ΣΑΒΒΑΤΟ 3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
E-Agenda

Oleanna στο Θέατρο Ανεσις

Γράφει η MATINA KONTOY Δημοσίευση 27/9/2022 | 16:54

Oleanna στο Θέατρο Ανεσις
ΑΘΗΝΑ - Θέατρο Ανεσις
Λεωφόρος Κηφισίας 14, Tηλέφωνο: 210 7488881
Ημερομηνίες: από 31/10/2022 έως 31/1/2023
ΟΚΤ 2022
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ΝΟE 2022
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930
ΔΕΚ 2022
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
ΙΑΝ 2023
ΔE ΤΡ ΤΕ ΠΕ ΠΑ ΣΑ ΚΥ
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

Ωρα προσέλευσης: 21:00

από 12 ευρώ

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ

«Εκείνος λέει, ότι ήταν απλώς ένα μάθημα. Εκείνη, σεξουαλική παρενόχληση.
Όποιον και να πιστέψετε, θα κάνετε λάθος».
Ντέιβιντ Μάμετ 

Η Ολεάννα ένα από τα πιο προκλητικά κείμενα του βραβευμένου με Πούλιζτερ Αμερικανού συγγραφέα Ντέιβιντ Μάμετ παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά σε σκηνοθεσία του Φίλιππου Σοφιανού.

Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στις 19 Οκτωβρίου στο θέατρο Αυλαία στη Θεσσαλονίκη και από τις 31 Οκτωβρίου θα παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο θέατρο Άνεσις.  Παράλληλα θα πραγματοποιήσει μικρή περιοδεία σε επιλεγμένες πόλεις σε όλη την Ελλάδα.

Γραμμένο ένα χρόνο μετά την πρώτη δίκη στις ΗΠΑ για σεξουαλική παρενόχληση -  παρουσιάστηκε για πρώτη φορά  τον Μάιο του 1992 στο Καίμπριτζ της Μασαχουσέτης με τον θίασο Back Bay Theater.  Το 1993 ανέβηκε με εξαιρετική επιτυχία στο Royal Court Theatre σε σκηνοθεσία του βραβευμένου με Νομπέλ Χάρολντ Πίντερ. Το 1994 o ίδιος ο Μάμετ  μετέφερε το έργο του και στον κινηματογράφο με τον ομώνυμο τίτλο, και παρά το γεγονός ότι  προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις τόσο από τις φεμινιστικές οργανώσεις όσο και από τους πανεπιστημιακούς κύκλους, για τελείως διαφορετικούς λόγους, εξακολουθεί να παίζεται συνεχώς και να προβληματίζει.

Ο Ντέιβιντ Μάμετ, ένας από τους διασημότερους συγγραφείς, σεναριογράφους και σκηνοθέτες, είναι γνωστός για την ακριβή χρήση της αμερικανικής γλώσσας αλλά και το ενδιαφέρον του για τη σχέσης που διαμορφώνεται μεταξύ γλώσσας και συμπεριφοράς.

Στην Ολεάννα, οι ήρωες του, ένας καθηγητής πανεπιστημίου και μια νεαρή φοιτήτρια, εμπλέκονται σ’ ένα παιχνίδι βαθιάς αντιπαράθεσης που καθιστά αδύνατη την όποια επικοινωνία μεταξύ τους, αφού η ανάγκη τους για εξουσία και ασφάλεια κυριαρχεί πάνω απ’ όλα.

Αφορμή γι αυτό το λεκτικό παιγνίδι εξουσίας που θα οδηγήσει σε παρερμηνείες, το γραπτό της φοιτήτριας Κάρολ και η πρόταση του καθηγητή Τζων για αναβαθμολόγηση μετά από ιδιαίτερες συναντήσεις  έξω από το δεδομένο πλαίσιο κανόνων του φαινομενικά δημοκρατικού πανεπιστημίου. Ο καθηγητής απαξιώνει τη φοιτήτρια του, αμφισβητώντας τα εργαλεία που παρέχει η εκπαίδευση και εκείνη αμφισβητώντας τα προνόμια του θα τον καταγγείλει για παρενόχληση.

