LOL Feed OMG Feed Retro Feed A-List Feed LGBT Feed

Ανακαλύφθηκε σωματίδιο – «φάντασμα» από μαύρη τρύπα στον Νότιο Πόλο

«Είναι μόλις η δεύτερη φορά που ανιχνεύθηκε η πηγή ενός τέτοιου νετρίνου υψηλής ενέργειας»

Δημοσίευση 22/2/2021 | 18:47

Ανακαλύφθηκε σωματίδιο – «φάντασμα» από μαύρη τρύπα στον Νότιο Πόλο

Την παρουσία ενός νετρίνου πολύ υψηλής ενέργειας, ενός σωματιδίου – «φαντάσματος», το οποίο δημιουργήθηκε κατά την καταστροφή ενός άστρου από την κολοσσιαία βαρύτητα μια μαύρης τρύπας με μάζα όσο 30 εκατομμύρια ήλιοι, κατάφεραν οι επιστήμονες να ανακαλύψουν στη Γη.

Το συμβάν, σε απόσταση 700 εκατομμυρίων ετών, λίγο πριν εμφανιστούν τα πρώτα ζώα στον πλανήτη μας, δημιούργησε ένα είδος γιγάντιου κοσμικού επιταχυντή σωματιδίων, εξαπολύοντας νετρίνα που πρόσφατα έφθασαν και διαπέρασαν τη Γη.

Η ανακάλυψη ρίχνει νέο φως στην προέλευση των κοσμικών ακτίνων υπερυψηλής ενέργειας, δηλαδή εκείνων των σωματιδίων στο σύμπαν που έχουν την μεγαλύτερη ενέργεια. Στη Γη τα υποατομικά σωματίδια νετρίνα παράγονται μόνο σε ισχυρούς επιταχυντές. Στο σύμπαν τα νετρίνα και οι πηγές προέλευσης τους θεωρούνται από τα δυσκολότερα πράγματα να ανιχνευθούν, γι’ αυτό η ανακάλυψη θεωρείται σημαντική.

Οι ερευνητές από δεκάδες ερευνητικούς φορείς πολλών χωρών έκαναν δύο σχετικές δημοσιεύσεις στο περιοδικό αστρονομίας Nature Astronomy και όπως αναμεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ. Όπως δήλωσε ο Σιόερτ βαν Βέλτσεν του ολλανδικού Πανεπιστημίου του Λέιντεν, «η προέλευση των κοσμικών νετρίνων υψηλής ενέργειας είναι άγνωστη, πρωτίστως επειδή είναι άκρως δύσκολο να εντοπισθούν. Είναι μόλις η δεύτερη φορά που ανιχνεύθηκε η πηγή ενός τέτοιου νετρίνου υψηλής ενέργειας».

Τόσο η προηγούμενη όσο και η νέα ανίχνευση έγινε από το αμερικανικό Παρατηρητήριο Νετρίνων IceCube στο Νότιο Πόλο, το οποίο βρίσκεται στο σταθμό Αμούντσεν-Σκοτ των ΗΠΑ στην Ανταρκτική. Το 2017 ο εν λόγω παγωμένος ανιχνευτής εντόπισε ένα νετρίνο, η πηγή του οποίου προσδιορίστηκε το 2018 ότι ήταν ένας ενεργός γαλαξίας (blazer).

Η πρωτοτυπία αυτή τη φορά έγκειται στο ότι είναι το πρώτο ανιχνεύσιμο νετρίνο από ένα κατακλυσμικό συμβάν, συγκεκριμένα την καταστροφή ενός καταδικασμένου άστρου που πλησίασε πολύ μια μαύρη τρύπα. Αυτά τα γεγονότα, για τα οποία οι αστροφυσικοί δεν ξέρουν πολλά πράγματα, μπορούν να λειτουργήσουν ως πανίσχυροι φυσικοί επιταχυντές σωματιδίων.

Το νετρίνο υπερυψηλής ενέργειας, που έγινε αντιληπτό από το IceCube, «προσέκρουσε στον πάγο της Ανταρκτικής με την αξιοσημείωτη ενέργεια άνω των 100 τεραηλεκτρονιοβόλτ. Συγκριτικά, είναι τουλάχιστον δεκαπλάσια ενέργεια από αυτή που μπορεί να επιτευχθεί στον πιο ισχυρό επιταχυντή σωματιδίων στον κόσμο, στο CERN», δήλωσε η καθηγήτρια του γερμανικού Πανεπιστημίου του Μπόχουμ, Άννα Φρανκόβιακ.

