E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Η εποχή που οι γιατροί «συνταγογραφούσαν» τσιγάρα

Οι εταιρίες τσιγάρων είχαν βρει αυτόν τον τρόπο να προωθούν τα προϊόντα τους

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ Δημοσίευση 5/10/2023 | 00:37

Η εποχή που οι γιατροί «συνταγογραφούσαν» τσιγάρα
@SRITA

Τη δεκαετία του 1930 και του 1940, οι εταιρείες τσιγάρων και καπνού θα σου έλεγαν πως τα δικά τους τσιγάρα είναι εκείνα που προκαλούν λιγότερη ενόχληση στο λαιμό. Οι γιατροί δεν είχαν ακόμα εντοπίσει άμεση σύνδεση με το κάπνισμα και τον καρκίνο του πνεύμονα και η πλειοψηφία κάπνιζε τσιγάρα κανονικότατα. Στις διαφημίσεις λοιπόν των τσιγάρων, οι εταιρείες χρησιμοποιούσαν την «εξουσία» των γιατρών για να ισχυριστούν πως τα τσιγάρα τους ήταν καλύτερα.

Για τον σύγχρονο αναγνώστη, η χρήση τσιγάρων ως υγιεινών (ακόμη και σε νεαρές και έγκυες μητέρες) και η χρήση των εγκρίσεων των γιατρών μπορεί να φαίνονται τρομακτικά πράγματα. Ωστόσο, πριν από το 1950, δεν υπήρχαν στοιχεία που να δείχνουν ότι το κάπνισμα των τσιγάρων ήταν κακό για όλους.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1940, οι θάνατοι από καρκίνο του πνεύμονα είχαν εκτοξευθεί. Οι άνθρωποι μπορεί να το πρόσεξαν και ανησύχησαν αλλά δεν πήγε το μυαλό τους ότι αυτό προερχόταν από τα τσιγάρα.

Τα τσιγάρα προκαλούσαν βήχα και ενόχληση στον λαιμό, αλλά οι εταιρείες το χρησιμοποιούσαν προς όφελός τους για να δείξουν ότι είχαν καλύτερο προϊόν από τους υπόλοιπους. Έλεγαν πως δεν σου προκαλούσαν όλα τα τσιγάρα πρόβλημα, παρά μόνο των άλλων.

Η πρώτη εταιρεία τσιγάρων που χρησιμοποίησε γιατρούς ήταν η American Tobacco, η εταιρεία που έφτιαχνε τα Lucky Strike. Το 1930 δημοσίευσε μια διαφήμιση που έλεγε ότι «20.679 γιατροί λένε ότι τα Lucky Strike δεν ενοχλούν το ίδιο» τον λαιμό. Για να φτάσει σε αυτόν τον αριθμό το διαφημιστικό γραφείο της εταιρείας είχε στείλει στους γιατρούς κούτες τσιγάρων Lucky Strike και μια επιστολή ρωτώντας αν πίστευαν ότι τα Lucky Strike ήταν «λιγότερο ερεθιστικά για ευαίσθητους και τρυφερούς λαιμούς από άλλα τσιγάρα», ενώ σημείωσε ότι «πολλοί άνθρωποι» το είχαν ήδη παραδεχθεί.

Πολλοί γιατροί λοιπόν αντέδρασαν θετικά σε αυτή την κίνηση και οι εταιρείες χρησιμοποίησαν τις απαντήσεις τους για να υπονοήσουν ότι τα τσιγάρα τους πρέπει να είναι ιατρικά καλύτερα για το λαιμό σας. Το 1937, η εταιρεία Philip Morris έκανε αυτό το ένα βήμα μπροστά με μια διαφήμιση στη Saturday Evening Post που ισχυριζόταν ότι οι γιατροί είχαν διεξαγάγει μια μελέτη που έδειχνε ότι «όταν οι καπνιστές άλλαξαν σε Philip Morris, κάθε περίπτωση ερεθισμού εξαφανίστηκε εντελώς και σίγουρα βελτιώθηκε». Αυτό που δεν ανέφερε ήταν ότι η Philip Morris είχε δώσει χορηγίες σε αυτούς τους γιατρούς.