Είναι ένα δυνατό κείμενο για την πολιτική ορθότητα που διερευνά τη  σχέση γλώσσας και συμπεριφοράς και επιχειρεί να διεισδύσει στα άδυτα της εξουσίας. 

Η παράσταση

Η παράσταση σύμφωνα με τον σκηνοθέτη αποτελεί, μια αφετηρία κι έναν προορισμό για το #MeToo. Είναι μια συγκλονιστική ιστορία, η οποία πολλές φορές σε μπερδεύει, σε διχάζει και σου δημιουργεί σοβαρή ανασφάλεια για την κρίση σου. Το έργο είναι μια μηχανή παραγωγής ερωτημάτων τα οποία συνοδεύουν τον θεατή μέρες μετά την παρακολούθηση της παράστασης. Ερωτήματα που ακόμα σήμερα, το 2022, παραμένουν πιο επίκαιρα από ποτέ. Πώς μπορεί ένας άνθρωπος τόσο απενοχοποιημένα να γκρεμίζει το μέλλον ενός άλλου; Πόσο επηρεάζει η συλλογικότητα την ατομική συνείδηση; Πώς μπορεί μια φιλική χειρονομία να μεταφραστεί σε παρενόχληση; Μήπως στην πραγματικότητα είναι; Μήπως η εξουσία την κάνει να είναι;

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι όταν ο David Mamet γράφει το έργο αυτό το 1992 γεννά πλήθος αντιδράσεων. Οι κριτικοί αντιμετώπισαν το έργο ως μια δεξιά πολεμική ενάντια στην πολιτική ορθότητα, ενώ για τους αριστερούς ο Μάμετ έγινε σύμβολο της τοξικής αρρενωπότητας. Σήμερα, όμως, μετά το ξέσπασμα του ελληνικού #metoo, ίσως είμαστε πλέον έτοιμοι για μία εκ νέου ανάγνωση.

ΑΓΟΡΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΟΥ
ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Το τελευταίο βαγόνι

Χτες
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ14/01

Η φαλακρή τραγουδίστρια

Χτες
HOUSE OF SMITHSαπό 16/12 έως 07/01

Battle of the best 2022

Πριν 4 μέρες
WE10/1215

Κώδικας... Γυναίκα

Πριν 1 εβδομάδα
ΘΕΑΤΡΟ ΒΑΦΕΙΟαπό 17/11 έως 12/01

Όποιος θέλει να χωρίσει, να σηκώσει το χέρι!

Πριν 1 εβδομάδα
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟαπό 17/12 έως 08/01

Ένα βήμα τη φορά, the musical

Πριν 1 εβδομάδα
RADIO CITY THEATERαπό 27/11 έως 31/12

Mamma Mia

Πριν 1 εβδομάδα
RADIO CITY THEATERαπό 25/11 έως 04/12

Αντιγόνη

Πριν 1 εβδομάδα
ΘΕΑΤΡΟ ΣΦΕΝΔΟΝΗαπό 12/12 έως 10/01

Κώστας Μαλλιάτσης Σάλας: Δέκα χρόνια κουβάλημα

Πριν 1 εβδομάδα
ΣΙΝΕΜΑ ΒΑΚΟΥΡΑ10/12

Η Κάτια Γέρου στο Θέατρο Αμαλία

Πριν 1 εβδομάδα
ΘΕΑΤΡΟ ΑΜΑΛΙΑαπό 12/12 έως 13/12

Η συνάντηση

Πριν 1 εβδομάδα
ΘΕΑΤΡΟ ΑΜΑΛΙΑαπό 08/12 έως 08/01
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο e-daily.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.