.05.2025
Η γυναίκα που αποκάλυψε τον Epstein και έφυγε με ερωτηματικά

Απόψε είναι η Βαλπούργεια νύχτα: Μάγισσες, τελετουργίες και αρχαίες παγανιστικές δοξασίες

Stories Χτες
Σηματοδοτεί την άφιξη της άνοιξης και το τέλος του μακρύ χειμώνα

Μωρό ‑ «θαύμα» γεννήθηκε από έμβρυο 24 ετών – Ήταν σχεδόν συνομήλικο με τη μαμά του!

Stories Χτες
Όταν η επιστήμη συναντά το θαύμα: Η απίστευτη ιστορία της μικρής Emma που «ξεπάγωσε» 24 χρόνια μετά τη σύλληψή της!

5 ηθοποιοί ‑ θρύλοι που ήταν «εφιαλτικοί» στην πραγματική τους ζωή

Σινεμά Χτες
Η οθόνη δεν λέει πάντα την αλήθεια

Γιατί επηρεάστηκαν οι τηλεπικοινωνίες της Γροιλανδίας από το μπλακ άουτ στην Ισπανία;

Stories Χτες
Aπρόσμενες συνέπειες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά

Γιατί οι εκλογές στον Καναδά έχουν πάρει χαρακτήρα δημοψηφίσματος;

Stories Προχτές
Θα ξέρουμε πολύ σύντομα το αποτέλεσμα

Το αληθινό «Έγκλημα στο Κολωνάκι» ‑ Το θύμα βρέθηκε στο σπίτι που είχε γυριστεί η ομώνυμη ταινία

Stories Προχτές
Η στυγερή δολοφονία του Θανάση Διαμαντόπουλου με 97 χτυπήματα από σφυρί που συγκλόνισε την Ελλάδα

Έλενα Κρεμλίδου και Ιωάννα Τούνη: Αντιμέτωπες με το παρελθόν, μόνες στο δικαστήριο

Stories Προχτές
Όταν οι γυναίκες βρίσκουν τη δύναμη να σταθούν όρθιες – και οι κακοποιητές κρύβονται

Η κρυφή κόλαση πίσω από το Instagram και το Facebook

Stories Προχτές
Κατηγορείται ότι εξαντλεί τους εργαζόμενους που διαφυλάσσουν τις πλατφόρμες της