E-Daily Τα Νέα της ημέρας και ότι σου κάνει κλικ!
LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Κάτι που σήμερα μοιάζει αυτονόητο

Δημοσίευση 16/10/2018 | 00:02

Όταν μια ανακοίνωση ξεσήκωσε ένα ολόκληρο θέατρο της Αθήνας

Μπορεί εδώ και δεκαετίες οι γυναίκες να κυριαρχούν στον χώρο του θεάματος και στις Τέχνες, και χώροι όπως το Θέατρο να απαρτίζονται από αμέτρητες πρωταγωνίστιες που άφησαν το στίγμα τους, όμως τα πράγματα δεν ήταν πάντα έτσι.

Ήταν το 1840 όταν ο ντελάλης στους δρόμους της Αθήνας φώναζε «…Τρέξατε, τρέξατε, απόψε στο θέατρο το ρόλο της γυναίκας θα παίξει αληθινή γυναίκα…».  Οι Αθηναίοι σταυροκοπιόντουσαν και οι καθώς πρέπει κυρίες και δεσποινίδες έκλειναν τα αυτιά τους για να μην το ακούσουν.

Την ίδια εποχή, περίπου, η ιταλίδα ηθοποιός του μελοδράματος, Ρίτα Μπάσο, ξεσήκωνε το ανδρικό κοινό της Αθήνας. Η Μπάσο ήταν πρώτη γυναίκα που αντίκριζαν οι Αθηναίοι και άφηναν περιουσίες στα πόδια της. Αυτά είδε η Ηπειρωτοπούλα Αικατερίνη Παναγιώτου και πείστικε να βγει στο σανίδι παρά τις στενόμυαλες αντιλήψεις της εποχής της.

Η Παναγιώτου υπήρξε η πρώτη ελληνίδα επαγγελματίας ηθοποιός. Πριν βγει στο θέατρο εργαζόταν ως κορδελιάστρα, αλλά το Νοέμβριο του 1840 πείστηκε από τη Φιλοδραματική Εταιρεία που ζητούσε «κοράσια κόσμια και ευειδή» για τις ανάγκες της παράστασης της πεντάπρακτης τραγωδίας «Αριστόδημος» του Ιταλού δραματουργού Μόντι.

Και παρά τις αντιδράσεις στο άκουσμα της συμμετοχής της στην παράσταση, η ελληνική περιέργεια υπερνίκησε κάθε άλλη αντίσταση, όπως πάντα. Ο θεατρικός συγγραφέας και ιστορικός του θεάτρου Ν.Ι.Λάσκαρης αναφέρει ότι «προς μεγάλην έκπληξιν των Αθηναίων, οίτινες μόλις έμαθαν ότι θα εμφανισθεί γυνή ηθοποιός, κατέκλυσαν το θέατρον, το οποίο παρ’ ολίγον να καταρρεύσσει εκ της συρροής».

Η Παναγιώτου εργάστηκε μόνο τέσσερα χρόνια ως ηθοποιός και στη συνέχεια αποχώρησε απογοητευμένη.

Πάντως ως πρωταγωνίστρια της «Εταιρείας του εν Αθήναις Θεάτρου» πληρωνόταν με το αστρονομικό ποσό των 50 δραχμών μηνιαίως. Ίσως γι αυτό, μόλις το 1842 εμφανίστηκε η δεύτερη επαγγελματίας ηθοποιός, η Αθηνά Φαρμάκη και στη συνέχεια ακολούθησαν η Μαριγώ Δευτερίδη και η Μαριγώ Δομεστίνη. 

Πριν την Παναγιώτη υπήρξαν ορισμένες ακόμα γυναίκες ηθοποιοί, αλλά όλες σε υπόδουλες περιοχές και σε ερασιτεχνικούς θιάσους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Έπεσε νεκρός πάνω στη σκηνή: Το συγκλονιστικό τέλος του ηθοποιού από το «The Κόπανοι»

Stories 18.09.2025
Το κοινό νόμιζε ότι ήταν ατάκα του ρόλου – αλλά ήταν η τελευταία του ανάσα

Σχολείο χωρίς θρανία: Το νέο εκπαιδευτικό trend στην Ισπανία που τρελαίνει γονείς και παιδιά

Νέα Εποχή 18.09.2025
Η Ισπανία αγκαλιάζει ένα νέο εκπαιδευτικό κύμα που φέρνει επανάσταση στη μάθηση: οι “δάσκαλοι” πλέον είναι τα δέντρα, ο αέρας και το χώμα

Tidsoptimist: Στην Ελλάδα οι μισοί άνθρωποι είναι σίγουρα...

Stories 18.09.2025
Σε αντίθεση με άλλες χώρες που η συνήθεια αφορά το 20%

Το κόστος εργασίας στην Ευρώπη ανεβαίνει – Πού βρίσκεται η Ελλάδα;

Νέα Εποχή 18.09.2025
Πώς τα πηγαίνουν οι άλλες χώρες

Η πόλη που κάθε κάτοικος είναι… αγρότης: Ο οικισμός που γράφει ιστορία!

Περιβάλλον Χτες
Σε αυτό το μέρος οι κάτοικοι καλλιεργούν υποχρεωτικά το μισό του οικοπέδου τους, δημιουργώντας μια κοινότητα που ζει αυτάρκης, βιώσιμη και σε απόλυτη αρμονία με τη φύση

Η σκηνή που δεν είδαμε ποτέ: Το παράπτωμα του Χατζηθωμά στην ταινία «Ο Στρίγγλος που έγινε αρνάκι»

Retro Χτες
Η αποβολή που δε μάθαμε ποτέ στην ταινία και το πολιτικό παρασκήνιο πίσω από την απόφαση του Αλέκου Σακελλάριου

Η πιο πρωτότυπη ιδέα: Η ευρωπαϊκή πόλη που έβαλε βιβλιοθήκες στα βαγόνια του μετρό

Νέα Εποχή Χτες
Metroteka: Το project που μετατρέπει το μετρό σε παράδεισο για βιβλιοφάγους