Παρά την τόσο μεγάλη ενέργειά τους, τα κοσμικά νετρίνα, που ταξιδεύουν σε ευθεία γραμμή στο σύμπαν, είναι τόσο ελαφριά που διαπερνούν απαρατήρητα τα πάντα, ακόμη και ολόκληρους πλανήτες ή άστρα, γι’ αυτό έχουν ονομαστεί σωματίδια-φαντάσματα. Η «σύλληψη» ακόμη κι ενός μόνο τέτοιου φευγαλέου σωματιδίου συνιστά επίτευγμα.

Την ανίχνευση του νετρίνου από το IceCube ακολούθησαν αστρονομικές παρατηρήσεις με πολλά όργανα σε όλο το ηλεκτρομαγνητικό φάσμα, από τα ραδιοκύματα έως τις ακτίνες-Χ, εωσότου εντοπισθεί η πηγή προέλευσης του.

Η νέα ανακάλυψη, όπως ανέφερε ο καθηγητής αστρονομίας, Μάρεκ Κοβάλσκι, του Πανεπιστημίου Χούμπολτ του Βερολίνου, αναδεικνύει για μια άλλη φορά τη σημασία της αστρονομίας πολλαπλών μέσων (multi-messenger astronomy), η οποία δεν βασίζεται πια μόνο στα φωτόνια αλλά και σε άλλα μέσα, όπως τα νετρίνα και τα βαρυτικά κύματα, για να μελετήσει τα φαινόμενα στο σύμπαν.

Eurovision: Διαμαρτυρία χριστιανικών οργανώσεων στο ΡΙΚ για το «El Diablo»

Με πανό στα οποία ανέγραφαν «Αγαπάμε τον Χριστό», «Μετάνοια», αλλά και σταυρούς

Γερμανία: Εξαντλήθηκαν αμέσως τα rapid test που πωλούνται σε σούπερ μάρκετ

Η γερμανική κυβέρνηση υπολογίζει στην πρακτική μαζικών τεστ αντιγόνου προκειμένου να ξεδιπλώσει τη στρατηγική της για σταδιακή χαλάρωση των μέτρων

Απατεώνες έκλεψαν 80.000 ευρώ από ηλικιωμένη προσποιούμενοι τεχνικούς

Το περιστατικό ερευνάται από την αστυνομία

Κορωνοϊός: Ο χάρτης των κρουσμάτων του Σαββάτου

Τα στοιχεία που δημοσίευσε ο ΕΟΔΥ

Κορωνοϊός: Δύσκολα τα πράγματα και στη Θεσσαλονίκη ‑ Τι δείχνουν τα λύματα

Ανησυχία από την άνοδο - Τι διαφέρει από τον Οκτώβριο του 2020

Πλ. Συντάγματος: Διαδηλωτές εναντίον ΜΑΤ ‑ Προσήχθη ο Έκτορας Κουφοντίνας

Σημειώθηκε ένταση, με χρήση χημικών και κυνηγητό στα στενά πέριξ της πλατείας

Το Perseverance ξεκίνησε τον «περίπατό» του στον Αρη και έστειλε φωτογραφίες

Το ρομπότ της NASA πραγματοποίησε τα πρώτα του 6,5 μέτρα στον Άρη

Ανατροπή στο θρίλερ της 19χρονης Αρτεμις Βασίλη που αγνοείται πέντε μήνες

Φως στο "σκοτάδι" φέρνουν τα στοιχεία της εκπομπής "Τούνελ" με την Αγγελική Νικολούλη

George Clooney: Τα Γλυπτά του Παρθενώνα πρέπει να επιστρέψουν στην Ελλάδα

Την αρέμβασή του υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα έφεραν στη δημοσιότητα «Τα ΝΕΑ».

Κορωνοϊός: Στο 87% η πληρότητα ΜΕΘ στην Αττική ‑ Στα όριά του φτάνει το ΕΣΥ