E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Tα παμφορεία της Αθήνας: Τα πρώτα λεωφορεία που τα έσερναν άλογα

Όταν η συγκοινωνία γινόταν με εξαντλημένα ζώα

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 20/9/2023 | 12:34

Tα παμφορεία της Αθήνας: Τα πρώτα λεωφορεία που τα έσερναν άλογα
collage

Το παμφορείο ήταν ο προάγγελος των σημερινών λεωφορείων - Από τα παμφορεία στο μετρό - Οι όποιες μετακινήσεις στη πρωτεύουσα να γίνονται κυρίως με καμήλες και γαιδουράκια

Το «Παμφορείον» και ήταν ο προάγγελος των σημερινών λεωφορείων και το πρώτο μέσο μαζικής μεταφοράς που κυκλοφόρησε ποτέ στο σύγχρονο ελληνικό κράτος. Ένα κάρο με θέσεις επιβατών που το έσερναν άλογα. Στην αρχή εκτελούσε το δρομολόγιο Ναυπλίου- Άργους, όταν το Ναύπλιο ήταν ακόμη πρωτεύουσα της Ελλάδας. Οι μετακινήσεις γίνονταν είτε με γαιδουράκια ή ακόμα και με καμήλες!

Έφτασε και στην Αθήνα έπειτα, ωστόσο στην αρχή το κάρο αυτό δεν χρησιμοποιούνταν ως μεταφορικό μέσο αλλά ως φορτηγό μεταφοράς οικοδομικών υλικών της κατοικίας του Άγγλου ναυάρχου Μάλκομ που κτίζεται στην απομακρυσμένη, τότε, περιοχή των Πατησίων, χώρος που στεγάζει σήμερα το Άσυλο Ανιάτων. Υστερα όμως έγινε ιδανικό και για μεταφορά... ανθρώπων και έκανε τη διαδρομή Αθήνα – Πειραιά μετ’ επιστροφής τρεις φορές την ημέρα πρωί, μεσημέρι και βράδυ.

Το 1880, εξαιτίας της αύξησης του πληθυσμού και την επέκταση της πόλης, μια βέλγικη εταιρεία άρχισε να εκμεταλλεύεται το οδικό δίκτυο της Αθήνας. 

Δυο χρόνια μετά, η εταιρία θέτει σε λειτουργία ελαφρά 12θέσια ιππήλατα τραμ που εκτελούν τη διαδρομή Σύνταγμα - Πατήσια. Διαθέτουν χαμηλές ξύλινες θέσεις ενώ η οροφή τους καλύπτεται από δαντελωτό ύφασμα. Το εισιτήριο της γραμμής "Σύνταγμα - Πατήσια" είναι 35 λεπτά και "Ομόνοια - Σύνταγμα" 15 λεπτά, ένα ποσό πολύ ακριβό, αφού η διαδρομή είναι αργή για τους επιβάτες και βασανιστική, κυριολεκτικά, για τα ζώα που αγκομαχούσαν στη διαδρομή...

Ο Α. Βερναδάκης το 1902 στο βιβλίο του «Το μέλλον των Αθηνών» αναφέρει σκηνές φρίκης: «Ως προχθές όταν αι άμαξαι εσύροντο με δύο και σπανίως με τρεις ίππους κατά τις ανωφερείας, οι ίπποι εξυλίζοντο μέχρις αίματος και καταπτώσεως εν μέση οδό, οι δε επιβάται κατήρχοντο και άλλοι μεν υπό αηδίας, απήρχοντο χάνοντας το πληρωθέν αγώγιον, άλλοι δε μετά των διαβατών εξετέλουν, χάριν φιλανθρωπίας, χρέη κτηνών, ωθούντες την άμαξαν. Ευτυχώς προσετέθησαν εις τα δύσβατα μέρη τρεις και τέσσερις ίπποι και ούτω απηλλάχθημεν του αηδούς τούτου θεάματος»...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Βασανιστήρια και σκλάβοι: Ο σκοτεινός κόσμος των στρατοπέδων απάτης της Μιανμάρ

Stories 11.09.2025
Εκατοντάδες άνθρωποι κρατούνται παρά τη θέλησή τους

Οι «ασφαλείς» δουλειές που κινδυνεύουν πρώτες από την τεχνητή νοημοσύνη

Νέα Εποχή 11.09.2025
Η τεχνητή νοημοσύνη ανεβάζει τον κίνδυνο μιας «jobless recovery» – μιας οικονομικής ανάκαμψης χωρίς ανάλογη δημιουργία θέσεων εργασίας.

Οι 7 φορές που ενεργοποιήθηκε το Αρθρο 4 του ΝΑΤΟ

Stories 11.09.2025
Η Πολωνία ζήτησε χθες την ενεργοποίησή του μετά από παραβιάσεις του εναέριου χώρου της από ρωσικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη

5 fashion trends που στην πραγματικότητα κρύβουν… αρρώστιες!

Νέα Εποχή Χτες
Από την αρχαία Αίγυπτο μέχρι τη βικτωριανή Αγγλία: πώς η υγεία «γέννησε» τις πιο iconic τάσεις

Από ποδοσφαιριστής… σε σταρ που θρηνούσε δύο αδέλφια: Η αληθινή ιστορία του Νίκου Κούρκουλου που σοκάρει!

Stories Χτες
Από ποδοσφαιριστής του Παναθηναϊκού σε αστέρι του ελληνικού κινηματογράφου – η ζωή του Νίκου Κούρκουλου ανάμεσα στην λάμψη, το θέατρο και τις δύο τραγωδίες που τον σημάδεψαν

«Σταμάτησε το ρολόι στις 13:40» – Η τραγωδία με τις 21 μαθήτριες που σημάδεψε την Ελλάδα

Stories Προχτές
Το καΐκι «Δύο Γιώργηδες» και η εκδρομή που βάφτηκε με αίμα και δάκρυα

Μπούργκα και μπάλα: Οι Αφγανές που μετατρέπουν τον πόνο τους σε διαμαρτυρία

Stories Προχτές
«Μας πήραν τα σπορ, όχι το πάθος»: Η συγκλονιστική ιστορία της Νούρα