Η Philip Morris συνέχισε να διαφημίζει «μελέτες» που χρηματοδότησε τη δεκαετία του 1940, τη δεκαετία που ανακαλύφθηκε η πενικιλίνη. Το κοινό έβλεπε τους γιατρούς και την επιστήμη με πολύ θετικό τρόπο. Η R.J. Η Reynolds Tobacco Company λοιπόν, δημιούργησε ένα Τμήμα Ιατρικών Σχέσεων και το διαφήμισε σε ιατρικά περιοδικά. Άρχισε να πληρώνει για την έρευνα και στη συνέχεια να την αναφέρει στις διαφημίσεις της όπως η Philip Morris. Το 1946, ξεκίνησε μια διαφημιστική καμπάνια με το σύνθημα, «Περισσότεροι γιατροί καπνίζουν Camel από οποιοδήποτε άλλο τσιγάρο». Είχαν ζητήσει αυτό το «εύρημα» δίνοντας στους γιατρούς μια δωρεάν κούτα τσιγάρα Camel και στη συνέχεια ρωτώντας τι μάρκα κάπνιζαν.

@Stanford University

Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, όταν οι εταιρείες καπνού έπρεπε να αντιμετωπίσουν τα στοιχεία πως τα προϊόντα τους προκαλούσαν καρκίνο του πνεύμονα, οι τρόποι διαφήμισης άλλαξαν. Όλες οι εταιρείες ενώθηκαν κάτω από το σύνθημα» δεν γνωρίζουμε ακόμα αν είναι βλαβερό», δημοσιεύοντας μάλιστα και μια ανακοίνωση λέγοντας πως τα ευρήματα ήταν ανησυχητικά αλλά όχι αποδεικτικά.

Μετά από αυτό οι διαφημίσεις με γιατρούς και τσιγάρα σταμάτησαν. Οι γιατροί ήταν πλέον ανοικτά εναντίον του καπνίσματος. Οι εταιρείες καπνού από την άλλη μέσω μιας επιτροπής έρευνας που είχαν στελεχώσει από κοινού, αμφισβητούσαν για το αν τα τσιγάρα ήταν ανθυγιεινά μέχρι και το 1998! Εκείνη τη χρονιά η επιτροπή σταμάτησε να υπάρχει.

Πληροφορίες: History.com

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Έπεσαν οι μάσκες: Ποιος θα υπερασπιστεί τη Μαίρη και την Κατερίνα; Μάλλον και πάλι, μια γυναίκα

Απόψεις 29.04.2024
Το περιστατικό του J2US σε δεύτερη ανάγνωση έχει πολλά να μας πει

6+1 πράγματα που ίσως δε γνωρίζατε για τον Μυστικό Δείπνο

Ιστορικά 29.04.2024
Γιατί λέγεται Μυστικός και άλλες απορίες

Πάσχα στις άλλες χώρες: Πώς το γιορτάζουν οι ξένοι

Stories 29.04.2024
Το Πάσχα γιορτάζεται με διάφορους τρόπους σε όλο τον κόσμο

Ποια είναι η ακριβής τοποθεσία όπου σταυρώθηκε ο Ιησούς;

Ιστορικά 29.04.2024
Πού βρίσκεται ο τόπος σταύρωσης του;

Γιατί ένας τύπος στο Αιντάχο, αποφάσισε να ρίξει από αεροπλάνο 76 κάστορες μέσα σε κουτιά

Ιστορικά 29.04.2024
Τι ακριβώς συνέβη σε μια μικρή πόλη της Αμερικής

Γιατί ανάβουμε κεριά στην εκκλησία;

Πάσχα 29.04.2024
Πώς επικράτησε το άναμμα των κεριών

Κυριακή των Βαΐων: Τι γιορτάζουμε σήμερα ‑ Τα βάγια, οι παραδόσεις και τα έθιμα

Ιστορικά Χτες
Πρόκειται για την τελευταία Κυριακή της Σαρακοστής και ταυτόχρονα την πρώτη ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας

Οι έρευνες που θα αλλάξουν την ιατρική

Νέα Εποχή Χτες
Ελπιδοφόρα μηνύματα

Πώς ένα μέντιουμ, η Ελένη Ζακυνθινού οδήγησε την αστυνομία στην εξιχνίαση μιας υπόθεσης το 1934

Ιστορικά Χτες
«Πώς ένα μέντιουμ οδήγησε τας αστυνομικάς αρχάς εις την ανακάλυψιν δύο διαρρηκτών»

Βίλα Μαργαρίτα, η έπαυλη των Αθηνών που δεν υπάρχει πια

Ιστορικά Χτες
Βρισκόταν στη συνοικία των Αμπελοκήπων

Πώς η Βιέννη κράτησε τις τιμές των κατοικιών της σε λογικά επίπεδα και γκρέμισε τα ταμπού

Stories Χτες
Τι είναι τα Gemeindebau που κάνουν τη Βιέννη να ξεχωρίζει στον ευρωπαϊκό χάρτη για τη σταθερότητα της πολιτικής της στη στέγαση

Γιατί οι γυναίκες στη Νότια Κορέα αρνούνται να βγαίνουν με άνδρες

Stories Χτες
Ο πόλεμος των φύλων στη Νότια Κορέα