E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Τα φθηνά και απάνθρωπα νεκροταφεία πλοίων του Μπαγκλαντές

Η ανθρώπινη εκμετάλλευση για φθηνά εργατικά χέρια δεν λέει να σταματήσει

Γράφει ο ΠΕΤΡΟΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΣ Δημοσίευση 5/4/2023 | 00:24

Τα φθηνά και απάνθρωπα νεκροταφεία πλοίων του Μπαγκλαντές
@wikipedia.org

Η αποσυναρμολόγηση πλοίων συνήθως έχει κόστος και πολλοί έψαχναν έναν τρόπο να μειώσουν αυτό το κόστος. Έψαχναν βασικά μια ευκαιρία. Και τη βρήκαν στο Μπαγκλαντές τη δεκαετία του 1960.

Τότε ο κόλπος της Βεγγάλης χτυπήθηκε από έναν κυκλώνα, κάτι που οδήγησε ένα τεράστιο φορτηγό πλοίο στα ανοιχτά του Μπαγκλαντές. Οι ιδιοκτήτες το παράτησαν και οι ντόπιοι εργάτες σιγά σιγά άρχισαν να το διαλύουν για να εκμεταλλευτούν το σίδερο και άλλα υλικά του. Το ίδιο συνέβη και το 1974, όταν ένα Πακιστανικό πλοίο βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου ανεξαρτησίας της χώρας. Αυτά τα δυο περιστατικά ήταν που γέννησαν τη βιομηχανία αποσυναρμολόγησης πλοίων στη φτωχή χώρα της Ασίας.

Η βιομηχανία μεγάλωνε συνεχώς και στα μέσα της δεκαετίας του ’80, το Μπαγκλαντές έγινε μια από τις μεγαλύτερες χώρες στην αποσυναρμολόγηση. Μερικά από τα μεγαλύτερα πλοία στον κόσμο που αποσύρονται, αποσυναρμολογούνται στις ακτές του Μπαγκλαντές βόρεια της πόλης Chittagong. Οι περιβαλλοντικοί νόμοι δεν έχουν ακόμα εφαρμοστεί σε πολλές περιπτώσεις, οι μισθοί είναι ανάμεσα στους χαμηλότερους του κόσμου και δεν υπάρχουν τα απαραίτητα ώστε οι εργαζόμενοι να είναι υγιείς και να έχουν ασφάλεια. Το Μπαγκλαντές είναι το πιο φθηνό μέρος στον κόσμο για να αποσυναρμολόγησης ένα πλοίο για παλιοσίδερα.

Η αποσυναρμολόγηση πλοίων στις ακτές ήταν απαγορευμένη ήδη από εκείνες τις δεκαετίες σε αρκετές χώρες, αλλά στο Μπαγκλαντές μπορούσε να γίνει χωρίς να τους ενδιαφέρει και πολύ. Υπήρχαν πολλά πράγματα που θα μπορούσαν όλοι να εκμεταλλευτούν γι’ αυτό. Η φτώχεια και η έλλειψη εκπαίδευσης οδηγούσαν πολύ κόσμο σε αυτές τις δουλειές. Παρείχαν φθηνή και εκμεταλλεύσιμη ανθρώπινη δύναμη που απαιτείται για τη βιομηχανία αποσυναρμολόγησης πλοίων. Δεν απαιτήθηκαν σημαντικές επενδύσεις για την αποσυναρμολόγηση πλοίων.

Τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται είναι λίγα και αυτό που κυρίως κάνει τη δουλειά, είναι οι άνθρωποι. Τα μεροκάματα είναι πολύ μικρά και τα στάνταρ για να γίνει ένα πλοίο δεκτό δεν είναι υψηλά. Οπότε μιλάμε για μια βιομηχανία με λίγο ρίσκο για τους ιδιοκτήτες αυτών των χώρων αλλά και για τους επενδυτές.

@wikipedia.org

Περίπου 700 πλοία κάθε χρόνο αποσυναρμολογούνται, με τα 100 από αυτά να πηγαίνουν στο Μπαγκλαντές. Περίπου 150 χιλιάδες άνθρωποι απασχολούνται σε αυτό, είτε άμεσα ως εργάτες είτε έμμεσα. Μέχρι πριν λίγα χρόνια, το μεροκάματο κυμαινόταν από 1 έως 3 δολάρια την ημέρα, ανάλογα με την εργασία.

Τα υλικά που προκύπτουν είτε ανακυκλώνονται και γίνονται εξαγωγή, ή χρησιμοποιούνται ξανά στη χώρα, έχοντας μεγάλη αξία. Περίπου το 80% της ποσότητας από ατσάλι που κυκλοφορεί στο Μπαγκλαντές λέγεται πως προέκυψε από την αποσυναρμολόγηση πλοίων.

Οι συνθήκες που υπάρχουν σε αυτά τα ναυπηγεία είναι απαγορευμένες στο μεγαλύτερο μέρος του κόσμου. Η δουλειά άλλωστε παραείναι επικίνδυνη, ενώ οι άλλες χώρες έχουν υιοθετήσει περιβαλλοντικά μέτρα, που όμως δεν έχουν κάποιο πρόβλημα να μην εφαρμόζονται αλλού. Το πλοίο λοιπόν αράζει στις ακτές και οι ανειδίκευτοι εργάτες σιγά σιγά το διαλύουν.

