E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Κάτι που σήμερα μοιάζει αυτονόητο

Δημοσίευση 16/10/2018 | 00:02

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Μπορεί εδώ και δεκαετίες οι γυναίκες να κυριαρχούν στον χώρο του θεάματος και στις Τέχνες, και χώροι όπως το Θέατρο να απαρτίζονται από αμέτρητες πρωταγωνίστιες που άφησαν το στίγμα τους, όμως τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι.

Ήταν το 1840 όταν ο ντελάλης στους δρόμους της Αθήνας φώναζε «…Τρέξατε, τρέξατε, απόψε στο θέατρο το ρόλο της γυναίκας θα παίξει αληθινή γυναίκα…».  Οι Αθηναίοι σταυροκοπιόντουσαν και οι καθώς πρέπει κυρίες και δεσποινίδες έκλειναν τα αυτιά τους για να μην το ακούσουν.

Την ίδια εποχή, περίπου, η ιταλίδα ηθοποιός του μελοδράματος, Ρίτα Μπάσο, ξεσήκωνε το ανδρικό κοινό της Αθήνας. Η Μπάσο ήταν πρώτη γυναίκα που αντίκριζαν οι Αθηναίοι και άφηναν περιουσίες στα πόδια της. Αυτά είδε η Ηπειρωτοπούλα Αικατερίνη Παναγιώτου και πείστικε να βγει στο σανίδι παρά τις στενόμυαλες αντιλήψεις της εποχής της.

Η Παναγιώτου υπήρξε η πρώτη ελληνίδα επαγγελματίας ηθοποιός. Πριν βγει στο θέατρο εργαζόταν ως κορδελιάστρα, αλλά το Νοέμβριο του 1840 πείστηκε από τη Φιλοδραματική Εταιρεία που ζητούσε «κοράσια κόσμια και ευειδή» για τις ανάγκες της παράστασης της πεντάπρακτης τραγωδίας «Αριστόδημος» του Ιταλού δραματουργού Μόντι.

Και παρά τις αντιδράσεις στο άκουσμα της συμμετοχής της στην παράσταση, η ελληνική περιέργεια υπερνίκησε κάθε άλλη αντίσταση, όπως πάντα. Ο θεατρικός συγγραφέας και ιστορικός του θεάτρου Ν.Ι.Λάσκαρης αναφέρει ότι «προς μεγάλην έκπληξιν των Αθηναίων, οίτινες μόλις έμαθαν ότι θα εμφανισθεί γυνή ηθοποιός, κατέκλυσαν το θέατρον, το οποίο παρ’ ολίγον να καταρρεύσσει εκ της συρροής».

Η Παναγιώτου εργάστηκε μόνο τέσσερα χρόνια ως ηθοποιός και στη συνέχεια αποχώρησε απογοητευμένη.

Πάντως ως πρωταγωνίστρια της «Εταιρείας του εν Αθήναις Θεάτρου» πληρωνόταν με το αστρονομικό ποσό των 50 δραχμών μηνιαίως. Ίσως γι αυτό, μόλις το 1842 εμφανίστηκε η δεύτερη επαγγελματίας ηθοποιός, η Αθηνά Φαρμάκη και στη συνέχεια ακολούθησαν η Μαριγώ Δευτερίδη και η Μαριγώ Δομεστίνη. 

Πριν την Παναγιώτη υπήρξαν ορισμένες ακόμα γυναίκες ηθοποιοί, αλλά όλες σε υπόδουλες περιοχές και σε ερασιτεχνικούς θιάσους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η πιο τρελή χριστουγεννιάτικη ληστεία της ιστορίας: Πώς τέσσερις φοιτητές «έκλεψαν» μια πέτρα 150 κιλών

Xmas 23.12.2025
Ένα βράδυ Χριστουγέννων, μια πέτρα 150 κιλών και μια ιστορία που μοιάζει περισσότερο με θρύλο παρά με πραγματικό γεγονός

Η Πτωματική Σύνοδος: Το δικαστήριο που ξεπέρασε κάθε όριο

Ιστορικά 23.12.2025
Όταν το Βατικανό έστησε δίκη σε έναν νεκρό Πάπα

Θα γυρίσουν οι άνθρωποι στην παλιά τεχνολογία;

Νέα Εποχή 23.12.2025
Πολλοί, ναι όπως φαίνεται

Γιατί οι άνδρες δεν έχουν ακόμα αντισυλληπτικά χάπια

Stories 23.12.2025
Δεν είναι θέμα επιστήμης

Πήγε στο διάστημα με αμαξίδιο – και άλλαξε όσα θεωρούσαμε δεδομένα

Πρόσωπα 23.12.2025
Από το ατύχημα στη γραμμή Κάρμαν: Η Michaela Benthaus σπάει το τελευταίο σύνορο

Νέα έρευνα: Η «πρωτεύουσα» της εξυπνάδας: Ποια χώρα προηγείται σε IQ, πτυχία και Νόμπελ

Νέα Εποχή Χτες
Ποια χώρα έχει τα πιο μορφωμένα και έξυπνα μυαλά στον πλανήτη;

Φοβάσαι να γυρίσεις μόνη σπίτι; Η εφαρμογή που σου δείχνει τον πιο ασφαλή δρόμο

Νέα Εποχή Χτες
Όταν η επιστροφή στο σπίτι γίνεται άσκηση εγρήγορσης και η Τεχνητή Νοημοσύνη προσπαθεί να μειώσει έναν φόβο που δεν είναι υπερβολή, αλλά καθημερινότητα

Οι ερωτήσεις που χαλαρώνουν την ατμόσφαιρα στο πρώτο ραντεβού

Stories Χτες
Σπάνε την αμηχανία, ανοίγουν τον διάλογο και βοηθούν δύο αγνώστους να μετακινηθούν από το τυπικό στο ουσιαστικό

Εxplainer: Γιατί η Ρώμη βάζει εισιτήριο στη Φοντάνα ντι Τρέβι και τι προσπαθεί να ελέγξει;

Stories Χτες
Η Ρώμη αλλάζει. Και μαζί της αλλάζει και ο τρόπος που στεκόμαστε απέναντι στα πιο εμβληματικά της μνημεία.