E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Tα παμφορεία της Αθήνας: Τα πρώτα λεωφορεία που τα έσερναν άλογα

Όταν η συγκοινωνία γινόταν με εξαντλημένα ζώα

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 20/9/2023 | 12:34

Tα παμφορεία της Αθήνας: Τα πρώτα λεωφορεία που τα έσερναν άλογα
collage

Το παμφορείο ήταν ο προάγγελος των σημερινών λεωφορείων - Από τα παμφορεία στο μετρό - Οι όποιες μετακινήσεις στη πρωτεύουσα να γίνονται κυρίως με καμήλες και γαιδουράκια

Το «Παμφορείον» και ήταν ο προάγγελος των σημερινών λεωφορείων και το πρώτο μέσο μαζικής μεταφοράς που κυκλοφόρησε ποτέ στο σύγχρονο ελληνικό κράτος. Ένα κάρο με θέσεις επιβατών που το έσερναν άλογα. Στην αρχή εκτελούσε το δρομολόγιο Ναυπλίου- Άργους, όταν το Ναύπλιο ήταν ακόμη πρωτεύουσα της Ελλάδας. Οι μετακινήσεις γίνονταν είτε με γαιδουράκια ή ακόμα και με καμήλες!

Έφτασε και στην Αθήνα έπειτα, ωστόσο στην αρχή το κάρο αυτό δεν χρησιμοποιούνταν ως μεταφορικό μέσο αλλά ως φορτηγό μεταφοράς οικοδομικών υλικών της κατοικίας του Άγγλου ναυάρχου Μάλκομ που κτίζεται στην απομακρυσμένη, τότε, περιοχή των Πατησίων, χώρος που στεγάζει σήμερα το Άσυλο Ανιάτων. Υστερα όμως έγινε ιδανικό και για μεταφορά... ανθρώπων και έκανε τη διαδρομή Αθήνα – Πειραιά μετ’ επιστροφής τρεις φορές την ημέρα πρωί, μεσημέρι και βράδυ.

Το 1880, εξαιτίας της αύξησης του πληθυσμού και την επέκταση της πόλης, μια βέλγικη εταιρεία άρχισε να εκμεταλλεύεται το οδικό δίκτυο της Αθήνας. 

Δυο χρόνια μετά, η εταιρία θέτει σε λειτουργία ελαφρά 12θέσια ιππήλατα τραμ που εκτελούν τη διαδρομή Σύνταγμα - Πατήσια. Διαθέτουν χαμηλές ξύλινες θέσεις ενώ η οροφή τους καλύπτεται από δαντελωτό ύφασμα. Το εισιτήριο της γραμμής "Σύνταγμα - Πατήσια" είναι 35 λεπτά και "Ομόνοια - Σύνταγμα" 15 λεπτά, ένα ποσό πολύ ακριβό, αφού η διαδρομή είναι αργή για τους επιβάτες και βασανιστική, κυριολεκτικά, για τα ζώα που αγκομαχούσαν στη διαδρομή...

Ο Α. Βερναδάκης το 1902 στο βιβλίο του «Το μέλλον των Αθηνών» αναφέρει σκηνές φρίκης: «Ως προχθές όταν αι άμαξαι εσύροντο με δύο και σπανίως με τρεις ίππους κατά τις ανωφερείας, οι ίπποι εξυλίζοντο μέχρις αίματος και καταπτώσεως εν μέση οδό, οι δε επιβάται κατήρχοντο και άλλοι μεν υπό αηδίας, απήρχοντο χάνοντας το πληρωθέν αγώγιον, άλλοι δε μετά των διαβατών εξετέλουν, χάριν φιλανθρωπίας, χρέη κτηνών, ωθούντες την άμαξαν. Ευτυχώς προσετέθησαν εις τα δύσβατα μέρη τρεις και τέσσερις ίπποι και ούτω απηλλάχθημεν του αηδούς τούτου θεάματος»...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η κρυφή αγορά εργασίας του σκοτεινού ιστού: Ποιοι μπαίνουν, πόσα παίρνουν και γιατί κινδυνεύουν

Νέα Εποχή 22.11.2025
Αυτός είναι ο μέσος χρήστης του dark web – και δεν είναι αυτός που φαντάζεσαι

Νόμπελ Ειρήνης: Η τραγική ειρωνεία στην περίπτωση της γυναίκας που «κέρδισε» τον Τραμπ

Stories 22.11.2025
Η βραβευμένη με Νόμπελ Ειρήνης Μαρία Κορίνα Ματσάδο κινδυνεύει να χαρακτηριστεί «φυγόδικη»

Γιατί οι νέοι στην Ελλάδα δεν σκέφτονται να κάνουν οικογένεια;

Μπες στο Πλάνο 22.11.2025
Τι ζητούν για να μείνουν στην χώρα

Όταν το κραγιόν έγινε όπλο: Η απίστευτη ιστορία πίσω από το «Victory Red»

Ιστορικά 22.11.2025
Πώς ένα χρώμα έγινε σύμβολο αντίστασης και γυναικείας δύναμης στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

5 αθλητές που εξαφανίστηκαν και δεν βρέθηκαν ποτέ

Αθλητισμός 22.11.2025
Μυστήρια που δεν λύθηκαν ποτέ

Νέο ρεκόρ για τη Frida Kahlo: Πίνακας της πουλήθηκε για 54,7 εκατ. δολάρια

Stories Χτες
Kαταρρίπτοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ για έργο γυναίκας καλλιτέχνιδας

Τα εντυπωσιακά αγάλματα που ... εμφανίζονται μόνο δυο ώρες την ημέρα!

Νέα Εποχή Χτες
Η εντυπωσιακή εγκατάσταση που εμφανίζεται μόνο όσο η παλίρροια το επιτρέπει – και μας δείχνει το μέλλον που χτίζουμε.

Η γενιά που δεν λέει να αφήσει το τιμόνι: Γιατί οι Boomers εμποδίζουν την αλλαγή

Νέα Εποχή Χτες
Boomers vs Millennials: Η μεγάλη σύγκρουση για εξουσία, σπίτια και δουλειές

Ο Έλληνας που εφηύρε το παγωτό μηχανής

Ιστορικά Χτες
Η συγκλονιστική ιστορία του Θανάση Καρβέλα