E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Τα φθηνά και απάνθρωπα νεκροταφεία πλοίων του Μπαγκλαντές

Η ανθρώπινη εκμετάλλευση για φθηνά εργατικά χέρια δεν λέει να σταματήσει

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ Δημοσίευση 5/4/2023 | 00:24

Τα φθηνά και απάνθρωπα νεκροταφεία πλοίων του Μπαγκλαντές
@wikipedia.org

Η αποσυναρμολόγηση πλοίων συνήθως έχει κόστος και πολλοί έψαχναν έναν τρόπο να μειώσουν αυτό το κόστος. Έψαχναν βασικά μια ευκαιρία. Και τη βρήκαν στο Μπαγκλαντές τη δεκαετία του 1960.

Τότε ο κόλπος της Βεγγάλης χτυπήθηκε από έναν κυκλώνα, κάτι που οδήγησε ένα τεράστιο φορτηγό πλοίο στα ανοιχτά του Μπαγκλαντές. Οι ιδιοκτήτες το παράτησαν και οι ντόπιοι εργάτες σιγά σιγά άρχισαν να το διαλύουν για να εκμεταλλευτούν το σίδερο και άλλα υλικά του. Το ίδιο συνέβη και το 1974, όταν ένα Πακιστανικό πλοίο βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου ανεξαρτησίας της χώρας. Αυτά τα δυο περιστατικά ήταν που γέννησαν τη βιομηχανία αποσυναρμολόγησης πλοίων στη φτωχή χώρα της Ασίας.

Η βιομηχανία μεγάλωνε συνεχώς και στα μέσα της δεκαετίας του ’80, το Μπαγκλαντές έγινε μια από τις μεγαλύτερες χώρες στην αποσυναρμολόγηση. Μερικά από τα μεγαλύτερα πλοία στον κόσμο που αποσύρονται, αποσυναρμολογούνται στις ακτές του Μπαγκλαντές βόρεια της πόλης Chittagong. Οι περιβαλλοντικοί νόμοι δεν έχουν ακόμα εφαρμοστεί σε πολλές περιπτώσεις, οι μισθοί είναι ανάμεσα στους χαμηλότερους του κόσμου και δεν υπάρχουν τα απαραίτητα ώστε οι εργαζόμενοι να είναι υγιείς και να έχουν ασφάλεια. Το Μπαγκλαντές είναι το πιο φθηνό μέρος στον κόσμο για να αποσυναρμολόγησης ένα πλοίο για παλιοσίδερα.

Η αποσυναρμολόγηση πλοίων στις ακτές ήταν απαγορευμένη ήδη από εκείνες τις δεκαετίες σε αρκετές χώρες, αλλά στο Μπαγκλαντές μπορούσε να γίνει χωρίς να τους ενδιαφέρει και πολύ. Υπήρχαν πολλά πράγματα που θα μπορούσαν όλοι να εκμεταλλευτούν γι’ αυτό. Η φτώχεια και η έλλειψη εκπαίδευσης οδηγούσαν πολύ κόσμο σε αυτές τις δουλειές. Παρείχαν φθηνή και εκμεταλλεύσιμη ανθρώπινη δύναμη που απαιτείται για τη βιομηχανία αποσυναρμολόγησης πλοίων. Δεν απαιτήθηκαν σημαντικές επενδύσεις για την αποσυναρμολόγηση πλοίων.

Τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται είναι λίγα και αυτό που κυρίως κάνει τη δουλειά, είναι οι άνθρωποι. Τα μεροκάματα είναι πολύ μικρά και τα στάνταρ για να γίνει ένα πλοίο δεκτό δεν είναι υψηλά. Οπότε μιλάμε για μια βιομηχανία με λίγο ρίσκο για τους ιδιοκτήτες αυτών των χώρων αλλά και για τους επενδυτές.

@wikipedia.org

Περίπου 700 πλοία κάθε χρόνο αποσυναρμολογούνται, με τα 100 από αυτά να πηγαίνουν στο Μπαγκλαντές. Περίπου 150 χιλιάδες άνθρωποι απασχολούνται σε αυτό, είτε άμεσα ως εργάτες είτε έμμεσα. Μέχρι πριν λίγα χρόνια, το μεροκάματο κυμαινόταν από 1 έως 3 δολάρια την ημέρα, ανάλογα με την εργασία.

Τα υλικά που προκύπτουν είτε ανακυκλώνονται και γίνονται εξαγωγή, ή χρησιμοποιούνται ξανά στη χώρα, έχοντας μεγάλη αξία. Περίπου το 80% της ποσότητας από ατσάλι που κυκλοφορεί στο Μπαγκλαντές λέγεται πως προέκυψε από την αποσυναρμολόγηση πλοίων.

