Ανακαλύφθηκε η μαύρη τρύπα που βρίσκεται πιο κοντά στη Γη

Αστρονόμοι ανακάλυψαν την κοντινότερη στη Γη μαύρη τρύπα, σε απόσταση περίπου 1.560 ετών φωτός.

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 4/11/2022 | 14:40

Ανακαλύφθηκε η μαύρη τρύπα που βρίσκεται πιο κοντά στη Γη

Αυτή είναι η πρώτη σχεδόν βέβαιη ανίχνευση «κοιμισμένης» μαύρης τρύπας στον γαλαξία μας. Η Gaia BH1- όπως είναι η ονομασία της μαύρης τρύπας- βρίσκεται στον αστερισμό του Οφιούχου, σε τροχιά γύρω από άστρο σαν τον Ήλιο. Εντοπίστηκε έμμεσα, μέσω παρακολούθησης του εν λόγω άστρου.

Η ανακάλυψη έγινε με το διεθνές τηλεσκόπιο Gemini North, στη Χαβάη, αφού αξιοποιήθηκαν στοιχεία από το διαστημικό παρατηρητήριο Gaia, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος.

Οι μαύρες τρύπες εξ ορισμού είναι αόρατες και κατά συνέπεια πολύ δύσκολο να παρατηρηθούν. Διαθέτουν τεράστια μάζα συγκεντρωμένη σε περιοχή με πολύ μικρή διάμετρο και με ακραία ισχυρή βαρύτητα, που δεν αφήνει τίποτε να δραπετεύσει από αυτήν, ούτε καν το φως.

Πιθανόν υπάρχουν τεράστιες μαύρες τρύπες στα κέντρα όλων των μεγάλων γαλαξιών, αλλά πολύ συχνότερες είναι οι μικρότερες με μάζα πέντε έως 100 φορές μεγαλύτερες του Ήλιου μας. Κάποιες φορές αυτές οι μαύρες τρύπες- που κάποτε ήταν γιγάντια άστρα- βρίσκονται σε συνδυασμό με κάποιο άλλο άστρο, αποτελώντας ιδιόμορφα διπλά συστήματα.

Τουλάχιστον 100 εκατομμύρια σχετικά μαύρες τρύπες εκτιμάται ότι υπάρχουν στον γαλαξία μας, αλλά ελάχιστες έχουν ανακαλυφθεί έως τώρα. Μερικές εντοπίστηκαν από τους επίγειους ανιχνευτές βαρυτικών κυμάτων και άλλες από τηλεσκόπια, καθώς «προδόθηκαν» από την κίνηση του άστρου-συνοδού τους, το οποίο χάνει συνεχώς αέρια υπό την βαρυτική έλξη της γειτονικής μαύρης τρύπας.

Σταδιακά, αυτά τα αέρια απορροφώνται από τη μαύρη τρύπα, με αποτέλεσμα να υπερθερμαίνονται και να εκπέμπουν μεγάλες ποσότητες ακτίνων-Χ. Έτσι, γίνεται αντιληπτή έμμεσα η παρουσία της μαύρης τρύπας, η οποία χαρακτηρίζεται «ενεργή».

Όμως, υπάρχουν πολλές άλλες «ήσυχες» μαύρες τρύπες, σε διπλά συστήματα, οι οποίες δεν περιβάλλονται από κάποιο δίσκο αερίων που εκπέμπει ακτίνες-Χ. Το Gaia του ESA έχει ανοίξει νέες δυνατότητες εντοπισμού τέτοιων αφανών μαύρων τρυπών, καθώς χάρη στις υψηλής ακριβείας μετρήσεις των αστρικών θέσεων είναι δυνατό να εκμαιευθεί η παρουσία μιας μαύρης τρύπας γύρω από ένα άστρο, καθώς αυτή διαταράσσει την κίνηση του.

Με αυτό τον τρόπο εντοπίστηκε το διπλό σύστημα Gaia BΗ1, που περιλαμβάνει ένα αόρατο αντικείμενο με μάζα περίπου δεκαπλάσια του Ήλιου, το οποίο κινείται πέριξ ενός άστρου παρόμοιου με τον Ήλιο, ολοκληρώνοντας μια περιφορά κάθε σχεδόν 186 μέρες. Η απόσταση του αντικειμένου (σχεδόν σίγουρα μιας μαύρης τρύπας) και του συνοδού άστρου είναι περίπου ίδια εκείνη μεταξύ Γης και Ήλιου.

«Πάρτε το ηλιακό μας σύστημα, βάλτε μια μαύρη τρύπα στη θέση του Ήλιου και τον Ήλιο στη θέση της Γης και έχετε το εν λόγω σύστημα», δήλωσε ο αστροφυσικός Καρίμ Ελ- Μπάντρι, επικεφαλής των ερευνητών που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Monthly Notices», της βρετανικής Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας.

Αν το μεγαλύτερο αόρατο αντικείμενο ήταν και αυτό άστρο, τότε θα ήταν πολύ φωτεινότερο από το κοντινό ορατό άστρο του διπλού συστήματος. Εφόσον αυτό δεν συμβαίνει, τότε η πιθανότερη εξήγηση είναι ότι πρόκειται για μια «ήσυχη» μαύρη τρύπα. Από την άλλη, οι επιστήμονες παραδέχτηκαν ότι είναι δύσκολο να εξηγήσουν πώς σχηματίστηκε ένα τέτοιο σύστημα.

Νεκρός Ρομά από καραμπίνα σε συμπλοκή με άλλον Ρομά μέσα στον καταυλισμό στα Μέγαρα

Νεκρός είναι ο Ρομά που πυροβολήθηκε και μεταφέρθηκε στο κέντρο Υγείας Μεγάρων. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες μεταφέρθηκε χτυπημένος μέσα από τον καταυλισμό στα Μέγαρα, μετά από διαμάχη που είχε με άλλον Ρομά. Ο 30χρονος σύμφωνα με τις πληροφορίες πυροβολήθηκε από καραμπίνα.

Απειλεί με βεντέτα ο πατέρας του 16χρονου Ρομά

«Λίγα κάναμε μετά θα γίνουν πιο πολλά πράγματα και άσχημα»

Πυροβολισμοί κατά αστυνομικών στον Ασπρόπυργο

Επεισόδιο με πυροβολισμούς κατά αστυνομικών σημειώθηκε νωρίτερα στην περιοχή του Ασπρόπυργου όπου για άλλο ένα βράδυ είναι σε εξέλιξη επεισόδια.

Βόλος: Τη βρήκαν νεκρή στο πάρκο

Νεκρή γυναίκα βρέθηκε σε πάρκο του Βόλου προκαλώντας σοκ στην τοπική κοινωνία.

Σκάνδαλο στην Τουρκία: Ιμάμης πάντρεψε την 6χρονη κόρη του με έναν 29χρονο που την κακοποιούσε σeξουαλικά

Αποκαλύφθηκε μια αδιανόητη υπόθεση σeξουαλικής κακοποίησης ανήλικης στην Τουρκία όπου ένας πατέρας πάντρεψε την 6χρονη κόρη του με έναν 29χρονο που την κακοποιούσε καθημερινά. Το σκάνδαλο αποκαλύφθηκε αφού πλέον η ίδια κατήγγειλε, το 2020, ό,τι της συνέβαινε.

Πυροβολισμός 16χρονου Ρομά: Ξέσπασαν επεισόδια στο Μικρό Σχιστό

Επεισόδια, με αφορμή τον 16χρονο Ρομά που πυροβολήθηκε στο κεφάλι από αστυνομικό, είναι σε εξέλιξη στο Μικρό Σχιστό.

Βρετανία: Ραγδαία εξάπλωση του στρεπτόκοκκου Α ‑ Στους 15 οι θάνατοι παιδιών

Στους 15 έχει σκαρφαλώσει ο αριθμός των παιδιών που έχουν πεθάνει από στρεπτόκοκκο Α στη Βρετανία. Η εξάπλωση του βακτηρίου στη χώρα είναι ραγδαία, λαμβάνοντας διαστάσεις επιδημίας. Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα του βρετανικού υπουργείου Υγείας, 13 παιδιά κάτω των 15 ετών έχουν καταλήξει από τον Σεπτέμβριο ύστερα από μόλυνση. Οι άλλοι δύο νέοι θάνατοι καταγράφηκαν σε Μπέλφαστ και Ουαλία.

Τι κατέθεσε ο αστυνομικός που πυροβόλησε τον 16χρονο Ρομά: Δεν μπορούσα να στοχεύσω με ακρίβεια

Στο φως της δημοσιότητας ήρθε η κατάθεση του αστυνομικού που πυροβόλησε κατά του 16χρονου Ρομά κατά τη διάρκεια της καταδίωξης στη Θεσσαλονίκη.Ο αστυνομικός περιέγραψε στην κατάθεσή του τη στιγμή που αποφάσισε να βγάλει το όπλο του και να πυροβολήσει.

Νέο πρόβλημα στα νοσοκομεία: Ασθενείς αρνούνται να πάρουν εξιτήριο λόγω φτώχειας

Ένα σοβαρό κοινωνικό θέμα που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στα νοσοκομεία καταγγέλλουν οι υγειονομικοί.

Κιβωτός του Κόσμου: Ανοιξε η θυρίδα της μητέρας του πατέρα Αντωνίου

Η θυρίδα της μητέρας του πατέρα Αντωνίου σε τράπεζα της Χίου άνοιξε από την Οικονομική Αστυνομία.

Πάτρα: Συνελήφθη η Σλοβένα απατεώνισσα με το σκυλάκι

Στα χέρια της Αστυνομίας βρίσκεται πλέον η απατεώνισσα που έχει διαπράξει πλήθος απάτες σε βάρος επιχειρηματιών στην Πάτρα, την Αττική και άλλες περιοχές της χώρας «φεσώνοντας» τα ξενοδοχεία όπου διαμένει, στα οποία συστήνεται ως Βρετανίδα σύζυγος υψηλόβαθμου στελέχους μεγάλου οργανισμού.

Ο Πούτιν προαναγγέλλει νέα σφοδρά χτυπήματα ενώ το Κίεβο μιλά για σενάριο «Αποκάλυψης»