THINK

Βαρεθήκαμε να μας ρωτούν σε κάθε διαφωνία «περίοδο έχεις;»

Πόσες φορές το έχουμε ακούσει όλες μας αυτό όταν ανέβει ο τόνος της φωνής μας ή όταν διαφωνήσουμε σθεναρά με μία άποψη ή όταν θυμώνουμε;
Γράφει η ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΒΑΜΒΑΚΑ
Βαρεθήκαμε να μας ρωτούν σε κάθε διαφωνία «περίοδο έχεις;»

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πόσες φορές θα θέλαμε να εξηγήσουμε τι κάνουν οι ορμόνες στο κορμί και το μυαλό μας; Πόσες φορές θα χρειαστεί να απολογηθούμε ή να ζητήσουμε ένα timeout ή να κάνουμε υπομονή σε τέτοια σχόλια; Πόσο κεκαλυμμένος σεξισμός υπάρχει σε δύο λέξεις και μία ερώτηση.

«Περίοδο έχεις;»

Έχουμε ενημερωθεί για τις συνέπειες της περιόδου από την παιδική μας ηλικία, για το πώς κάθε μήνα οι γυναίκες μετατρέπονται σε επικίνδυνα όντα που οι μοναδικές τους ικανότητες είναι να γκρινιάζουν, να φωνάζουν και να τρώνε σοκολάτα.

Όσο και αν μου αρέσει μια δικαιολογία για να τρώω σοκολάτα – αλλά αυτή η δικαιολογία δεν αξίζει την έλλειψη σεβασμού που δίνονται στα συναισθήματα και τις απόψεις των γυναικών.

Δεν επηρεάζονται όλες οι γυναίκες συναισθηματικά από την περίοδο, ούτε επηρεάζονται όλες με τον ίδιο τρόπο. Η θεωρία ότι η περίοδος κάνει τις γυναίκες υστερικές και παράλογες είναι από τα πιο παλιά και σταθερά μισογυνιστικά στερεοτυπικά μέσα καταπίεσης των γυναικών για να «μπουν στη θέση τους» όταν γίνονται δυσάρεστες ή όταν διεκδικούν τα δικαιώματα τους.

Ουσιαστικά, αυτή είναι η ρίζα της ερώτησης «μήπως έχεις υπερβολική αντίδραση».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η στερεοτυπική προσέγγιση του γυναικείου έμμηνου κύκλου ξεκινά από τον 19ο αιώνα, με τους τότε γιατρούς να καταγράφουν στις μελέτες τους ότι όλες οι γυναίκες έχουν μέσα τους την τρέλα [μέσω της περιόδου] και αυτό απαιτεί σταθερή επαγρύπνηση «αν και η διάρκεια της εμμηνορροϊκής περιόδου διαφέρει σημαντικά ανάλογα με τη φυλή, την ιδιοσυγκρασία και την υγεία, θα πρέπει να πούμε ότι οι γυναίκες δεν είναι καλά εξαιτίας αυτής δύο μέρες το μήνα ή ας πούμε ένα μήνα το χρόνο.Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου οι γυναίκες είναι ακατάλληλες για οποιαδήποτε μεγάλη νοητική ή σωματική άσκηση. Υποφέρουν από απογοήτευση και κατάθλιψη που περιορίζουν τη σκέψη ή την δράση και είναι εξαιρετικά αμφίβολο κατά πόσο μπορούν να θεωρηθούν υπεύθυνα όντα ενώ διαρκεί αυτή η κρίση αυτή. Η ανώμαλη συμπεριφορά των γυναικών, η απομόνωσή τους, τα καπρίτσια τους και η ευερεθιστότητα, όλα μπορούν να εντοπιστούν κατευθείαν στο αίτιο αυτό. Σχετικά με την πνευματική εργασία, ο άντρας έχει ξεπεράσει και πάντοτε θα ξεπερνάει τη γυναίκα, για τον προφανή λόγο ότι η φύση δεν διακόπτει περιοδικά την σκέψη και την δράση του.»

Στον αθηναϊκό τύπο, οι απόψεις αυτές καταγράφηκαν όταν οι γυναίκες διεκδικούσαν το δικαίωμα στην ψήφο. Το... «επιστημονικό» αυτό άρθρο συνοψίζει ίσως με τον καλύτερο τρόπο τα συναισθήματα απέχθειας που ένιωθαν οι συντηρητικοί κύκλοι της Ελλάδας για την χειραφέτηση των γυναικών: «Η γυναικεία συνεπώς ψήφος είναι πράγμα επικίνδυνον, άρα αποκρουστέον».