Οι εργάτες σε πολλές περιπτώσεις εκτίθενται σε αμίαντο αλλά και σε βαφές που περιέχουν μόλυβδο, κάδμιο και αρσενικό. Πολλοί από αυτούς έχουν πεθάνει από δηλητηρίαση αλλά και φωτιές που έχουν ξεσπάσει κατά καιρούς. Άλλωστε οι εργάτες δεν είναι εξοπλισμένοι επαρκώς για αυτή την επικίνδυνη δουλειά με τα μέτρα προστασίας να είναι ανύπαρκτα.

Η κυβέρνηση πριν από μια δεκαετία περίπου προσπάθησε να βελτιώσει τις συνθήκες, αλλά αυτό γίνεται πολύ αργά, αφού πολλοί πολιτικοί έχουν συμφέροντα στον κλάδο. Οι εργάτες, οι οποίοι κατά 50% είναι κάτω από 22 ετών, συνεχίζουν να πεθαίνουν πρόωρα και τα δικαιώματά τους δεν φαίνεται να βελτιώνονται. Η κυβέρνηση θεωρεί τη συγκεκριμένη βιομηχανία ταυτόχρονα μια διεθνή ντροπή αλλά και ευλογία. Οπότε η κατάσταση στα νεκροταφεία πλοίων του Μπαγκλαντές δεν φαίνεται να αλλάζει σύντομα.

Πληροφορίες: wikipedia.org, gcaptain.com, theguardian.com

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η μόνη χώρα στον κόσμο χωρίς κουνούπια – Και δεν είναι τύχη, είναι επιστήμη

Νέα Εποχή 20.12.2025
Το παράδοξο νησί με λίμνες, υγρασία και ηφαίστεια που κατάφερε -χάρη στο κλίμα και τη φυσική- να μείνει για πάντα εκτός χάρτη των κουνουπιών

Αυτή είναι η χώρα της Ευρώπης με το μεγαλύτερο πρόβλημα αδέσποτων – Και η Ελλάδα στη «μαύρη» λίστα

Νέα Εποχή 20.12.2025
Ιστορικά λάθη, ανεπαρκείς πολιτικές και μαζικές εγκαταλείψεις εκτόξευσαν τον αριθμό των αδέσποτων σε Ρουμανία, Τουρκία, Ελλάδα και Βαλκάνια

Ο Έλληνας που άλλαξε για πάντα τον ήχο της ηλεκτρικής κιθάρας

Πρόσωπα 20.12.2025
Οι Beatles, ο Noel Gallagher και ο Lenny Kravitz έχουν κάτι κοινό

Η σκοτεινή αλήθεια πίσω από την ιστορία της Elisa Day ‑ Ο θρύλος που ενέπνευσε διάσημο τραγούδι

Stories 20.12.2025
Μια ιστορία ομορφιάς, εμμονής και αίματος - πίσω από ένα τραγούδι που στοιχειώνει ακόμα τις ψυχές των ακροατών

Το λεπτό που 3 εκατομμύρια άνθρωποι στέκονται ακίνητοι

Stories 20.12.2025
Λίγες φορές πλέον ανατριχιάζουμε

Ο ποδοσφαιριστής που μίσησαν Καθολικοί και Προτεστάντες

Αθλητισμός 20.12.2025
Το 1989 ο Μο Τζονστον έκανε κάτι... σχεδόν ασυγχώρητο για τους οπαδούς

Γεγονότα της χρονιάς 2025: Χρονιά – ρεκόρ στις φυσικές καταστροφές

Stories Χτες
Η χρονιά που οι αριθμοί έπαψαν να μοιάζουν θεωρητικοί

17 πλατάνια στη σκεπή της: Η ελληνική εκκλησία–θαύμα που μπήκε στο Guinness και δεν γκρεμίζεται με τίποτα

Ιστορικά Χτες
Ένα μοναδικό φαινόμενο πίστης και φύσης που αψηφά τους νόμους της λογικής και έχει καταγραφεί στο Βιβλίο Ρεκόρ Γκίνες

Από το μπαλέτο στη Wall Street: Πώς η Luana Lopes Lara έγινε δισεκατομμυριούχος στα 29

Πρόσωπα Χτες
Στα 29 της χρόνια, κατάφερε να γίνει η νεότερη αυτοδημιούργητη δισεκατομμυριούχος

Η ληστεία του αιώνα στην Ελλάδα; Η απάντηση δεν είναι αυτή που φαντάζεσαι

Stories Χτες
Υποθέσεις που έμειναν ανεξιχνίαστες και ποσά που ζαλίζουν

Η Ευρώπη λέει «ναι» στην ασφαλή άμβλωση: Τι αλλάζει για εκατομμύρια γυναίκες;

Stories Χτες
Μεγάλη νίκη για το κίνημα πολιτών «My Voice, My Choice».