E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Κάτι που σήμερα μοιάζει αυτονόητο

Δημοσίευση 16/10/2018 | 00:02

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Μπορεί εδώ και δεκαετίες οι γυναίκες να κυριαρχούν στον χώρο του θεάματος και στις Τέχνες, και χώροι όπως το Θέατρο να απαρτίζονται από αμέτρητες πρωταγωνίστιες που άφησαν το στίγμα τους, όμως τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι.

Ήταν το 1840 όταν ο ντελάλης στους δρόμους της Αθήνας φώναζε «…Τρέξατε, τρέξατε, απόψε στο θέατρο το ρόλο της γυναίκας θα παίξει αληθινή γυναίκα…».  Οι Αθηναίοι σταυροκοπιόντουσαν και οι καθώς πρέπει κυρίες και δεσποινίδες έκλειναν τα αυτιά τους για να μην το ακούσουν.

Την ίδια εποχή, περίπου, η ιταλίδα ηθοποιός του μελοδράματος, Ρίτα Μπάσο, ξεσήκωνε το ανδρικό κοινό της Αθήνας. Η Μπάσο ήταν πρώτη γυναίκα που αντίκριζαν οι Αθηναίοι και άφηναν περιουσίες στα πόδια της. Αυτά είδε η Ηπειρωτοπούλα Αικατερίνη Παναγιώτου και πείστικε να βγει στο σανίδι παρά τις στενόμυαλες αντιλήψεις της εποχής της.

Η Παναγιώτου υπήρξε η πρώτη ελληνίδα επαγγελματίας ηθοποιός. Πριν βγει στο θέατρο εργαζόταν ως κορδελιάστρα, αλλά το Νοέμβριο του 1840 πείστηκε από τη Φιλοδραματική Εταιρεία που ζητούσε «κοράσια κόσμια και ευειδή» για τις ανάγκες της παράστασης της πεντάπρακτης τραγωδίας «Αριστόδημος» του Ιταλού δραματουργού Μόντι.

Και παρά τις αντιδράσεις στο άκουσμα της συμμετοχής της στην παράσταση, η ελληνική περιέργεια υπερνίκησε κάθε άλλη αντίσταση, όπως πάντα. Ο θεατρικός συγγραφέας και ιστορικός του θεάτρου Ν.Ι.Λάσκαρης αναφέρει ότι «προς μεγάλην έκπληξιν των Αθηναίων, οίτινες μόλις έμαθαν ότι θα εμφανισθεί γυνή ηθοποιός, κατέκλυσαν το θέατρον, το οποίο παρ’ ολίγον να καταρρεύσσει εκ της συρροής».

Η Παναγιώτου εργάστηκε μόνο τέσσερα χρόνια ως ηθοποιός και στη συνέχεια αποχώρησε απογοητευμένη.

Πάντως ως πρωταγωνίστρια της «Εταιρείας του εν Αθήναις Θεάτρου» πληρωνόταν με το αστρονομικό ποσό των 50 δραχμών μηνιαίως. Ίσως γι αυτό, μόλις το 1842 εμφανίστηκε η δεύτερη επαγγελματίας ηθοποιός, η Αθηνά Φαρμάκη και στη συνέχεια ακολούθησαν η Μαριγώ Δευτερίδη και η Μαριγώ Δομεστίνη. 

Πριν την Παναγιώτη υπήρξαν ορισμένες ακόμα γυναίκες ηθοποιοί, αλλά όλες σε υπόδουλες περιοχές και σε ερασιτεχνικούς θιάσους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η γυναίκα που ζωγράφιζε για ένα «αόρατο πνεύμα» ‑ Πίστευε πως τα έργα δεν της ανήκαν

Πρόσωπα 16.12.2025
Η ιστορία της Madge Gill, της καλλιτέχνιδας που έλεγε πως δε δημιουργούσε μόνη της και αναγνωρίστηκε μόνο μετά τον θάνατό της

Οι Έλληνες ανάμεσα στους πιο γενναιόδωρους λαούς του πλανήτη – Η θέση‑έκπληξη σε νέα παγκόσμια έρευνα

Νέα Εποχή 16.12.2025
Τι αποκαλύπτει διεθνής μελέτη για την καλοσύνη, την ενσυναίσθηση και τη φιλοξενία των Ελλήνων και γιατί η γενναιοδωρία δεν μετριέται μόνο με χρήματα

Γιατί η Gen Z κάνει «στροφή» στη ρετρό τεχνολογία;

Νέα Εποχή 16.12.2025
Η κούραση από το «πάντα online»

Τα βιβλία της Αγίας Γραφής που δεν διαβάστηκαν ποτέ

Ιστορικά 16.12.2025
Γίγαντες, άγγελοι και ένας άλλος Ιησούς Χριστός

10 σοφά αποφθέγματα του αξεπέραστου Ράινερ Μαρία Ριλκε

Stories 16.12.2025
Τα γραπτά του συνεχίζουν να διαβάζονται σαν προσωπικές εξομολογήσεις, σχεδόν σαν οδηγός εσωτερικής ζωής

Το γνωστό σπίτι του «Home Alone» ανακαινίστηκε για να μοιάζει όπως και στην ταινία

Αρχιτεκτονική Χτες
Το «Μόνος στο Σπίτι» παραμένει μια από τις αγαπημένες χριστουγεννιάτικες ταινίες

Η επιστήμη μίλησε: Πόσα ταξίδια το χρόνο χρειάζεσαι για να μειώσεις το άγχος και την κατάθλιψη;

Νέα Εποχή Χτες
Η επιστήμη αποκαλύπτει γιατί οι συχνές αποδράσεις δεν είναι πολυτέλεια, αλλά το πιο απλό «φάρμακο» για άγχος, κατάθλιψη και ψυχική εξάντληση

Ποιο είναι τελικά το πιο μονογαμικό πλάσμα στον πλανήτη

Stories Χτες
Πόσο πιστός είναι ο άνθρωπος;

Η υπόθεση του Δότη 7069: Το γενετικό λάθος που άφησε εκατοντάδες παιδιά εκτεθειμένα

Stories Χτες
Ξεκίνησε σαν μια ιατρική λεπτομέρεια και κατέληξε σε θρίλερ που συντάραξε την Ευρώπη