E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Κάτι που σήμερα μοιάζει αυτονόητο

Δημοσίευση 16/10/2018 | 00:02

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Μπορεί εδώ και δεκαετίες οι γυναίκες να κυριαρχούν στον χώρο του θεάματος και στις Τέχνες, και χώροι όπως το Θέατρο να απαρτίζονται από αμέτρητες πρωταγωνίστιες που άφησαν το στίγμα τους, όμως τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι.

Ήταν το 1840 όταν ο ντελάλης στους δρόμους της Αθήνας φώναζε «…Τρέξατε, τρέξατε, απόψε στο θέατρο το ρόλο της γυναίκας θα παίξει αληθινή γυναίκα…».  Οι Αθηναίοι σταυροκοπιόντουσαν και οι καθώς πρέπει κυρίες και δεσποινίδες έκλειναν τα αυτιά τους για να μην το ακούσουν.

Την ίδια εποχή, περίπου, η ιταλίδα ηθοποιός του μελοδράματος, Ρίτα Μπάσο, ξεσήκωνε το ανδρικό κοινό της Αθήνας. Η Μπάσο ήταν πρώτη γυναίκα που αντίκριζαν οι Αθηναίοι και άφηναν περιουσίες στα πόδια της. Αυτά είδε η Ηπειρωτοπούλα Αικατερίνη Παναγιώτου και πείστικε να βγει στο σανίδι παρά τις στενόμυαλες αντιλήψεις της εποχής της.

Η Παναγιώτου υπήρξε η πρώτη ελληνίδα επαγγελματίας ηθοποιός. Πριν βγει στο θέατρο εργαζόταν ως κορδελιάστρα, αλλά το Νοέμβριο του 1840 πείστηκε από τη Φιλοδραματική Εταιρεία που ζητούσε «κοράσια κόσμια και ευειδή» για τις ανάγκες της παράστασης της πεντάπρακτης τραγωδίας «Αριστόδημος» του Ιταλού δραματουργού Μόντι.

Και παρά τις αντιδράσεις στο άκουσμα της συμμετοχής της στην παράσταση, η ελληνική περιέργεια υπερνίκησε κάθε άλλη αντίσταση, όπως πάντα. Ο θεατρικός συγγραφέας και ιστορικός του θεάτρου Ν.Ι.Λάσκαρης αναφέρει ότι «προς μεγάλην έκπληξιν των Αθηναίων, οίτινες μόλις έμαθαν ότι θα εμφανισθεί γυνή ηθοποιός, κατέκλυσαν το θέατρον, το οποίο παρ’ ολίγον να καταρρεύσσει εκ της συρροής».

Η Παναγιώτου εργάστηκε μόνο τέσσερα χρόνια ως ηθοποιός και στη συνέχεια αποχώρησε απογοητευμένη.

Πάντως ως πρωταγωνίστρια της «Εταιρείας του εν Αθήναις Θεάτρου» πληρωνόταν με το αστρονομικό ποσό των 50 δραχμών μηνιαίως. Ίσως γι αυτό, μόλις το 1842 εμφανίστηκε η δεύτερη επαγγελματίας ηθοποιός, η Αθηνά Φαρμάκη και στη συνέχεια ακολούθησαν η Μαριγώ Δευτερίδη και η Μαριγώ Δομεστίνη. 

Πριν την Παναγιώτη υπήρξαν ορισμένες ακόμα γυναίκες ηθοποιοί, αλλά όλες σε υπόδουλες περιοχές και σε ερασιτεχνικούς θιάσους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

«Κίτρινη ηχώ»: Όταν 30 ‑άγνωστα μεταξύ τους‑ παιδιά ζωγράφισαν τον ίδιο φανταστικό φίλο

Stories 14.12.2025
Ο εφιάλτης χωρίς στόμα: Η ανεξήγητη υπόθεση που ακόμη στοιχειώνει το Γουαϊόμινγκ

Η γυναίκα που έκανε το… παρκάρισμα επάγγελμα – και αλλάζει τους κανόνες του side hustle

Πρόσωπα 14.12.2025
Μία από τις πιο ευρηματικές ιδέες έρχεται από τη Νέα Υόρκη και ακούει στο όνομα car sitting

Γιατί στα χαρτονομίσματα των ΗΠΑ γράφει «In God We Trust»;

Ιστορικά 14.12.2025
Μια ιστορία με ιδεολογικό πρόσημο

Οι απίθανες ιστορίες μπεκρουλιάσματος ενός διάσημου παλαιστή

Stories 14.12.2025
Μια φορά ήπιε 119 μπύρες σε έξι ώρες

Παγωνιά, άλκες και ατελείωτο χιόνι: Πώς είναι πραγματικά, να ζεις στο νορβηγικό... πουθενά

Stories Χτες
Γιατί όλο και περισσότεροι μετακομίζουν στη Νορβηγία

Ηρθε από την Αιθιοπία, βρήκε ρίζες στην Ελλάδα: Η Séblé φτιάχνει τον δικό της κόσμο γεμάτο φως

Πρόσωπα Χτες
Η Séblé μιλά για την πατρίδα, την υιοθεσία και το πώς έμαθε να αγαπά τον εαυτό της χωρίς “πρέπει”

Σε ποια χώρα τρως πρόστιμο αν οδηγείς μόνος

Νέα Εποχή Χτες
Νέες ρυθμίσεις σε Ευρώπη και Αμερική για το περιβάλλον και καλύτερη καθημερινότητα

Γιατί χτίζουν ξύλινα σπίτια στις ΗΠΑ;

Stories Χτες
Μια ξύλινη κληρονομιά

Η πιο πετυχημένη συγγραφέας ερωτικών μυθιστορημάτων είχε μια κακή σχέση με... το σeξ

Πρόσωπα Χτες
Μέχρι και τα 98 της χρόνια, έγραψε 723 μυθιστορήματα (κυρίως ρομαντικά), τα οποία πούλησαν περισσότερα από 750 εκατομμύρια αντίτυπα μαζί.