E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Κάτι που σήμερα μοιάζει αυτονόητο

Δημοσίευση 16/10/2018 | 00:02

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Μπορεί εδώ και δεκαετίες οι γυναίκες να κυριαρχούν στον χώρο του θεάματος και στις Τέχνες, και χώροι όπως το Θέατρο να απαρτίζονται από αμέτρητες πρωταγωνίστιες που άφησαν το στίγμα τους, όμως τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι.

Ήταν το 1840 όταν ο ντελάλης στους δρόμους της Αθήνας φώναζε «…Τρέξατε, τρέξατε, απόψε στο θέατρο το ρόλο της γυναίκας θα παίξει αληθινή γυναίκα…».  Οι Αθηναίοι σταυροκοπιόντουσαν και οι καθώς πρέπει κυρίες και δεσποινίδες έκλειναν τα αυτιά τους για να μην το ακούσουν.

Την ίδια εποχή, περίπου, η ιταλίδα ηθοποιός του μελοδράματος, Ρίτα Μπάσο, ξεσήκωνε το ανδρικό κοινό της Αθήνας. Η Μπάσο ήταν πρώτη γυναίκα που αντίκριζαν οι Αθηναίοι και άφηναν περιουσίες στα πόδια της. Αυτά είδε η Ηπειρωτοπούλα Αικατερίνη Παναγιώτου και πείστικε να βγει στο σανίδι παρά τις στενόμυαλες αντιλήψεις της εποχής της.

Η Παναγιώτου υπήρξε η πρώτη ελληνίδα επαγγελματίας ηθοποιός. Πριν βγει στο θέατρο εργαζόταν ως κορδελιάστρα, αλλά το Νοέμβριο του 1840 πείστηκε από τη Φιλοδραματική Εταιρεία που ζητούσε «κοράσια κόσμια και ευειδή» για τις ανάγκες της παράστασης της πεντάπρακτης τραγωδίας «Αριστόδημος» του Ιταλού δραματουργού Μόντι.

Και παρά τις αντιδράσεις στο άκουσμα της συμμετοχής της στην παράσταση, η ελληνική περιέργεια υπερνίκησε κάθε άλλη αντίσταση, όπως πάντα. Ο θεατρικός συγγραφέας και ιστορικός του θεάτρου Ν.Ι.Λάσκαρης αναφέρει ότι «προς μεγάλην έκπληξιν των Αθηναίων, οίτινες μόλις έμαθαν ότι θα εμφανισθεί γυνή ηθοποιός, κατέκλυσαν το θέατρον, το οποίο παρ’ ολίγον να καταρρεύσσει εκ της συρροής».

Η Παναγιώτου εργάστηκε μόνο τέσσερα χρόνια ως ηθοποιός και στη συνέχεια αποχώρησε απογοητευμένη.

Πάντως ως πρωταγωνίστρια της «Εταιρείας του εν Αθήναις Θεάτρου» πληρωνόταν με το αστρονομικό ποσό των 50 δραχμών μηνιαίως. Ίσως γι αυτό, μόλις το 1842 εμφανίστηκε η δεύτερη επαγγελματίας ηθοποιός, η Αθηνά Φαρμάκη και στη συνέχεια ακολούθησαν η Μαριγώ Δευτερίδη και η Μαριγώ Δομεστίνη. 

Πριν την Παναγιώτη υπήρξαν ορισμένες ακόμα γυναίκες ηθοποιοί, αλλά όλες σε υπόδουλες περιοχές και σε ερασιτεχνικούς θιάσους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Έρχονται Ελλάδα 1.200 millionaires με 7,7 δισ. ευρώ στις βαλίτσες τους

Stories 24.11.2025
Στην όγδοη θέση παγκοσμίως η χώρα μας

Στο Μεξικό, χωρίς νυχτερίδες δε θα υπήρχε τεκίλα

Stories 24.11.2025
Κι όμως, αυτές οι αόρατες υπάρξεις είναι οι αληθινοί αρχιτέκτονες πίσω από το πιο διάσημο ποτό του Μεξικού

«Σχολείο των γιαγιάδων»: Η απίστευτη ιστορία του πιο συγκινητικού σχολείου στον κόσμο

Stories 24.11.2025
Το Aajibaichi Shala έγινε σύμβολο έμπνευσης και δεύτερων ευκαιριών στη γυναικεία ζωή

Το τολμηρό πάρτυ ‑ «πείραμα» του `97 που τους έκανε για λίγο όλους ... ίδιους

Stories 24.11.2025
Ένα καλλιτεχνικό πείραμα που ανέτρεψε όσα θεωρούμε δεδομένα για την κοινωνική αλληλεπίδραση

Ξέρετε τι είναι το FOMO: Το FOFO όμως είναι πολύ χειρότερο

Stories 24.11.2025
Πιο βαθύ και μάλλον πιο τραυματικό

Η πόλη που «έσβησε» τον ήλιο: Δεν θα ξαναδεί φως μέχρι τον Ιανουάριο του 2026

Stories 24.11.2025
64 ημέρες απόλυτου χειμώνα: Η αμερικανική πόλη που αποχαιρετά τον ήλιο

Το λάθος που τον τελείωσε: Η επιστολή που πρόδωσε έναν μυστικό δολοφόνο δεκαετιών

Πρόσωπα 24.11.2025
Πώς ο Ρόμπερτ Ντερστ αποκάλυψε μόνος του τα εγκλήματά το

«Ξύλινα κουτιά»: Τα πρωτότυπα έπιπλα του Μεσαίωνα και η έξυπνη χρήση τους

Ιστορικά Χτες
Όταν η ανάγκη γέννησε μια από τις πιο πρωτότυπες λύσεις ύπνου της ιστορίας

Το μυστικό γιατί οι άνθρωποι διψούν για Χριστούγεννα ‑ και πώς η Mariah Carey το κατάλαβε πρώτη

Stories Χτες
Γιατί οι άνθρωποι νιώθουν την ανάγκη να γιορτάζουν όλο και συχνότερα τα Χριστούγεννα

3 celebrities που οι γονείς τους δεν τους έδωσαν ούτε ένα δολάριο για βοήθεια

Stories Χτες
Συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες