Γιατί η μετάλλαξη Δέλτα είναι τόσο μεταδοτική

Πώς ο κορωνοϊός μολύνει τα κύτταρα;

Από το NEWSROOM Δημοσίευση 29/7/2021 | 10:41

Γιατί η μετάλλαξη Δέλτα είναι τόσο μεταδοτική
Φωτογραφία από τον χρήστη CDC στο Pexels

Μετά από 19 μήνες εργασίας, υποστηριζόμενο από δεκαετίες προηγούμενων ερευνών πάνω στους κορωνοϊούς, έχουμε πλέον στην διάθεσή μας μια αναλυτική περιγραφή του τρόπου με τον οποίο ο SARS-CoV-2 εισβάλλει στα ανθρώπινα κύτταρα.

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν κρίσιμες προσαρμογές του ιού που τον βοηθούν να αγκιστρωθεί στα ανθρώπινα κύτταρα με εκπληκτική δύναμη και στη συνέχεια να κρυφτεί μόλις εισβάλει μέσα στο κύτταρο. Αργότερα, καθώς βγαίνει από τα κύτταρα, ο SARS-CoV-2 εκτελεί μια κρίσιμη διεργασία ώστε να προετοιμάσει τα νέα σωματίδια του ιού για τη μόλυνση ακόμη περισσότερων ανθρώπινων κυττάρων.

Αυτά είναι μερικά από τα εργαλεία που επέτρεψαν στον ιό να εξαπλωθεί τόσο γρήγορα και γι' αυτό είναι τόσο δύσκολο να ελεγχθεί και ανασκοπούνται σε μια δημοσίευση στο υψηλού κύρους περιοδικό Nature. Οι Καθηγητές της Θεραπευτικής Κλινικής της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Ευστάθιος Καστρίτης, Θεοδώρα Ψαλτοπούλου και Θάνος Δημόπουλος (Πρύτανης ΕΚΠΑ) παρουσιάζουν τα κύρια σημεία της δημοσίευσης.

O νέος κορωνοϊός SARS-CoV-2 διαθέτει ένα κάλυμμα από σάκχαρα όπως δείχνουν οι προσομοιώσεις του στον υπολογιστή, και πιο συγκεκριμένα στις πρωτεΐνες-ακίδες, οι οποίες ξεχωρίζουν στην επιφάνεια του. Τα μόρια αυτά του σακχάρου είναι γνωστά ως γλυκάνες.

Πολλοί ιοί έχουν γλυκάνες που καλύπτουν τις εξωτερικές τους πρωτεΐνες, και τις καμουφλάρουν αποκρύπτοντας τις από το ανοσοποιητικό σύστημα. Ερευνητές όμως δημιούργησαν μια λεπτομερή απεικόνιση αυτού του καλύμματος βασισμένη σε δομικά και γενετικά δεδομένα που τελικά ανασυντέθηκε άτομο προς άτομο από έναν υπερυπολογιστή, δίνοντας μια εξαιρετικά λεπτομερή απεικόνιση. Μέσα από το κάλυμμα αυτό όμως ξεχωρίζει ένας μη επικαλυμμένος βρόχος ο οποίος είναι ένα τμήμα της πρωτεΐνη ακίδας που αποτελεί τον τομέα δέσμευσης του υποδοχέα (RBD), ένα από τα τρία τμήματα της ακίδας που συνδέονται με τους υποδοχείς ACE2 στα ανθρώπινα κύτταρα.

Στην προσομοίωση, όταν ο RBD προβάλλει πάνω από το κάλυμμά των σακχάρων, δύο άλλα μόρια γλυκάνης λαμβάνουν μια θέση που κλειδώνει τον RBD στη θέση του, στηρίζοντας τον. Όμως τα μοντέλα προσομοίωσης έδειξαν ότι εάν αλλάξουν αυτές οι γλύκανες τότε η RBD καταρρέει. Μια άλλη ερευνητική ομάδα ανέπτυξε μια τεχνική για να δοκιμάσει το ίδιο πείραμα στο εργαστήριο και μέχρι τον Ιούνιο του 2020, διαπίστωσαν ότι μεταλλαγές των δύο γλυκανών μείωσαν την ικανότητα της πρωτεΐνης-ακίδας να συνδέεται με τον υποδοχέα ACE2 των ανθρώπινων κυττάρων. Αυτό το εύρημα δεν είχε περιγραφεί προηγουμένως σε κορωνοϊούς. Έτσι, είναι πιθανό ότι η απόρριψη αυτών των δύο σακχάρων θα μπορούσε να μειώσει τη μολυσματικότητα του ιού, αν και οι ερευνητές δεν έχουν ακόμη τρόπο να το κάνουν αυτό.

Τέλος εποχής μετά από 72 χρόνια για την Alitalia

Από σήμερα πετάει η Ita - 7.000 εργαζόμενοι χωρίς δουλειά

Εισαγγελέας για το λεωφορείο που «βυθίστηκε» στην Ποσειδώνος

Το λεωφορείο είχε εγκλωβιστεί στα νερά κάτω από γέφυρα στο ύψος του ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος»

Δακτύλιος: Οι 5 κατηγορίες οχημάτων που θα κυκλοφορούν ελεύθερα από 25 Οκτώβρη

Περιορίζεται δραστικά ο αριθμός των αδειών που θα χορηγηθούν για κατ΄εξαίρεση κίνηση

Ήχησε το 112 στη Θεσσαλονίκη

Η κακοκαιρία «Μπάλλος» συνεχίζεται

Θεσσαλονίκη: Ασυνείδητος οδηγός παρέσυρε 8χρονη και την εγκατέλειψε

Ο οδηγός του αυτοκινήτου αναζητείται από την αστυνομία

Βρετανία: Πέθανε ο βουλευτής που δέχθηκε επίθεση με μαχαίρι

Το γραφείο του βουλευτή επιβεβαίωσε ότι ο Ντέιβιντ Έιμες δέχθηκε επίθεση

Κορωνοϊός: 2.665 κρούσματα σήμερα

Η ενημέρωση για την πορεία της Covid-19 στη χώρα μας

Δρόμος που «κατάπιε» λεωφορείο στη Θεσσαλονίκη: Πού οφείλεται η υποχώρηση

Έχει ήδη ξεκινήσει παράκαμψη στα δρομολόγια λεωφορείων - Από εναλλακτικές διαδρομές η κίνηση των οχημάτων

Emani: Έφυγε από την ζωή σε ηλικία 22 χρονών μετά από ένα τραγικό ατύχημα

Η νεαρή τραγουδίστρια υπέκυψε στα τραύματά της

Τουρκία – Αδιανόητο πρωτοσέλιδο της Yeni Safak: «Τι πίνεις Δένδια;»

Η Τουρκία έχει ενοχληθεί με τη συμφωνία Ελλάδας - ΗΠΑ