Το άρθρο που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Νέα Ημέρα» στις 20 Μαρτίου του 1928:

«...Ορισμένα τινά Ελληνικά θήλεα ζητούν να δοθή ψήφος εις τας γυναίκας. Σχετικώς με το ίδιον τούτο θέμα διαπρεπέστατος επιστήμων είχεν άλλοτε αναπτύξει από του βήματος της Βουλής το επιστημονικώς πασίγνωστον, άλλως τε, γεγονός ότι παν θήλυ διατελεί εις ανισόρροπον και έξαλλον πνευματικήν κατάστασιν ωρισμένας ημέρας εκάστου μηνός... Νεώτεραι και ακριβέστεραι έρευναι καταδείκνυσιν ότι ου μόνον ωρισμένας ημέρας, αλλά δι' όλου του μηνός τελούσιν άπαντα τα θήλεα εις πνευματικήν και συναισθηματικήν ανισορροπίαν, τινά δε μετρίαν, τα πλείστα δε σφοδροτάτην και ακατάσχετον, άτε και παντοιοτρόπως εκδηλουμένων και κλιμακουμένων συν τω χρόνω... Επειδή εν τούτοις αι ημέραι αύται, δεν συμπίπτουν ως προς όλα τα θήλεα, είναι αδύνατον να ευρεθή ημέρα πνευματικής ισορροπίας και ψυχικής γαλήνης όλων των θηλέων, ώστε την ευτυχή εκείνην ημέραν να ορίζονται αι εκάστοτε εκλογαί. Η γυναικεία συνεπώς ψήφος είναι πράγμα επικίνδυνον, άρα αποκρουστέον.»

Στην πραγματικότητα, ο ισχυρισμός ότι οι γυναίκες είναι ουσιαστικά ανίκανες για ορθολογική σκέψη για ουσιαστικά το ένα τέταρτο της αναπαραγωγικής τους ζωής, είναι απλώς ένας άλλος λανθασμένος τρόπος για να δικαιολογήσει κανείς ότι τις κρατά μακριά από θέσεις εξουσίας, όχι μόνο το 1928.

Στις εκλογές του 2008 στις ΗΠΑ, όταν ο παρουσιαστής του Fox News Bill O'Reilly ρώτησε τον καλεσμένο Marc Rudov ποιο θα ήταν το μειονέκτημα μιας γυναίκας (Hillary Clinton) στο Οβάλ Γραφείο, ο Rudov απάντησε: «Εννοείς εκτός από το PMS και οι εναλλαγές της διάθεσης;»

Ο Ρούντοφ αργότερα είπε ότι αστειευόταν. Αλλά τα αστεία για το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο δεν είναι αστεία όταν μειώνουν τις δυνατότητες και την ευφυΐα μιας γυναίκας. Και δεν έχω ακούσει ποτέ ένα αστείο PMS που δεν κάνει ακριβώς αυτό.

Υπάρχει ένας όρος για το πότε απορρίπτεται η προοπτική κάποιου: gaslighting. Σύμφωνα με τον ορισμό της Wikipedia, το gaslighting «είναι μια μορφή ψυχολογικής κακοποίησης στην οποία παρουσιάζονται ψευδείς πληροφορίες με σκοπό να κάνουν το θύμα να αμφιβάλλει για τη μνήμη και την αντίληψή του». Έτσι, όταν μια γυναίκα επισημαίνει την αδικοπραγία κάποιου και παίζουν την κάρτα «νεύρα περιόδου», προσπαθούν να κάνουν τη γυναίκα να αμφιβάλλει ότι είναι σε θέση να αξιολογήσει σωστά αν ήταν ή όχι λάθος. Την κάνουν να αμφιβάλλει για την εγκυρότητα της δικής της αντίληψης.

Υπάρχει ένα άλλο μέρος αυτού του ορισμού του gaslighting που πρέπει να αντιμετωπιστεί: "ψευδείς πληροφορίες". Μια γυναίκα με έμμηνο ρύση δεν χάνει τον ορθολογισμό της, όπως ένας άντρας όταν κόβει το δάκτυλο του με χαρτί εξακολουθεί να είναι ικανός να παίρνει αποφάσεις.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Περισσότερα Θέματα Think
9 / position1: 613 / position2: 1263
× PINK.GR
ΑΡΧΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
GET CONNECTED
Nextweb