Μυστηριώδη «εξωγήινα» διαμάντια βρέθηκαν σε μετεωρίτες στη Γη

Τα μυστηριώδη διαμάντια εκτιμάται ότι προέρχονται από τη σύγκρουση ενός αρχαίου νάνου πλανήτη στο ηλιακό μας σύστημα με έναν μεγάλο αστεροειδή

Δημοσίευση 13/9/2022 | 10:33

Μυστηριώδη «εξωγήινα» διαμάντια βρέθηκαν σε μετεωρίτες στη Γη

Παράξενα σπάνια εξαγωνικά διαμάντια εξωγήινης προέλευσης ανακάλυψαν Αυστραλοί επιστήμονες σε τέσσερις μετεωρίτες που βρέθηκαν στη βορειοδυτική Αφρική. Τα μυστηριώδη μικροσκοπικά διαμάντια εκτιμάται ότι προέρχονται από τη σύγκρουση ενός αρχαίου νάνου πλανήτη στο ηλιακό μας σύστημα με έναν μεγάλο αστεροειδή πριν περίπου 4,5 δισεκατομμύρια χρόνια, με μερικά θραύσματα να καταλήγουν στη Γη.

Τα διαμάντια λέγονται λονσντεϊλίτες από το όνομα της διάσημης Βρετανίδας κρυσταλλογράφου Κάθλιν Λονσντέιλ, της πρώτης γυναίκας μέλους της Βασιλικής Εταιρείας επιστημών της Βρετανίας. Όπως τα κανονικά διαμάντια, είναι φτιαγμένα από άνθρακα, αλλά τα άτομα τους είναι διατεταγμένα σε εξαγωνική αντί για κυβική δομή.

Οι ερευνητές των πανεπιστημίων Μόνας και RMIT και του Αυστραλιανού Συγχρότρου, με επικεφαλής τον καθηγητή γεωλογίας 'Αντι Τόμκινς, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), ανέφεραν ότι η εξαγωνική δομή των "εξωγήινων" διαμαντιών τα καθιστά περίπου 60% πιο σκληρά από τα συνήθη κυβικού σχήματος διαμάντια που δημιουργούνται στο υπέδαφος του πλανήτη μας.

Η ανακάλυψη - που έθεσε τέλος στις αμφιβολίες κατά πόσο όντως ένα τέτοιο υλικό υπήρχε στη Γη - έγινε με εξελιγμένες τεχνικές ηλεκτρονικού μικροσκοπίου. Ελπίζεται ότι - εφόσον καταστεί εφικτό τέτοια διαμάντια να παραχθούν συνθετικά - μπορεί μελλοντικά να αξιοποιηθούν για διάφορες βιομηχανικές εφαρμογές, όπως για τη δημιουργία μικροσκοπικών άκρως ανθεκτικών μηχανολογικών εξαρτημάτων, λεπίδων κ.α.

Για πρώτη φορά είχαν υπάρξει ενδείξεις για την ύπαρξη εξαγωνικών διαμαντιών στη Γη, στη δεκαετία του 1960, όταν σε μετεωρίτες στις ΗΠΑ και στην Ινδία είχαν βρεθεί σχετικοί κρύσταλλοι, υπερβολικά όμως μικροί - μεγέθους νανομέτρου - οπότε ήταν δύσκολο να επιβεβαιωθεί ότι πράγματι στη φύση υπάρχουν τέτοια διαμάντια εξαγωνικού σχήματος. Αυτή τη φορά, χάρη στα εξελιγμένα πλέον επιστημονικά όργανα, βρέθηκαν μέσα σε μετεωρίτες μεγαλύτεροι κρύσταλλοι (σε κλίμακα μικρομέτρου ή 1.000 φορές μεγαλύτεροι από εκείνους σε κλίμακα νανομέτρου) που δείχνουν πέραν κάθε αμφιβολίας ότι οι λονσντεϊλίτες είναι πραγματικότητα.

Φωκίδα: Ένας νεκρός σε μεταλλείο