E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Κάτι που σήμερα μοιάζει αυτονόητο

Δημοσίευση 16/10/2018 | 00:02

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Μπορεί εδώ και δεκαετίες οι γυναίκες να κυριαρχούν στον χώρο του θεάματος και στις Τέχνες, και χώροι όπως το Θέατρο να απαρτίζονται από αμέτρητες πρωταγωνίστιες που άφησαν το στίγμα τους, όμως τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι.

Ήταν το 1840 όταν ο ντελάλης στους δρόμους της Αθήνας φώναζε «…Τρέξατε, τρέξατε, απόψε στο θέατρο το ρόλο της γυναίκας θα παίξει αληθινή γυναίκα…».  Οι Αθηναίοι σταυροκοπιόντουσαν και οι καθώς πρέπει κυρίες και δεσποινίδες έκλειναν τα αυτιά τους για να μην το ακούσουν.

Την ίδια εποχή, περίπου, η ιταλίδα ηθοποιός του μελοδράματος, Ρίτα Μπάσο, ξεσήκωνε το ανδρικό κοινό της Αθήνας. Η Μπάσο ήταν πρώτη γυναίκα που αντίκριζαν οι Αθηναίοι και άφηναν περιουσίες στα πόδια της. Αυτά είδε η Ηπειρωτοπούλα Αικατερίνη Παναγιώτου και πείστικε να βγει στο σανίδι παρά τις στενόμυαλες αντιλήψεις της εποχής της.

Η Παναγιώτου υπήρξε η πρώτη ελληνίδα επαγγελματίας ηθοποιός. Πριν βγει στο θέατρο εργαζόταν ως κορδελιάστρα, αλλά το Νοέμβριο του 1840 πείστηκε από τη Φιλοδραματική Εταιρεία που ζητούσε «κοράσια κόσμια και ευειδή» για τις ανάγκες της παράστασης της πεντάπρακτης τραγωδίας «Αριστόδημος» του Ιταλού δραματουργού Μόντι.

Και παρά τις αντιδράσεις στο άκουσμα της συμμετοχής της στην παράσταση, η ελληνική περιέργεια υπερνίκησε κάθε άλλη αντίσταση, όπως πάντα. Ο θεατρικός συγγραφέας και ιστορικός του θεάτρου Ν.Ι.Λάσκαρης αναφέρει ότι «προς μεγάλην έκπληξιν των Αθηναίων, οίτινες μόλις έμαθαν ότι θα εμφανισθεί γυνή ηθοποιός, κατέκλυσαν το θέατρον, το οποίο παρ’ ολίγον να καταρρεύσσει εκ της συρροής».

Η Παναγιώτου εργάστηκε μόνο τέσσερα χρόνια ως ηθοποιός και στη συνέχεια αποχώρησε απογοητευμένη.

Πάντως ως πρωταγωνίστρια της «Εταιρείας του εν Αθήναις Θεάτρου» πληρωνόταν με το αστρονομικό ποσό των 50 δραχμών μηνιαίως. Ίσως γι αυτό, μόλις το 1842 εμφανίστηκε η δεύτερη επαγγελματίας ηθοποιός, η Αθηνά Φαρμάκη και στη συνέχεια ακολούθησαν η Μαριγώ Δευτερίδη και η Μαριγώ Δομεστίνη. 

Πριν την Παναγιώτη υπήρξαν ορισμένες ακόμα γυναίκες ηθοποιοί, αλλά όλες σε υπόδουλες περιοχές και σε ερασιτεχνικούς θιάσους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Τι είναι το Σημείο Μηδέν και πού βρίσκεται στην Ελλάδα – Ο άγνωστος «ομφαλός» των ελληνικών χαρτών

Ιστορικά 01.07.2025
Από εκεί ξεκίνησε η χάραξη της σύγχρονης Ελλάδας – Το κρυμμένο μυστικό του λόφου των Νυμφών

Απαγορευμένα και επικίνδυνα: 5 μέρη στον πλανήτη που δε θα σε αφήσουν ΠΟΤΕ να τα επισκεφτείς

Νέα Εποχή 01.07.2025
Από φονικά φίδια και φυλές που σκοτώνουν εισβολείς, μέχρι μυστικά αρχεία του Βατικανού και αποθήκες για το τέλος του κόσμου – αυτά τα μέρη είναι τόσο απαγορευμένα που αγγίζουν τα όρια του θρύλου

Πώς αυξήθηκαν οι εκατομμυριούχοι στην Αμερική;

Νέα Εποχή 01.07.2025
Τι κοινό έχουν οι νέοι εκατομμυριούχοι της Αμερικής;

Το απίστευτα σπάνιο «Λευκό Σέλας» ‑ Πού και πότε εμφανίζεται

Περιβάλλον Χτες
Ένα ουράνιο φαινόμενο που κάνει τους αστροπαρατηρητές να παραμιλούν;

Σουβλάκι παρακαλώ! Ποια είναι η πιο viral TikToker και τι κάνει στην Αθήνα;

Πρόσωπα Χτες
Τα βίντεό της την έχουν κάνει πασίγνωστη στο ελληνικό κοινό

Η σκληρή αλήθεια για τον διάβολο της Τασμανίας

Stories Προχτές
Για ποιον λόγο, δεν μπορούμε να καταλάβουμε

Πώς ένας έφηβος αποκάλυψε μυστικό 80 ετών από το θλιβερό παρελθόν της οικογένειάς του

Stories Προχτές
Βρήκε το κομμάτι που έλειπε από το θλιβερό παρελθόν της οικογένειάς του.

Ποια δεξιότητα προτιμούν οι εργοδότες και δίνουν βάση σε αυτή

Νέα Εποχή Προχτές
Και δεν είναι το πτυχίο