Οι συνθήκες που υπάρχουν σε αυτά τα ναυπηγεία είναι απαγορευμένες στο μεγαλύτερο μέρος του κόσμου. Η δουλειά άλλωστε παραείναι επικίνδυνη, ενώ οι άλλες χώρες έχουν υιοθετήσει περιβαλλοντικά μέτρα, που όμως δεν έχουν κάποιο πρόβλημα να μην εφαρμόζονται αλλού. Το πλοίο λοιπόν αράζει στις ακτές και οι ανειδίκευτοι εργάτες σιγά σιγά το διαλύουν.

Οι εργάτες σε πολλές περιπτώσεις εκτίθενται σε αμίαντο αλλά και σε βαφές που περιέχουν μόλυβδο, κάδμιο και αρσενικό. Πολλοί από αυτούς έχουν πεθάνει από δηλητηρίαση αλλά και φωτιές που έχουν ξεσπάσει κατά καιρούς. Άλλωστε οι εργάτες δεν είναι εξοπλισμένοι επαρκώς για αυτή την επικίνδυνη δουλειά με τα μέτρα προστασίας να είναι ανύπαρκτα.

Η κυβέρνηση πριν από μια δεκαετία περίπου προσπάθησε να βελτιώσει τις συνθήκες, αλλά αυτό γίνεται πολύ αργά, αφού πολλοί πολιτικοί έχουν συμφέροντα στον κλάδο. Οι εργάτες, οι οποίοι κατά 50% είναι κάτω από 22 ετών, συνεχίζουν να πεθαίνουν πρόωρα και τα δικαιώματά τους δεν φαίνεται να βελτιώνονται. Η κυβέρνηση θεωρεί τη συγκεκριμένη βιομηχανία ταυτόχρονα μια διεθνή ντροπή αλλά και ευλογία. Οπότε η κατάσταση στα νεκροταφεία πλοίων του Μπαγκλαντές δεν φαίνεται να αλλάζει σύντομα.

Πληροφορίες: wikipedia.org, gcaptain.com, theguardian.com

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Θα γυρίσουν οι άνθρωποι στην παλιά τεχνολογία;

Νέα Εποχή 28.12.2025
Πολλοί, ναι όπως φαίνεται

Γιατί οι άνδρες δεν έχουν ακόμα αντισυλληπτικά χάπια

Stories 28.12.2025
Δεν είναι θέμα επιστήμης

Τι κρύβουν τα μυστικά έγγραφα για την Αμέλια Έρχαρτ ‑ Θα λυθεί ένα μυστήριο 90 ετών;

Πρόσωπα 28.12.2025
Το αεροσκάφος της εξαφανίστηκε πάνω από τον Ειρηνικό Ωκεανό

Η μοναξιά σκοτώνει την οικονομία: Το φαινόμενο που κοστίζει δισεκατομμύρια

Stories 28.12.2025
Οι οικονομικές επιπτώσεις στις χώρες που δεν ξέραμε

Πετρέλαιο στο Μοσχάτο: Ο σερβιτόρος που πίστεψε πως θα γίνει εμίρης

Stories 28.12.2025
Ακόμα μία απίστευτη ελληνική ιστορία

Το τυρί που έστειλε 50 μπακάληδες στα δικαστήρια

Ιστορικά 28.12.2025
Η περίφημη δίκη της μαλάκας

Tα πιο όμορφα βιβλιοπωλεία στον κόσμο: Πού βρίσκεται το νούμερο 1

Αρχιτεκτονική Χτες
Aποδεικνύει πως ένα βιβλίο και μια κούπα καφέ μπορούν να φτιάξουν τον πιο όμορφο κόσμο - αρκεί να βρεθείς στο σωστό μέρος

ΗΠΑ: Σβήνουν τα δικαιώματα των γυναικών από τις αναφορές ανθρωπίνων δικαιωμάτων

Stories Χτες
Η σιωπηλή διαγραφή που αλλάζει τα πάντα: Τι κρύβει η νέα έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ

Το μικρότερο κράτος της Ευρώπης με μεγάλες φιλοδοξίες: Τι είναι το Βέρντις που ίδρυσε ένας 20χρονος;

Stories Χτες
Μπορεί να μοιάζει με σενάριο ταινίας, όμως το Βέρντις είναι μια πραγματική μικροχώρα

Το χωριό–φάντασμα που αναδύεται μια φορά τον χρόνο κάτω από τη λίμνη

Περιβάλλον Χτες
Πέτρινα ερείπια, στοιχειωμένοι δρόμοι και ψίθυροι κάτω απ’ το νερό – το χωριό που επιστρέφει σαν φάντασμα κάθε καλοκαίρι!

Διατροφή: Τρώγαμε καλύτερα τη δεκαετία του ’80;

Stories Χτες
Η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση...