E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Tα παμφορεία της Αθήνας: Τα πρώτα λεωφορεία που τα έσερναν άλογα

Όταν η συγκοινωνία γινόταν με εξαντλημένα ζώα

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 20/9/2023 | 12:34

Tα παμφορεία της Αθήνας: Τα πρώτα λεωφορεία που τα έσερναν άλογα
collage

Το παμφορείο ήταν ο προάγγελος των σημερινών λεωφορείων - Από τα παμφορεία στο μετρό - Οι όποιες μετακινήσεις στη πρωτεύουσα να γίνονται κυρίως με καμήλες και γαιδουράκια

Το «Παμφορείον» και ήταν ο προάγγελος των σημερινών λεωφορείων και το πρώτο μέσο μαζικής μεταφοράς που κυκλοφόρησε ποτέ στο σύγχρονο ελληνικό κράτος. Ένα κάρο με θέσεις επιβατών που το έσερναν άλογα. Στην αρχή εκτελούσε το δρομολόγιο Ναυπλίου- Άργους, όταν το Ναύπλιο ήταν ακόμη πρωτεύουσα της Ελλάδας. Οι μετακινήσεις γίνονταν είτε με γαιδουράκια ή ακόμα και με καμήλες!

Έφτασε και στην Αθήνα έπειτα, ωστόσο στην αρχή το κάρο αυτό δεν χρησιμοποιούνταν ως μεταφορικό μέσο αλλά ως φορτηγό μεταφοράς οικοδομικών υλικών της κατοικίας του Άγγλου ναυάρχου Μάλκομ που κτίζεται στην απομακρυσμένη, τότε, περιοχή των Πατησίων, χώρος που στεγάζει σήμερα το Άσυλο Ανιάτων. Υστερα όμως έγινε ιδανικό και για μεταφορά... ανθρώπων και έκανε τη διαδρομή Αθήνα – Πειραιά μετ’ επιστροφής τρεις φορές την ημέρα πρωί, μεσημέρι και βράδυ.

Το 1880, εξαιτίας της αύξησης του πληθυσμού και την επέκταση της πόλης, μια βέλγικη εταιρεία άρχισε να εκμεταλλεύεται το οδικό δίκτυο της Αθήνας. 

Δυο χρόνια μετά, η εταιρία θέτει σε λειτουργία ελαφρά 12θέσια ιππήλατα τραμ που εκτελούν τη διαδρομή Σύνταγμα - Πατήσια. Διαθέτουν χαμηλές ξύλινες θέσεις ενώ η οροφή τους καλύπτεται από δαντελωτό ύφασμα. Το εισιτήριο της γραμμής "Σύνταγμα - Πατήσια" είναι 35 λεπτά και "Ομόνοια - Σύνταγμα" 15 λεπτά, ένα ποσό πολύ ακριβό, αφού η διαδρομή είναι αργή για τους επιβάτες και βασανιστική, κυριολεκτικά, για τα ζώα που αγκομαχούσαν στη διαδρομή...

Ο Α. Βερναδάκης το 1902 στο βιβλίο του «Το μέλλον των Αθηνών» αναφέρει σκηνές φρίκης: «Ως προχθές όταν αι άμαξαι εσύροντο με δύο και σπανίως με τρεις ίππους κατά τις ανωφερείας, οι ίπποι εξυλίζοντο μέχρις αίματος και καταπτώσεως εν μέση οδό, οι δε επιβάται κατήρχοντο και άλλοι μεν υπό αηδίας, απήρχοντο χάνοντας το πληρωθέν αγώγιον, άλλοι δε μετά των διαβατών εξετέλουν, χάριν φιλανθρωπίας, χρέη κτηνών, ωθούντες την άμαξαν. Ευτυχώς προσετέθησαν εις τα δύσβατα μέρη τρεις και τέσσερις ίπποι και ούτω απηλλάχθημεν του αηδούς τούτου θεάματος»...

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η αράχνη που «ενσαρκώνει» τη Θεωρία της Εξέλιξης

Stories 21.12.2025
Αυτό που συμβαίνει είναι σκληρό, αλλά αποτελεσματικό

Γιατί η Gen Z κάνει «στροφή» στη ρετρό τεχνολογία;

Νέα Εποχή 21.12.2025
Η κούραση από το «πάντα online»

Αυτά είναι τα πιο δυνατά διαβατήρια του πλανήτη: Πού βρίσκεται η Ελλάδα

Stories 21.12.2025
Το πιο ισχυρό διαβατήριο στον κόσμο ανοίγει πόρτες σε 193 χώρες χωρίς βίζα.

Χασισοφυτεία με… βασιλική θέα: 225 δενδρύλλια μεγάλωναν δίπλα στο σπίτι του Καρόλου

Stories 21.12.2025
«Παραλίγο να μην χωρέσουν όλα τα τεκμήρια στο βαν μας»

Η χώρα που μετρά τους περισσότερους αιωνόβιους παγκοσμίως

Stories 21.12.2025
Περπάτημα, καλλιγραφία και 114 χρόνια ζωής

Το φαινόμενο των Sephora kids: Γιατί οι ανήλικοι έχουν πάθει τέτοια εμμονή με το skincare;

Stories 21.12.2025
Στο στόχαστρο τα καλλυντικά με αντιγηραντικά συστατικά για ανήλικους – Ξεκινά νέα προσπάθεια απαγόρευσης

Η «νοοτροπία των καβουριών» που έχει «εξαπλωθεί» και στους ανθρώπους

Πρόσωπα 21.12.2025
Και ποιος δεν την έχει δει γύρω του;

Όταν ένα ελληνικό πλοίο βρήκε μια 11χρονη στην μέση του ωκεανού

Stories 21.12.2025
Μια τραγωδία που αποκαλύφθηκε πολλά χρόνια μετά

Η μόνη χώρα στον κόσμο χωρίς κουνούπια – Και δεν είναι τύχη, είναι επιστήμη

Νέα Εποχή Χτες
Το παράδοξο νησί με λίμνες, υγρασία και ηφαίστεια που κατάφερε -χάρη στο κλίμα και τη φυσική- να μείνει για πάντα εκτός χάρτη των κουνουπιών