Ενισχύεται η «αιρετική» θεωρία ότι υπάρχουν γαλαξίες χωρίς καθόλου σκοτεινή ύλη

«Συνέβη αυτό που περιμέναμε και ελπίζαμε»

Δημοσίευση 10/12/2021 | 10:22

Ενισχύεται η «αιρετική» θεωρία ότι υπάρχουν γαλαξίες χωρίς καθόλου σκοτεινή ύλη

Ενισχύεται όλο και περισσότερο η πεποίθηση ότι υπάρχουν γαλαξίες στο διάστημα που δεν περιέχουν σκοτεινή ύλη, καθώς μια διεθνής ομάδα αστρονόμων δεν βρήκε καθόλου ίχνη αυτής της αόρατης ύλης στον γαλαξία AGC 114905.

Ο εν λόγω γαλαξίας βρίσκεται σε απόσταση 250 εκατομμυρίων ετών φωτός από τη Γη και έχει περίπου το μέγεθος του δικού μας γαλαξία (αλλά περιέχει χίλιες φορές λιγότερα άστρα). Όμως, ερευνητές με επικεφαλής τον Πάβελ Μανσέρα Πίνια του Πανεπιστημίου του Γκρόνιγκεν και του Αστεροσκοπείου ASTRON της Ολλανδίας, δεν κατάφεραν να ανιχνεύσουν το παραμικρό ίχνος σκοτεινής ύλης.

Οι ερευνητές αφιέρωσαν 40 ώρες λεπτομερών παρατηρήσεων με ένα άκρως εξελιγμένο τηλεσκόπιο στον συγκεκριμένο γαλαξία και θα κάνουν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Monthly Notices of the Royal Astronomical Society» της βρετανικής Βασιλικής Αστρονομικής Εταιρείας (προς το παρόν έκαναν προδημοσίευση στο arXiv).

Η κυρίαρχη επιστημονική θεωρία είναι μέχρι στιγμής ότι όλοι οι γαλαξίες μπορούν να υπάρξουν μόνο αν συγκρατούνται από τη σκοτεινή ύλη και τη βαρυτική «συγκολλητική» δύναμή της. Οι ίδιοι ερευνητές στο παρελθόν είχαν ανακαλύψει έξι γαλαξίες με ελάχιστη έως καθόλου σκοτεινή ύλη, αλλά η επιστημονική κοινότητα εμφανίστηκε διστακτική να αποδεχτεί την ανακάλυψη, θεωρώντας ότι έχουν γίνει λανθασμένες μετρήσεις. Όμως οι νέες πιο εξονυχιστικές παρατηρήσεις, οι οποίες για μια ακόμη φορά δεν βρήκαν σκοτεινή ύλη, φαίνεται να επιβεβαιώνουν ότι αυτό είναι κάτι που συμβαίνει στο σύμπαν.

«Συνέβη αυτό που περιμέναμε και ελπίζαμε, καθώς επιβεβαιώνονται οι προηγούμενες μετρήσεις μας. Βέβαια παραμένει το πρόβλημα ότι η θεωρία προβλέπει πως πρέπει οπωσδήποτε να υπάρχει σκοτεινή ύλη στον γαλαξία AGC 114905, όμως οι παρατηρήσεις μας λένε ότι δεν υπάρχει. Στην πραγματικότητα, η απόκλιση ανάμεσα στη θεωρία και στην παρατήρηση έγινε πλέον ακόμη μεγαλύτερη», δήλωσε ο Πίνια.

Οι αστρονόμοι εξετάζουν ήδη έναν δεύτερο γαλαξία με προσοχή και αν πάλι δεν παρατηρήσουν έμμεσα την «υπογραφή» της σκοτεινής ύλης σε αυτόν, τότε θα ενισχύσουν περαιτέρω την «αιρετική» θεωρία ότι όντως μπορούν να υπάρξουν γαλαξίες χωρίς σκοτεινή ύλη.

Συναγερμός στο Ηράκλειο Κρήτης με εν ψυχρώ πυροβολισμό 43χρονου