LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBTQI+ Feed
E-Daily

Μετά τους influencers τι; Μήπως έρχεται η επόμενη μεγάλη στροφή στην κουλτούρα μας;

Θυμάστε την εποχή που δεν μας απασχολούσε τόσο πολύ το πώς θα φανούμε στους άλλους;

Γράφει η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΟΥ Δημοσίευση 14/7/2022 | 09:13

Μετά τους influencers τι; Μήπως έρχεται η επόμενη μεγάλη στροφή στην κουλτούρα μας;
Photo by Laura Chouette on Unsplash

Θυμάστε την εποχή που οι διάσημοι δεν καμάρωναν για τα συμβόλαιά τους με τους κολοσσούς, που δεν φλεξάραμε τα λεφτά μας στο Instagram και που δεν μας απασχολούσε τόσο πολύ το πώς θα φανούμε στους άλλους;

Δεν πάνε πολλά χρόνια που η λέξη influencer σήμαινε κάτι εντελώς διαφορετικό απ'ό,τι σήμερα, και μάλιστα, δεν την είχαμε καν στο καθημερινό μας λεξιλόγιο. Που δεν είχαμε κινητό που έκανε τα πάντα πλην καφέ και που δεν είχε σημασία τελοσπάντων τόσο η ύλη. Και δεν πάνε πολλά χρόνια που τα social media ήταν ένα απλό break, αντί για μια παρέλαση στρατηγικά σχεδιασμένων κινήσεων.

Αλλά κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο χαλαρός της ποπ κουλτούρας έχασε έδαφος από τον hustler. Δεν έχω ανοσία σε αυτήν την απόλυτα φιλόδοξη νοοτροπία, και πιθανότατα δεν έχετε ούτε εσείς όλοι προσπαθούμε σκληρά για να επιβιώσουμε στη σύγχρονη οικονομία ή για να επιδιώκουμε κάτι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που είμαστε ή έχουμε.

Ο influencer είναι η αποθέωση όλης αυτής της προσπάθειας, αυτού του σύγχρονου συνόλου αξιών που έχει φτάσει στο γκροτέσκο άκρο του: Τίποτα δεν είναι ιερό, η τέχνη έχει αντικατασταθεί από το «περιεχόμενο» και όλα είναι προς πώληση.

Αυτό ισχύει ακόμη και όταν το μήνυμα περνά στη γλώσσα της αντικουλτούρας: Οι οικολογικά συνειδητοποιημένοι influencers δεν βλέπουν κανένα πρόβλημα στο να πετούν μεγάλες αποστάσεις σε δωρεάν ταξίδια από brands. Οι γκουρού της γιόγκα που διακινούν αντικαταναλωτική πνευματικότητα προωθούν επωνυμίες τσαγιού που ανήκουν στη Unilever.

Όμως, όπως γνωρίζει όποιος έχει ζήσει μερικές δεκαετίες, η νεανική κουλτούρα και η ποπ φιλοσοφία... ταλαντεύεται σαν εκκρεμές και αλλάζει πλευρές.

Η υπερβολή της Wall Street του Gordon Gecko της δεκαετίας του 1980 δημιούργησε το σκηνικό για τους χαλαρούς εν μέσω της οικονομικής ύφεσης της δεκαετίας του 1990, με τα φανελένια πουκάμισά τους, την κουλτούρα του skater, τους δίσκους Beastie Boys και Nirvana. Tώρα που περάσαμε από το χαμό της διαφήμισης μήπως ήρθε η ώρα να χαλαρώσουμε πάλι;

Για τους influencers και τους ακολούθους τους, τα πάντα, από τον πρωινό καφέ στον ήλιο μέχρι τον ύπνο τους, όλα είναι μια πιθανή ευκαιρία να κερδίσουν χρήματα. Η δουλειά είναι ζωή και το να πληρώνεσαι για να ζήσεις την καλύτερη ζωή σου είναι η απόλυτη φιλοδοξία.

Αυτή η λογική είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένη με αυτό που ο Will Storr, στο βιβλίο του 2017 «Selfie: Πώς η Δύση έπαθε εμμονή με τον εαυτό της», περιγράφεται ως το καθοριστικό πρόσωπο της εποχής μας, ο νεοφιλελεύθερος εαυτός: «ένας εξωστρεφής, όμορφος, ατομικιστής, αισιόδοξος, σκληρά εργαζόμενος, κοινωνικά συνειδητοποιημένος, αλλά με υψηλή αυτοεκτίμηση πολίτης του κόσμου, με επιχειρηματικό δόλο και κάμερα»

Και ενώ η γενιά που σχετίζεται περισσότερο με αυτό το αρχέτυπο - οι millennials - επικρίνεται για το δικαίωμά τους και την απροθυμία τους να εργαστούν προς μια τυπική ζωή της μεσαίας τάξης, υπάρχουν πολλοί λόγοι που οι millennials έχουν αγκαλιάσει τόσο αυτό το νεοφιλελεύθερο ιδανικό... 

Και τι έρχεται; Μήπως ο τύπος του ανθρώπου που βαρέθηκε τη διαφήμιση, δεν θέλει να κερδίσει χρήματα από τον τρόπο ζωής του, αλλά απλώς θέλει... να ζήσει;

ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Σήμερα έμαθα: Γιατί αποζητά κάποιος τσιγάρο όταν πίνει αλκοόλ;

Πριν 5 ώρες
Υπάρχουν δυο λόγοι σύμφωνα με την επιστήμη

5 τρελές περιπτώσεις celebrity που δολοφονήθηκαν από φανατικούς θαυμαστές

Πριν 5 ώρες
Δολοφονήθηκαν στο απόγειο της καριέρας τους!

Boeing 747: Τέλος εποχής για το αεροπλάνο που άλλαξε τον κόσμο

Πριν 5 ώρες
Η ιστορία με το ψάρεμα στην Αλάσκα και ο λόγος διακοπής της παραγωγής του

Γιατί δεν παίρνω προαγωγή; Οι ειδικοί απαντούν

Πριν 5 ώρες
Οι τέσσερις παράγοντες που πρέπει να ισχύουν για να πάρετε προαγωγή

Η δημοσιογράφος που θεωρήθηκε η γυναίκα με τη μεγαλύτερη επιρροή στην Αμερική

Πριν 5 ώρες
Dorothy Thompson, παρουσιάστρια ειδήσεων περίπου το 1934

Η πλουσιότερη γυναίκα της ελληνικής ναυτιλίας

Χτες
Το δεύτερο πλουσιότερο άτομο στην Ελλάδα, με περιουσία 5,3 δισ., μετά τη Βίκυ Σάφρα

Food blogger έψησε στη σχάρα και έφαγε λευκό καρχαρία: Το τεράστιο πρόστιμο που της επιβλήθηκε

Προχτές
Η περιπέτειά της ήρθε στο φως τον Ιούλιο μετά την δημοσίευση ενός βίντεο που δείχνει ότι μαγειρεύει και καταναλώνει έναν μεγάλο λευκό καρχαρία

Φεβρουάριος: Γιατί έχει 28 ημέρες και όχι 30

Προχτές
Ποια η ιστορία του κουτσοφλέβαρου
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ
Tο e-daily.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο. Θεωρούμε ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Τα συκοφαντικά ή υβριστικά σχόλια θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.