«Ομούαμουα»: Εξωγήινο σκάφος και όχι κομήτης λέει το Χάρβαρντ

Είναι το πιο μυστηριώδες ουράνιο σώμα που έχει απασχολήσει τους επιστήμονες την τελευταία δεκαέτια

Δημοσίευση 8/11/2018 | 10:05

«Ομούαμουα»: Εξωγήινο σκάφος και όχι κομήτης λέει το Χάρβαρντ

Το «Ομούαμουα» είναι το πιο μυστηριώδες ουράνιο σώμα που έχει απασχολήσει τους επιστήμονες την τελευταία δεκαέτια.

Ανακαλύφθηκε πρόσφατα, στα τέλη του 2017, και έκτοτε εκατοντάδες αστρονόμοι έχουν προσπαθήσει να καταλάβουν τι ακριβώς είναι.

Το «Ομούαμουα» αρχικά κατηγοριοποιήθηκε ως κομήτης. Ωστόσο, μια νέα έρευνα από το Χάρβαρντ έρχεται να ταράξει τα «νερά» όχι μόνο της μελέτης του Σύμπαντος, αλλά της όλης κοσμοθεωρίας μας, της ύπαρξης της ανθρωπότητας.

Κι αυτό γιατί οι ερευνητές υποστηρίζουν τώρα πως το «Ομούαμουα» δεν είναι κομήτης, αλλά εξωγήινο σκάφος!

Όπως ήταν φυσικό, το Ίντερνετ έχει γεμίσει σήμερα από αμέτρητα βίντεο και tweets με αντιδράσει, καθώς το θέμα της εξωγήινης ζωής είναι κάτι που μας απασχολεί από αρχαιτοτάτων χρόνων.

Ένα είναι σίγουρο και συμφωνούν όλοι οι επιστήμονες: Το Ομούαμουα δεν προέρχεται από το δικό μας ηλιακό σύστημα. Εισήλθε σε αυτό μάλιστα με τεράστια, ασυνήθιστη ταχύτητα, η οποία αποτελεί ταχύτητα-ρεκόρ για οποιονδήποτε καταγεγραμμένο κομήτη μέχρι σήμερα, κι αυτός ακριβώς ήταν ο λόγος που προβλημάτισε εξ αρχής την επιστημονική κοινότητα.

Το πέρασμα του διήρκυσε λίγες μόλις ώρες και δυστυχώς δεν ήταν αρκετό για να μπορέσει η NASA να το προσεγγίσει προκειμένου να συλλέξει πολλά δεδομένα.

Ωστόσο από τις πληροφορίες που έχουμε ήδη, οι επιστήμονες του Χάρβαρντ υποστηρίζουν πως πιθανόν πρόκειται για αναγνωριστικό σκάφος (probe) εξωγήινου πολιτισμού το οποίο στάλθηκε με συγκεκριμένο σκοπό να συλλέξει δεδομένα από πλανήτες που φιλοξενούν ζωή, όπως από τη Γη ή από κάποιο άλλο ηλιακό σύστημα.

Όμως ποιος θα μπορούσε να στείλει ένα τέτοιο όχημα, και από πόσο μακριά στο Διάστημα;

«Είναι αδύνατον να γνωρίζουμε περισσότερα, χωρίς περισσότερες πληροφορίες», αναφέρει ο Avi Loeb, πρόεδρος του τμήματος αστρονομίας του Χάρβαρντ και ένας από τους συγγραφείς της έρευνας για το Ομούαμουα.

Όπως αναφέρει ο Avi, το Ομούαμουα επιτάχυνε με εξαιρετική ταχύτητα όταν πλησίασε τον ήλιο μας, πιάνοντας ταχύτητα-ρεκόρ. Αυτό σημαίνει πως αν το Ομούαμουα είναι πράγματι διαστημόπλοιο, πιθανόν να είναι ένα «lightsail» όπως το αποκάλεσαν οι επιστήμονες, δηλαδή κάτι σαν ιστιοπλοοικό του οποίου τα «πανιά» εκμεταλλεύονται τον ήλιο, και όχι τον αέρα.

Ενδεχομένως το Ομούαμουα να ταξίδευε στο Διάστημα (όπως οι δικοί μας δορυφόροι της NASA) ώσπου «σκόνταψε» πάνω στο ηλιακό μας σύστημα, σαν ένα πλοίο που βρίσκει σε σημαδούρα, αναφέρουν χαρακτηριστικά οι ερευνητές.

Πάντως η πλειοψηφία της επιστημονικής κοινότητας αντιμετωπίζει με επιφυλακτικότητα την πιθανότητα το Ομούαμουα να είναι εξωγήινο σκάφος, χωρίς ωστόσο να την απορρίπτει, ελλείψει αποδείξεων.

Κι αυτό διότι το Ομούαμουα μπορεί με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα να χαρακτηριστεί ως κομήτης - ένας εξαιρετικά ασυνήθιστός κομήτης αν μη τι άλλο. Όμως δε μπορεί να χαρακτηριστεί με ασφάλεια εξωγήινο σκάφος. Ωστόσο η εξαιρετικά ασυνήθιστη φύση του δεν αφήνει περιθώρια σε κανέναν να καταρρίψει αυτήν την υπόθεση.

Το Ομούαμουα πλέον έχει εγκαταλείψει το ηλιακό μας σύστημα, ταξιδεύοντας με τεράστιες ταχύτητες και έχοντας πλέον απομακρυνθεί τόσο ώστε δεν είναι ορατό όυτε με τηλεσκόπιο.

Επομένως το «καράβι» αυτό έχει σαλπάρει, ωστόσο άφησε πίσω του μια παρακαταθήκη. Κι αυτό διότι οι απανταχού αστρονόμοι συμφωνούν πλέον πως θα πρέπει από εδώ και πέρα περισσότερες έρευνες να στοχεύσουν στην παρατήρηση πιθανόν κι άλλων τέτοιων «lightsail», προκειμένου να εξακριβωθεί αν πράγματι υπάρχει ένα τέτοιο είδος ουράνιου σώματος, άσχετα αν το Ομούαμουα ήταν τέτοιο ή όχι.

Αυτή είναι και η μαγεία της επιστήμης, ειδικά σε ότι αφορά ανακαλύψεις που βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο. Καμια φόρα μια λανθασμένη παρατήρηση (αν το Ομούαμουα δηλαδή δεν είναι εξωγήινο σκάφος) μπορεί να τροφοδοτήσει την έρευνα και τη δίψα για αναζήτηση μιας αλήθειας, να δώσει ένα στόχο στους επιστήμονες.

Θεσσαλονίκη: Ταυτοποιήθηκε ο άνδρας που ποδοπάτησε μέχρι θανάτου το γατάκι